RIKS 2010
Snart är det dags!! för THE event of the year…
tar 2 C hingstar med i år….det lär bli spännande… 
Hur som helst får vi hoppas på bra väder denna gången på Axevalla, sist var det lite blött
Jag har anmält SMC (Shamrocklake Marie Clare, klass 6A). Oavsett resultat så känns det som om man inte kan låta bli att åka för vem kan motstå en 40-årsjubileumsutställning med tjusiga deltagarrosetter m.m.?
Är dock inte klar med logistiken mellan Färentuna och Axevalla men det blir nog fixat vad tiden lider…

Jag är som en åsna vet inte vem jag ska ta med, men jag har ju ett helt dygn på mig
!!! Sto och föl kanske eller ensamt sto eller hingst hjälp vad jobbigt!
Vem dömer sek WPB och vem dömer Sek B?

vi har anmält 1st cob och 1st wm, båda ston
Jag hoppas verkligen att det kommer många! Vädret kan jag tyvärr inte styra, men i värsta fall så finns det en nybyggd rid- och körhall som är 40X80 m, men då ska det väl ändå vara skyfall, hagel, åska osv? Är det fint väder på fredagkväll så kanske vi kan ordna något trevligt för de som kommit då. Anmäl er till festen på lördag - det kommer bli "ovanligt" skojigt! Alla som vill förgylla 40-årsjubileet på något sätt, gör det enklast med sin närvaro den 7-8 augusti. 

Jag tror det kommer många, vill inte missa detta för allt i världen
!
M
Nu har jag anmält 2 st sek B och hoppas jag har valt rätt! Stuga bokad boxar bokade och så ska jag anmäla oss till festen också!
Vi är gärna med på skojigheter även på fredagen om det går!
Nu har jag bokat två boxar, boende och middagen på lördag. Ser verkligen fram emot en rolig helg med welshar både höt och lågt!!!
Vi har anmält ett 1 års sto, ett 2 års sto och sto med föl, sektion D
Eventuellt efteranmäler vi en 8 års valack till någon ridklass.
Vi ser också fram mot 40 års jubileet.

Jag har gått o tänkt att det är LÅÅÅÅNGT kvar tills det är dax att anmäla tills mamma påminde mig i morse att det är sista dagen idag!! PANIK… har suttit och mailat iväg anmälan på två och väntar på svar. (Betalt och klart)
Storemyrs Sigge
Exentrics Next In Lyne
/M
#8 Ni har möjligtvis inte plats för en medpassagerare?
Jag har ett vandringspris och en kamera som gärna kommer ner, men jag åker inte med någon häst (troligen).
Eller är det någon annan som bor i Upplandstrakten eller åker förbi Uppsala/Västerås på vägen ner?
Hakuna matata!
. tomt .
Skrev i fel tråd och vet inte hur man tar bort inlägget.
Moder Ator kanske kan hjälpa?

Axevalla ligger ju nästgårds från mig! Är det för tidigt ännu eller var kan jag hitta information om tider, katalog mm? Hur är det med inträde, är det gratis trots att det är på travbanan?
All information du behöver finns på Senska Welshponny och Cobföreningen.
Klicka på Kalender så hittar du proppen där.
Katalog får vi inom den här rasen inte förrän på utställningsdagen. Moderföreningen vill inte att det skall publiceras i förväg. B.la för att domaren inte skall kunna se vilka hästar h*n skall dömma. Jättetråkigt, men så är det.
Tidsplan och hur många ponnyer det är anmälda i varje klass kommer ut på hemsidan någon vecka innan.

Ok tack!
Fritt inträde är det och det finns servering, barnbio och en massa trevliga människor och väldigt många fina welshar - ca 190 stycken… Anmäl er till Jubileumsfesten, det kommer många till den och underhållningen kommer vara minst sagt kul. Det går fortfarande att sponsra med priser, har fått in flera mycket bra HP men det kan aldrig bli för många! //Ylva
#14… Jag tänkte sponsra med ett täcke, men jag skickar dig ett mail om det istället..
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Jag funderar faktiskt på att anmäla Nattens Anastasia,hur är det ni som brukar åka på RIKS, är det någon ide att åka så långt med en fölunge? Det finns nämligen inga närmare utställningar för vår del i år. Jag har uppstallning i Skara men har 6h resväg dit.
Vad tycker ni, ska jag visa på RIKS el ej?

