Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettsektion-d-welsh-cob
Läst 10142 ggr
Popeth
1

Sadel till welsh cob?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad har ni för sadlar på era cobbar? Mitt sto har kort rygg, är bred och manken är inte direkt markerad… Se på bilden.

Jag har provat med massa olika märken och storlekar men har bara hittat en dressyrsadel än så länge som passar, en Wellington Elite. Behöver en hoppsadel också.

Kom gärna med tips!!

Elshira
0

The native pony saddlery och Ideal saddels är specielt framtagna för "naturliga" hästar och ponnyer med korta och breda ryggar. Dom brukar ha väldigt fina och bra sadlar till helt ok priser (de flesta under 10 000 nypris).

Har har själv en Ideal Ramsay i storlek XX-vid och har provat en Native pony saddle i samma modell (de görs hos samma tillverkare) i X-vid. XX-vid är lagom till våra bredaste ponnyer, och X-vid till de något smalare. (Har provat sadlar med utbytbara kopparjärn och där har X-vid varit aldeles för smalt).

Så jag skulle helt klart rekomendera att titta efter dessa sadlar, titta gärna på engelska köp o säljsidor där dom brukar finnas lite då och då. Väldigt fina kvalitetssadlar! Och skulle den ändå inte passa är den lätt att sälja efter som det finns så få sadlar som passar Welsharna (och andra lite bredare raser).

Hakuna matata!

Popeth
0

Jag har haft en Ideal maratonsele, det var jättefin kvalitet så om sadlarna är lika bra vore det kul. Tack för tipset, ska kolla upp detSkrattande

Dyblygiad
0

Vet att det finns fler sådana här trådar men skriver ändå.

Till våra sekt D cobbar har vi Hubertus Flexline i både hopp o dressyr.

Till sekt C har vi haft Globus Clic.

Tack o lov har de haft sköna lättsuttna gångarter som inte kräver en " tantsadel" som är både djup i sätet och uppbyggd såsom vårt ridponnysto kräver för att man ska kunna sitta kvar. Hon har en Edingburgh som även passar på Ida om det kniper. Fast i den blir man så låst vilket man inte behöver på Ida.

Fördelen med Cob jämnfört med halvbloden är att de har steget och bakbensaktiviten men är ändå lättridna, så sköna att rida barbacka på Kyss

Popeth
0

Fått hem en Jacson Santa Cruz Celine, hoppsadel, xx-vid som ligger bra på de två cobbar jag har i stallet just nu. Skrattande 

Min Edinburgh dressyrsadel fit 3 passar nästan också, skulle behöva en 4:a för att den ska ligga perfekt.

Fiffilurisen
0

måste bara säga att din cobdam ser nästan PRECIS ut som min, haha! :D samma färger, samma byggnad dock är min lite "tjockare" över rumpan ;D , samma bläs! :D ( dock så är de av samma ras, men ändå ;) )  stam?! :D

jag har en Wintec 500 CAIR dressyr nya modellen uttagen 2010, den nya är bredare mitt över ryggen! med rött koppjärn och svanskappa, utprovad av sadelinprovare :)

denna finns i allround, kanskehopp med men inte säker…

Popeth
0

Miss Popeth är e.Tyrrestrups Highlight u.Menai Magic´s Pleasure e.Menai Sparkling Magic och kommer från Enmarkens Stuteri.

Får man se en bild på din cob?

Fiffilurisen
0

åh, tjusig! :D

Nattens Fiona heter min, och är e. Henfynyw Tywysog RWC 3 och u. Vallas Ida ue.Vallas Caracas.

bilden är sen i april tror jag, hon är lite smalare nu! :)