Jag och mina gulingar...
Har letat mig blå och gul (haha) efter tråden jag hade 2008 om min svarta unghäst jag skulle gultesta. Hade velat läsa tråden igen. För nu har ju självklart en ny unge fötts med samma tvivelaktiga färg. Fast denna gången är det egentligen ingen tvivel. Inte om man ser bilderna nedan. Hon MÅSTE vara gul annars slutar jag nästan avla.
Så frågan är egentligen. På provsvaret kommer det ju bara stå att hon har (…) gulanlag. Hur vet vi om vi ska regga henne som gulbrun eller gulsvart?
Hon föddes kolsvart utan minsta antydan till gult.
Hennes mamma är gulbrun men väldigt ljust sådan.
Det är ju ID-kontrollantens sak att avgöra egentligen, men man vill ju ha så mycket bakgrundsinfo som möjligt när vi ska färgbestämma henne infö passet.
Ett par bilder:

Grattis till ännu ett fint stoföl!
Du vill veta om hon har gulanlag = testa Cream Dilution (länk) för att få bekräftat gulanlag - eller ej.
Du vill veta om hon har grundfärg svart eller brun = testa Agouti Bay/Black (länk). Om testet visar "aa" är hon svart, om testet visar "Aa" eller "AA" är hon brun: med reservation för att om hon är "ee" är hon fux.
Är du säker på att hon inte är samma färg som pappa, alltså mörkfux? Du kan testa Red/Black Factor (extension) när du ändå håller på (länk) = om hon är "ee" är hon fux.
Länk om du föredrar SLU (långsammare och dyrare).
Pernilla är som ett mindre uppslagsverk! 

#2 Glömde skriva att min gissning är att fölet har grundfärg svart, precis som syster.
kan ni inte nåla den här tråden ett tag? har ett mountain sto som jag vill färgtesta framöver och det skulle vara bra att ha länkarna tillgängliga, 
Fölet har helt klart en udda färg
….jag tror att hon är gulbrun om man tittar runt ögonen, med ev tillägg av sotgen då hon är så mörk.
Ett kännetecken på gulsvart (dock inte ett säkert tecken) är gultonade tofsar i öronen, föds ofta svarta eller väldigt mörka… enda sättet att veta 100 om hon är gulsvart är att färgtesta, eller vänta på framtida avkommor.

Nålad, andra kan också lägga in färglänkar så ska jag försöka samla dom sen under länkar.

Mamman är hon testad för gult?
#2 Tack för länkarna (igen) nu ska jag spara dom på datorn. Jag letade efter tråden för att hitta just länkarna, men jag gick bet så vi fick skicka provet till SLU istället. Skickades för några veckor sedan så vi väntar på svar.
Jag skulle tro att hon har grundfärg svart för hon är ju född synnerligen svart. Men blir så osäker då hon är så ljus runt ögonen. Precis som mamman, fast mamman är ju ljus på kroppen, det är inte fölet.
Lorita, där ser du också mammans färg. Knallgul, skulle man kunna säga.

Du behover inte testa mamma hon är klockren gulbrun
jag trodde först det var den vuxna hästen i i bild #0 har den gulanlag så skulle jag tippa på gulsvart
Har du en närbild på ögat?

#10 den hästen skulle jag satt som mörkt gul brun, med lite ont i magen för det kan vara en gulsvart också

När jag testat mina hästar så valde jag att skicka till veterinary Genetics Laboratory UC Davis i USA. Var lite billigare och inte alls svårt.

Svar på Gazettes dna kommer i brevlådan om ett par dagar.

Kul med gulsvart! INte så vanligt! Dessutom betydligt snyggare färg en blaskig isabell som jag fick