Welshponny iFokus

Welshponny

Etiketthärstamningar
Läst 3184 ggr
Lorita
0

pass på villovägar?

Hur vanligt är det? Nu i höst så hittade jag en ponny som "försvann" utan sitt pass för 5 år sen, det var en hästhandlare inblandad i hela affären.

Sen så även nu i höst blir min gamla New Forest såld via försäljningsstall till en familj men något pass får dom inte med. Jag hade tagit kontak t med försäljningsstallet när jag såg hästen och jag bad dom lämna min E-post så nu kommer dom föröka få fram ett pass till henne.

Båda hästarna är ston, häst Nr1 är guldbelönad på utställning och häst Nr 2 är visad på premiering som klass 1 sto. Bra stam på hästarna är det också.

Min fråga är det vanligt att hästar "tappar" sina papper?

Min andra tanke är betalar folk fördåligt för hästar med pass och stam, pass är det till och med lag på så båda försäljningarna är egentligen olagliga. För övrigt så är det inget olagligt ihop med försäljningarna av hästarna

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Izzi
0

Jag sålde ett sto för några år sedan, med passet på g. Passet kom till mig och jag skickade det till nya ägaren.

Passet kom i retur, så jag försökte ringa dem, då fick jag tag på pappan i familjen. De hade gått isär och han var vansinnig på mamman och tänkte minsann inte hjälpa till.

Han visste var hästen fanns, men ville inte hjälpa dem att få passet :(

Jag anonserade på olika ställen o undrade om någon visste var hästen fanns, men inget svar.

Så jag fick skicka tillbaka passet till registratorn igen :(

Lorita
0

och hon har inte sökt upp dig för att få passet? Förstår inte folk värdet av en stam och historia på en häst Rynkar på näsan

Fourjoy
0

Vad jag förstår med de nyaste EU reglerna med passen är att ingen häst eller ponny får resa utan sitt pass, oavsett om du bara ska träna 5 minuter bort…. så säljer dom en ponny utan pass så begår dom ett brott!!

föl är ju lite svårt då man kanske inte fått passet ännu, men det är ju lätt att förklara om man blir stoppad av polisen,

Tyvärr så skiter mycket folk i stam osv, kan ponnyn håva in rosetter så är resten oviktigt….

Lorita
0

#3 häst nummer 1 hon gick som gräsklippare när hon miste sin identitet innan var hon rosett plockare i utställingsringen.

häst nummer 2 sålde dom till avel utan pass Förvånad nu är hon chipas och köparen har ringt mig direkt för att få alla fakta om hästen

Dom som köpte av mig köper en häst med stam och pass, sen säljer dom hästen 10000:- billigare utan pass Guld i mun ska det vara så svårt att hålla ordning på en liten blå bok Obestämd

Det är olagligt att sälja utan pass så varför försvinner passen? och varför köper man häst utan pass?

Izzi
0

#2 Nej, de har inte hört av sig :( Stoet var ett äldre korsningssto, och skulle bara promenadridas, så de tyckte väl inte det var så viktigt med stam o pass :( Det är nog 7 år sedan jag sålde henne.