Hästarna klarar kylan bra
Hästarna klarar kylan bra. BRA artikel som jag tror att många borde läsa och reflektera över.
http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=549835

Jag har min på lösdrift, han har täcke på sig om det snöar annars är han "naken". Han verkar trivas även om han just nu går ensam i sin lilla loge, men i hagen intill finns dom andra som ändå håller honom sällskap. Så givetvis klarar dom kylan.

Mina går på lösdrift och är alltid nakna, dom sätter päls efter behov och pälsen ha en unik förmåga att reglera värmen efter temperaturen.
Är det kalt reser håren sig och det blir mer isolering är hästarna varmare så ligger pälsen närmare hästen. Därför så bestämmer djuret själv värmen inte jag som sätter på ett täcke som ligger tungt mot hästen med konstant isolering.

Jag täckar endast de hästar som vi klipper (för att kunna träna vintertid). Oklippta hästar går alltid nakna hos oss. Blir så beklämd när jag ser uppfödare som lägger på täcken på sina unghästar. Ge dem mer mat istället !

Jag skulle gärna ha fri tillgång till hö på min hingst men han väger redan nästan 350 kilo och är bara 117 cm hög så han bantar just nu. Men när termometern visar -20 så får han sålart mer mat just för att kunna hålla sig varm, men vid nederbörd har han fleecefodrat regntäcke på sig för då blir han blöt ända in på skinnet, dom andra hästarna i stallet är bättre rustade för det än han men han vill ändå stå vid dom och då blir han kall och genomblöt.
Givetvis klarar dom kyla bra, så länge dom är torra, men snöar det titt som tätt så blir dom blöt, då ska man vara aktsam… torr kyla är inga problem….inte ens väldigt låga temperaturer.
Dock så finns undantag även där, har varit med om ett fullblod som stod ute i -20 (med täcke) i snål blåst en hel dag….sen släppte hela skinnet på benen där täcket inte skyddat, den hade förfrusit sig och det var ingen trevlig syn…då har jag hellre ett täcke och har dom ute efter sunt förnuft för den kusen plågades rejält innan det läkte, var hemskt…
Jag har med gott samvete täcke på mina, även de små…
gamle Jack huttrar vid 7-8 plus utan täcke på höstkanten….och han får så mycket mat han vill ha….hjälper inte…
#3 Det värsta skäckexemplet jag sett, är dubbla vintertäcken på årsponnyföl. Dom om några har så tät päls, att det skyddar utmärkt mot väta. Hur skulle annnars våra ponnyer överlevt i årtusenden
.

Vad många inte tänker på när dom lägger på täcke hästen är att ytan för upptagning av solljus (bildar D-vitmin) minkar markant och så långt norr ut som vi bor med så kort tid med sol behövs varje droppe solljus.
Jag använder täcke så lite som möjligt.
Den enda jag har täcke på nu är min hingst som jag inte vill ska få fullt lika mycket päls som vanligt. Dels för att han blir svettig och dels för att jag stället ut mycket. Och sedan gammelhingsten för att han tappar så mycket i vikt annars (är 27 år och kan inte få i sig mat så det räcker annars).
Men de dagar täcker inte behövs så åker det absolut av. T.ex dagar då det är tö, eller om det kanske är 5-10 minus men solen skiner och helt vindstilla.
Inne i stallet brukar vi ha strax över 0 grader så där står alla utan täcke.
Hakuna matata!
Vi har alla hästar på lösdrift utom hingstarna. Det är skillnad på hur de olika hästarna/ponnyerna klarar stå emot och hanterar det vi kallar dåligt väder. Det finns de som har sämre päls och har svårare att hålla hull, dessa kan man behöva ta in vid behov och ge lite extra havre. Våra hästar gör ruscher i hagen då och då, därför är det också viktigt att det finns yta och underlag för ordentliga galopper. Fri tillgång på stråfoder och mycket asp, som vi tagit ner i skogen, håller kusarna sysselsatta och glada. Om en häst går ensam så är det klart svårare för den att hålla sig varm, vi ser att våra hästar gärna står tillsammans med någon när de "pausar".

Jag har denna vinter upptäckt vad fri tillgång på stråfoder + lösdrift kan göra för en frusen häst.
Förra året stod Ronja med 3 täcken på sig och skakade, i år har hon bara 1 tunt täcke och det går att rida henne utan täcken, hon står utan täcken vid borstning utan att frysa ihjäl- trots att hon är rakad. Det som är fördelen med lösdriften är ju att man inte stänger in dem i en liten box utan när de fryser kan de röra sig varma i hagen samt äta när det passar dem.

Vi har alla våra ston och unghästar på lösdrift med fri tillgång till höensilage! Stona är ridponnyer och mycket högt i blod men klara det bra. I år var första gången jag efter det hemska regnet täckade ett sto, för jag trodde hon skulle dö! Hon fick då gå in över natten torka upp och äta i lugn o ro sen var hon pigg o kry igen!!!
Våra unghästar går på lösdrift från 1 år och aldrig någonsin har vi haft täcke på någon av dom, är det ruggigt trycker alla in sig i lösdriften i en hörna och sover, är det snöigt och snöar då gillar dom det och är ute!
Vi har en bal/tre hästar i hagen så ingen blir utan mat.
Håller med framförallt #9.
Har hästen tillgång till stråfoder i lösdriften finns det ingen anledning för den att frysa. Såvida den inte är sjuk av andra anledningar. En av mina unghästar, som tidigare år gått i lösdrift med fri tillgång till hösilage, bor nu i box nattetid med portionering av hö fyra gånger/dygn varav två gånger ute i hagen.
Han frös mycket i september när det ösregnade. Han började frysa igen för någon månad sedan när den riktiga kylan kom. Helt klart är att han har annan pälssstruktur än sina lurviga kompisar. Jag väntade länge och väl innan han fick täcke på sig. Nu kan man riktigt se på honom hur nöjd han är. En riktig diva…