Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettavel-uppfödning
Läst 4484 ggr
dejavu
2010-10-31 18:01
0

Premieringar

Kommer vi även i fortstättningen kunna visa våra Welshar på Sh premieringar ????

Det beror ju helt på vilket alternativ som väljs .

Tänk om alternativ 3 kommer att väljas då kan vi i fortsättningen inte visa våra Welshar på premieringar arrangerade av SH !

http://www.newforest.g.se/pdf/HSN-FRASA/Losning%20HNS-FRASA.pdf

Sara på stuteri Micks

Lorita
2010-10-31 18:27
0

Jag reagera mer på andra halvan på mina hästar, den rasen med 250-300 individer kan inte komma upp till 100 betäckningar och år.

Vaddet gäller welsh så får man bara hoppas på rätt alternativ, det blir tufft för små raser.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Arhults
2010-10-31 19:20
0

Jag läste som hastigast, och alt 3 är inte helt fel! Det är inte många av dom mindre avelsföreningarna som kommer upp i 100 betäckningar!

Ska läsa bättre senare!

dejavu
2010-10-31 19:33
0

Om alternativ 3 väljs kommer vi inte att kunna visa våra ston på SH:s sommarpremieringar !

För oss är det jätteviktigt att kunna visa på premiering och jag hoppas att den möjligheten ska fotsätta att finnas kvar !

Sara på stuteri Micks

Lorita
2010-10-31 19:37
0

#3 och det är ännu viktigare om man har häst i en liten ras < 100 betäckingar Rynkar på näsan

Knabstupper som jag också har har bara en utställing om året och en plats i landet, alla norr ut har inget att åka till och även för dom som bor söder om Gävle så kan det bli förlångt vissa år.

dejavu
2010-10-31 20:20
0

#4 Om Knabstupper väljer alternativ 2 så blir ju SH avelsorganisation åt dom då finns ju premieringarna kvar som vanligt.

Jag vet inte hur det fungerar för knabstupper idag .

Dom små avelsföreningarna får helt klart svårt att bli egna avelsorganisationer. Vad jag har förstått så ska detta vara inlämnat före 5nov och rasföreningarna har fått väldigt lite tid på sej att sätta sej in i allt material och alla regler.

Jag hoppas så klart att Welshföreningen ska välja så att vi även i fortsättningen ska kunna åka på sommarpremiering med våra welshar. Med andra ord alternativ 1 och att man köper till tjänster från SH

Sara på stuteri Micks

Arhults
2010-10-31 20:28
0

Jag tycker det är så korkat att inte alla som föder upp ponnyer i Sverige ska ha samma förutsättningar oavsett om rasen har 100 betäckningar eller inte!

Detta kan drabba väldigt många mindre raser, så jag vet inte om man ska gynna "nya SH" överhuvudtaget om inte alla uppfödare har samma förutsättningar!

dejavu
2010-10-31 20:58
0

Vad är det för olika förustättningar ?

Arhults
2010-10-31 22:06
0

Om man inte har 100 betäckningar eller är 200 medlemmar slår man väl i underläge! Antingen behandlar man alla avelsföreningar lika och alla uppfödare ska ha lika förutsättningar eller kan väl allt gå i botten!!!

Nu är vi där igen, föder man inte upp det SH vill man ska föda upp så ska man ut i kylan eller?

Jag är medlem i en avelsförening som inte har 200 medlemmar och inte har 100 betäckningar/år, hur går det för dom uppfödarna?? Dom har andra saker att fundera på än om dom kan premiera sina ponnyer, kan dom föda upp ponnier överhuvudtaget längre?

Ja det ska bli intressant, får man enbart licensiera hingstar när "nya Sh" tar vid eller är det ett nytt sätt att ta kontrollen över Svensk avel igen?

Jag vet inte, det enda jag vet är att jag vill föda upp mina ponnyer med mitt avelsmaterial oavsett om det blir premieringar eller ej!

Jag är mycket skeptisk till myndigheter som bestämmer hur alla raser ska fungera oavsett…..

Men welsh kan ju välja precis vad dom vill, så då borde väl medlemmarna få bestämma det, kanske det är därför man ska ha ett extra möte på avelskonferansen? Dom uppfyller väl alla kriterier utom ett . att ringa tillbaka när man söker någon Skäms

dejavu
2010-10-31 23:17
0

Jag trodde det med licenshingstar kom från EU , varför skulle det ändras igen ?

Svar ska vara inlämnat innan den 5 Nov så beslutet är redan fattat när det är avelskonferans.

linners
2010-11-01 00:19
0

Jag vill oxå har kvar sommar premieringarna, det är en kär tradition och mötesplats, att visa fram sina ponnyer.

Ska vi kunna sälja Welshar till annat än Welsh folk så ska vi nog försöka ha kvar sommar premieringarna och inte bara "köra vårt eget race".

Jag vill inte bli styrd av SH men heller inte av SWF, vi ska kunna välja premiering eller stamboksföra på utställning tycker jag…

Arhults
2010-11-01 00:51
0

Jag har inget emot varken premieringar eller annat, men jag tycker att det ska vara lika villkor om man föder upp en mindre ras eller en ras med många medlemmar och betäckningar.

Jag tycker också alla ska ha möjlighet att visa på premieringar om inte rasföreningen själv tagit avstånd från detta, man ska inte bli tvingad att avstå från "nya SHs" sida!

Jag tycker också att man ska få välja som tidigare talare sa!

Arhults
2010-11-01 09:51
0

´Gäller det att man blir avstängd från Spafs arrangemang också om man tvingas välja alt3?

