Debatten igång?
Debatten om det höga antalet med oönskade ponnyer är igång, förhoppningsvis så kanske det leder till något gott??

Debatten är välbehövlig själv har jag valt att behålla mitt senaste föl (-09) för att inte sälja till underpris vill inte köparen betala minst betäckning då vill jag inte sälja.
Jag kommer att sadla om till får avel, det är bättre att ha djur som betar som går att få sålt eller lägga i frysen 
Ponnysarna som är här kommer att dra in sin mat på ridlektioner, för leva utan hästar vill jag inte
och en dröm om att få nya föl kommer finnas kvar så länge jag har mina ston kvar 

Men vi kan inte jämnföra England och Sverige, Sverige är inte i kris, vår industri går för fullt och lågkonjukturen är över!
England är i sin svåraste kris någonsin, likaså Irland, här i Sverige köper folk fortfarande ponnyer/hästar och vi "producerar" långt ifrån det vi konsumerar.
Om köparna vore mer lojala till den svenska aveln höll igen lite på att importera nu så skulle den svenska aveln ta fart! Men Importen av ponnyer är ruskigt stor fortfarande.
Fortgår detta så får även den svenska aveln läggas på is!
Jag förstår att vi vill köpa in speciella blodslinjer, men när man nu har t.ex på welsh sidan en enastående fint grundmaterial då borde vi se till vår egen avel och köpa där så de som föder upp kan sälja det dom föder upp! Man behöver inte alltid gå över ån efter vatten.
Det är nu som uppfödare borde sammarbeta istället för att sätta krokben på varandra.
Tar man den svenska aveln på Ridponnyer, finns det en del fina hingstar att använda, men stomaterialet håller inte på¨långa vägar samma kvalite. Där borde man som uppfödare se sig om efter riktigt bra ston, som man har gjort inom welshaveln.
Man stirrar sig för blind på hur vida den 3 åriga hingsten kan löshoppa eller inte, istället skulle man fokusera på stolinjens arvbarhet, det är det som ger dom stabila linjerna inom alla raser!

Tyvärr så är det inte alla köpare som ser till sto linje och bra hästar utan föredrar det som är billigt och gnäggar, det finns också väldigt mycket import från polen idag, hästar som det ofta inte finns stam på.
Jag tänker lägga min avel på is i alla fall, då jag skulle sälja Kahlúa fans det några diplomsto inkl. sto föl till salu för 10 000:- så lågt vill jag inte gå då får hon bli hemma och jag får tänka om.
Att man fortfarande producerar mängder med ponnyer och då framför alt förståss welshar i UK kan kanske fortfarande bero på en eftersläpning av att målgruoppen köpare har drastiskt förändrats de senaste 50-60 åren. Det låter inte klokt med ett så långt tidsspann men faktum är att vi fick reda på på avelskonferensen att det i UK framför allt producerades welshar för gruvindustrin. Det jobbade 75.000 (ja ni läser rätt sjuttiofem tusen) ponnyer och då främst welshar i gruvorna i UK fram till för ca 60 år sen. Snacka om målgrupp att producera föl för. Jämför siffran med det totala antalet häst alla raser som idag finns i Sverige. (Runt en sisådär 350-400 tusen).
Målgruppen barn och syftet sportponny har ju inte till närmelsevis samma antal köpare. Kan tänkas att avelsfolket inte hängt med till 100 % i det tänket i UK. De gamla stuterierna har ju haft ett stadigt antal ston i avel.
Jag kan ha fel men jag tror lite av överproduktionen orsakas av ovanstående.
I övrigt håller jag till fullo med Arhults. Vi uppfödare i Sverige behöver samarbeta och vi behöver verkligen samarbeta med sporten. Sporten borde också tänka om. Varför tillåta hästar utan stam. ALLA hästar har faktiskt stam. Det handlar om människors slarv, fuskande och mörkande. Det är fullständigt otänkbart inom trav och galoppsport så varför ska ridsporten vara så mjäkiga så att de tillåter fuskande?
Låt det vara svindyrt att registrera (skaffa pass) åt stamlösa så lär problemet upphöra och intresset för billiga (i hemlandet avdankade - de med stam är sällan billiga) importer som sällan uppfyller de förväntningar som ställs.
GOTT NYTT ÅR

#6 vist har alla hästar stam men om jag inte får med stammen när jag köper hästen så saknar hästen en stam med var det innebär.

