Köpa welsh mountain hingst
Jag har precis kommit över en unghingst på nästan 2 år till ett superpris då ägaren hade väldigt brottom att bli av med honom. Pappan till honom är godkänd så denna herre har helt gröna papper. Hur fungerar det med att få en sån här häst godkänd för avel? Blev lite nyfiken på om man skulle ha behållit honom som hingst.
http://Mylifeandbrian.blogg.se

Det är bra om du skriver stammen också (bliden säger inte så mycket)
Jag tycker helt klart om han är trevlig som hingst så visa fram honom, när juvelerna är borta så är det ju försent.

Jag tycker inte du ska fundera så mycket på att du ska "få en hingst" utan att du har fått en trevlig ponny!
Att hålla hingst krävs en massa, bl.a kunskapen att se till att din ponny mår bra!
Om din lilla hingst verkar att må bra föreslår jag att du tar med dig honom på 2-3 utställningar, går dom utställningarna bra tycker jag att du ska ta och anmäa honom 2012 till kvalitetsboksvisningen.
Det finns ingen anledning att behålla honom som hingst just för att han har en godkänd far, det bör alla ha!!!!
Är din ponny stressad och verkar att inte må bra utan ständigt "söker" föreslår jag att du kastrerar honom, det kommer att ge både dig och honom en mycket större glädje!
Håller med #3. Tycker absolut att du bör förbereda för och visa hingsten på ett antal utställningar under året för att få diverse domares uppfattning om hans exteriör, rörelser m.m. innan du tar ställning till om det är värt att satsa på honom som licensierad hingst (förhoppningsvis även införd i Kvalitetsboken). Utförlig information om hur man löser licens för welshhingstar finns på SWF:s hemsida.
Lycka till!

Men jag vill också tillägga att i Sverige har det mer blivit en regel än ett undantag att man måste licensiera sin hingst vid 2 års ålder!!! Då är inte hingsten färdig för sin uppgift och du bör vara en erfaren hingsthållare för att låta din 2 årshingst betäcka.
I England har man en regel att om man inte löser licens ska man kastrera enligt NPS regler, detta är inte för att man ska betäcka utan för att man ska ta ställning och att det inte ska bli en massa föl som inte har licensierade föräldrar och pass.
Det är knappast aldrig man kan läsa eller hör om att man använder sina 2 årshingstar till möjligtvis 1-2 ston och då två erfarna egna ston som har haft föl tidigare.
Eb sak ska man också ha i åtanke, det är svårt nog att sälja föl e. Meriterade hingstar så det är onödigt att sätta sig i en sits att tillverka föl e. okvalificerade hingstar :)
Bara ett litet tips!
Många romantiserar det här med att ha hingst, att man ska kunna tjäna pengar genom betäcka andras ston eller få hingstens kostnader betalda, GLÖM det!!! ytterst få som ens får täckning för sin hingsts mat kostnader….och det är lite extra att tänka på utöver det, med stall, hagar osv. och det finns bra många fler där ute som inte gillar hingstar än folk som gillar dom… man har upplevt mer än en gång hur en 50 meters radie bildats runt en när folk upptäckt efter en hel dag!!! på tävlingsplatsen att det är en hingst man håller i tygeln….
Det är inte heller bråttom att licensiera dom som två åringar, få är redo för ett sto i den åldern, bättre då att vänta och låta dom växa till sig innan man tar det beslutet om man kan, visa honom, låt honom visa hur han hanterar att vara hingst och vilka kvaliteer han har att erbjuda, annars har du bara kastat pengarna i sjön med en licens.
I England om dom ska visas i särskilda sammanhang eller i ridklasser måste dom ha licens som 3 åringar, här krävs inte det, så ha inte bråttom! finns ingen anledning.
Men som sagt känner du att du vill satsa så gör det, alla här har hingstar eller har troligtvis haft och har erfarenheter som vi gärna delar med oss av, så det är bra att du frågar, ingen fråga är fel och vi "lever" i samma värld och bör hjälpa varandra 
Nu är det INTE direkt att jag tänkt kasta in en grön 2 årig hingst utan meriter i någon avelsverksamhet.. Så känns lite som att jag blir dumförklarad just där??? Och självklart vill jag INTE hålla honom kvar som hingst bara för själva grejen att han är hingst. Gillar domarna inte vad dom ser (ska visa honom bla 19 mars i svärdsjö) så begriper faktiskt jag också att det inte är någon ide att hålla honom kvar som hingst. Jag är 23 år gammal och har livserfarenhet jag med. Jag frågade i syfte över HUR det fungerar att få en häst godkänd? Vad som krävs för att få en hingst godkänd och HUR det går till. Och till #3, vi kämpar väl alla för att ALLA våra hästar ska må bra, eller?