Fourjoy
2010-11-01 12:59
0

tycker det låter som ett sätt att återfå förlorad makt och kontroll….tyglarna håller på att glida dom ur händerna så nu försöker man samla ihop dom….

hur ska ekonomin blir för de minsta som inte klarar kraven med tex alt. 2?? SH kan ju kräva vilka avgifter som helst som gör att det blir hiskeligt dyrt för både förening och medlemmar som måste använda deras tjänster…

nr 3 är ju liksom inget val….då existerar du men du syns inte och får inte finnas enligt "nya SH", kommer bli total utfrysning från många håll….hur ska man kunna sälja något som är avstängt från vissa aktiviteter under SH ledning?  ja, blir det 3 då får vi börja sätta upp camp i England för det är dit vi tillhör.

varför ska dom krångla till det så F-B???

ett system som är lika för alla med fria val….?? en dröm? men det är väl typiskt svenskt att vi ska styras, alla ska in i samma mall..

ja, det här kan ju bli spännande värre…..

Adidas
2010-11-01 15:22
0

Det är ett EU direktiv som ligger bakom att hästsveriges stamböcker får ändrade myndighetskrav.

2005 blev ju Sverige anmodat att anpassa sig till EU direktiv vad det gällde avelsvärdering nu är det stamböckernas tur.

"Nya SH" är ett förslag/försök till en sammanslutning av stamböcker som vill gemensamt gå ihop och samarbeta om tjänster för att kunna få sina stamböcker godkända av SJV.
Eva.G

Caspianowner
2010-11-02 14:42
0

Skulle det vara omöjligt för de små föreningarna till mindre specialraser att gå ihop om en egen organisation och hjälpas åt att arrangera de arangemagn som man riskerar att bli utstängd ifrån. ?

Arhults
2010-11-02 17:31
0

Jag tror att SH antingen vill att det ska vara självsanering och de raser som inte "behövs" ska bort, eller att man slår ihop raser som är små! Exmoor och Dartmoor, nästan samma dom kan ju bli en ras Daxmoor t.ex.

Jag tror inte man riktigt bryr sig, det finns Caspisk häst, pyttesmå, Brittisk Ridponny etc etc men det man inte får glömma är att i varje förening finns det folk som köpt in avelsmaterial och kämpat på och lagt lika mycket eller mer pengar på sin avel som dom som tillhör en stor förening.

Hur ska dessa människor göra för att sälja sina avkommor när avkommorna inte får delta i något, är det ingen som har funderat på det av dom som skrivit ihop detta, eller är det just det som är det fina alla små blir självsanerade Obestämd nej jag vet faktiskt inte hur dom har tänkt sig detta?

Det kanske skulle vara en ide att alla små går ihop och gemensamt blir en avelsförening i Nya SH och på så sätt får delta och ta del i allt som finns att tillgå inkl premieringar!

Hos SWF ser jag inget större problem, förmodligen blir dom Alt 1 och allt är frid och fröjd, blir dom alt 3 så är SWF så stora och kan arrangera massor av utställning odyl själva även om det blir tråkigt att inte få delta på premieringar, SWF har en hel fantastisk stab av ideella personer som arbetar för föreningen.

Små föreningar har en eller två som sliter skjortan av sig och utan något stöd går dom förmodligen i botten.

Ja det är inte lätt med avel när den röda tråden går av hela tiden!

dejavu
2010-11-02 18:17
0

Jag tycker det är konstigt att dom små rasföreningarna inte har protesterat . Det verkar ju som om detta inte är något som uppfödare och andra vet så mycket om. Varför har det inte blivit en debatt kring detta ?

Fourjoy
2010-11-02 19:06
0

Dom har säkerligen protesterat men varför ska SH bemöda sig att lyssna på dom??

Tråkigt om det går igenom på det här viset… sanering inom raserna? ska vi alla börja avla SWB och russin? även de små måste få finnas och få sin röst värderad lika mycket som någon annan, det är väl inte rasens fel att dom kanske är få här i Sverige….

Men SH är SH och med all mark dom förlorat med slopning av värderingar och sånt så utnyttjar dom givetvis ett så fint tillfälle att styra upp…

har varit på icke SWF utställning där SH relaterad domare öppet och högljud en lång stund innan första welshen skulle in, kritiserade just welshen öppna system med vanlig licensiering… efter det vågande man knappt sig in i ringen…. jag var inte den enda som upplevde det som obehagligt och kränkande…

Adidas
2010-11-02 20:56
0

Så här beskrivs bakgunden.

Bakgrunden till FRASA (Framtida avelsorganisationer) är att det enligt SJV, att det för dagen inte finns något stöd i EU- regelverket för "stamboks- och registerförande förening".

En harmonisering av direktiven ska genomföras på landsnivå och Sverige kommer därför att anpassa nuvarande föreskrifter till att endast godkänna **"avelsorganisation".
**
Inom HNS (Hästnäringens Nationella Stiftelse)har ett projekt FRASA startats med  omfattande och djupa diskussioner ute i föreningarna om hur detta ska kunna lösas.

Då en avelsorganisation är en myndighet kommer kraven för att godkännas som sådan att vara höga.

Prejektet (FRASA) har kommit fram till att befintliga avelsföreningar kan sammansluta sig till "Nya SH" som då i stället för att tidigare varit avelsorganisation i stället blir seviceorganisation.

Från seviceorganisationen kan då avelsföreningarna köpa in tjänster som krävs av SJV för att dom skall kunna få tillstånd som avelsorganisationer.
(alt 1)

Mindre avelsföreningar kan "komma runt" problemet med att dom är för små för att godkännas av SJV som avelsorganisationer med att låta seviceorganisationen ansöka om avelsorganisationsstatus så stamböckerna kan fortsätta verka.
(alt 2)

Eva.G

Caspianowner
2010-11-03 00:04
0

Vad jag kan förstå så är det i vart fall så här att Dartmorr, Exmoor, Brittisk Ridponny, Caspisk häst, etc. har ju föreningar i England där det går utmärkt att registrera hästarna, även enligt EU lagstiftningen vad jag förstår.