Själv har jag valt att inte betäcka mitt enda welshsto nu på några år hennes sista avkomma blir 3 år nästa år och hon kommer inte att betäckas nästa år heller just pga marknaden ser ut som den gör och jag vägrar sälja mina hästar till underpris , då får de hellre gå kvar här.
Finns ett överskott på "average" även här hemma också, vi måste också fundera extra noga på vad vi använder i aveln, på en viss hästsite fanns för dryga 2 år sedan innan ekonomiska krisen slog till, runt 4000 hästar och ponnyer till salu, idag har siffran legat på mellan 8000-10 000, det säger väl en hel del om att vi är påverkade av världsmarknaden, trots att vi ligger bättre till än andra, importen är ju ett svar på att det som finns inte riktigt är vad folk vill ha?
Nä, håller med dig #5 ingen ide att sälja om man måste skänka bort dom, har haft tur och fått det jag begärt och tom mer! på dem jag sålt denna höst, jag har om allt går vägen 3 nya föl till sommaren och ev. 4 nästa år sen börjar två av mina favoriter bli för gamla och då lägger jag nog ner för gott…

Folk vill ha billigt och när överproduktionen är stor och vi har mycket importer, då blir det "billigt" sen om hästarna är bra eller klarar att leverera eller håller, det är en annan fråga.
Jag hoppas marknaden sanerar sig själv och att seriös avel kommer att går runt i framtiden. Till dess så kommer jag att avla på får, något måste man använda marken till 
Idag går inte ens dom billiga att sälja, finns mängder med hyfsade ponnyer som legat lång tid på annons utan att säljas, sådana som skulle försvunnit i ett nafs för några år sedan, det ska vara något speciellt för att det ska gå att sälja. Det är mängden som är till salu som är oroande inte priserna så mycket, dom går upp och ner som dom alltid gjort…. och importerat har man alltid gjort, idag är det kanske lite lättare än förr, men däremot är antalet som avlar betydligt större idag, och då också ett större antal med inte så genomtänkta betäckningar….läs på andra forum om alla entusiast uppfödare som väljer hingst efter modet och knappt vet vad dräktig betyder…….HJÄLP!! och många bäckar små……skulle nog säga tur att många fått kalla fötter och priser och betäckningar sjunker…. det kanske hjälper i det långa loppet?
Ja,
får måste väl åtminstonde gå jämt upp….man är ju bra dum egentligen som slänger både tid, pengar och ryggen på något som inte lönar sig…..men är man hästdåre så är man antar jag…men det är inte vettigt alls….

#11 hästdårar kommer vi nog alltid vara här inne och jag tror alla hoppas att deras klass 1 hästar en dag kommer få går i avel.
I väntan på bättre tider får man hitta på något bättre än att föda upp hästar man inte kan få sålt…..någon som vill köpa ett halvblod på 182 cm med kanon stam, -05 välutbildad med kanon steg
ja jag har även kompisar som sitter i akut sälj behov 
182!!! holy!! det var ingen liten pålle, ingår stege?? 

#3 stege måste vara standard
han är inkörd också, om man nu inte vill sitta på höga hästar 
Jag tror också det som gör att det finns mängder med hästar och ponnyer till salu är kostnaderna för foder och strö samt försäkringar, veterinär, stallplats och annat runt har ökat en hel del…..många har inte längre råd att ha häst som man hade förut…..kommer väl så småningom bli en rikemans värld….
Vet inte hur många av mina bekanta i England som blivit av med mark eller fått kraftigt höjda kostnader på hö och dyllikt….men tiderna är under förändring helt klart…..
# 15
Jag vet några som fått köpa helt underbara ponnyer från England. Just för att ägarna har tvingats fatta beslut att sälja det som går att sälja och de som inte går de avlivas.

Ja men nu är vi där igen att England och Irland håller på att falla samman, men Sverige är det land i Europa som klarat sig bäst ut ur den kris som varit!!!! Lyckliga dom som kan köpa på sig nu, i England kan man göra riktiga fynd just nu :)
Om inte vi uppfödare sitter och ojar oss hela tiden utan ser posetivt på uppfödning och gör våra uppfödningar bättre hela tiden så hamna vi i ett dö läge.
Tá och organisera uppfödarna, gör kampanjer med info till dom som ska köpa häst.
Jag blev kontaktad av en klok avelsmänniska för en tid sedan, hon frågade om Ridklubben fick komma på besök och få en genomgång om - var kommer ponnyn/hästen ifrån- Lär folk att ifråga sätta stammen föräldrarna, ta historien på sin ponny, det är där arvbarheten finns! Jag hälsade dom välkommna hit, dom ska se föl mamman, pappan syskonen mormor farfar etc etc.
Ge folk information, lär folk att köpa häst, precis som det var bra att köra Svensk bil äta svenskt kött, ska det vara bra att köpa svensk ponny med en historia.
Plocka fram alla dessa tråkiga historier om folk som köpt sina ponnyer av hästhandlare och efter ett halvår-år är dom tvingade att triangelmärka dom, sen sätts stona i avel - helt utan att ha en historia!
Samtidigt hoppas jag att de andra länderna får bukt på sin hemska ekonomi och att inte allt för många ponnyer/hästar behöver lida! Avla inte heller mer än du kan föda, får oftast får man behålla sina föl tills dom blir tre år, men efter tre år har vi sålt alla våra och nya tittar fram :)
Nu när det känns tungt är det dags att ta tag i problemen och blicka fram, inte gräva ned sig hur dåligt det går, när proppen släpper är det dom som hållt ut som kan sälja 