Fölen brukar ta det bra, jag åker med föl men har väl 4,5 timmars resa.
Anmälningstiden för riks har gått ut. Du får räkna med dubbel avgift.
Personligen hade jag vare sig kostat på eller åkt så långt med ett så ungt föl, men det är jag det.
#16 Engelska domare vill gärna ha föl som är gamla, dvs som nästan ser ut som unghästar, ju äldre ju bättre tolkar jag ibland resultatlistorna. Jag tror du hade blivit besviken om du åkt med ett ungt föl.
#16 Men nog har du utställningar närmare än Axevalla att åka på?! Roslagens Ponnyavelsförening och Södermanlands Hästavelsförening arrangerar ju ett flertal i år!

RPAF har bara en utställning till för året men det är fel plats, fel tid och fel domare så den är utesluten för mig.
Har inte sett någon propp för för Södermanland, vart hittar jag den?
Det får i andra hand bli sommarpremieringen.
(Litet trådkap i welshponnyns anda…)

22# Tack för länken.
Nedräkning har börjat….10 dagar till avresa… 
någon "insider" som vet hur många det är nu? kommer det någon från Norge, Danmark, Finland?
197 anmälda till lördagens utställningsklasser. 40 anmälda till ridklasserna på söndag. ca 40 från Finland, Danmark o Norge. Vi börjar kl9 på lördag och 10 på söndag. Den som är intresserad av welshponnyer och cobar ska inte missa den här utställningen! Har vi mer tur med vädret än förra gången på Axevalla så kommer det bli något att minnas. ALLA ska känna sig välkomna!

#25 OJ vad många anmälda, ska bli kul! Min rider: "en säck Läkerol (Makes People Talk) Cassis och en dunk Monster energidryck" 

Vilka utställningsklasser går resp dag? Vore nog roligt att åka och titta en dag fast jag inte är Welshmänniska :)
197st!! hoppla, Axevalla lär vara indränkt med welshar i alla storlekar och färger då… COOLT!!! 
domarna lär vara komplett slut när dagen är över… puh!!
men vilken upplevelse och vilket tillfälle att skåda en del av skandinaviens welsh bestånd!!
egentligen skulle man åka dit utan pållar och bara titta….

#27 Utställningsklasser lördag 7/8. Ridklasser söndag 8/8. Däremellan blir det jubileumsmiddag för alla!

OJ.OJ!! 197 st av världens vackraste hästar på en gång! Otroligt roligt att så många vill vara med när det är jubileum. Såg på SWF hemsida att det börjat bli knepigt med boxar. Hoppas det löser sig!!
sikken tur att man var ute i god tid då…. inte roligt att vara utan boxplats när man åker långt… fast med så många deltagare är det väl inte konstigt med boxbrist….
Ny med welsh på utställning!
Ska alla vara på plats kl 9, eller kommer det en tidsplan när de olika rasernas bedömningar börjar?
#32 Någon vecka före utställninge, dvs nästa vecka eller kanske t o m redan till helgen, så kommer det på SWF:s hemsida finnas meddelande till utställare och andra intresserade. Där står tidsplanering, antal anmälda per sektion, kontaktpersoner om man har frågor m.m.

Någon som vet om det blir några trevligheter redan på fredagskvällen? Kan tänka mig att det är många som kommer redan då.

Kommer det några unga trevliga fotografer, detta måste ju vara ett Eldorado för dom med en bra kamera!
Jag ska ta med min kamera och fota så mycket så möjligt tänkte jag, ung och ung, 24 år, räknas kanske som halvung iallafall? ;P

Jag ser mig inte längre som någon "ung fotograf" - med över 25 års utställningsfotograferande i ryggsäcken… men jag hoppas jag kan vara trevlig och jag kommer
.
Närheten till en sån utställning med så många fina hästar… det går inte att undvika! Hoppas på fint väder!