Med hänvisning till vad jag skrev tidigare skulle ju tillräkligt många sådana småföreningar kunna gå ihop om egna utställningar i Sverige.

Det är ju inget ovanligt utlänska domare tas hit även för större specialraser.

Skulle själv tycka det var roligare att visa häst / ponny inför de utlänska domare från England el om så från Tyskland el vad nu de kan komma ifrån.

Arhults
2010-11-03 09:11
0

Men möjligheterna att delta i Championaten osv försvinner ju, och att föda upp ridponnyer som inte får delta i de ridna arrangemangen är ju ganska långsökt, så de hingstar som inte platsar i t.ex SWF kommer att få stå utanför!

Där är ju problemet - varför i hela friden vill SJV ha ponnyer som föda upp i detta land som inte får delta i arrangemangen, vill man inte ha avkomme bedömmning  och premiering? Hur blir det med de ponnyer som redan har fötts upp och är t.ex BRP man kan väl inte starta detta retoraktivt? De ston som nu är betäckta med hingstar som inte längre blir "svenska" och fölen föds 2011, vad händer med de fölen?

Varför har detta inte debatterats, varför ställs uppfödarna inför fullbordat faktum - jag fick reda på detta för två dagar sedan och beslut är tydligen redan taget?

Jag måste säga att Sverige tar ett steg fram och två steg tillbaka!!!

Jag tycker synd om de som drabbas av detta och sitter fast i en avelsförening som inte ens informerat sina hingstägare och uppfödare vad som är på gång utan betäckningar har sålts som vanligt!

Caspianowner
2010-11-03 23:48
0

Här har framkommit funderingar om ehuru SJV på ett illasinnat sätt försöker motarbeta små specialraser till förmån för stora svenska raser.

En sån konsperationsteori försöker jag inte att värdera. Det är ju svårt att sätta sig in olika tjänstemäns subjektiva rekvisit. Det betyder heller inte att jag utesluter att det kan ligga något i det. Frågan är dock vilken effekt sådana begränsningar får ?

Själv känner jag ett flertal uppfödare, som jag har sporadisk kontakt med, Dessutom brukar jag roa mig med att sitta och läsa på olika sajter. och väldigt många trådar startas av uppfödare som beklagar sig över att dem har svårt att sälja sina utställda avkommor efter premierade föräldrar, och att köparna istället väljer att handla av andra uppfödare som inte deltar i utställningar eller premieringar. Det förekommer också väldigt mycket klagomål över att folk själva importerar hästar istället för att köpa svenskt premierat material.

Vad gäller utställningar och premieringar så är det väl dessutom så att sådana arrangemang inte är lika välbesökta som dem var för 20-30 år sen, Och det gäller väl ändå både utställda hästar och arrangemangets publik. Inom många raser klagar man över att många födda föl / unghästar aldrig blir utställda. och vad gäller folket på läktaren så begränsar det sig ofta till en liten skara med andra uppfödare. Med andra ord inte alls som förr i världen när hästfolket gick man ur huse för att besöka utställningar och titta på hästar. Till och med på det här forumet kunde man inom sista dagarna läsa ett inlägg där skribenten beklagade sig över att hennes ras fick så mycket skäll för att man hade för lössläppta avelsregler att hon tyckte det kändes pinsamt när hon gick in med sin häst för visning. Att på det viset kränka deltagare gör väl knappast att tillströmningen ökar.

Rent allmänt verkar det som att gemeneman lite grann har tappat förtroendet för utställningresultat. Det förefaller mig som att många hästmänniskor upplever att det är ett litet arrangemang för inbördesbeundran och som inte i någon större utsträckning hjälper dem att välja rätt häst.

OBS att jag inte har lagt någon egen värdering i detta, jag beskriver bara hur jag tolkar marknaden.

Vi lever idag i en betydligt öppnare värld, och här har det gått väldigt fort fram, människor gör i högre och högre utsträckning sina egna val, efter sitt eget huvud. Dagens människor låter sig inte pådyvlas uppfattningar från någon överhet. Verkligheten förändras idag väldigt snabbt, det gäller att hänga med och inte klamra sig fast i föråldrade strukturer.

Vad det för övrigt gäller hingstpremieringar så har ju dessutom EU kommisionen framfört starkt kritik mot dessa.

Vi lever ju ändå trotts allt i en spännande tid och det ska bli roligt att se hur framtiden utvecklar sig.

Lorita
2010-11-04 07:00
0

#22 vi har sett utvecklingen av hundar, det kommer bli mycket extrema varianter är jag rädd för.

Det är väldigt synd att kunskapen om hur en häst ska vara byggd för att hålla är så få förbehållna. Jag vill ha möjlighet att i framtiden också kunna vissa mina hästar för sakkunniga innan jag litar på att det jag ser är rätt.

Att ta bort premieringar är nästan som att ta bort krocktester på bilar, bilarna kan ju bli häftigare om man gör dom mindre säkra Oskyldig

Caspianowner
2010-11-04 12:26
0

Frågan är väl egentligen i vilken utsträckning det Svenska premieringsystemet haft någon possetiv inverkan på svensk hästavel.

Många uppfödare har ju alltid höjt det till skyarna och verkar göra det fortfarande. Studerar man däremot beteendet hos dagens hästköpare så verkar ju inte dem lika övertygade. # 23 Det är väl ändå vad du själv framhållit i en otrolig massa inlägg under sista året.

Om systemet vore så förträfligt och värdefull som många vill framhålla borde ju den svenska hästaveln ligga på en betydligt högre nivå än tex Storbritanien där man åtminstånde inte har något poängsystem för utställningar.

