Welsh Partbred?
Hej. MÅSTE man verkligen ta bort hovskägget och knoppa en WPB till utställning?
Han är 50% welsh cob och deras kännetäcken är ju det fina hovskägget som han fått ärva. Har inte lust att klippa hans långa fina "welshman" heller för att kunna göra knoppar :/
Tacksam för svar..
Man måste ingenting…………………
Men vill du slåss om 1:a pris och kanske vinna BIR då lär du behöva falla till föga och frisera din ponny

Hej,
Jag avlar WPB och tillvardags kan mina ponnyer ha både lång man och ev lite hovskägg, men en WPB eller en welsh för övrigt har aldrig lång man.
Titta på hur Cobben eller sek C är friserad aldrig hänger det lång man på halsen.
Nu ska en WPB som ställs ut vara friserad, hovskägget kan du ansa men behöver inte ta bort det. (Våra WPB har inte hovskägg).
Att knoppa en WPB är ett måste, tunna ut manen korta den och gör snygga knoppar till utställningen, annars uppfattas din WPB som i värsta fall ovårdad.
Manen på samtliga Welshar oavsett kategori är friserade när dom kommer på en utställning, ingen uppfödare kommer med manen hängande under halslinjen.
Föreslagsvis kan man i denna tråd lägga ut lite bilder på olika sek och på WPB för att visa hur en Welsh ska se ut inför utställning. Speciellt viktigt är detta med utländsk domare.

Så här tycker jag att min WPB är söt i lång lugg men på utställning skulle han aldrig få visa sig utan knopp i pannan, hans pannlugg skulle heller aldrig klippas utan vi flätar in manen långt uppifrpn och gör en snygg knopp!

WPB i utställnings skick på INT utställningen i Holland 2009! Där finns inget onödigt hår någonstans, men till vardags har även denna herre lång pannlugg!

Denna bilden visar en sek B som visas, inte heller här finns det långa okontrollerade manar eller svansar!
Lycka Till Med din WPB!

Men welshmountain ska ju ha en härlig luftig lång man?

Det måste ju vara beroende på vilken typ av WPB man har också, min Karisma där är ju knoppar självklart
men när det gäller hennes mamma och syster som mer ser ut som welsh mountain, då låter jag manens skick för dagen avgöra
det ska se prydligt och välvårdat ut vad jag än väljer.

Det finns inte olika WPB på utställning alla går i samma klass!!! Dom är knoppade precis som ridponnyer.
Jag vet inte om någon welsh ska ha lång man??? Alla welshponnyer vad jag vet ska ha en välvårdad trimmad man speciellt om man besöker en utställning!

Jag har nu klippt manen så det blir prydliga knoppar! Hoppas han kommer se bra ut på RIKSet =)

#5 välvårdad man ska dom ha men det är inte alltid jag knoppar Kiara, Karisma däremot har alltid knoppar för hon är en helt annan typ.
Med så många welshar så lär det bli hårfint och alla små (men viktiga) detaljer lär räknas i slutstriden, förra året undrade dom om vi hade fått slut på krita vill jag minnas…
Oavsett welsh typ så är "standarden" att mannen inte ska hänga nedanför undre halslinjen, dvs den ska inte synas från motsatt sida, vilket innebär att man kan ha den rätt så lång i alla fall…den är ingalunda kort även om den håller sig ovanför undre halslinjen,
Är man osäker så råder jag att titta på så mycket bilder som möjligt från utställningar i England, kan kännas hårt att sätta tänderna i en lång fin man eller svans för cobbarna men det kan kosta i slutändan att inte göra det. Titta noga på detaljer såsom man, svans, RÄTT utrustning till både ponny och visare…. vitt ska vara så vitt som möjligt…inga gul-smutsiga strumpor och svansar/manar
…och en man och en svans växer ut igen…den är inte borta för evigt…. våga prova…
# 8 Hahahah
Jag må ha dålig humor men det vart oerhört kul med två n i manen och man tänkte på en äkta hälft 
Det är väl bara att prova att "trimma" gubben….det brukar ju komma en gubbmage med åren…. 

Nån som har bra bild-steg-för-steg på hur man gör prydliga knoppar?
# 10 Annars får man ställa han bakom en tjock häst så han inte syns 
Jag tycker att Welsh Partbred ska visas i knoppar oavsett. De är tänkta att vara den "ultimata ridponnyn", lite flottare och lite stiligare än sina förfäder. Lång man kan i mina ögon vara fint, men det är inte "flott".
Men sedan kan man tänka såhär åker jag på utställningen för att ha kul och visa häst, eller åker jag dit för att bli BIS?
Själv har jag Welsh Mountain ponnyer och de ska ha trimmade manar om än lite längre (men aldrig nedanför halslinjen). Och jag trimmar alla utom en. Hingsten med den lååånga fina manen. Han ser ut lite som en sagoponny med den och på "den gamla goda tiden" i england så hade de knälånga manar.
Så kort och gott, han har fått behålla sin man trots att den syns från den förbjudna andra sidan. Och trots det har han både hunnit med att bli Res. BIS, hingstchampion osv - MED lång man. Och då har det varit både svenska och engelska dommare.
Men om jag visste att jag inte har en väldigt stor chans att vinna BIS så skulle jag nog behållit manen i ditt fall. Manar är en kär ägodel för mig!
Hakuna matata!
Varför i jemeta lägga ut en massa pengar på utställning, resor, boende mm mm om man inte tänker deltaga för att slåss om BIS?
Jag fattar att man självklart kanske inte vinner BIS av den enkla anledningen att det faktiskt kryllar av hästar som är av den kalibern att dom KAN vinna BIS och som också har valt att åka till samma utställning. Och det är bara EN som vinner BIS
Men handen på hjärtat….nog borde man väl ändå ge sin ögonsten chansen att verkligen slåss om de bästa valörerna. Annars kan man väl lika gärna åka utan häst. det blir billigare.
Sen, om man inte vinner, så skall man ändå vara mycket ödmjuk gentemot domare och de andra deltagarna. Den egna hästen höll inte måttet just den dan, de andra var strået bättre, inget fel med det.
Men låt den inte falla på att du förberett den dåligt eller att den ser otrimmad eller t.o.m. lortig ut!

Bra talat Gylfinir! Jag har 73 ponnyer i ringen före oss och jag hoppas kunna njuta av alla 73 innan vi ska in
Snygga välförbereda welshar av olika slag!

Nu j*klar ska det knoppas imorrn på morgonen :)

Lycka till !

Tack så mkt !! =)

Grattis till Guldet och Juniorchampion-titeln!
Knopparna gjorde susen !!!
-o-
Mvh NinnaH
---Medarbetare på Blandrashundar.ifokus---
"Människans bästa vän är hunden"

Tackar tackar !! :P
Hej en fråga från en oinvigd.
Har ett hingstföl, född 13 juni i år, modern äkta Frieser - fadern äkta Welsh Cob.
Var skall jag registrera honom?
Hur går jag till väga?
Tacksam för all hjälp jag kan få.

Har Friser något partbred register? om inte skulle jag välja welsh partbred