Tips på "manvård"?
Ska nu ställa ut min welsh mountain kille för första gången. Han har så lång och fin man - men tjock! Så den ligger lika mycket på båda sidor. Det är en vanlig ponnyutställning vi ska på. Hur petiga är dom med manen? Har ni något tips? Den är verkligen helt omöjlig att få att ligga på en sida :-/
http://Mylifeandbrian.blogg.se

#0 Vilken fin bild, han är verkligen charmig. Hans nuvarande tagelsvall är dock inte i enlighet med brittisk showtrimnings-praxis. Det är inte OK att visa en welsh med man på båda sidor, den bör ligga åt höger. Vill du visa en korrekt trimmad welsh mountain är det kapa av, ryck och tunna ur taglet som gäller.
För praktiska tips se t ex artikeln i #12 och 13 i den här gamla tråden (sektion A, C och D trimmas på ungefär samma sätt). Lycka till!
bilden föreställer sec A (wm) stoet Salstas Mama Mia
På en vanlig utställning är det nog inte så noga med sidor och sånt, men den ska vara proper, inte sliten eller vildvuxen.
Prova att tunna ur lite, rycka eller en tex en hundkarda som tunnar ur och fläta, wax, hårgele kan fungera om du vill prova att lägga den på en sida, ibland måste man jobba länge på den för att få den att stanna.
På en welshutställning är det manen på höger sida och den får inte nå förbi undre halslinjen, dvs inte synas från motsatt sida.

Jag skulle aldrig sumpa den där fantastiska manen för att vara "rätt" på en utställning. Ett konstigt påfund det där att manen skall ansas tycker jag. Massor av man är vackert årets övriga 364 dagar!

# vet inte hur det är i norrland, men här nere i skåne växer manen ut igen!

Måste bara få säga att jag håller med #3. Minns hur det var "förr i världen"… då var det inga som gav sig på hingstarnas manar utan de hade nästan alla långa, flygande, fantastiska sagomanar a`naturel. Härligt!
Om man har manen till "maxlängd", att den inte når förbi undre halslinjen är den ju ingalunda kort, men det är ju upp till var och en hur man vill ha det, men betänkt att det är tillslut detaljerna, hur obetydliga dom än kan te sig för en del som kan avgöra vinst eller förlust, som sagt ovan den växer ut igen.
"spelet" har sina speciella "regler" oavsett vilken ras man visar, de har alla sina små detaljer som trim, kläder, utrustning, sätt att visa, allt ska ju bakas ihop till en helhet och att visa upp en welsh/cob halvtrimmad eller inte alls trimmad för en engelsk/walesisk domare tycker jag är lite att förolämpa domaren och hans "nationalskatt", kan tänka mig också från domarens sida sätt att det är betydligt trevligare att se en welsh som man har lagt ner rätt trim och tid på än en som är tvärtom.

Jag skulle aldrig visa upp mina hingstar i en lång ovårdad man, ofta är manen både sliten och ojämn!!
Finns inget vackrare än en welsh med rätt vårdad man, sen när dom går hemma i hagen kan dom vara lite naturel, men fy för långa ovårdade manar!
Utställning är en skönhets tävling och då ska väl man och skägg vara i det skick som rasen kräver!
Pannluggen kan ju vara kvar lång!
Manen tar ju boret den vackra halslinjen, som man vill se :)
I Småland växer manen ut igen alltför snabbt faktiskt ;)

Givetvis skall manen vara så välvårdad som möjligt, men jag skulle personligen inte kapa ner en lång välvårdad man på en sektion A hingst om han passar i den. Det här med att W.M ponnyernas manar skall ansas så hårt nuförtiden måste vara något nytt påfund för om man tittar i gamla tidskrifter osv tex Wynne Davies Welsh Champions så inte sjutton är alla trimmade som ridponnyer. Inte ens stona. Den gamle matadoren Coed Coch Madog har tex sin man en bra bit nedanför halslinjen och hur många utställningar vann inte han i sina dagar? Getskägg och spretiga strån skall givetvis bort och ponnyn skall vara gnistrande ren med passande utrustning och en propert klädd visare. Det räcker långt tycker jag iaf :)
Ridponny man på en mountain är väl lite mer om man visar den i ridna klasser, en helt annan sak, samma gäller C och D….dom är ju natives och ska se ut som natives MEN det ska vara inom ramarna för rasen, att visa vildvuxet, slitet är inte bra… sektion B och WPBR är de sektionerna som kräver mest finish,
Det är en konst att lära sig trimma rätt, det ska vara naturligt och snyggt utan att se trimmat ut, trimma man kan ta ett bra tag och man bör börja långt i förväg om man är osäker.

Man är väl lite mossig kanske när det gäller den här frågan men jag vidhåller i allafall att man inte trimmade ner W.M ponnyerna lika hårt på 80-90 talet. Jag kan dock garantera att dom visades i lika strålande skick som nu. Utställningarna var dessutom välbesökta med många gånger ganska stora hingstklasser mot nuförtiden. Jag är också en tävlingsmänniska ut i fingerspetsarna och skulle aldrig åka med omatchade "trollet Rulle" men jag skulle inte heller ge mig på och rycka ner en lång vacker man på min hingst. Jag tror aldrig att jag har ryckt ett manstrå på dom hingstarna jag har haft förresten och båda har vunnit hingstklassen på SWF:s Riks med både en superlång och en lite ojämn man. Inte sjutton såg dom ovårdade ut trots det kan jag lova :) Lite snyggt/naturligt trim på manen och svansroten så att spretiga och ojämna strån kommer bort skadar ju inte men att sätta igång och trimma ner en sådan vacker man som ovan skulle jag inte ge mig på om jag inte var proffs. Jag är väl som sagt lite mossig :)
Tack för alla svar ni. Tog ytterst lite med urtunningssax å provade rycka lite. Men vill inte ta för mycket då jag har en stor kärlek till hans man. Provade göra en inbakad fläta här en dag men den hade dom busat å dragit ur. Antar att jag nog bara kommer att försöka få den att se fin, lång och vårdad ut så han inte ser ut som ett härjat troll :-) Så lär den väl få ligga på båda sidor om ja inte lyckas få till det. :-)
http://Mylifeandbrian.blogg.se
tiderna förändras och med dom visst trim,