En riktig barnponny eller? Får alla våra busponnisar vi haft genom åren att bli små änglar jämnför med Ed.

Var finns dom vuxna? denna ponny är ju inte in riden utan man har satt upp ett barn och sen låtit den konstra, jag tror inte ens ponnyn vet att den gör fel.
Först var det med ett litet leende jag tittade men den kom nästan tårarna, det var ju flera gånger som det kunnat sluta riktigt illa 

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
ser man denna filmen blir det en helt annan ponny
tuff ryttare
Det är en äldre ponny och det syns ju lång väg att den vet exakt vad den gör, han gör som många andra ponnyer med alltför många krävande timmar med barn på ryggen, han har lärt sig precis vad som krävs för att tippa av dom, han är inte våldsam utan tippar rätt snällt av ryttaren och stannar sedan lugnt vid sidan. Syns på kroppsspråket att han varken är rädd eller osäker, kall i hatten är vad han är..
Vi hade en shettis här ett tag som gjorde likadant, han var runt 15 år, när han hade fått nog böjde han in halsen och vek in bogen och tippade av dom och gick hem helt enkelt…
Kan lova att den stackars lilla ryttaren lär sig mängder av just denna ponny, inte roligt för stunden när han bråkar men det ger bra kunskaper, alla borde nästan ha en sån här ponny i unga dagar, då kanske det skulle bli fler bra ryttare istället för att dom flesta "åker" ponny,
hur många skriker inte i höga skyn idag om en ponny eller en stor häst bockar av glädje??? då är dom livsfarliga!! och ofta åker en glad pålle då på stryk…..ypperligt sätt att knäcka dom.
För mig ser det ut som att han vissa gånger reagerar på pojkens starka hjälper (skänklar, spö), andra gånger gör litet glädjeskutt, och ibland helt enkelt sattyg. Undrar dock som Lorita, var dom vuxna är i den här situationen.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Den här ponnyn ter sig som den snällaste barnponny om jag jämnför med den welsh ponny mina barn hade, han slängde av dom i en ruskig fart och var aldrig snäll utan skenade obarmhärtigt!

Våra grannar hade en A-ponny som tog sats och sprang under trästaketet med ryttaren på ryggen, rakt i magen på tösen kom brädan, hade föräldrarna tänkt/uppfostrat hästen hade dom satt en tråd så han inte kom under staketet runt ridbanan.
Det måste finnas vuxna med som hjälper och tänker och löser problemen, det är vår skyldighet.

Om jag var ponny skulle jag också bete mig så där. 
Förstår att ponnyn inte tycker om spöet som fiftar på rumpan, obalansen i sadeln (visst, det är ett litet barn…) och dragandet i tyglarna. Jag blir bestört när de ska ha ponnyn och ungen till att hoppa när de inte ens kan rida rakt fram och styra. Må vara att ponnyn är gammal, den ska inte behöva acceptera sånt ändå. Tapper unge och häst dock:-)

#8 ja åter igen var är dom vuxna, det är vi som ska styra upp det hela så ridningen blir säker och behaglig,

Vuxna (kunniga) som har ansvar för ponny kan göra mycket för att hjälpa barnen. Tömköra, arbeta vid hand, lydnadsträna och springa bredvid. Jag känner en miniatyrhäst som kan alla rörelser i svår dressyr utan att ens haft en ryttare på ryggen, så inget är omöjligt.

#10 det är så man måste jobba med ponny och barn, man måste vara en aktiv vuxen