BIS och Reserv BIS
Ser ofta att det står 3:a 4:a 5:a osv i Bis. Men det finns väl bara en BIS och en reserv BIS?
Varför skriver man så? Är det någon som kan/vill förklara?

Det är placering i BIS finalen, platsen som hästarna som gick vidare kom på.

Precis som #1 skriver. Olika domare dömer Best In Show-finalen på olika sätt. En del domare (alla utländska som jag sett tror jag?) ställer upp alla hästar på medellinjen och vandrar fram och tillbaka, för att sedan utse sin BIS och reserv-BIS. Många svenska domare gör BIS-ringen som en ny utslagstävling, där hästarna plockas ut en efter en tills bara BIS och reserv-BIS återstår. Spännande för visare och publik!
Med det ena sättet att döma finalen har man ingen rangering av övriga BIS-deltagarna, med det andra sättet kan man säga att hästen får en placering i BIS-ringen - fast det är ju normalt bara ettan BIS och tvåan reserv-BIS som är "officiella" titlar.

Om jag har en ponny som går i Bisringen och där är 10 ponnyer med. Så åker min ut när vi är 5 kvar, då blir den 5:a i Bisringen? Är det rätt att skriva så? Det är efter rangeringssystemet då alltså?

Det där är väl ett påhitt som utställarna själva hittat på. Officiellt sett tror jag inte det finns några placeringar mer än BIS och reserv BIS, åtminstone inte på de utställningar jag brukar vara på.

#3 jag hade sagt att jag kom 5:a i finalen, det låter bättre på något sätt det visar att hästen gått vidare till final
Varför inte nämna placering i en BIS final? det kan väl vara kul att veta vilken plats individen hamnade på i en BIS ring, det är ju en fin merit att komma dit.
När engelska domare dömer så gör dom det annorlunda men i vilket fall så har ponnyn kvalificerat sig dit,
Tex letar du kvalificerande meriter för en individ i prestationer osv. så är det väl högst intressant med placering som i vilken annan klass som helst, så varför inte BIS ringen också? 3:a eller 10:a i en BIS ring är stor skillnad…
tycker i allafall jag,
Vid SWF Berga utställningen delade vi ut rosetter till alla BIS finalister och det tror jag var uppskattat?