I tex England arrangeras dock väldigt många utställning och shower där hästar visas och man korar Best in Show. Dessa shower är många gånger populära och välbesökta och fungerar alldeles utmärkt utan någon sanktionering från något nationellt SH.

Den som vill försöka värdera Svenska premieringsystemet och Svenska avelsframgångar kan lämpligen i studiesyfte gå in och läsa på Shetland i focus och söka upp tråden Patellaluxation. Läger man någon timma på att studera inläggen där blir man fullkomligt förskräkt över vad ansvarslösa personer kan ställa till. Och detta trotts att det Svenska premieringssytemerna har funnits sedan urminnestider. Eller kanske man t.o.m kan säga att dagens soppa i Shetlandsbeståndet har uppkommit till och med hjälp av premieringssystemet. Den svenska shetlandspoppulationen torde knappas vara något som andra länder är imponerade av.

Syftet från mig är naturligtvis inte att måla ut Shetland som någon speciellt ansvarslös ras, utan liknande problem går att hitta inom flertalet raser.

Vad beror då detta på Ja, åtminstånde enligt min mening är hästsverige bestående av lite för litet antal människor där domare, premieringsnämnder, styrelse inom föreningar, eventuella avelsnämnder mm. i allt för hög utsträckning känner varandra allt för väl, har personliga kopplingar och därmed inte riktigt klarar av att upprätthålla objektiviteten.

Ovanstående teori styrks på ett mycket kraftfullt sätt om man, som jag rekomenderade, läser tråden Patellaluxation inne på Shetland i focus. Som jag sa tidigare skall vi inte ha några illusioner om att detta problem är unikt för Shetlandsföreningen.  

PS. Läs gärna tråden Patellaluxation innan ni kommenterar mitt inlägg.

VeronicaP
2010-11-08 17:42
0

#24 Fast utan det hårda premieringsystemet som varit just på shetland så hade vi aldrig fått ner PL så mycket som det faktiskt har gått ner och är det ett väldigt fåtal uppfödare som fuskar och för det ska man inte dra alla över en kam. Pratade med en veterinär om det här för några år sedan och h*n sa att förr fick de lära sig på veterinärskolan att just PL var en av de vanligaste åkommorna på shetland men så är det inte nu längre så nog har det hårda premieringssystemet gjort nytta , jag är mer rädd för vad som händer nu när de är fritt.

Jag hoppas verkligen att Welsh föreningen ansluter sig rätt så att vi kan fortsätta visa på premierng och alla aktiviteter som SPAF har tex , jag visar aldrig på welshutställning(har hänt någon enstaka gång) pga de inte finns i närheten och den som brukar vara närma alltid ligger på den veckan om året som vi är i väg på semester, så skulle de försvinna med premieringen och bara anordnas på utställning så kommer inte mina att visas fram och kan man inte visa dem på andra unghäst aktiviteter så kan man ju lägga ner welsharna känns det som (tyvärr)

Caspianowner
2010-11-08 21:00
0

# 25

Din tro på premieringssystemet är uppenbarligen väldigt stark. Beträffande Welshen säger du att aveln kommer att bli ointressant om premieringssystemet läggs ner. Låt mig bara påpeka att det verka gå alldeles utmärkt i andra länder. England är väl tex en mer framstående Welshnation än vad Sverige är. Det kan vi väl lätt avmäta i Welshrasens exportframgångar i de båda länderna.

Vad beträffar Shetlandsponnyerna är du övertygad om att premieringssystemet hjälpt till att begränsa tex PL. Läser man på den tråd jag hänvisade till upptäckte man att det fanns ett flertal Shetlandsägare som inte var lika övertygade om detta.

Skulle det, rent hypotetiskt, vara så som vissa menade att premieringssystemet, medvetet el. omedvetet, har släppt igenom hästar till avel som haft just PL problem så blir ju igentligen saken ändå värre. Man lurar uppfödare som på goda grunder kan anses ha varit i god tro. Nog om detta.

En av de ursprungliga kärnfrågorna i denna tråd handlade väl om att de små specialraserna skulle hamna utanför Spaf:s utställningar och premieringssystemet via SH.

Vilken effekt får då dessa system på en liten specialras med en liten population och ett fåtal blodslinjer ? ?

Det är väl högst rimligt att aveln blir koncentrerad och att enstaka hingstar blir kraftigt överrepresenterade. (Det är väl det som är själva meningen). men är detta egentligen så lyckat i en liten ras med tunt material, det kanske vore bättre att man försöker bredda materialet ochpå bästa sätt använda så många blodslinjer som möjligt. Självklart utgående ifrån att man använder friska och sunda djur.

I synnerhet inom små raser måste det ju vara mer behjärtansvärt för landets avel att hämta in nytt avelsmaterial utifrån, än att gå till det egna landets fåtal premierade hingstar.

Tyvärr har väl sådana ansträngningar många gånger blivit en besk erfarenhet, i synnerhet om det gjorts av någon mindre, okänd eller inpopulär uppfödare. Premieringsdomarna, ibland i maskopi med rasrepresentant, har hittat på alla möjliga och även totalt omöjliga svepskäl till att inte släppa fram den importerade hingsten, och därmed gjort rasen en stor långsiktig björntjänst. Den enda uppnådda effekten har blivit att man skyddat befintliga hingstar och därmed tappat nödvändigt bredd i sin avel. Men det har tyvärr då också varit själva syftet.

Det finns nog tyvärr exempel på några, i Sverige väldigt små raser som, om inget görs, riskerar att dö sotdöden pga en för koncentrarad avel.

Inom stora raser ställer man naturligtvis inte lika lätt till med problem men nog finns det väl exempel på att en del hingstar blivit lite för populära och detta medfört att andra sunda blodslinjer tappats bort och kanske t.o.m försvunnit. Här kan man verkligen fråga sig hur en optimal avelsplan borde ha sett ut.

