Växelbeta med får
Är det någon här som växelbetar sina hästar med får?

vi har gjort de och även haft fåren gått tillsammans med hästarna.. fungerar toppen!

#1 jag tänker skaffa får i sommar, är det något jag behöver tänka på med hagar mm.
fåren ska gå i en hage och hästarna i en och växla efter ett år för att minska parasittrycket, hade jag tänkt.
Hej. Vi har både växelbetat och sambetat med får i många år och det har varit mycket lyckat! Det har blivit mycket bättre kvalitet på betena, mängden insekter har minskat då fåren betar sly mm effektivare än hästarna och vi behöver nästan aldrig avmaska någon häst mera. Om man sambetar och fåren är mycket tama kan man behöva en sluss vid grinden, det underlättar vid in och utsläpp av hästar.
Jo några saker till… Vi gör ofta så att vi byter bete efter halva säsongen istället för att byta vartannat år eftersom fåren betar hästarnas rator och de föredrar olika växter så blir det bättre betat = bättre beten. Om man inte vill sambeta dvs. Sedan bör man kanske tänka på att får av köttras skall ha saltsten utan koppar för att undvika kopparförgiftning, är fåren av lantras (Gotlandsfår, finull, gute osv) kan dom dela saltsten med hästarna om man vill det.

#4 det kommer bli klövsjöfår 
#5 Åh vad intressant! Kul att man bevarar gamla raser, själva har vi bla Ålandsfår, även dom var utrotningshotade för 30 år sedan.
Kommer säkert att bli superbra att kombinera med hästarna, lycka till! 

#6 det är bevarande arbetet som fått mig att välja sort + att jag är uppvuxen i Jämtland