Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettavel-uppfödning
Läst 6219 ggr
Fourjoy
0

Spännande färger

För att inte kapa annan tråd så spinner jag vidare på det här med dessa spännande färger på denna tråd…

Min mörka isabell (sabino+soothy) har 100% lämnat isabeller med fux ston, mörkare isabell ju mörkare fuxfärg stoet har haft och tvärtom.

• i övrigt
  • 1 bork av brunt sto, (grå aktig man och svans) silvergen?
  • 1 fux av brunt sto,
  • 1 brun av brunt sto,
  • 1 gulbrun av brunt sto,
  • 1 isabell av brunt sto, 
  • 1 skimmel av skimmelsto (född isabell),
  • 1 fuxskäck av fuxskäcksto (hon är inte homozygot!) ?? så vart den färgen kom ifrån??

så även om han fått en liten procent av andra färger har han till stor del nedärvt sin gulgen.. hans mamma var en cream dun med silver aktig man och svans… har fått förklarat för mig av fd ägaren att hon var nästan vit med grå-svarta ben och huvud tecken och silver-svart man och svans… alltså en blek variation av en normal dun..(bork) 

Det verkar dock som vissa individer har starka gener för en viss färg trots att det inte borde vara så… vissa isabeller får ju knappt alls några avkommor med gulanlag medans andra har en hög procent… det kan ju inte enbart vara tur eller slump.. det finns nog något mer bakom som inte är känt ännu.

HAPE
0

Att du fick en fuxskäck är väl inte så konstigt då en heterozygot skäck (precis som gulanlaget hos en isabell) lämnas till 50% av avkommorna. Flört

Jag har oxå sett att mörkare fux ger mörkare isabeller, men aldrig fått svar på om det alltid är så. Det har varit en gissning, eller snarare att om fölet hade fötts fuxfärgat så hade de mörkare isabellerna varit mörkare fuxar och de ljusare hade varit ljusare fuxar *svammel*

Annars så tror jag att slumpen har varit fördelaktig trots allt. Det är ju alltid lika stor chans att ett föl får gulanlaget, chansen minskar ju inte bara för att flera avkommor tidigare fått anlaget.

Skulle något annat ha spelat in så känns det ju som att någon gen som ger spermierna sämre livskraft/styrka/simförmåga (eller vad mer som kan hindra dem) sitter linkad nära den del av kromosomen där locus för gulgenen sitter - men förstås på den allelen som inte bär på gulanlaget. (Kan någon överhuvudtaget förstå vad jag snurrar om?) Eller - jag vet inte om det kan funka så, men rent krasst bildas det lika många spermier med och utan gulanlag. Antingen är de utan gulanlag av någon anledning dåliga tävlingsspermier, eller så har slumpen bara gjort att det blev som det blev.

CJSalustall
0

1# Jag håller med dig. Det måste finnas något mer bakom. Jag vet också en hel del med gulanlag som inte verkar lämna gulanlag. Medans andra så som din lämnar mer % gulanlag än andra.

Jag tycker att just silver är spännande. Jag har ett sto med okänd stam som är fux med grå man och svans. Hon fick ett hingstföl med connemara Öxenholm Mango 2008 och han föddes vanlig fux, men manen skiftar nu till grått. Är det en typ av silver?

Linda-A
0

Det finns ju vissa anlag som sitter nära varandra på samma kromosom vilket ofta gör att de nedärvs tillsammans, utbredning av svart pigment, konstantskimmeloch tobianoskäcken, är ett sådant känt exempel.Så vitt jag vet har det inget med snabbheten eller liknande hos spermierna.

vad gäller att din hingst har lämnat överlag gulanlag till sina avkommor så är det enbart slumpen som har varit lyckosam. För varje ny parning är det ju 50% chans att anlaget ska nedärvas

Linda-A
0

#2 Silveranlaget syns inte på röda hästar då det enbart bleker svart pigment. Dock akn röda hästar vara bärare av anlaget, men som sagt syns det inte på hästen

Fourjoy
0

Jag har alltid hört att för att få en skäck krävs två skäckar om inte stoet eller hingsten är homozygot….. men om det är 50% som gäller där med så vet jag vart den färgen kom ifrån…Flört  trodde det kunde ha med sabino anlaget att göra… vissa av sabino welsharna har ju så mycket vitt att dom egentligen borde klassas som skäckar.. åtminstonde förr i tiden så var det en skäck om dom tex hade minsta fläck någonstans på kroppen utom på huvudet eller benen..