Framförallt bland små raser är nog stor risk att en objektiv bedömning av premieringssystemet ger vid hand att det gjort mer skada än nytta.

Lorita
2010-11-08 21:05
0

Jag tror 100 gånger mer på premieringar än enbart egenkontroll, sen vill man visa så är fler tillfällen bättre sen om det är premiering eller utställning så tycker i alla fall jag att det är jätteroligt att åka och visa mina hästar och njuta av andras skönheter.

VeronicaP
2010-11-09 02:45
0

#26 Premieringsnämnden har inte släppt igenom PL , det har kasserats ett antal som har upptäckts PL på premieringen , men premieringsnämden har ingen anmälningsplikt utan det är upp till ägarna, däremot Holland har ett system tydligen där det delas upp någon slags skala där 1-3 släpps igenom och de där över kasseras. Sen så kan en hingst /sto vara genbärare av PL men det är ju inget som syns på premieringen eller går att känna på hästen.Det är stor skillnad mot att vara anlagsbärare för det kan verkligen inte premieringsnämden veta .

Verka som om du inte har något förtroende alls för systemet och tror att alla uppfödare som lyckat är i maskopi med premieringsdomarna , jag är av en annan uppfattning att de som lyckas i vilken ras det än är , uppfödare som lägger energi och pengar + kunnande i sin avelsverksamhet.

#27 instämmer helt med dig

Caspianowner
2010-11-10 09:34
0

# 28

Du har tolkat texten rätt. Jag är inte särsklit imponerad av premeieringssystemet, utifrån de skäl som jag utförligt redogjort för i ett antal inlägg ovan. Vad värre är så är jag väl inte ensam (även om det finns ett antal uppfödare som envist höjer systemet till skyarna). Under många år har man väl ändå sett publiken sjunka ner till, i vissa fall, ett minimum av närmast sörjande.

Ett flertal raser klagar över att allt för många unghästar inte ens blir visade längre.

# 27

Du har stark tro på systemet och tycker det är roligt att åka och visa hästar. absolut, det respekterar jag, men du måste väl ändå hålla med om att praktiskt taget alla dina inlägg på andra trådar under senaste året nästan uteslutande har handlat om att du har svårt att sälja avkommor och att de tokiga hästköparna istället väljer att köpa häst av andra uppfödare som kanske inte vare sig deltar i utställningar el premierar hingstar, el. i värsta fall kanske t.o.m själva importerar häst.

Om en affär, vad den än handlar med, inte får fart på sin försäljning utan de dumma kunderna går till konkurenterna, är det då kunderna som det är fel på el. affären ?

Ingen kan väl säga att Sverige med sin långvariga historik med detta premieringssystem, har tagit plats i världen som en ledande hästnation med stora exportframgångar. Naturligtvis finns det några extremt duktiga uppfödare som fått fram några tävlingshästar i världsklass men det kan sannorlikt tillskrivas deras eget kunnande och inte premieringssystemet.

Kvalitet och seriositet kan upprätthållas på flera sätt. Vad tex. gäller PL inom Shetland har jag en stark tro på att Holländarna tar problemet på större allvar än oss, och därmed också kommer att lyckas mycket bättre i sin ambition att minimera problemet.

Betänka att EU kommissionen dessutom ålade Sverige ett vitesbelopp på några hundra miljoner om inte det lagstadgade kravet togs bort, eftersom man betraktade systemet som ett handelshinder.

Innan det gick så långt hade kravet med stor skärpa framförts en längre tid från kommissionen, men vårt kära SJV gäbbade envist emot, och konstruerade alla möjliga, och för den del även omöjliga ursäkter innan man till sist fick ge sig.

Nu framhävdar man att det skall vara Okey att upprätthålla samma system på frivillig basis och lägger över ansvaret på föreningarna, skall bli spännande att se hur detta slutar.

Jag är ingen Jurist, men om jag tolkar läget rätt så kunde kommissionen ställa krav på Svenska staten, men däremot inte på enskilda rättssubjekt inom landet (tex en förening) Jag antar att däremot någon annan kan stämma en förenig för utövande av handelshinder.

Jag avslutar med att säga likadant om premieringssystemet som Göran Hägglund sa om vårdnadsbidraget. Det har kommit till vägs ände ! !

Lorita
2010-11-10 11:05
0

Jag tycker welsh ponny & Cob har ett utmärkt system med frivilliga premieringar, sen väljer man sjäv vilken väg man vill gå.

Därför förstår jag inte varför du #29 är inne här och argumenterar emot premieringar, är du emot frivillighet?

Caspianowner
2010-11-10 11:48
0

# 30

I Welshens hemland i Storbritannien, (egentligen Welsh),  finns inget premieringssystem liknande den Svenska. Hingsten skall veterinärbesiktas och förklaras fri från defekter, sen är det upp till hingstägaren att marknadsföra sin hingst och gör väl ofta det genom att vara aktiv på utställningar och visa upp honom och förhoppningsvis avkommor till honom visas fram. Lyckas han väcka intresse på marknadern blir hingstägaren glad och lyckas han inte kan han i vart fall inte skylla på någon annan, utan får jobba vidare och leta annat material.

Här uppstår således en hård marknad där dem mest aktraktiva förmågorna drar till sig marknadens intresse. Aveln går framåt och landet får en sund population av Welshponny och exportframgångarna infinner sig också.

Jag tror personligen att Svenska Welshföreningen skulle vinna på att följa moderlandets exempel. Man kan väl i vart fall inte påstå att man lyckats bättre än moderlandet i sin avel med hjälp av det Svenska premieringssystemet, varesig det är frivilligt eller inte.

I Storbritannien är det hästkunnande och marknad som driver aveln framåt. Här försöker vi gömma oss bakom någon överhets beslut som vissa vill betrakta som Gud faders beslut.

