Welshponny iFokus

Welshponny

Etikett: övrigt
Läst 5972 ggr
Lafayette
0

Dressyrsadel till Welsh Mountain?

Nu till våren är det dags att utbilda våran lilla guldklimp, vi har en Stubben Rex till honom,men när det verkligen gäller sen att utbilda honom så vill jag ha en dressyrsadel då man inte får så bra kontakt i den sadeln vi har. Nån som kan rekommendera en bra men kanske ändå inte för dyr sadel till mig, eftersom det är en andrasadel. Blir han nu en hopponny som vi tänkt oss ska vi ändå ha en Prestige eller en Morris&Nolan sen, denna rex sadel köpte vi bara som inridningssadel. Tacksam för alla tips! Men är bara intresserad av någon lite bättre sadel, ingen 1000 :- sadel. Han är ganska rund så en vid bom är ett måste om det inte går att värma om bommen, hans anläggningsyta ser jag som ganska normal, stubben sadeln är stl 15" men kan nog jämföras med en prestige stl 16" då jag utan problem sitter bra i den.

Dyblygiad
0

Vi hade en Crown dressyr till vår ena och en Bates Caprilli till den andra WM som vi hade.

Lafayette
0

Okej då ska jag kolla efter nån av dom :) Finns dom så små som i 15" eller är dom i små 16"?

Dyblygiad
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bates hade vi i 15" Crown kan ha varit en 14" ungarna var inte så stora på den tiden. Bates var klart skönast!

Den senaste B ponnyn hade en 14" HdR som du ser på bilden, den var inte så uppbyggd som Bates Caprillin.

Lafayette
0

Okej tack så mycket för tipsen! Vilken fin ponny på bilden föresten!

Elshira
0

Jag har en "Ideal Ramsay" från "Ideal saddles". Tror bomvidden är extra vid till våra.

Det är en 15" som dels inte har så djupt säte utan ändå relativt flackt. Inga knästöd eller liknande, endast lite fyllnad vid knävulstren.

Riktigt bra sadel måste jag säga! Passar två av våra tre mountains som rids. Den är ordentligt bred och till skillnad från var enda annan sadel så ligger den bra. Samtliga andra sadlar vi prövat (inkl våran älskade rex) är för raka och det blir et stooort hål över ryggen (det beror dock mest på att de inte är tillräckligt breda i bommen, har provat var enda ponny sadel i storlek extra vid och det hjälper inte).

Man får en väldigt bra sits i den sadeln, och såväl jag som nybörjarna rider i denna sadel.

Men annars så tillverkas "Native pony saddles" på samma fabrik och är ganska så lika i modellerna. Gemensamt för dem båda är hur som helst att de tillverkas enkom för "native ponys" dvs ponnyer med breda, korta och oftast lite mer svängda ryggar.

Men HÄR har gunilla en sådan sadel till salu. Har själv provat den på mina hästar, tyvärr har de som just behövde sadel nästan extremt bred manke så den blev något smal. Men annars låg den bra! Så har du möjlighet på något vis att få prova den så tycker jag absolut du ska göra det. Det är dessutom ett helt ok pris för så fina kvalitetssadlar. Hade jag haft pengar hade jag köpt den…! Den är dessutom sproilans ny ^^

Hakuna matata!

Lafayette
0

Okej tack, den såg ju riktigt skön ut oxå men jag hade kanske tänkt mig runt 3000 :- i pris eftersom jag verkligen hoppas att Lafayette ska bli en hopponny, men ska kika runt efter såna sadlar men ska en sån vara i 16"?

Elshira
0

#6 Det beror på din häst. Jag har 15" men både som jag har den till skulle kunna haft 16". men annars brukar max 16" vara tumregel för mountians. Hoppsadlar brukar det bli 15" efter som de större brukar gå fram för långt över bogbladen.

Hakuna matata!