Förlåt alla fotografer, jag menade inte så, vi är alla unga eller + 24
. Men på utställningar brukar det vara massor av unga tjejer med fina kameror och när man jämför med mig är nog alla unga
.
Kul att det kommer många med kamera oavsett ålder!
Om jag har bil kommer jag vara där och fotografera :) Hoppas att det regnar färdigt nu bara så det blir toppenväder nästa helg!

Har tjuvkickat lite på vädret på SMHI. Verkar lovande
. Ca 21 gr mitt på dagen. Perfekt, lagom utställningväder! Hoppas bara att nu vädergubbaran har rätt denna gång. Ser fram att kunna kolla in fina foton sedan. Det är som att uppleva utställningen ytterligare en gång. Ange gärna era adresser där ni lägger ut bilderna på så vi som inte har lika bra kameror kan kolla och åxå beställa foton!
Jag kommer också, ska skriva och yvonne K ska fota för Ridsport.
Ska bli så skoj med alla anmälda!
Så många anmälda menar jag.

Ja det är som ett eget litet Royal Welsh, bara träffa alla welsh vänner är super roligt!!!
#34 Vi kommer vara på plats från kl14 och om vädret tillåter så blir det väl något gemensamt när vi är klara med alla boxar. Det kommer väldigt många på fredag kväll/ e.m så det kan bli riktigt trevligt! Alla är hjärtligt välkomna till Axevalla Travbana! Ylva

Väntar och väntar på att RIKS programmet ska komma ut… =)
#45 Då får du vänta tills på lördag morgon! Se mer info i #12 och #32.
Utställnings meddelande borde väl dyka upp snart?
Med så många utställare borde det väl vara själva F-N om man är ensam i klasserna… vore ju kul att någongång vara fler än en 
Men skulle gissa på att majoriteten av startfältet lär vara mountains, ska kolla om det finns något fint sto till salu

Ja det enda jag ville veta vad när min klass börjar så jag kan planera vilken tid jag ska vara där! Dumt att komma kl 7 på morgonen om man inte kommer in i ringen vid 14 tex.. Jag har en WPB :)
PM till Riks-och Jubileumsutställningen finna att se och hämta på
www.swf.nu

Underbart en hel dag fylld av att titta på WM och WPB innan det är dags att in i ringen för sek B.
Hoppas hoppas att det blir bra väder utan paraplyer! Det ska bli spännande att ställa ut för Mr Jones från Nerwyn stud!

10st WPB anmälda. Är det alla mot alla tro, oavsett kön/ålder? Nån som har koll? :)
Någon som vet om det kommer vara någon form av försäljning av hästartiklar… typ från någon ridsportsaffär????
#52 Det kommer att finnas tre sadelmakare där…
#53 Så bra… då kan man shoppa oxå 

21 timmar kvar, yay :)

Jag har laddat batteriet till kameran! Det ska bli spännande att se många fina welshar.
Jag funderar på hur mycket pengar jag ska ta med mig. Kommer det finnas många försäljare? Kan man köpa stamböcker etc?

#56 Jag pratade med Aina som har hand om SWFs produktförsäljning igår, och hon kommmer att ha med SWF-prylar till försäljning. Det blir i närheten av sekretariatet. Så räkna med att det kommer att finnas stamböcker och kvalitetsboksband att köpa, med mera.

Vi kommer tyvärr inte att komma.. Bestämde oss i sista sekunden. Lycka till ni som åker och ja håller tummarna för fint väder! /M

någon som har några resutlat ??
Var verkligen otroligt kul att se så mycket fina ponnyer! Väl värt den dryga 3 timmar långa bilresan. Hade man fått önska något hade det varit att jag haft möjlighet att stanna och se hela sek B och D också. Tänkte i vilket fall dela med mig av lite bilder från dagen när jag ändå är i farten.
(rätta mig gärna om det blir fel på namn/resultat)
# Colnevalley Rasgall, klasstvåa Klass 15C och GULD.