Tänk och bedöm själva istället och lyssna på markandens signaler, så kommer de duktigaste uppfödarna att driva aveln framåt. Det kan vi åtminstånde vara säkra på.

Jag är inte emot frivillighet, men frivilligheten kan se ut på olika sett, och det kanske finns bättre vägar att gå.

Lorita
2010-11-10 12:11
0

#31 ja och vi kan välja det eller att premiera = valfrihet och total frivillighet är det något fel med det?

Som hingst och stoägare väljer du vilket du vill, var finns felet?

Gylfinir
2010-11-10 12:17
0

Jag är dåligt insatt i ämnet men jag vet en sak och jag har också egna åsikter. Det jag vet är att SWF redan FÖLJER moderlandet Wales regler (sen flera år tillbaka faktiskt).

Ja, vi har även ett kvalitetsbokssystem men det ÄR FRIVILLIGT.

Om det systemet har jag åsikter. Det kan självklart bli bättre och systemet är inte statiskt. Det är faktiskt upp till oss medlemmar att förändra och förbättra det systemet

Vad jag tycker är bra med det är att det ger oss i Sverige, som ju har en pytteliten avel och väldigt få uppfödare om man jämför med moderlandet Wales, ytterligare en möjlighet förutom de få utställningar vi har, att få våra hästar granskade av opartiska sakkunniga ögon.

Kvalitetsboken ska visa de individer som befinner sig kvalitetsmässigt i toppskiktet. En mycket god hjälp till både befintliga uppfödare och presumtiva nya uppfödare.

Här råder olika uppfattningar det vet jag och visst, jag tycker också att man ska utvärdera hårdare (kanske annorlunda) och fler kvaliteter än bara veterinära och exteriören för kvalitetsboken. Sådana frågor är mycket lämpliga att diskutera på våra avelskonferenser. (Om nu folk behagar masa sig dit och inte bara gnälla på olika forum).

Borde vi inte kunna ha ett gemensamt mål? Även om vi har olika ideal och olika sektioner? Nog vill vi väl alla föda upp sunda rastypiska ponnyer som alla kan vinna BIS på swf-riks och SM i alla dicipliner? Målet borde väl vara det. Sen är jag inte så korkad att jag inte fattar att alla ponnyer inte kan vinna SM eller BIS men man ska väl som uppfödare ha ett mål? Inte reprodultion av ponnyer skapta lite hur som helst?

Vad jag tycker är viktigt är dock att vi HAR en kvalitetsbok.

Ska bli intressant att få höra hur SWF beslutat i "nya" frågan enl denna tråd.

Det lär vi ju få veta på den stundande Avelskonferensen

Fourjoy
2010-11-10 13:10
0

Är det verkligen opartiskt när flertalet av de svenska domarna som dömmer både hingstar och ston själva är verksamma inom aveln i Sverige???? 

sen verkar mycket folk vara inkörda på att avelsnämnder är likaställt med han där uppe, dom har aldrig fel och vet alltid bäst…. kanske inte alltid är så och man bör definitivt hänga med och inte acceptera allt som sägs…..

Sen är inte England någon dröm vad det gäller avel heller, finns en hel del som skulle behöva styras upp lite där, just nu är massproduceringen av welshar ett hett ämne, ett som även vi bör delta i då det berör oss alla, det ska inte behöva vara så att ett stort antal "leftovers" ska behöva lida F-N varje år innan slaktarn tar dom i slutändan alla fall…..

Jag tror också på valfrihet för var och en, gör man rätt val så får man också bra respons och framgångar med det man tar fram, sen ska avelsföreningarna erbjuda olika tillvägagångs sätt och hjälpmedel till att nå framgång, inte styra den.

Lorita
2010-11-10 13:26
0

på så sätt har vi en fantastisk ras med valfrihet.

Gylfinir
2010-11-10 14:35
0

Jag tycker hur som helst att vi ska HA en Kvalitetsbok och att det är bra om våra hästar bedöms av andra ögon än bara de egna.

Tyvärr är det nog också så att väldigt många tror precis tvärt om vad #34 säger. De är övertygade om att de själva är experter och att nämnderna är fullständigt kass och okunniga.Tyvärr är vi nog lite till mans lite hemmablinda. Det har ju både för och nackdelar förståss.

Hur många av oss kan ärligt påstå att vi verkligen har tillräklig kunskap och tillräckligt på fötter för att bedömma om vi är på rätt väg?

Hur många föl Har man fött up 1, eller 5, eller 25, eller t.o.m. över 50?

Hur många har man följt på nära håll när de växt upp?

Hur många av dom har bedömts på utställning eller för avelsnämnd?

Jag är inte främmande för att nämnden för kvalitetsboken samt kriterierna för densamma ska eller behöver ändras. Det vet jag att även SWF är öppna för. Men man vill ha in kreativa förslag från medlemmana och om förslagen är kloka och genomförbara så anammas de med all säkerhet. Sen må man ju låta allt prövas en tid. Vi behöver även kunna utvärdera och det kan man inte om allt hela tiden ska ändras.

Fourjoy
2010-11-10 14:46
0

Kvalitetsboken ska visa de individer som befinner sig kvalitetsmässigt i toppskiktet. En mycket god hjälp till både befintliga uppfödare och presumtiva nya uppfödare.

toppskiktet?  40p.+ och frisk, resten då? finns inga krav på prestationer eller att individen lämnar bra avkommor, inte bara average?