Silvergrå man och svans på tex en fux/rödfärgad?  vad är det för färg?  fuxar ska ju ha röd nyanserad man och svans.. eller ljus om det är en flaxen…

eller som min gulas mamma, cremedun med silver/svarta tecken och man och svans?  det är inte så vanligt…en dun med silveranlag?

man borde väl egentligen färgtesta dessa udda färgade exemplar… miniatyrhästar testar dom färgerna på då det är så himla mycket skoj dom kan ha

Fourjoy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

denna hingst har också lämnat gulanlag till alla sin avkommor utom 1 oavsett färg på stoet, så har även hans helsyster….slump det med?  jag är mycket tveksam…

CJSalustall
0

Mitt sto kanske inte är fux??? Ni kan ju titta på bilden lite extra noga och gissa …

Jag har hela tiden tyckt att färgen var udda. Man har ju ingen aning om ens vad hon är för typ av korsning. Det står dock bestämt i passet att hon är fux, men det behöver ju tvunget inte stämma.

Min ID kontrollant ville inte ens skriva in i passet att fölungen hade grå man och svans då han fortfarande ser ut som en fux. Fast man ser ju i man och svans tydligt att den blir som mammas.

Linda-A
0

Fux är hon nog allt, hon har ju röda ben, och en väldigt röd nyans på kroppen. Man och svans kan ju variera i färg och mättnad, då mycket röda pigment till och med kan verka svart. Bland t.ex. shettisarna är det inte allt för ovanligt att fuxar har mer grå man och svans.

Silveranlaget är ju inte så jättevanligt heller, så man kan nog anta att de flesta "man vill ha" till silverfärgade är fuxar med lustiga nyanser Glad

Lorita
0

Varje gång man korsar en isabell och en fux så är det 50% chans för varje färg.

Om man roar sig med att slå en tärning så kommer varje slag kunna ge 50% jämt tal och 50% ojämnt tal.

Vad det än var gången innan så är chansen att gissa rätt 50 %, roa er och slå en tärning 100 gånger, inte kommer vartannat tal vara jämt, ibland kommer många hämna tal efter varandra ibland fördelas det ganska jämt mellan de olika alternativen.

Så är det med avel också alla gånger man betäcker har man 50% sen avgör slumpen vad det blir Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

CJSalustall
0

jaha så var det med det. Hon har en häftig färg i alla fall. Flört

Lorita
0

#7 vad skulle du sätta för färg på denna hästen Flört för utom att hon är skäck då Tyst

CJSalustall
0

OJ! Hon ser ju faktiskt ut att vara samma färg som mitt sto. Förutom man och svans som är något mörkare mer distinkt grå på mitt sto. Fast om mitt sto är fux så borde ju ditt sto också vara det plus skäck såklart. Det är ju röda ben.

ELLER någon annan som vill ha en åsikt?

Lorita
0

#12 Ja, vist ser hon ut som en fux, hon är rödblack och det är inte många som sätter men när jag talar om att hennes pappa är det så finns det ingen tvekan Flört det är inte lätt att sätta rätt färg på en häst.

Houdini
0

#2 Det är åter igen slumpen som avgör.

Tex lämnade mitt skäcksto 4 avkommor av 5 med skäckanlaget (vilket fungerar likadant i nedärvning som gulanlaget), procentuellt "borde" det vara 50% skäck 50% enfärgad (från stoets sida, sedan kommer ju hingstens 50 % av nedärvningen).

Ditt sto är inget annat än fux med vita strumpor (den saknar alltså anlag för svart).

