Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettavel-uppfödning
Läst 2980 ggr
[Hallonqvist]
2011-02-22 11:28
0

GRATTIS SWF

Till att äntligen ha blivit en egen Avelsorganisation. Det var på tapeten redan för flera år sedan om jag minns rätt, men nu har det alltså blivit av.
Det är en omstrukturerings tider vad jag förstår, med säkerligen massa positivt ut av det hela. Kommer sakna de gammaldagsa sommarpremieringarna och tar nog sista chansen i år att visa nån unghäst eller två i stallet. Sommar premieringarna har en helt annan mentalitet än utställningar. Det är så kul att få se andra raser samma dag, och att placeringen inte är på blodigt allvar utan man är där för att få sin häst bedömd ur avelssynpunkt, inte för att se om manen ligger på rätt sida eller inte Flört.

Det blir säkert något liknande inom SWF framöver vad det lider. Tror vi har mestadels gott ut av det hela iallafall. Spännande är det tycker jag iallafall.
Vad tycker ni?

Fourjoy
2011-02-22 13:06
0

Det sker helt klart en förändring i hela Sverige, samtliga alla de raser vi har i Sverige är ju inblandade och det är väldigt spännande att se vart det leder, vi har det tryggt inom welsh känns det som, andra är ju inte lika lyckligt lottade….

Sen hur det blir med uteblivna "vanliga" premieringar och div ungponny test framöver?? ska SWF göra något liknande eller något nytt? vilken chans för nya ideér för att få fram ponnyer Skrattande

I övrigt känns det lite si och så då jag tycker fler och fler lägger ner, går själv i dom tankarna, kanske bara 1-2 år till……Obestämd

Izzi
2011-02-22 14:45
0

Jag tror det kommer bli jättebra såsmåningom.

Men lite rörigt nu första året kanske. Med nya betäckningsrapportblock/ komplettering till de gamla osv.

Jag tycker också det är trist att sommarpremieringarna försvinner :(

Anna-Karin
2011-02-22 15:32
0

En webdatabas över alla welshar är kanonbra… det har vi haft på shetland i många år och det är jätte smidigt att gå in och kolla:

Se här hur shetland har sin webstambok.

Men att de vanliga premieringarna uteblir tycker iaf jag är skittrist Skrikandesdå det varit årets höjdpunkt speciellt för oss som föder upp… dessutom en trevlig tillställning där man får träffa övriga uppfödare över raserna. En utställning är inte samma sak iaf inte för mig… så nu kan man inte få fram ett "diplomsto" längre då???? FörvånadHoppas verkligen att SWF kan få fram något bra av detta som blir likvärdigt.

Nya betäckningsblock låter inte så rörigt… man lär väl sig med tiden… kanske tom blir billigare nu utan stoavgiften till SH. Flört

Fourjoy
2011-02-22 18:16
0

Kommer bli en stoavgift till SWF istället, dom håller väl på att fundera ut hur mycket det kommer bli vad jag förstår.

Det gäller ju nu att det funderas hårt på div. avgifter då det redan idag är en ren förlust att föda upp, högre kostnader plus att många aktiviteter eller tillgång till aktiviteter som finns försvinner, är ingen bra sporre för fortsatt avel…. hur blir det med tex. 3 års test, championat osv? det är väl också stängt? många tittar ju gärna på sådana meriter när dom letar ungponny,

Arhults
2011-02-22 18:51
0

Men det kan väl inte bli en ny stoavg, då varje betäcknings rapport block kommer att kosta 1000sek för 10st blanketter, det är dyrt!

Jag undrar hur SH och svj har tänkt, nu är det stoägaren som ska rapportera in till avelsföreningen - Lycka Till säger jag bara!

Har man sin hingst på semin har man inte en susning många gånger vem som är stoägare och när det börjar dra ihop sig till den sista september, saknas uppgifter fortfarande på många som har betäckt.

Det blir inte kul för den på avelföreningen som ska sitta och jaga ifatt dom som bara åkt till en semin station, seminerat sitt sto rest hem igen och glömt lämna uppgifter!

Då är det seminstationen som ska jaga ifatt uppgifterna, efter det ska du jaga ifatt det som seminstationen fick fram!

När det gäller ponnyer är det inget fungerande system alls, på Halvblod och trav har man databas.

ASVHs nya databas som gör det enkelt att rapportera, stoägaren går in och bokar hingst, kryssa för vilken seminstation som gäller och seminstationen och hingstägaren har alla uppgifter via mail!