#7 svaren du fått har varit i all välmening då många sparar hingstar som inte ska sparas, bara för att dom är hingstar.
Ge honom några utställingar låt inte bara en dommare betämma hans öde.

#7, nej alla begriper inte att en hingst kanske mår dåligt, tro mig!!! Det finns många skräck exempel och jag menade inte att dumförklara dig.
Jag har en hingst station med förra året 8 betäckande hingstar i olika åldrar, tro mig det är ett dygnet runt arbete och jag vet vad jag talar om!
Det värsta skräck exemplet jag har läst om är ändå Molstabergs Max, det kommer aldrig at lämna mitt minne, finns säkert att läsa om här på iFokus om man söker!
#7 okej, bra. Skapar irritation när folk verkar ha fördomar! :-)
Boy är trevlig att hantera. Finns inget ont somhelst i honom. Han är dock INTE mkt hanterad. Köpet blev klart igår. Å har inte så bra förtroende för nya människor. Så det blir till att jobba på relationen. Han busar mkt i hagen. Han är väldigt dryg på gammelhästen han går med.. å ska busa å hålla på. Men han är fin i hullet. Livlig och mkt energi. Inga problem att leda. Provade även att tränsa honom. Som gick helt utan problem och han accepterade. (har aldrig haft träns tidigare) Löft hovar. Fick ta på honom överallt.. Så det är dethär med förtroendet för nya människor då som ligger i botten då för att våran relation ska fungera och han ska lita på mig. Annars tycker jag att han verkar vara en väldigt välmående liten kille! :-)
fördomar på vilket sätt? du bad om råd och fick råd, vad jag ser är det ingen som skrivit något elakt eller stötande på något sätt i ovan inlägg, som det låter har du inte haft hingst förut och då förstår jag inte vad du reagerar på?
#12. Jag skrev och frågade EN sak, men fick svar på en massa annat. Och huruvida jag borde behålla som hingst eller ej och att jag ska se till att hästen mår bra. Är inte det en självklarhet att hästen ska må bra? Varesig det är hingst, val lr sto? Och att han inte är klar för betäckning för ston vid 2 års ålder. ja men det ser jag som en självklarhet att jag inte tänker kasta in en 2 årig ungbebis i något avelssyfte när han är helt utan meriter. Jag frågade en sak om hur det fungerar när man vill få en hingst godkänd. Jag har inte sagt att jag ska kasta in honom i aveln. Och sedan om han inte är något hingstämne med domares åsikt så ser jag det bara som onödigt att ha honom kvar som hingst då det innebär att jag inte kan stalla in honom vart som helst osv. Mkt mer att tänka på än när man har ston lr valacker. Så då är det väl klart att det kan väckas lite irritation när man känner va den där "veta bäst" - känslan. Som att man själv inte förstår någonting bara för att man har hingst för första gången. Jag vet en del, frågar saker o hoppas på att ta del av andras erfarenhet utrifrån den sakliga fråga jag ställt. Och då uppskattas inte alla gånger att jag ska få en hel historia om hur jag ska göra med kastrering osv med min häst. Det var faktiskt inte det min frågeställning handlade om.

