Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettavel-uppfödning
Läst 2833 ggr
Dyblygiad
0

exportera häst

Vad ska jag som säljare tänka på om jag ska exportera häst till Finland?

Veterinärintyg?

Kontakt med SWFs registrator?

Arhults
0

Det som behövs är ett export papper som utfärdas av en stadsanställd veterinär, det finns i Karlskrona, Vimmerby och Gamleby.

Pappret ska inte vara äldre än tre dagar när hästen åker! Sen ska detta papper bifogas med hästen tillsammans med passet!

Fourjoy
0

Jag ska skicka två snart, en åt vardera håll, Finland och Norge, passet ska till registratorn för ägarändring och så att dom kan reg. ponnyn som exporterad, sen ska Distriksvet. utfärda ett exportintyg, efter utfärdandet måste ponnyn lämna landet inom 48 timmar, intyget gäller sedan för resa inom EU i 10 dagar.

Så det är inte så kompliserat, till Norge ska det dock till tull dokument också?? köparen skulle kolla den biten.

PernillaJ
0

Info finns på Jordbruksverkets hemsida.

#2 Om du skickar ett sto eller en hingst till Norge är det viktigt att ägaren momsar in hästen i tullen och betalar alla avgifter, annars går det inte att ställa ut eller premiera eller registrera avkommor efter hästen i Norge. Den mister alltså sitt avelsvärde i Norge om den importeras som "reisgods".

Fourjoy
0

#3 det vet hon, Flört

ZABA
0

#3 Fast det går att göra i efterhand om man missat det vid tullen. Tack och lov…