Det är ett fruktansvärt detektiv jobb att få alla uppgifter!

Men det kanske inte gäller swf nu när man inte är med i SH, då måste man nog tänka ut något system som kommer att fungera!

Premieringsarna går ju om inte, fast vi har aldrig direkt åkt då vi haft fullt upp med seminstationen.

Spaf blir väl ingen skillnad för där är väl dom som är meddlemma fortfarande medlemmar antar jag, för vi kan ju inte föda upp ponnyer i Sveirge och inte få delta i Championaten!

Jag lider med alla de föreningar som inte är välkomna och de som sitter med sitt avelsmaterial och inte vet vad man ska registrera längre!
Snyggt system!

ZABA
2011-02-23 11:06
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller med om att det blir tråkigt utan möjligheten att kunna delta på sommarpremieringar, om de överhuvudtaget kommer finnas kvar. Men förändringar behöver inte alltid vara till det sämre även om det kan kännas så till en början. Under de senaste åren är det ju mängder med saker kring "hästeriet" som förändrats. Det finns för- och nackdelar med allt beroende på hur man ser på sakerna.

Hur som helst ska det bli spännande med SWF som egen avelsorganisation. Precis som ordförande Gunn skriver på hemsidan hoppas även jag att det bl. a. kommer bidra till en ännu större gemenskap!

SWF också go

dkänd somavelsförening

Arhults
2011-02-23 11:34
0

Jag tror att det blir jättebra med SWF, jag tror att det kommer att fungera bra och jag hoppas att uppfödarna håller sig i kragen och inte driver inbördes småkrig som det finns i så många avelsförenignar!

Jag tror verkligen SWF kommer att komma ur detta med flaggan i topp :)

Fourjoy
2011-02-23 12:47
0

Detta står på infon till sto och hingst ägare på SWFs sida

Rapportering av betäckningar, samt resultat av betäckningar ska som vanligt ske senast 30 september varje år. Samtidigt med rapportering ska stoavgift inbetalas till SWF: s konto 3 02 02-6. Stoavgift kommer meddelas i WPN och på hemsidan då den är fastställd.  Försenad inrapportering/betalning kommer att innebära straffavgift och kan också innebära att avkomma ej kan registreras i stamboken.

Ja, 1000kr för 10 sidor är svindyrt!! ytterligare en knuff i riktning mot beslutet att lägga av…Skrikandes  det är helt enkelt inte värt det längre…. absolut inte värt att spara någon hingst i alla fall….F-N vad jag är glad att jag sålde Robin till England, det hade varit ett hårt beslut att kastrera honom. kanske ska fundera allvarligt på erbjudandet från Norge på 1 års hingsten…. Rynkar på näsan

dejavu
2011-02-23 13:17
0

Var någonstans står det att betäckningsrapport blocket kommer att kosta 1000kr ????????????????

Gylfinir
2011-02-23 14:20
0

Den kostnad ni pratar om gällande betäckningsrapporterna är SH- blocken. Alltå för de hingstar som hålls i avel via förening som INTE är egen avelsorganisation.

Varför spekulera i och tjattra om kostnader så här INNAN vi fått besked om fakta från vår moderförening? Det blir bara en höna av en fjäder.

Det florerar så mycket rykten ändå i cybern så varför ska vi spä på det?

Det är bättre att vända sig till källan (dvs SWF) om man har sådana sakfrågor.

Och varför är ni så oroliga avseende diplom och premieringar? SWF är egen avelsorganisation. Tror ni inte att det kommer att upprättas/förfinas sytem för att meritera welshponnyns avelmaterial?

Säkert kommer det att ske samordning gällande evenemang med andra rasföreningar som också är fristående från SH.

Andra avelsorganisationer har ju exakt samma bekymmer som SWF gällande diplom och premieringar.

Se framtiden med tillförsikt. Det kommer att bli bra. Välj att vara aktiv och vara med och påverka men gå rätt våg.

Svallervägen brukar aldrig bli så bra.

Arhults
2011-02-23 18:15
0

Ja det läste jag på SHs sida innan SWF kom ut med sitt brev :), jag tror att det blir bra!

Som du vet har jag fler än en ras och allt är verkligen oroligt att staten kan helt sonikt bara slå ut raser och hänvisa dom till sitt moderland!!!! Så jag läser allt jag kommer över när det gäller nya regler :)