Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettövrigt
Läst 2370 ggr
Lafayette
2010-11-16 21:51
0

Hovböld

Shettisen i stallet har hovböld som veterinären var uppe och öppnade upp igår, efter tre sprutor lugnande och 2 sprutor med bedövning så fick hon iaf öppna lite lite grann. Idag skulle jag och shettisens ägare lägga nytt förband på enl. vet. order, och ponnyn var vansinnig! Han sparkade bakut mot oss, då bremsade vi honom de hjälpte inte, då knöt jag lina mellan fram och bakbenet på den sidan han inte skulle lyfta hoven på men det gick inte o ta i honom ändå…..?! Han var galen totalt och sparkade och stegra sig så vi fick ge upp….min fråga är nu,kan man få lugnande utskrivet till en häst? Denna procedur med hans hov ska ju göras ett tag. Väldigt tacksam för alla goda råd jag kan få!

Lorita
2010-11-16 22:01
0

ja du kan få lugnande utskrivet, det blir karens på slakt men det är väll inte aktuellt skulle jag tro.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Lafayette
2010-11-16 22:10
0

Okej vad bra, tack för hjälpen. Nejnej, slakt är inte aktuellt :) Men i vilken form så att säga ger man det?

Lorita
2010-11-16 22:39
0

#2 det var länge sen men då ficks jag flytande som blandades med lite havre.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Lafayette
2010-11-16 22:54
0

Ja okej, jag har för mig att plegicil tagits bort som oralt suspension och bara finns i lösning som ges intravenöst, får ringa veterinären imorgon bitti, för det borde ju finns nåt slags medel man kan ge själv till dom.

mariajalrup
2010-11-16 23:32
0

Jag hade nog åkt in till klinik… låter inte normalt att behöva ge såna mängder lugnande och bedövande medel. Tycker ibland att en del veterinärer ger sig på att öppna/skära upp bölder i en icke steril miljö alldeles för lättvindigt + därefter lämna eftervården åt hästägaren.

Lafayette
2010-11-17 08:44
0

Ägaren skulle ringa veterinären idag o se vad hon sa om de här…..ska vi kunna göra rent måste han få något lugnande, även fast han är liten så är han stark som en ardenner och kan skada oss lätt,samtidigt kan vi ju inte ta ut veterinären bara för att göra rent hoven varje dag, vi får se vad hon säger idag…..

mariajalrup
2010-11-17 12:01
0

Tänk också på att lilla hästen beter sig så här för att det gör förbenat ONT, inte för att jäklas så att bara "övermanna" honom och på det sättet göra rent är ju inte ok djurskyddsmässigt.

Om det inte ganska snabbt blir lättare att göra rent=han har mindre ont så kan det finnas komplikationer som en gårdsveterinär inte fixar så lätt.

Har själv haft dåliga erfarenheter av veterinärer som karvat upp hemma och att det sedan blivit värre, hovslagare i kombination med veterinär brukar vara allra bäst + klinik om det är riktigt illa, för att ha en bra steril miljö den första tiden.

Hoppas att det löser sig!

Lafayette
2010-11-17 20:43
0

Vi fick ett lugnande medel i form av gelé utskrivet till honom som man la under tungan, då reagerade han inte ens när vi spolade rent med koksaltlösn. och har är en bestämd liten gubbe med en enorm egen vilja men nu gick det kanon med lite lugnande :)

mariajalrup
2010-11-17 22:22
0

Låter ju lovandeGlad