#5  Skäckfärgen är dominant, det syns alltid att den bär på det eftersom den givetvis är skäck.

Att anlaget är dominant menas att det alltid syns efter som det dominerar.

Det krävs givetvis bara en skäck för att lämna en skäckavkomma men det är ju upp till slumpen.

Däremot kan en enfärgad häst ALDRIG lämna en skäck om inte anlaget kommer från den andra partnern.

CJSalustall
0

#13 du har ingen bild på fadern till din häst. Skulle vara kul att se en rödblack på bild.

Trodde nästan att alla black färgerna hade ål?

Lorita
0

#14 svart anlag kan det ha, för det är en annan gen nämligen den genen som inte gränsar utbredingen av det svarta.

Så en fux som saknad begänsingsgen och en brun häst som också saknar en begänsingsgen för det svarta kan få ett svart föl och då är stoet lika mycket skuld för att det inte blev en brun Flört

Däremot så saknar fuxen den svarta färgen det är riktigt.

Lorita
0

#15 hon har ål Skrattande bild på pappan Flört

Houdini
0

NEJ!

En fux saknar helt anlag för svart!

En brun häst har ett anlag som begränsar det svarta till man svans och ben!

Båda hästarna i inlägg 2 är fuxar.

Houdini
0

#15 Det stämmer alla blacka hästar har ål, men fuxar kan ha ål utan att vara black.

Lorita
0

Två fuxar kan inte få svart föl, dom saknar svart färg, helt riktigt men en fux kan vara homozygot när det gäller avsaknaden av begränsingsgenen för det svarta Flört

Houdini
0

#13  Det är ju i det närmaste omöjligt att se på den bilden, man får nog visa en bild där ålen syns.

Dyblygiad
0

Bland welshar är just fux med grå man o svans inte helt ovanlig. Däremot är de fuxar. Min Fiona var en sådan. Pappan Henfynyw Tywysog (isabell med grå man o svans) mamman mörk gul?brun.

Lorita
0

#21 hon är rödblack, dels har hon ål med mittstol Flört sen om man noga granska hår ryckta från pälsen på henne så är dom mörka och ljusa som dom ska och sen är pappan DNA testad.

Det är ingen tvekan vad hon är för färg när man börjar pilla på henne. Jag har tyvärr ingen bild på henne med sommar päls så detta är det mesta ål du kan få se

här ser du det ljusa i manen som helt klart går på varje sida

Hon har vinter päls på bilderna och ålen syns mer på sommaren + zebraränder på benen Glad men vist är hon svår att gissa färg på Flört

CJSalustall
0

Men gud detta är ju en djungel haha. Om en fux kan ha ål. Hur ser man skillnad. Börjar tycka som en del andra att det vore bättre att färgbestämma med DNA

#17 Super häftig färg på pappan i alla fall. Dödsläcker!

Fourjoy
0

den här mountainhingsten är DNA testad och har silvergen… coolt

Lorita
0

#24 jag var själv så tveksam så jag tog strån från pälsen under ett förstoringsglas för att bli helt säker.

Jag kan säga så här en av ägarna ville sätta henne till isabell, vilket hon absolut inte är, så det är inte lätt det där med färg.

Går priset ner på DNA så skulle det inte vara dumt att DNA testa färgen på alla avelshästar Skrattande nu ska inte denna hästen gå i avel, hoppas jag Tyst

Fourjoy
0

..och den här vackre sektion B herren är silver-svart….mycket ovanligt….ursnyggt..

Fourjoy
0

.. och här är en cremello welsh med silvergenen…

CJSalustall
0

Åhhh gud vilka färger!!!!!!!! Vad heter hingstarna med silvergen?

Mountainen skulle jag lätt betäcka med!!

Fourjoy
0

här är den silver-svarta sektion B igen…här ser han nästan brun ut med flaxen man…skulle lätt kunna tas för en mörk isabell………. Förvånad

hmm.. man kanske skulle testa gamlingen….Flört han är väldigt mörk choklad med silver man och svans…han är "dappled" också på sommaren….

