Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettavel-uppfödning
Läst 3501 ggr
cornelia__
0

C blir D ?

Ponny som är registrerad som sektion C men är övervuxen, vad göra ? Omregistrera ? Göra ingenting ?

Elshira
0

De hästar jag vet vuxit över är "fina" sek. C så de gör allt för att det inte ska "upptäckas" att de blivit för stora (men det sker ju även bland sek. A). Så där gör man inget.

Men annars så borde det ju lämpligen bli en omregistrering, eller i.af ett tillägg i passet? Jag vet faktiskt inte riktigt.

Hakuna matata!

Fourjoy
0

Jag tycker ärlighet är det man ska eftersträva, har man en övervuxen C så har man och bör omregistrera den….ingen tjänar på att hålla det hemligt…  höjden är ju lika viktig att följa som allt annat i rasbeskrivningen.

ZABA
0

Vad har man för nytta av att inte registrera om den till korrekt sektion enligt mankhöjd? Vill du eller eventuella framtida ägare visa den på en utställning kommer det ju ändå uppdagas. Inom ridsportens discipliner spelar det ju mindre roll, under förutsättning att den fortfarande håller mankhöjden för kategori C. 

Om jag hade en sektion C som visade sig bli för hög skulle jag inte tveka en sekund att registrera om den.

Elshira
0

#3 Det har ju visats hästar både en och två gånger på utställning som varit tydligt övervuxna. Det har påpekats av dommaren oftast, men jag har då aldrig sett någon kontrollmätning eller någon som "överklagat".

Det är synd att det finns folk som inte kan acceptera att det finns en höjdmarginal. Själv föredrar jag att hålla mig gott och väl inom maxhöjden. Ingen av våra mountains är högre än 118.5 t.ex.

Så väljer man att avla med avkommor som är stora så och köparen vet det så tycker jag man ska acceptera det också (att de kan växa över). Givetvis finns de de som växer över ändå, men det finns ju nästan alltid något stort 2 generationer bak i.af som kunnat slå igenom.

Själv hade jag sett det såhär - ok hästen kanske inte kommer passa till avel (om den inte har mycket D-typ i sig), men en vettig uppfödare avlar ju inte heller bara på utseende så då borde hästen kunna lämpa sig bra inom någon av rid eller körgrenarna och satsa fullt ut på tävling!

Hakuna matata!

Fourjoy
0

Det borde vara lite stick kontrolls mätning…. synd att många är så upphängda på att det ska vara maxat hela tiden, varför??

Elshira
0

#5 Kan hästarna prestera så kan de det även om det skiljer 3 cm! En annan är ju van med att ha hästar som är 2 dm för små och som ändå lätt hävdar sig mot de andra "gigantiska" B-ponnyerna Skrattande

Hakuna matata!

cornelia__
0

Detta fallet handlar om ett treårssto som nu är 141 - 142 cm hög, alltså inget att smyga med. Hon har en del sek D bakom sig. Mor och far sek C, mor diplomsto som ännu inte är slutmätt men 137.0 som sexåring, altså nära gränsen.

Mamma rids och tävlas och vi är inte intresserade av att det ska vara maxat i höjd. Det var bara frågan om hur man gör när ponnyn bevisligen är en sec D. Ska hon ha nytt pass och registeringsnr nu när hon är för stor ?

ragnhild49
0

#7 Jag tycker att du skall ta kontakt med Kicki Linnel, så är registrator på Svenska Weölshponny och cobföreningen.  http://www.swf.nu/

Det är väl för modligen hon som kan ge dig bäst svar och vet hur det går till med en omregistreing. Mailadrrss: registrator@swf.nu

Denna kommentar har tagits bort.
cornelia__
0

Tack för alla svar, jag hade tänkt ta kontakt med stamboksföraren  men undrade bara lite vad som gäller.

ZABA
0

#7 Ponnyn kommer få ett nytt pass där raskoden i registreringsnumret och rasen är ändrad. Övrigt i registreringsnumret(födelseår-löpnummer) behålls som tidigare.