Welshponny iFokus

Welshponny

Etiketthingstar
Läst 3076 ggr
mon-sorgarden
0

Hingt eller....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick en alldeles under bar kille, han föddes 090726. Med stigande ålder kommer frågan ska han kastreras eller ej? Han har full stam på pappas sida men ingenting på mammans. Det är svårt att ångra en kastrering. Så jag behöver råd. marie

Gylfinir
0

Han får ett mycket bättre liv som valack.

Kan gå tillsammans med andra hästar ridas och köras av mindre rutinerade och slipper stressa runt efter brunstiga ston och hålla koll på konkurrenter. Det blir också enormt mycket enklare att få hjälp att sköta honom om du nån gång tänker dig att vara hästledig nån dag.

Tror du verkligen att han har så himla bra avelsegenskaper att han skall platsa i aveln? Och i så fall vilken avel?  Har han det så ska du ju förståss inte skära men är det verkligen värt besväret med en hingst? Kom ihåg att det är ingen inkomstkälla med hingst, snarare tvärt om och ett bestyr och stort juridiskt ansvar att ta emot andras ston.

Dessutom tror jag mig veta att man för att kunna licenciera måste ha stam även på mödernet. Det kan ju vara så att inom paint m.fl färgraser så behövs kanske inte det. Och man får inte ens använda en olicensierad hingst till sina egna ston.

Mitt råd Kastrera.

ragnhild49
0

Efterson du inte har full stam på din hingst, får du samma råd av mig som av "Gylfinir". 

Dessutom, marknaden är mättad med hästar/ponnyer, och till och med  ungponnyer med meriter både från utställningar och tävlingsbanorna i sin härstamning är svårsålda.

ZABA
0

Håller helt med föregående talare!

Lorita
0

håller med övriga, talare

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Elshira
0

Hade han haft full stam så tycker jag att man alltid kan åka på en avelsvärdering om man känner för det och att hästen är mentalt stabil även som hingst.

Men med tanke på papperna så säger jag rakt av nej, finns ingen avel där han platsar utan papper om han inte skulle vara gudomligt snäll, vacker och väldigt duktig på något! Men då ska man ju ta sig hela vägen dit som hingst med.

Men i övrigt så kan jag inte hålla med andra att de alltid får ett bättre liv som valacker~. Det blir inte bättre än man gör det, hingsten kan antingen gå med en annan vallack eller med en annan hingst. Klarar han inte av det som hingst, ja då ska kulorna defenitivt bort. Sedan ska ju ryttare i åldrarna passande för storleken kunna hantera honom åtminstone på hemmaplan så att säga utan att bry sig om han råkar se ett sto.

Men med tanke på papperna så kan ju inte heller hans avkommor användas i "duglig avel", vilket de flesta vill eller t.ex kunna åka på utställning vilket inte heller är möjligt.

Hakuna matata!

Arhults
0

#5 Det är inte många större hingstar som kan gå med andra hingstar, jag skulle aldrig utsätta mina ridponnyer för att släppa ihop dem med varandra Förvånad inte heller tänker jag kastrera dom Flört!!!

Sällskap har dom i stallet, men att släppa ihop dom no way!

Sen till ämnet! Kastrera det finns för många redan i landet utan stam och det är oansvarigt att sätta fler till världen.

Vill du ha en avelshingst, köp en som då kan bli hingst men en utan stam aldrig!

En avelshingst ska vara komplett, och det är dom inte om dom inte har stamtavla dessvärre!

Denna kommentar har tagits bort.
Gylfinir
0

Jo, vuxna hingstar kan gå tillsammans men BARA OM DE INTE KAN SE ELLER HÖRA NÅGRA ANDRA AN JUST DE SOM GÅR I FLOCKEN.

De flesta av oss hästägare i detta land har inte sådana hagar, alltså hagar som ligger flera km från varandra och så ensligt att det inte händelsevis skulle kunna komma en ryttare förbi ridandes på ett sto.

I enstaka fall kan det fungera men precis som Arhults säger så är det förenat med livsfara att testa.

Det händer ständigt fruktansvärda oklyckor med hingstar inblandade. I år har en licencierad welsh hingst förolyckats av en olyckshändelse då flera hingstar var inblandade. Jag har nyligen läst om en van hästskötare som blev allvarligt skadad (eller om han t.om. förolyckades) då en hingst attakerade honom. Han hade precis skött om en annan av gårdens hingstar och luktade således konkurrent.