Fourjoy
0

min amerikanska mini är "silver dappled dun" eller "silver dun"…skit söt… kommer hem i vår

ragnhild49
0

Silvergrå man och svans på tex en fux/rödfärgad?  vad är det för färg?  fuxar ska ju ha röd nyanserad man och svans.. eller ljus om det är en flaxen…

Jag har fött upp tre fuxar med grått i manen. Jag kan berätta att den som är nybliven tvååring är riktigt rävröd, och manen blir bara gråare och gråare. Farfar Henfynyw Tywysog hade vit man och svans som föl, men är nu alldeles grå.  Han har en avkomma som är mycket mörk i sin isabellfärg, som ända tills nu har haft vit man och svans. Bilderna på honom nu visar en ponny med mörkgrå pannlugg.

Ram för förhandsgranskning

jinxx
0

Mitt sto har växlat från ljus isabell med nästan helt vit man & svans(som unghäst i full vintermundering) ,till att i sommarpäls blir riktigt mörk isabell med massor av "dapples". I somras -08  var hon riktig mörk isabell med silverskimmer över hela kroppen och rygg och bak var nästan helt stålgrå, fortfarande mkt apelkastad.  Man och svans är silvergrå. Dessutom är hon sabino med bläs, 3 stumpor och vita sabinotecken under magen och mellan frambenen/bringan. Det är lika spännande varje år att se hur hon kommer att se ut=)

länk till stamtavla med färger http://www.allbreedpedigree.com/maenan+cara

Mamman Menai Carema var dun men det står inte med på all breed… Lägger in ett litet kollage med bilder från de olika årstiderna-08

CJSalustall
0

#33 Sälj ALDRIG den där!! Eller med närmare eftertanke. Sälj henne till mig hahaSkrattande

Riktigt fin! Så tycker jag att en welsh ska se ut. Inte bara färgen utan hela modellen.

Det skulle vara kul att veta om hon bär på silveranlag.

Fourjoy
0

….Cara får gärna komma hem till mig om hon någonsin skulle byta hem då jag har en likadan herre.. dom skulle passa ypperligt ihop… Flört

Fourjoy
0

fuxar med grå man och svans…vet att dom finns och att det är en fux…… men dom kallas något speciellt…vad????

ragnhild49
0

#32 Suck, när jag skulle kämpa mig till en bild i inlägget, så gav datorn upp andan. Den är såååå långsam och ibland tar den "timeout".

Angående fuxar med grå man, så inbillar jag mig att det inte heter något speciellt. Det kan inte bli angivet i passet eftersom (i alla fall när det gäller mina tre) det inte syns förrän de börjar bli minst ett år. Någon annan som har svar?                                             Manen på isabellar kan mörkna till grått när de är ända upp till femårsåldern. Även kroppfärgen kan mörkna med åren. Ta tex. halvblodshingsten Dragon, som på bilder där han är riktigt gammal, ser ut som en mycker mörk fux med grå man och svans.

Färgen på hästarna är den samma hela livet (utom skimmlar så klart), den ändrar sig inte. Däremot ändrar sig ofta nyanserna.

#34. Det har diskuterats hett, på ett annat forumn, huruvida silveranlaget finns hos welsharna. En uppfödare i Stor Britaninen påstår att dom har positivt svar på det på en WM-hingst. Personligen tror jag inte att det finns. Om så vore fallet, skulle det ju finnas "movindottir" (blyetsgrå med ljugrå man och svans) bland våra ponnyer. Tänk dig en sådan cob!! I hemlandet får man mycket pengar för "cremello" färgade cobbar. Jag är helt övertygad om att det skulle "krylla" av sådana , om det gick att få fram!

Vad är det för färg på hinsten som du importerat från Hollan och fick hem i mellandagarna?

CJSalustall
0

#37 På ett sätt håller jag med dig, men jag önskar Flört att silvergenen finns hos mountain ponnyerna. Ovanstående är bombsäkra på att de inte har silvergen i deras ponnyer, men ändå skimrar hela kroppen i stålgrå. Jag ska vara ärlig att säga men mina 23år med hbl så har jag aldrig sett sådana färger och jag är förälskad!