#17 det att prata för att köpa bra hästar med historia, det gör jag väldigt mycket nu med hjälp av mina ponnys. Dom har nämligen lämnat avels boxen och går några lektioner i veckan och det ingår i det jag prata om, vikten av att köpa rätt när det är dags att köpa häst/ponny.
Jag pratar mycket om att hästen ska vara rätt konstruerad/bygd för det arbete den ska utföra för att hålla och få ett trevligt steg.
Det skulle vara väldigt bra om även ridskolor kunde ta det ansvaret, för alla små ryttare drömmer om en egen häst och för vissa går drömmen i uppfyllelse en dag 
Har faktiskt köpt 3(4)!
i år….men fått erbjudande om hur många som helst….hade jag haft dubbelt med stallplatser hade dom varit fulla nu, tragiskt med det som sker men också något att lära av….
Krisen är inte förbi, inte på långa vägar inte ens för lilla Sverige…..det må se bättre ut än för vissa andra länder men dessvärre kommer vi dras med på ett eller annat sätt i dom kriser som utvecklar sig….vi är ett exportland som är beroende av resten av världen, att tro annat är naivt. Vi bör nog hålla hårt i mössan ett tag till annars kanske vi befinner oss barhuvade rätt vad det är som många andra är idag eller är på väg att bli, det är inte negativt utan ren självbevarelsedrift. Men det finns helt klart mycket goda affärer att göra om man har möjligheten, dock så ska man vara aktsam och inte köpa mer än man kan hålla ett bra tag framöver, snabba affärer med att köpa och sälja inom några månader är att glömma.
Ridskolorna är ju rena skämtet nu för tiden, pålle är sadlad och klar för en "åktur" vid ankomst, och när eleven sen vill ha egen pålle så blir det katastrof, dom kan ofta inget om varken skador, sjukdomar, foder… en del har tur och har intresserade och kunniga föräldrar eller släktingar..men dom är tyvärr alldeles för få…

#19 "Ridskolorna är ju rena skämtet nu för tiden, pålle är sadlad och klar för en "åktur" vid ankomst"
Jo ack så sant, jag har som idé att just lära ut vad det betyder att vara hästägare och har några flickor nu som rider just för att få kunskap så dom en dag klarar en egen häst.
Sen så är det ju så att alla länder mad ekonomisk kris försöker exportera hit, så vi kommer få ett ökat tryck av importer.
Se bara prisutvecklingen på Islands-hästar senaste året. det kommer ta tid innan marknaden återhämtar sig, förhoppningsvis så förvinner hästhandlare som bara har hästar som handelsvara (om dom inte överlever på Italien exporter)

Ja jag vet inte hur mycket bättre v kan gå, men med ett BNP som troligen slutar på 5% 2010 och Stockholms börsen som gått upp 20% så är vi ett av de länder i EU och i Världen som går riktigt bra!
Men hålla i mössan kan vi alltid göra, men jämnför oss inte med England, Irland Spanien Island eller Grekland för där är det kris.
Man kan skapa en stämmning av kris också, man kan få folk att tro att vi är i kris, i häst sverige eller så kan man skapa en stämmning av tilltro och framåtblick!
Jag tror det kanske har varit en tillfällig svaka, och vi kommer att sälja hästar som aldrig förr inom kort.
Det kniviga är att få folk att köpa Svenskt, inte Irländsk polskt eller Brittiskt, utan Svenskt!
egentligen, utan att vara negativ på svensk uppfött då jag själv föder upp, utan sett från en ev. köpares ögon….varför ska en köpare välja svenskt för att det är svenskt och med stam? varför ska dom betala mer för det när det inte gör skillnad i prestationerna?
de allra flesta struntar i vad det står på papperna bara den kan prestera och nu om något lär det vara betydligt billigare att handla utifrån, mer import mao. Att försöka sälja dyrare än en import med argumentet att du får ju i alla fall stam och bakgrund räcker inte….och vi måste lägga oss över imp.pris annars får vi skänka bort våra små… folk betalar dessvärre inget extra just för att det är svenskt, ett fåtal kanske? enda sättet att få tillbaka intresset på svenskfött är att blicka utåt, vad gör de imp. mer intressanta? tyvärr knappast stam, utan utbildningen och kapaciten….
Är det importerat skräp som håller just den ponny kategori tiden ut så må det vara, finns alltid försäkringar att utnyttja och få tillbaka lite pengar på, låter hemskt…….men folk bryr sig inte om att ponnyn ska hålla 15-20 år framåt utan bara under den tid dom vill nyttja den… hur många ungar har inte haft runt 4-5 ponnyer (eller fler!) under åren innan dom går upp på stor häst?
stor häst.. där är läget annat, den har ingen tidsbegränsning så där är man ofta mer aktsam om vad man väljer.