Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettövrigt
Läst 2616 ggr
Lorita
0

Att vara hästägare

Nu är det vinter, det är en jobbig tid som hästägare, mycket hö, vatten som fryser och snö som ska skottas. Denna vinter 2010 kom väldigt tidigt här, vackert är det med all snö, tiden räcker inte till mycket mer än att ge djuren mat och vatten känns det som ibland. Vindskyddet klarar sig själv och jag vet att jag kommer få en vecka i vår med mycket att mocka ur.

Att rida har jag lagt åt sidan, kanske kommer jag hinna under juleldigheten, det får framtiden utvisa. Nu känns det mer som man får lov att överleva.

Nu låter det nästan på mig som jag vill sätta mig i en liten lägenhet och få allt serverat och klart. Men vad ska då tvinga ut mig i alla väder, tinga mig att komma in från kylan en eftermiddag efter att känt den bitande kylan och känna kylan bytas mot värme. Den känslan kan jag inte få på något annat sätt än att just ha häst på egen gård en kall vinterdag.

Vad man får, i alla fall jag, när man fixar hö eller mockar till sin kära hästar, det är tid att tänka och reflektera. Jag vet nu vad jag ska göra bättre näst år för att få det lite enklare med mitt hö, jag ska inte ställa balarna rakt på marken utan ställa dom på något, så det blir lättare att rulla av. Är det någon som har 30-60 lastpallar att bidra med?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Fourjoy
0

jo, nog känns det som man bor i stallet vissa dagar och ibland vill man sälja allihop…men så får man ett ögonblick av komplett glädje av någon av dom så är allt slit värt mödan…. just så här på vintern är det alltid lite extra jobbigt just med snön eller ishalka….

Vi har ju våra inne på box så ibland vid dåligt väder så blir dom inne mer än vanligt och då är det mockning två gånger om dagen och har det dessutom kommit en massa snö så gör man inget annat än skottar..

Vi hämtar allt foder och strö själva så det blir att åka rätt så ofta men det fungerar, man får hålla koll på vädret och planera sina turer så man slipper hamna i det värsta vädret. Jag har dock bett min bonde att köra hem storbalar med hö nu innan jul, då har vi tills i vår med sånt….sen ska bara resten av lagret fyllas på så det täcker över storhelgerna, skönt att slippa tänka på sånt just då.

Brukar alltid finnas företag som vill bli av med pallar dom inte orkar slänga, kolla runt lite i industri områden,

Lafayette
0

Jag håller med, även om det tar emot att ge sig ut o skotta fram bilen för att åka till stallet när det är -20 grader ute så är det ändå underbart när man väl står där och fixar och grejar till ens lilla älskling. Jag som småbarnsmamma har stallet som min frizon och har tagit dit en vattenkokare så jag tar mig lite varm oboy med Lafayette när jag är klar med alla bestyr, och jag kan lova att varm oboy aldrig har varit så god som i stallet i kylan. Men som du säger, vintertid är en jobbig tid att vara hästägare, nu håller jag bara på o sitter in våran lilla ponny så det tar inte sån tid men sen nästa vinter ska han väl hållas igång och komma ut och ridas varje dag nästintill för att inte bli så tjock som han är nu Obestämd han vägde nämligen 325 kg nu och är bara 117 cm i mkh…..

Dyblygiad
0

Jag har hitills denna vinter bara haft det trevligt i stallet och inte varit så ohågad att åka upp. Mina går numera på lösdrift med "helinackordering" så jag åker bara upp för att rida :) Jag har så mkt fritid numera att jag även ska börja träna karate med småpojkarna Tungan ute