Min hingst är isabell. Han var relativt mörk när han anlände till Sverige i höstas. Nu är han klippt och nästan cremellofärgad.

Bifogar bild.

Jeffrey van de Viersprong f.2006 e. Finglebridge Flash Point ue. Rondeels Cerdin

Fourjoy
0

Det är bekräftat med DNA att det FINNS silver bland welshar… sektion A och B… dock så är dom väldigt ovanliga… men det finns ett stuteri USA som har en sektion B (se bild ovan) som nu ska försöka öka mängden med selekterad avel.

#37 min isabell blir mörkare för varje år i man och svans, även kroppsligen och han är 18… dock så har jag märkt genom åren att det påverkas av fodret…ju bättre foder ju glansigare och mörkare färg…lite som färg glada papegojor om man ger dom bra foder…

när jag köpte honom för 5 år sedan hade han levt på hösilage, betfor och lite grov…han var då mycket ljus och lite matt i pälsen och tunn och omusklad…efter ändrad foderstat så kom det en helt annan päls och färg med en "overall" bättre kroppskondition.

någon annan beteckning i passet lär det inte bli än fux med det finns ett namn på dom i "folkmun"… kommer dock inte på vad det är….

Lorita
0

Är jag ute och cyklar men är det inte choklad dom kallas i folkmun, fuxar med grå man Obestämd

jinxx
0

#34 #35  Jag är rätt förtjust i henne själv=) Det lutar nog åt att aldrig sälja henne.. Hon var faktiskt till salu för snart 2 år sedan…i hela 2 timmar!! Sedan fick min lillasyster tvärångest och skänkte henne till mig istället=) Bara att tacka och ta emot….

Rätt intressant att de mörknar med åren… ska bli roligt att se vart det slutar=) Min är dock  i prima skick i både kropp och päls på en foderstat bestående av finfint hösilage och enbart lite tillskott i form av mineraler och vitaminer..

Kan de bära på silveranlag trots att silverfärgen inte är synlig i unga år?? Cara blev silvrig först i 3 års åldern… Eller vad beror det egentligen på att den ersätter "lintottsfärgen" efter hand???

Min mor hade tidigare minishettisar där flera hade silvertagel..Både isabeller och fuxar…

Skickar med en bild av Cara som "pissfärgad" 1 åring…..=)

ragnhild49
0

Hej Jinxx!

Silver anlaget syns över huvud taget inte alls på fux (och därmed inte heller på isabeller, som ju också är en fux, fast med färgen "utspädd").                                                                          Silvergenen syns på svarta hästar. Skam att sägandes, så kommer jag inte ihåg om anlaget syns på bruna (det borde det väl göra, eftersom de har svart man och svans…..) Det finns säkert någon som har bättre koll på det än jag.                                              Att isabeller får silverfärgad man har inget med silvergenenen att göra.

Den tvååriga fuxen med grå man som jag skrivit om tidigare i denna "tråd" är Ffwsia. Hon är snyggt rävröd, med mörkt grå man, svansen är mest linul och fuxig.

#37 De flesta isabeller blir ljusa på vintern. Har du sessutom klippt honom, blir han annu ljusare. "Isabellfärgen" sitt länst ut på stråna, så klipper man kroppen så försvinner ju färgen, om du förstår hur jag menar. Detta gäller även man och svans, dvs att iasbellfärgen sitter längst ut i ståna. På så vis ter sig man och svans vita.

Linda-A
0

#42 Jo silverfärgen syns på bruna hästar men bleker då bara det som är svart, dvs man, svans och benGlad

jinxx
0

Tack för bra svar ragnhild49! Roligt att lära sig mer av er som kan mkt (det är därför jag gick med i detta forum=).

Jag har Bo Furugrens färgbok någonstans, så nu ska jag leta reda på den och förkovra mig ytterligare.

Fourjoy
0

när isabeller blir så mörka och har silver färgad man och svans så har dom ofta "soothy" anlaget…inte silver anlag.