UNDESKATTA ALDRIG HINGSTAR. HUR SNÄLLA DE ÄN VERKAR SÅ ÄR DE FARLIGA OM DU INTE HAR TILLRÄCKLIG ERFARENHET ELLER BRISTER I DIN UPPMÄRKSAMHET.

HINGSTAR ÄR DEFINITIVT INTE TILL FÖR ALLA

DET ÄR ETT OTYG MED ALLA hingstar som är hingst bara för att man TROR att den kan bli nåt eller för att man tycker att det är häftigt att ha hingst.

Det ÄR inte häftigt, jag lovar, när två hingstar kommer lösa eller när ett sto eller valack med för den delen, kommer lös och försöker ta sig in till hingsten.

Och man kan ALDRIG låta ett barn på egen hand hantera en hingst hur snäll den än är.

ragnhild49
0

# 8        :notworthy:   :notworthy:     :notworthy:       :notworthy:

Arhults
0

# 8 Tack för dom orden!

Elshira
0

#6 Att inte vilja släppa ihop dem pga skaderisken har jag full förståelse för! Men hingstar med ett gott spyke brukar inte ha problem med andra hingstar, åtminstone om de inte har ston att tävla om mitt framför näsan.

Här hemma har vi haft både arabhingstar med varandra, welsh mountains med varandra och båda delar blandade. Stona går i hagen bredvid (3-5 meter emellan), och staketet skulle de med tillräckligt mycket intresse kunna ta sig igenom (antingen hoppa över i den ena hagen, eller krypa under i den andra vid grinden). Alla utom en har varit i avel. Alla hästar står i samma stall och kan se/hälsa på varandra, hingstar som ston.

Det handlar bara om hur de är uppfostrade från början samt givetvis deras psyke. Man kan ju inte precis släppa ihop två 10 åringa avelshingstar som aldrig gått med någon annan sedan de var föl! Men få de gå tillsammans och tuktas bäst de vill sedan de är små så brukar det gå bra.

Har dock haft en hingst som jag inte vågat släppa ihop med någon annan (och vi hade inga valacker) då han slog med frambenen och skrek som bara den när han kom för nära någon. I ett sådant fall så får man ju kanske ha överseende med psyket om hästen har andra bra kvalitéer.

Men ska man inte ha hingsten i avel så tycker jag att de blir bättre som vallacker - trots att jag personligen i alla lägen hellre väljer en hingst att hantera och rida framför en vallack (men ston är nog det värsta haha!).

Hakuna matata!

Dyblygiad
0

Jag har förståelse för att andra inte vill ha sina dyra avelshingstar i hingstflock. Jag tycker dessutom att det inte finns någon anledning alls för TS att behålla sin hingst utan skär den så fort det bara går!

Däremot så vill jag inte ha hingst själv som får gå ensam. Alla mina hingstar har gått med antingen ston el andra hingstar. Besk gick som vuxen med både småpojkar o vuxna hingstar, visst fick de sina bitmärken men de visste vad de hade varandra och det blev inget tjafs för att det var andra hästar runtomkring.

Nuvarande lillhingst är en D ponny som är 2, snart 3. Han går med en vuxen valack, en ungvalack och sen en till 2 årig unghingst på lösdrift där hagen brevid är 2 ston som har brunstat o brunstar. Det är lite omak att ha hästar på 2 olika ställen men det är det värt för att lilla Baggis inte ska behöva stå uppstallad i vinter och gå ensam i sin hage.

Är det någon av er som varit på Öland och sett den stora hingstflocken som Gilbert hade när han levde?

Kolla in den här filen, här släpper de ihop Bells o Tuborg efter att de varit ifrån varandra under betäckningstiden.

www.youtube.com/watch?v=cAu4ZcLNMv0

eirian
0

De är väldigt intressant att du nämner Gilberts hingstflock i Bostorp. För så länge Gilbert levde så var de aldrig några problem varesig de va 5 eller 10 hingstar i olika åldrar som gick ihop. Men jag måste bara berätta om va som hände sommaren när Gilbet dog.

Från att ha varit ordning i flocket var vi tvungna att sära på dom den sommaren efter hans bortgång. och alla Bostorp hästarna visade en tydlig otrygghet under ca 6 månader.

Men sen så hittade dom balansen igen och efter detta har de aldrig varit problem att släppa ihop dom.

Så jag håller med Elshira bara dom har rätt psyke och en trygg och stark ledare så blir de sällan problem.

Alla hingstar BLIR farliga om dom inte har någon som tar ledarrollen från början.