Oväntat föl !
En bekant till mig fick sig sitt livs chock i förrgår. Hon skulle ut för att kvällsfodra sina hästar. Hon får se något intill benen på ett av stona. Ett sto hon köpte för ridning till sin dotter, och har används till det sen de köpte henne i Juni i år. Senast samma dag ska de ha hoppat på träning.
Intill stoet visade det sig ligga en liten kropp med 4 smala lååånga ben nere i halmen.
Stoet har varit dräktig utan deras vetskap ! ! !
De har inga erfarenheter av föl sen tidigare Nu står hela familjen i ?????? Vad ska de göra och frågorna haglar, kan ett sånt här föl klara att vara ute i kylan.
De köpte stoet utav en mer eller mindre nogräknad dam i mellansverige. Jag vet bara att damen i fråga har en del unghingstar på gården som hon inte fått sålda. Troligt är att någon av dem hingstarna som är far. Frågan är väl om sen det här fölet har som far sin egna helbror. Det behöver givetvis inte bli katastrof med saken.
Frågan är mera nu om det är någon mening att gå i tjaffs med säljaren alls. Vet att säljaren sitter ekonomiskt i obalans redan, så där finns inte pengar att kunna kräva fram för att bekosta en utredning av stammen. Stoet köptes billigt och familjen är för övrigt bedårande glada i denna Welshponnyn. och ska man sen lägga till alla straffkostnaderna som kommer till så tvivlar jag på att de vill bekosta.
Min fråga här Kan detta föl registreras som part breed Welsh eller är det bättre att registrera fölet in i ett register utan stam ?
Ska se detta föl nu i helgen och vill naturligtvis ha olika alternativ att ge dem. SEn ska lilla familjen få komma till en annan gård där det finns folk som har erfarenhet av föl.
fy, vilken start på livet….
Vore jag dom, för fölets framtid skulle jag oavsett vad dom tycker om fd ägaren se till att ponnyn blir DNA testad och får en stam som WPBR, det kostar dessvärre en del men det är värt det, jag jagade i över 2 år papper och bekostade flera DNA test och veterinär besök för en ponny jag köpte för 5000….givetvis översteg summan inköpet men det var som sagt värt det, dom kanske får tillbaka lite av summan om dom nu väljer att sälja fölet, mamman behöver lite vila och lugn och ro ett par månader framöver men sedan är hon ju redo att börja tränas igen.
Sen kanske en lärdom också, det är inte alltid av godo att köpa billigt och fölet är deras ansvar hur man än ser det. Sen förstår jag att dom inte är glada på fd ägaren, det hade inte jag heller varit
men faktum är att det finns ett föl nu som förtjänar alla möjligheter som går att få till en bra framtid.
Jag skulle inte gå tillbaka till säljaren, inte värt besväret skulle jag tro när hon är så totalt oseriös…. bara försöka göra det bästa av det som hänt och gå vidare…
å, så vill vi se en bild på lilla underverket!!! 
Personligen skulle jag kunna åka till säljaren och plocka av hennes hingstar deras tagel. Som jag idag vet finns. Det finns 7 hingstar på stället.
Men en av dem är :
Jag vet att detta sto fick ett hingstföl 2008 Han var i stallet då vi kom för att hämta detta sto, Det hette att han var staketmatodör. Varför jag misstänker att det är den här hingsten. Alltså skulle då detta föl kunna vara avkomma till sin helbror.
Skulle då kunna börja med den hingsten. Jag vet att det finns möjligheter att ta ett eget DNA test sänt till Texas som kostar 27 dollar att få utfört. Visar det sig att det är denna hingst så kan man ta ett nytt prov till SLU. Det är en väg att ta. För skulle jag komma med att säga till familjen att få proverna utförda av SLU och sen kostnader för veterinärer / ID kontrolanter som ska betalas för att rycka manar då blir nog saken den att de backar ut.
27 dollar + banköverföringar samt porto över blir max 400 kr. Ett pris värt att bekosta. Visar det sig sen inte att det är den hingsten så är det 6 som återstår.
Jag tror jag ska ta mig en resa till säljaren och se vad jag kan få till. Säljaren kan inte mer än neka.
Självklart är kameran med när jag ska se underverket. Förstått på dem redan att den ska vara bedårande vacker. Visa sig vara ett sto.
Vilket jäkla trassel… fy för människor som inte bryr sig det minsta om vad dom ställer till med
….tråkigt värre men fd ägaren är knappast ensam om att hålla på så….
försök övertala ägaren om att göra det rätta, fölet har inte bett om att komma till världen och jag kan förstå att dom är båda arga och frustrerade över situationen, nu har dom två ponnyer varav den dom rider och bekostar inte kan "göra nytta" för pengarna… sen extra utlägg och tid till ett föl dom inte bett om, det är trots allt lite jobb med ett föl…. kanske dom är villiga att skriva över fölet på någon som är villig att ta kostnaderna för registrering?
Lyck till i alla fall, hoppas det löser sig…. 

Fölet borde kunna reggas som WPB med fadern okänd om stoet är welsh. Annars så är det bara att rycka svanstagel på de hingstar som kan vara möjliga som kadidater. Fast ärligt, är hingsten inte godkänd så blir det ändå inte några "riktiga papper" på fölet. Finns det däremot en godkänd hingst i stallet och det är den som är pappa till fölet så kan man få fulla papper på fölet genom att betala straffstoavgift på hingsten.
Det är tråkigt det som hänt men om inte några staket varit trasiga och man inte sett några hingstar inne i stoflocken så är det ju inte lätt för säljaren att veta att stoet blivit betäckt. Köparen kan välja att antingen kräva att köpet går tillbaka el välja att behålla sto + föl.
Btw, det kostar inget att rycka svanstagel, det gjorde jag själv på mina hingstar som skulle kollas och det krävs ingen id kontrollant till det. SLU är inte så dyra heller så varför skicka DNA till utlandet???
..lite koll måste man väl ändå ha…….. tror mest i det här fallet att säljaren hoppades på att smita ifrån ansvaret….min fd ponny som också var en "hoppsan" hade ingen godkänd fader, men fick full stam som WPBR, en förbaskat bra stam också kan jag tillägga….och jag är idag ypperligt glad att jag inte gav upp jakten på alla fd ägare sedan år tillbaka
skulle aldrig släppa tillbaka en ponny till en sådan oansvarig person…
Ring till SLU och prata med dem, finns hingstarna redan i deras register så kostar det inget att jämföra mot dem. Hade en liknande händelse med mitt sto, av annan ras. Fick skicka in prover på sto och föl och jämförde mot flertalet eventuella pappor. Och eftersom de redan fanns i registret så kostade inte det något extra.
För att få passet till fölisen var jag ändå tvungen att skicka in prov på sto och föl, så den kostnaden kommer man inte undan ändå.
De var väldigt trevliga o hjälpsamma i mitt fall.