HNS-FRASA hur blev det?
Vika förändringar har det blivit och för vilka raser någon som vet?
Jag skapar en ny tråd för att bara diskutera vad som blev och vilka som blev med.
http://www.newforest.g.se/pdf/HSN-FRASA/Losning%20HNS-FRASA.pdf

nget hört vad som hänt med SWF men jag vet att SH inte vill ha RSF och dom blir inte godkända trots att dom ändrat allt som går att ändra i sina plan och riktlinjer.
SH/SJV tycker att RSF konkurrerar med Asrp, men mig veteligen finns det inte en enda Brittisk Ridponny hingst godkänd hos Asrp!
RSF är den Brittiska Ridponnyns Förening och den behövs!
Konkurrans är bra, förstår inte SH det??? På den ort jag lever finns både KOnsum och ICA, inom näringslivet är man noga med att man inte tar bort konkurrans möjligheterna!
Det som stör mig är att ingen av RSF uppfödare har blivit informerad om detta, hur kan man ställa folk inför fullbordat faktum!
Vad gör uppfödare med sina hingstar, ston etc. Hur är det tänkt att fölen som föds ska registreras?
Nu har jag alltid vurmat för att alla ska ha lika möjlighet att föda upp ponnyer/hästar i Sverige utan att bli diskriminerad av staten, ingen ska bestämma vad någon ska födaupp, man kan råda men inte slå krokben på. Alla uppfödare oavsett ras ska väl få delta i det som statens underordnare arrangerar???
mmm….. ska bli spännande att följa detta….tyvärr så känns inte situationen så bra tycker jag…
SWF ligger väl rätt så bra till men resten då?? vad hände med att alla ska ha samma förutsättningar? svedala som ska vara så jämnställt?? fast detta är väl EU regler, då må väl "bästa" man med makt vinna…
Synd, RSF fyller ju en funktion som ASRP inte fyller, hoppas RSF kan lösa det med NPS, det vore ju bra…. tråkigt men här syns ju tydligt vad SH vill….RSF konkurrerar med ASRP…. döh…
men det ska tydligen vara monopol… same as always…
Hej på er!
Ett litet inhopp så där i förbifarten.
De föreningar som haft som avsikt att ansöka som avelsorganisation för "sin" ras, ska ha gjort den till Jordbruksverket senast den 1 december. Samma gäller för Svenska Hästavelsförbundet, som har fått i uppdrag av vissa föreningar att söka som avelsorganisation för deras ras, samt samarbetsorganisation för ett flertal föreningar.
Förskriften träder i kraft den 1 januari 2011, vilket gör att Jordbruksverket kommer att ta beslut om föreningarnas godkännande tidigast den 3 januari 2011.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
# 1: Det finns några RSF-hingstar som är godkända i ASRP, och några till som försökt men inte klarat deras bruksprov. Men aveln är ju fortfarande valfri: man kan ju t o m använda egen hingst. Valet av avelsförening styr sedan fölets "tillhörighet" och möjlighet att delta i olika aktiviteter. Det handlar ju om målet med sin avel. De som väljer att registrera sina föl i England (oavsett vilken av de brittiska raserna) har ju andra för- och nackdelar. Var och en väljer ju själv sin inriktning på aveln, arbetar mot sina egna uppsatta mål. Det finns säkert många vägar till framgång som uppfödare.
Vad gäller HNS-FRASA, så är det säkert många som är oroliga och undrar vad detta kommer att innebära för föreningarna framöver. I stort kommer nog inte skillnaden att märkas så mycket för den enskilde uppfödaren. Och förhoppningsvis blir det i slutändan inga förändringar som påverkar föreningarnas arbete negativt. Det är bara trist att en myndighet som JBV kan komma med så stora krav på så kort varsel, att föreningarna inte hunnit förankra sitt vägval ordentligt hos medlemmarna.

- Så himla snabbt har det ju inte varit, egentligen skulle förändringen varit genomförd 1:a Juli 2010 - men initierade krafter lyckades få uppskov tiill 1 jan 2011.
Avelsföreningarna har haft god tid till demokratiska beslut.
Vad det gäller RSF så var det väl ingen som trodde att föreningen skulle ta en så stor del av marknaden, och det hade ju inte heller varit möjligt om ASRP´s avelsvärdering fungerat åtminstonde nöjaktligt.
Nu blev det i stället så att RSF blev en utväg för uppfödare som ville avla **sport ponnyer som går att sälja.
**RSF´s var den ponnyavelsförening som hade störst sportsliga framgångar med sina unghingstar vid SPAF ungponnyhelg 2010 , RSF var också avelsföreningen som ställde årets ponnny 2010.
Vad händer nu ? - Jo många svenskfödda ponnyer kommer att grundregistreras i avelsorganisationer utanför Sverige.
Det kommer i huvudsak vara två anledningar att registrera i avelsorganisation utanför Sveriges gränser
- Ett den framavlade ponnyn inte kan införas i någon Svensk stambok,
(dit hör min egen avel, mina avkommor 2011 är e. seminimporthingstar)
- Två Svenska ponnystamböcker (anslutna till SH serviceorganisation) kommer att ta ut registreringsavgifter omkring det tredubbla av vad en registrering/passavgift kostar i våra europeiska grannländer.
Eva.G

Ja mina avkommor 2011 kommer också att registreras utomlands, p.g.a den nya förordningen.
Det är redan nu så dyrt att få pass till sina avkommor i Sverige, att man utomlands tappar hakan när man berättar vad det kostar i Sverige!
Att föda upp och ta fram en sportponny i Sverige i framtiden kommer att kosta så mycket mer än någon köpare förmodligen har lust att betala! Det blir svårt att konkurrera med importerna.
Hur kommer det att fungera med RSF hingstarna? Får dom sin licens från England och behöver stoägaren ej betala stoavgift till Spaf/SH?

RSF är ju en dotter förening till NPS i England, den enda dotterförening som finns faktiskt! Så det kommer nog inte att bli annorlunda att avla i RSf i fortsättningen. Det kommer säkerligen fortsättningsvis att betalas stoavg skulle jag tro.
Utomland har ju RSF en högre status än Asrp då dom är dotterförening till NPS(National pony Sociaty) RSF föder ju upp den Brittiska Ridponnyn som är grunden till all ridponnyavel :)
RSF är ju medlemmar i Spaf.