Min fölis är idag cremegul på kroppen, kritvit man och svans…men riktigt mörka choklad ben… samt lite mörk på huvudet men i somras innan vinterrocken kom på så var han väldigt mörk… ska bli kul att se hur mörk han blir till sommaren…kanske mörkare än sin far?

Fölis far var mjölkchoklad som ung med kritvit man och svans… nu finns det inte många vita strån alls i man och svans….mest silver och svart.. när jag rakade Jack för snart 3 år sen så blev han inte ljus…han är nästan lika mörk i botten med… ytterst liten skillnad. Min plutt är också väldigt mörk i botten, mer  ljus i topparna…

Nog om isabeller…. en av mina favorit färger men jag tycker att leverfuxar med flaxen man är bland det finaste man kan hitta….en sån vill jag ha….

ragnhild49
0

# 45 Vad är "soothy" anlag för något. Har du något namn på det.    Är det inte den amerikanska beskrivningen av en nyans av isabellförgen.

Fourjoy
0

soothy är benämningen på en isabell med mycket grått eller svart i manen, dom mörkare i färgen än andra isabeller.

sök på Soothy palomino så hittar du massor.

ragnhild49
0

soothy" anlaget

Jovisst, men det är fortfarande en isabell. Soothy borde vara en beskrivning av hur färgen ser ut, inget anlag. Det kan vi väl komma överens om?                                                                        Svart i manen kan den inte ha, för en fux (vilket en isabell i botten är) är i totalt avsaknad av färgen svart. Kanske det är så att det bara är väldigt mörka grå strån.

Persoligen håller jag mig helst till de svenska benämningarna på fägerna. Det är lättare att veta vad någon annan menar, om man anväder samma terminologi.

Lorita
0

#48 det är väldigt mörka röda tagelstrån som hästen har i man och svans. Som sagt fuxen har ju bara röd färg (rävfärgad)

Diablo
0

Tänkte bara säga att hos islandshästar finns det en färg som heter silverbrun!

Fourjoy
0

.. som jag skrev det är en ISABELL i grunden men det speciella anlaget/gen eller vad det nu är ger en isabell med Soohty eller smutsig som den också kallas på svenska.. det är väl inte riktigt utrett/forskat hur den kommer sig eller ärvs…

Jack har massor av svarta hår i sin man och svans…KOLSVARTA… dom är inte röda på något sätt.. soothy ger den effekten på isabell..och det finns mer grått/silver än röda toner.. han har inga röda toner alls i man och svans..

Har faktiskt funderat på om han kan vara en choccolate dun??  och inte isabell..

sen silvergenen…hur kan det komma sig att den finns på tex gulbruna om den bara bleker svart?  eller finns det två varianter av silver?  tittar du på miniatyrhästar så finns silver benämnd med alla slags färger…även hos island..

Fourjoy
0

ett klipp från en amerikansk "färg" site..

Color Modifiers

Color Modifiers are genes that modify a body color, a mane and tail color or both. These modifiers can range from very subtle to very extreme. Some Modifiers even have the ability to change the physical look of a horse to something totally different. The following are the currently known modifiers:

Fourjoy
0

tänk, här skrev man för två sedan och nu har jag en avkomma efter silver mountain hingsten Hello Charlie i tråden, coolt!! Skrattande  trots att jag inte kommer ihåg att jag skrev om honom här, eller har letat specifikt efter en avkomma…så det kan bli…..

UG
0

Jag vill i debatten inflika att en fux kan vara väldigt mörk utan att ha svart färg. Man-nyanser på en fux som ser grå ut är helt enkelt koncentrerad röd färg.

Fourjoy
0

Det är inte alltid så enkelt som att allt på en fux är rött, här är en bild på ett varmblod med klart grå man och svans, DNA testad som en 100% fux, ingen silver gen heller,

Min mörka isabell har inget rött i man eller svans och vissa procent av taglet är svart och inte koncentrerat rött, det har och göra med dom olika modifiers som finns, dom ändrar bas karaktären.