Lafayette
0

Okej ja de skiljer ju från sadel till sadel oxå, våran REX ligger faktiskt kanon på honom nu o den är ju rätt stor för o va 15" tycker jag iaf. Ska leta lite sen åka in till ridsportbutiken i örebro där dom även säljer begagnade sadlar, då kan jag ju få prova oxå i lugn o ro.

Dyblygiad
0

Jag skulle aldrig lägga en 16" på en normal WM, så långa i ryggen brukar de inte vara. Max 15" skulle jag snarare säja.

Tyvärr så går Bates loss på runt 7500 för en beg. Dock har du Wintec som är den billigare varianten.

Vår maxade B ponny hingst, Bostorp Besk, sekt B, hade 15", kunde inte ha längre. Ston brukar vara lite längre över ryggen än vad hingstar/valackar.

Vi åkte till Mustang och provred lite olika sadlar innan vi köpte Crown sadeln till vår ena WM sto. Hon hade bockat hos tidigare ägare och det berodde med största sannorlekhet på en felaktig o lång sadel.

Lafayette
0

Vi får prova oss fram helt enkelt, men tack för era tips! Ja en wintec fundera juag oxå på….men undrar just om den finns i 15" dressyren? Ska åka in till en hästbutik i Örebra som har massa sadlar, både nytt o begagnat, där får man hjälp med utprovning oxå. Vi kan dock inte provrida ordentligt eftersom Lafayette bara är insutten och ska inte börja utbildas förren i maj ungefär :)

Elshira
0

#9 Ja det beror givetvis på hur långa de är, det kanske är jag som är van med lite längre ponnyer.

Men det är stor skillnad från hopp till dressyr. Provade som sagt native sadeln och den var lagom lång. Medan en Zaldi allround var gigantisk minst sagt!

Hakuna matata!

Dyblygiad
0

11# Jag tycker att det alltid har varit lättare att hitta passande  hoppsadlar till de små som inte varit för långa. Att framvulstret gått över bogbladen har aldrig varit något problem då framvulstret är mjukt och inte sitter åt på samma sätt som dressyrsadelns framvulster gör. Dt finns betydligt fler hoppmodeller i små storlekar än vad det finns dressyrmodeller.

10# Om ni fortfarande är på inridningsfasen så skulle jag inte börja leta dressyrsadel. Använd en hoppsadel istället el allround som inte är så nära hästen i början, det kan spara ryggen lite. Man sitter sällan ner i nedsutten trav under det första inridningsåret innan hästen har fått muskler o balans för att bära upp en ryttare utan rider lätt sist i både trav o galopp. Det blir lättare för barnen att balansera upp sig själva i en hopp/allroundsadel om man ska ha lätt sits.

Vi rider in några ponnier varje år och använder i stort bara hopp/allroundsadlar på dem. Undantagsfall i år är våran unghingst som har en dressyrsadel för att det var den som låg bäst på honom ibörjan men nu har han vuxit i sin hoppsadel, det har funkat bra ändå för min 15 åriga dotter som äger honom har så pass bra balans i sig själv och är så van vid att rida i sin dressyrsadel att det funkar men det är inte optimalt.

Så mitt tips till er är att skaffa en bra allroundsadel som ni rider in ponnyn i och har till hösten då det börjar bli dags att rida på ridbanan. Fram till dess så rid mkt i skogen och få hästen att verkligen bjuda framåt. När hösten kommer så har den säkert byggt om ryggen o skaffat nya muskler och då är det synd om ni skaffat en sadel som passade under våren men som inte passar nu.

Och ja, det finns en Wintec dressyr i 15", vi har haft en Skrattande

Lafayette
0

#12 Vi har en stubben rex till honom, har börjat suttit in honom nu så det är nog dags till sommaren att börja utbilda lite, lika bra att vara ute i god tid :) Ska nog kolla efter en wintec då till honom, har haft en hoppsadel från wintec jag var väldigt nöjd med :) Tack för era bra tips!