#13 Allt är skrivet ivälmening, det finns många exepelt på folk som pressat ein häst som hingst för länge (jag är ett) därför får du mer svar än vad du frågade, lite goda råd för att lyckas.
Ställ ut och visa honom mycket osh spar honom så länge han är ett hingstämne och han trivs dom hingst och du mår bra av det hela.
som ovan skriver det är i all välmening råden gavs,
MÅNGA har hingst fast dom inte borde, det är rent allmänt sånt som kan vara bra att veta och tänka på från dom som har hingst och haft det länge, många förstår inte att det inte är en rosa drömvärld med hingst….det är rent tragiskt hur illa det kan vara ibland.
Det är ingen som ifrågasatt din kunskap heller, eller talat om för dig hur du SKA göra,
sen är det inte andras fel om du uppfattar våra råd som "vi vet bäst" för så är det sannerligen inte, vi har alla gått på nitar och vill ju givetvis bespara andra dom om vi kan, framförallt ponnyerna. Du får göra precis som du vill med din ponny, så får vi andra också med våra.
Men lyssna på råd, både bra och dåliga, ta till dig dom och fundera, analysera och besluta sedan själv vad DU vill göra.

Om du läser det du skrev i ditt första inlägg så kanske du förstår att flera uppfattade det som du var ganska grön i avels sammanhang!
Ditt enda argument till att han kanske skulle sparas som gick att utläsa var att hans pappa har licens!!!!
Vi som skriver här och föder upp welshar och andra raser har inte med det i våra krav, det är så självklart att våra welshar har fäder med licens att när man läser ditt inlägg verkar det mer som ett +

#17 Nej, det kommer jag inte göra, jag tycker det är en viktig fråga att belysa och goda råd från duktiga hingstägare måste man kunna ta för att lyckas som hingstållare.
Har läst tråden med stort intresse och tycker det är tråkigt, och jag förstår inte varför, MyBeauty tagit så illa vid sig av era svar. Här ges många goda och tänkvärda råd till ALLA som funderar på egen hingst.
Tack för att ni delar med er av er erfarenhet!

Håller med # 18 och #19.
Tips och goda råd från andra är alltid bra…
För att han ska bli godkänd hingst ,krävs att han visas för kvalitetsboken och får 40 p (eller mer ) exteriört

Håller också med #18 och #19

#11 Grymt söt är han iallafall 
#0 Du kan ju visa honom på en vanlig sommarpremiering om du vill… där får man råd på om hingsten är värd att sparas eller inte.
Till skillnad från en vanlig utställning där de enbart bedömmer dagsskicket så tittar de både på stammen och extriört på hästen på en premiering. Ett ganska billigt råd än att gå på kvalitétsboken direkt som är betydligt dyrare om man bara vill ha råd på om den är värd att sparas som hingst eller inte.
Lycka till! 

Det hade varit kul att se en bild på honom uppställd från sidan också.

Det där att dom tittar på stammen för att se om dom ska sparas är en myt! Inte kan någon avgöra hurvida en stam är bra eller inte, det beror ju på stomaterialet man har !!!!!
Det enda en avelsvärderingsnämnd kan göra är att lämna stammen till en insatt i rasens avel och se hurvida den är korrket eller inte! Men det borde ju redan varit gjort hos registratorn som kontollerar stammen och om den går att registrera i första stamboken.
Ta Ridponnyer till exempel, vad skulle det vara för avelsvärderingsnämnd som skulle vara så insatt i Ridponnyavel så dom skulle kunna avgöra vad som är en bra stam eller inte! Linjerna är ju oändliga!
Så sluta tro att man på premieringen tittra på om stammen är bra eller ej!! Det avgör ju inte hurvida den blir godkänd eller ej!
Utav vår premieringsförättare i västra götaland som för övrigt är väl insatt i stammarna får vi iaf råd om det är lönt att spara dem eller inte… jag litar till fulla på hans råd.
Sen visst är det upp till stomaterialet hurvida det blir bra eller inte… men det är ju upp till oss som är hingstägare att ge/ta emot bra ston till sin hingst.
#0 Såg i en annan tråd att du skulle visa din hingst på utställning för Morgan Johnsson… han kan ge dig råd om din hingst bör sparas eller inte, han är jätteduktig och väl insatt i rasen. Lycka till på utställningen med din hingst!
#26 Tack!
Ja, får vi en förödande dom över honom så finns det ingen anledning att spara honom. Men vill åtminstone vänta med att skära honom tills jag vet vad domarna tycker om honom. Så man inte gör ett misstag :-) Får hoppas på det bästa! :-) Tack!

