Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettövrigt
Läst 2588 ggr
Caspianowner
0

Slut på maffiametoder !!

Arabföreningen har fått sin dom

Nu är det slut på deras maffiametoder.

Det är bara för övriga rasföreningar att anpassa sig.

LÄnk

Denna kommentar har tagits bort.
Fourjoy
0

Intressant!!!

kanske fler föreningar borde granskas lite närmare? arab är säkert inte dom enda med tveksamma avgifter, tex pass och licenser är ju en avgift som skiljer sig stort mellan olika föreningar trots samma jobb bakom……….

Arhults
0

Men det gör ju alla föreningar, t.ex har högre avgift att registrera sin häst/ponny efter nyår på födelseåret! Eller tar ut högre avgifter på t.ex utställningar för icke medlemmar.

Ta t.ex ASVH dom tar många tusen för ett pass, och SH/jordbruksverket har tidigare sagt att man får inte tjäna pengar på att göra pass utan det ska vara den faktiska kostnaden att tillverka ett pass.

Lorita
0

Arabhäst Registratur AB är ett AB och då gäller säkert andra hårdare regler än för en förening.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

VeronicaP
0

FAst jag kan förstå att man inte får ta ut högre avgift när man reggar bara för att de inte är medlemmar.

Men sen tycker jag att folk som inte kan regga sina hästar i tid när de finns regler gott kan få betala ett högre pris, så kanske förhoppningsvis att de skärper sig.

Annars så är de väl fel på företag tex eon om de tar ut straffavgift och ränta för att inte jag betalar räkningen i tid tex , de är ju eg samma sak tycker jag , man har ett datum som man har skyldighet att göra en viss sak och gör man inte det så får man stå sitt straff.

Sen att de är högre avgift för icke medlemmar på utställning tycker jag inte heller är konstigt , för annars behöver ju ingen vara medlem i någon förening , för de tjänar man inget på mm

Själv har jag valt i år att inte vara medlem i welshföreningen då jag aldrig visar på deras utställningar då de alltid ligger långt borta eller krockar med mina andra raser .

jojjehanna
0

Fast som jag skrev på ett annat forum så handlar det inte om olika regler för olika föreningar och att det är AB spelar ingen roll med hästregistrering är ett myndighetsutövande och får därför inte ha hurdana regler som helst och priser. Kan förstå att priserna varierar med antalet registreringar, tex krav på DNA eller ej, anställd/ideell personal eller ej osv men man får inte göra hur som helst vilket nu ARAB AB får erfara.

Däremot är att anordna utställning inget myndighetsutövande så där är det fritt fram.

Caspianowner
0

# 4

Som inlägg nr. 6 sa lär inte reglerna skilja för olika assosiationsfomer.

Det som jag själv kan vara lite märkligt är att SJV överhuvutaget har deligerat ett myndighetsutövande av det här slaget till ett AB. Antagligen förutsätter det att ifrågavrarande AB är helägt dotterbolag till just en förening.

Tycker ändå att det borde kunna ifrågasättas eftersom bolagets styrelse kan bli andra personer än föreningens styrelse och att medlemmarna därmed får mindre kontroll över bolaget och därmed också över hanteringen av registreringsförfarandet.

Det kan ju också vara så att föreningsstämman väljer styrelsen till bolaget och isåfall spelar det i praktiken mindre roll.

Lorita
0

Ett bolag ska vara vinstdrivande det är inte ett mål hos en förening, därför är AB formen väldigt tveksam.

Caspianowner
0

# 8

Jag bara instämmer i det sagda ! !

En hästförening skall inte drivas i vinstsyfte och föreningsformen borde vara den rätta.

Fourjoy
0

Ja, jag förstår inte riktigt varför man valt ett AB??  det är bara extra dyrt för medlemmar om man ska driva det, för inte tala om krångligt…

Bra att sånt här tas upp!!

Jag ser dock inget problem med att vara medlem i olika föreningar, min medlemsavgift är ju mitt om än lilla bidrag till att föreningen kan existera och arrangera div roliga tillställningar som jag har möjligheten att åka på, utan sina medlemmar är ju föreningarna ingenting…. det handlar ju egentligen inte om att man ska vara lojal mot en förening utan att vara lojal för det man håller på med.

Caspianowner
0

# 10

Jag försöker tolka det sista du skrev

Jag antar att du menar att man bör förutsätta att föreningen jobbar för allas bästa.

Det är ju så att säga föreningen som är till för medlemmarna och inte medlemmarna som är till för föreningen.

Lorita
0

#11 jag är med i föreningar som jobbar för mig och det djur jag gilla, det är inte så konstigt, en förening är människor som som går samman för en sak.

Jag får ut betydligt mer än jag betalar ut min rasförening och då ska man vara nöjd. Vill jag påverka får jag vara aktiv, det är som politik man kan inte alltid få partiet att tycka 100% som jag tycker och jag kanske till och med tycker fel om man ser nyttan för sakfrågan eller den stora massan.

Fourjoy
0

#11 precis,

Ofta är det ju samma människor som är djupt involverade och då kan det vara svårt att se nya vägar eller "släppa in" nytt folk, nya ideer blir liksom kasserade innan man ens funderat på dom eller riktigt lyssnat och försökt förstå….man har ju alltid förtroendet att föreningens utvalda jobbar för medlemmarnas bästa men det känns inte alltid så…. och är man entusiastisk och "ny" så kan man fort bli vingklippt och tappa lusten….

Många anser också att det är fel att vara medlem i fler än en förening, varför kan jag inte riktigt förstå?

Caspianowner
0

# 13

Känner så väl igen det du beskriver ! !

Fourjoy
0

hmm, första tanken i huvudet är att det kommer bli en hel del strul med pass och sånt en bra tid framöver….kanske inte för just welsh men för många andra…..verkar dåligt förberett på många sätt, sånt här kan man inte ändra i en handvändning utan det borde ha gått lite stegvis tycker jag….

Caspianowner
0

# 16

Föreningarna har känt till detta länge. De har bara inte gått ut med det till sina medlemmar. Har själv fått veta under 2009 vad som var på G . Så ansvaret ligger hos varje rasförening att detta ska ha lämnats ut att det här var på G. Men de flesta föreningar valde att stillatiga och hoppas de skulle ro det i land.

Fourjoy
0

..men det låter ju "vettigt" att tiga om det….Förvånad  undrar hur man tänkte då, ignorera det hela så kanske det försvinner eller löser sig själv??  det är väl en sak som är högst aktuell att ta upp bland medlemmarna som en förening faktiskt består av kan man tycka?

fast medlemmarna kanske inte behövde veta då det finns andra som vet bättre??