Welshponny iFokus

Welshponny

Etikett: utställning-premiering
Läst 3371 ggr
lagansponny
0

vad gäller för klippt ponny?

Jag undrar om det är någon som har någon bra länk eller info om vad som gäller för klippt ponny om man ska på utställning och pälsen inte fuxit ut helt?

Tacksam för svar!

Lorita
0

Det är väll upp till domaren

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Elshira
0

Om det är welsh det gäller så finns det inga regler om det (som på shetlandssidan t.ex).

Möjligtvis så kan vissa domare döma ner på helhetsintrycket, men jag tror nog det är ganska så ovanligt ändå. Det står ingen stans att du inte får göra det, och då ska de ju heller inte behöva bedömas för det. De flesta som rider sina ponnyer mycket på vintern behöver ju rakas mer eller mindre om man inte har tid att vänta på de ska torka.

Hakuna matata!

lagansponny
0

Tack! Misstänkte att det var så men ville kolla! Det är welsh det gäller..

Fourjoy
0

Finns inga skrivna regler men jag vet att engelska domare inte gärna vill se utställnings ponnyer som är klippta, ridna klasser är det helt ok på. Många får även sämre bedömning på utställning med en "naturell" vinter ponny, dvs långhårig, borde inte spela någon roll men så är det.

Hur dom svenska domarna ser på det?

Men så länge som det är en snygg klippning så borde det inte sabba helhetsintrycket, dessvärre finns det skräck exempel där med….Förvånad 

Det är de små detaljerna som avgör in i det sista, vill man inte foga sig efter tex en trimmad man så får man också tåla att man kan få avdrag för det, så är det bara…. "spelets" regler, Flört

Har man en ponny som måste klippas pga arbete så är det def. inte värt att låta bli pga någon utställning, sen kanske man får vara medveten om att den kanske inte fick max vad den skulle kunna ha fått men det finns ju fler tillfällen att visa på när det inte är vinter.