Tycker att har inte en individ bevisat sig i sig själv eller i sina avkommor ska dom inte vara i avel, det exteriöra är en viktig men liten del i det hela……ridfolket (som är största marknaden) struntar i om dom har 35 eller 40p. bara dom kan något… givetvis är allt optimalt men fokuseringen är allt för mycket på det exteriöra, bara den är bra så är resten mindre viktigt, tycks det?? … och en bra insida måste man avla fram, det är ingen slump eller tur med framgångar.

dejavu
2010-11-10 17:41
0

Min fråga när jag startade denna tråd var inte huruvida vi skulle förändra för våra hingstar utan frågan gällde hur det skulle bli i framtiden för våra ston och unghästar. Kommer vi även i fortsättningen att kunna åka på sommarpremieringar med våra ston ? 

Sara på stuteri Micks

Lorita
2010-11-10 19:01
0

#38 det hoppas jag att vi kommer att kunna både med hingstar och ston, jag väntar också på framtiden

Gylfinir
2010-11-10 19:45
0

#37 Kom med kreativa förslag om hur vi ska förbättra kriterierna för kvalitetsboken.

Lämna förslagen till styrelsen för SWF. Jag vet att de är öppna för diskussion. Eller varför inte, kom och diskutera olika förbättringar på avelskonferensen. Nu har du ju inte så förskräckligt långt att åka.

Fourjoy
2010-11-10 21:33
0

Har redan försökt den vägen och varför komma med nya förslag när det varken är intressant med nya ideer eller lyssnas…..K-boken är ett nytt namn på gamla systemet…inte förbättrat eller ändrat nämnvärt… och hur har det fungerat?  år efter år har antalet visade minskat stadigt och det har gått back ekonomiskt….. säger inte det något??

Man kan hoppas att det ska fortsätta vara fritt att delta både på SWFs aktiviteter och även SHs om man så önskar, ju mer man klipper valmöjligheterna så kommer ju fler att lägga ner aveln, varför ta fram något som inte har full möjlighet att delta i de aktiviteter som finns…

Lorita
2010-11-10 21:41
0

Det finns en nackdel med att visa hingst på premiering, poängen finns kvar om man ändå väljer att registrera.

Även om hingsten motsvarar silver så blir den sämre än en inte visad bronshingst, om den visas, det gör nog att många med ganska bra hingstar drar sig för att visa medan dom med brons gladeligen bara registrerar för avel.

det blir lite missvisande, kanske man skulle ha tre nivåer.

Caspianowner
2010-11-11 12:47
0

Jag hade egentligen inte tänkt skriva något mer på denna tråd pga att jag tycker att det mesta är redan är sagt.

Vill bara lite grann beröra det som sas under inlägg 34 beträffande problemen i den Engelska hästmarknaden.

Även hästmarknaden känner ju av konjukturern, det går bättre när det är uppåt i samhället, lite sämre när det är neråt och kan nästan stanna helt vid en ordentlig deprission.

Även här i Sverige har väl en del uppfödare känt att det kärvat lite under sista åren, detta trotts att Sverige gick nästan opåverkat genom finanskrisen. Själva såg vi den komma i tid och har hållit igen på betäckningar under de sista åren, uppenbart att alla inte tänker riktigt så.

Vad England beträffar så står dem idag inför fansansfulla ekonomiska problem som kommer att sätta djupa spår i samhället. Hästnäringen befinner sig som vi vet i sånt läge ganska långt ute på grenen.

Idag kan vi nog räkna med att det kommer att gå att köpa in även mycket fint material till mycket städade priser från Storbritanien. (Dessutom står ju pundet lågt mot kronan just nu) Kanske något att tänka på för små Engelska specialraser som både behöver nytt blod och förbättra materialet. Jag ser här en chans att förbättra några små svenska populationer av Engelska raser som kan vara betydligt verkningsfullare än de sista 20 årens premieringar.

Men jag förstår att det då blir gap och skrik från vissa Svenska uppfödare som själva inte vill tänka längre än näsan räcker.

Lorita
2010-11-11 13:31
0

På vilket sätt hindrar en frivlillig premiering att man importerar hästar?

Fourjoy
2010-11-12 12:58
0

problemet är just att folk är så inrutade att det ska vara på ett visst sätt att dom har svårt att se utanför ramarna och hitta nya vägar, "lära gamla hundar sitta"……

Har systemet varit bra för Sverige??  varför imp. det så mycket ponnyer utomlands ifrån om vi har så fint tävlings material här redan?? titta på länderna runt oss i ponnyvärlden, vi ligger långt bakom dom i kvalitet och framgångar……vi måste ju fundera på varför?  men nej, ofta tycker jag att man anser sig bättre än tex andra länder och uppfödare och vill inte erkänna andras framgång, urdumt!! se och lär istället….

Spelar ju ingen roll om man föder upp 1 eller 50, resultatet är det som räknas…. söker man inte lärdom och lär av det som sker runt en så kan man fortsätta ta fram föl i det oändliga utan att lyckas… lära, lyssna och se….finns massor av material att studera, ju mer kött du har på benen ju mer troligt är det att man tar rätt beslut mot framgång.

Arhults
2010-12-06 11:24
0

Hur har det gått med avelsföreningarna? Vem är ute och vem kom in?

Dyblygiad
2010-12-07 12:54
0

45# Jag tror att vi har mkt bra hästmaterial i Sverige, problemet är att vi inte har ryttare som tar till vara på det.

Sen när det gäller avelsmaterial så är det nog kanske så att många som avlar inte är så nogräknade med vad de har i avelsboxarna. De kanske inte har något tydligt avelsmål utan använder sig av en poppishingst utan att veta vad som egentligen passar stoet.

Jag står med mina i ett tävlingstall och jag märker där att man skiter i stam o ras, bara hästskrället kan hoppa. Att importera hästar som har resultat o är billiga är bättre än att köpa svenskt som är dyrt……så resonerar tyvärr många ponnyföräldrar och även på halvblodsidan.