#27 lyssna nu inte på bara första domen, sen är han bara två år och mycket kommer hända tills han är helt utslagen.
Så länge han och du lever ett bra liv som hingst/hingsthållare så spara honom för att se hur han utvecklas också.

#26 Era premierings förättare i V Götaland är dom samma som i hela Sverige, men dom kan inte så mycket om varje ras att dom kan säga att denna stam är värdefull!! Det en premieringsförättare kan se är exteriören inget annat och möjligtvis hur hingsten uppför sig just dom 3-5 minuterna som dom tittar på dom. På det kan dom säga att denna hingst har exteriören och rörelserna så han är värd att spara.
Om jag kommer med en Holländsk stam på mina ridponnyer eller ett Brittiskt stammad ridponny, har ingen svensk eller väldigt få, inblick i just den stammen, så det stämmer inte.
Men kommer du med ett Russ, då är ju Morgan Johnsson väldigt insatt och de flesta andra också, likaså Shetland, connemara har ju t.ex Elisabeth Ljungstorp och ett par till. Men ingen av våra domare är så insatta i alla raser att dom kan se hurvida stammen är bra eller ej!!!
Det jag säger är att visa er hingst, ni får se hur exteriören är, men stammen får ni hålla reda på själva, det är otaliga timmars arbete att läsa in en stam och söka på vad den gett och förärver.
#29 Jag trodde frågan var på hennes welsh mountain och inte dina holländska ridponniers stammar! 
För övrigt så Mr Johnsson en mycket anlitad avelsrådgivare så han borde kunna en hel del om stammar… iaf på de vanliga raserna som welsh mountain.

Så du menar att våra premieringsförättare känner till stammarn på alla våra welshar! Imponerande måste jag säga!
Jag har inte hört talas om alla stuterier på sek B ens utan har fullt upp att hålla kolla på mina stammar och vad dom går ihop med! Sen kan man bara byta land och kolla WM i Holland, nya stammar!
Jag tror nog att du har en något naiv inställning till vad du får för info när du visar din hingst!
Har någon hört talas om en Welsh som blivit utslängd och inte rekommnderad p.g.a sin stam om den har full stam i första stamboken? Det har inte jag!
Tänk om man hittar den perfekta stammen till sin avel, man får den ena avkomman efter den andra som ser så lovande ut, sen beslutar man sig för att visa sin hingst, och då säger premierings förättaren att det är en dålig stam, bra exteriör men dålig stam! Tyvärr han blir inte godkänd
.
Intressant scenario, fast man i Wales blev rekommnderad att just dessa linjer går ihop med dina ston :)
Detta kan ju utvecklas till något jätte roligt!
Visa du din hingst, det går säkert bra, men för din egna skull kolla upp stammen själv, så kan du berätta i dina papper som du ska skicka in vad stammen har för meriter, det står ju alltid att man ska fylla i det när man anmäler en hingst så avelsvärderingsnämnden har en aning om vad dom ska leta efter!

Premieringsförättaren ska se på vad han ser, det är bevisligen nerärvt till avkomman (hingsten) och kan då också ärvas vidare till kommande generationer.

# 32 Ja man kan döma det man ser :)
Det är omöjligt för en människa att hålla reda på stammarna på alla dessa individer dom bedömer varje år….det är ägarens skyldighet att presentera stammen, meriter under bedömning så att en helhetsbild ges. Enda tråkiga är väl att avkommor inte spelar någon roll i ev. avgörande, vilket det borde.. i dom ser man vad som går vidare i generationen.
Som ovan skrivet, om han nu skulle få negativt besked 1 gång så gör det inget, du måste ge honom fler chanser för olika domare och sedan räkna ett snitt på det han fått, då får du en tämligen bra helhetsbild av hans kvalitet. Alla kan ha en dålig dag och det vore synd om hans framtid skulle avgöras på en sådan. Sen ska man vara medveten om att utställning och avelsvärdering är två skilda saker, mycket tuffare granskning på avelsvärdering, så ett antal guld på utställning betyder inte en lätt biljett in i Kvalitetsboken.
Ta en säsong, pröva vingarna och ha kul!! 
#27 Stort lycka till med din hingst vilken väg du än väljer! 
#32 Bra skrivet… äntligen någon som fattar vad de tittar på!