Caspianowner
2010-12-07 15:46
0

# 47

Du säger att det inte finns ryttare i Sverige som kan ta till vara på dem svenskuppfödda ponnyerna. Men dem klarar tydligen av att ta tillvara på de importerade.

Varför inte vakna upp och inse att några 100 år med premieringar inte har hjälpt svensk hästavel till den särställning som många uppfödare skulle vilja.

sting
2010-12-07 18:41
0

# 48

Nu är det så att de som importeras som tävlingsponnysar är ju just det…..Inridna o tävlade!!!

Vad de sv uppföddarna behöver hjälp med är att hitta små ryttare, även om de är vuxna, så att de duktiga svenska uppfödningarna blir bra utbildade

Problemet är att det kostar att utbilda unghästar!

Det hade varit bra om det fanns en "unghästgrupp" där duktiga ungdomar, eller små vuxna med ref o erfarenhet (eller kanske tillomed oerfarna men med bra tränare och insatta föräldrar)kunde anmäla sig till, dit uppfödare med unghästar kunde vända sig till

Säga att jag har en eller två unghästar som jag skulle vilja satsa på kunde då sponsra med häst, jag står för hästen hovslagare o försäkring, typ som att lämna en häst på foder…sen så tränas hästen o tävlas när den sen har nått lite framgång så kanske den säljs och så delar man på pengarna?Detta skulle alla tjäna på…

På så sätt får ungdomarna svenska ponnysar att ta fram o vi hjälp med att utbilda/tävla ponny till rimliga priser För vi har bra matrial i sverige!

Detta sker i halvblodsvärlden så varför inte inom ponnyvärlden? Eller det kanske sker men jag vet inte om det?

sen ang prem, så inom några år kommer vi att märka vilken skilnad det är på bla benställningar/halsansättningar mm

det finns mycket dåligt som gallras bort på prem som inte alla ser eller har kunskap om, prem tittar mycket på stammen på hästen o vad den kan bidraga med till aveln, inte som på den en utställning när det gäller bara för dagen eller vem som håller i snöret….

de utländska ponnyfolk jag känner tycker att detta är en stor fördel med att få hela hästen bedömd och få det skriftligen

Jag tycker det är jätte roligt/lärorikt med premeringar då man kan titta på många olika hästraser och träffa duktigt avelsfolk som inte bara är inom den egna rasen……

Lorita
2010-12-07 19:43
0

Premiering är en hjälp och ett komplement, väldigt synd att svenska uppfödare snackar skit om svenska uppfödningar. Av alla importerade hästar är det bara en bråkdel som visar framhovarna och skulle vi jobba för den svenska kvalite vi har istället för att snacka skit tror jag att folk inte skulle förstå vad som finns.

Nu finns det tyvärr, som i många länder folk som avlar bara för avlandes skull och inte med den kunskap som krävs. Vi har mycket skit som buskavlas och mycket fantastiskt bra som är famavlat av seriösa uppfödare i landet.

Man kan fundera på varför vissa måste snacka ner andras rasavel och premierade hästar är det för att man inte själv kan uppnå den kvalitén i sin egen avel. För har man själv bra "produkter" då har man råd att även berömma andras lyckanden (gäller allt)

Caspianowner
2010-12-08 00:04
0

# 49

Du anser att importerade hästar huvudsakligen är inridna och färdiga.

# 50

Du hävdara att ett par procent av importerade hästar är inridna och färdiga att tas i bruk.

Hum, här var visst en liten deferans i uppfattningarna. Troligen finns det lika många uppfattningar i den frågan som det finns folk i debatten.

Du beklagar dig över att Svenska uppfödare pratas ner av andra svenska aktörer. Som du mycket väl vet har vi ju tidigare träffats på många andra trådar och vad jag kan förstå så har dessa som huvudsak gått ut på att svenska etablerade uppfödare med full kraft gjort allt vad som stått i deras makt för att prata ner importerade hästar och dess ägare.

Är det ändå inte just det som det mesta av sådan här debatt vanligen brukar handla om.

Arhults
2010-12-08 01:23
0

Att snacka skit om andra uppfödare är tyvärr vanligt, eller att springa runt med lögner och uppdiktad skit som man sprider på sina bloggar eller Internet sajter! Men att snacka skit om svenska uppfödare, då man själv är uppfödare är som att skjuta sig själv i foten!!!!

Men jag vill tillbaka till trådens urspungs fråga, vilka är med och vilka har kastats ut ur Sveriges avelsgemenskap?

Man kan läsa på Rid & Sportponny föreningens sida om hur det har gått för RSF!!!
Sh tycker inte dom bör finnas för dom konkurrerar med Asrp!!!!! Men på den orten jag bor på där finns både Konsum och ICA och man har accepterat att folk får välja!

RSF fick inte bli medlemmar i SH - "nya SH "

Jag tycker uppriktigt synd om de som har sina hingstar licensierade i RSF och ingen annan stans kan ta vägen!

Detta känns som om man har tolkat skriften som faan läser biblen, det känns som ett stort handelshinder, att bli nekad att få samma möjligheter att föda upp sina ponnyer som andra raser har Obestämd!

Sting; Det fanns Ponnypoolen för många år sedan, den höll Marie Hedman i och var ett jättebra initiativ.

Lorita
2010-12-08 06:41
0

#51 jag hävdar att en försvinnande del är bra tävlingshästar, det finns massa importerad "skit" också. Lika som det finns dåliga svenska uppfödare som använder mycket kraft till att snacka ner andras hästar.

Jag kan faktiskt inte förstå varför en möjlighet till ett visa och få hästen bedömd skulle vara så dåligt som de uppfödare säger som inte själva klarar att nå upp till kraven.

#52 det hoppas jag också, det blir så synd när man vänder trådar efter trådar till att snacka ner andras avel bara.

Inlägget är låst för nya kommentarer