Jätteglad över guldet + junior champion WPB! En jättetrevlig utställning med många fina hästar!

Overall champion blev welsh sek B stoet Eyarth Sophia och reserv overall champion blev Ias Eleri welsh sek C!
Jag tog nästan 2000 bilder så det är en hel del att gå igenom men en del bilder kommer säkert under dagen. Nu var det tänkt att jag skulle gå på ridklasserna men regnet har börjat falla så jag får se om jag kommer iväg.
Båda mina vann sina C klasser, Jack med guld och Robin med silver, så det är vi väldigt glada och nöjda med!! Jack vann trots att han inte var i mitt tycke bästa trim, Robin hade lite svårt att koncentrera sig bland alla ponnyer, men man får förlåta en 2 åring sånt….mer träning och erfarenhet.
En underbart rolig dag med vackra ponnyer vart man än vände sig!! en upplevelse man inte kommer glömma!! Tack SWF och alla involverade för en unik upplevelse,
Har någon fotograf bilder på mina två så PMa gärna när ni tömt kameran…
Nu är pälsglans ett minne blott på båda herrarna, det var ypperligt nödvändigt att rulla sig i leran i morse….
men det förtjänar dom båda
Vill dela med mig en bild från BIS och Res BIS…… Det finns säkert någon som fick bättre bild, men titta på den här så länge. Jag tror att det hela gick bra och ni som var där, tack för att ni kom! Lördagens fest var nog en höjdare
inte visste jag att vi hade så många bra sångare i SWF
. Hälsningar drån en slutkörd platsansvarig. Ylva.
Oh, då såg jag blivande BIS stoet när vi lastade, hon var verkligen en ögonfröjd!! super vacker!
Grattis både till BIS och reserv BIS båda är verkligen värda sina titlar!! 
Se nu till att åka på Årets ponny så det blir en welsh i täten där med…
Ja…då är det väl bara att börja fundera på vad man ska ta med nästa år….

Nästa år vill jag inte misssa!
Tack Ylva och alla andra som arbetat med denna utställning.
Jag kan inte med ord beskriva den glädje jag känner över mina båda ston Ias Eleri (BIR och reserv BIS), samt Ias Rhosyn Saron (reserv BIR).
Vissa sjunger hellre än bra, men viljan var det inget fel på! 

#74 Underbar bild, fast texten stämmer inte riktigt. Är det inte Christina Blomqvist som äger Ias Eleri? Putte Malm är nog bara handler för dagen.
Grattis till alla deltagande! Hoppas ni haft en underbar dag med massor av vackra welshar att titta på!

Tack alla för en jätte lyckad och trevlig helg!
är de nåon som har bilder på Ängvaktarns Oltaga och Kulltorps Iris från sec B? PMa mig då, Tack!
TACK SWF och alla inblandade som fick ihop helgens enorma arrangemang utan mig veterligen några missar. Även vädrets makter var till stor del på er sida, åtminstone under själva visningstimmarna. 
Ett extra superstort TACK till Thomas och Anette (Västerås) samt Anna-Karins gäng (Knivsta) som på grund av kullagerras på en viss transport ställde upp på bästa möjliga sätt för att hjälpa. Vi kom alla hem ordentligt om än ett antal timmar senare än planerat. Lilla gråa ponnyn rapporterar att hon blev väldigt lycklig när hon äntligen fick komma hem till sitt mål = kompisar i hagen. Lady och Daffy var mycket goda reservkompisar. 
Mitt mål att komma hem med en guldplakett och en deltagarrosett från 40-årsjubileumet för "SMC" (#1) är också uppfyllt. Det var en upplevelse att se så många vackra welshar på samma ställe. Fantastiskt roligt var det förstås att min uppfödning Exzentrics Nikotin (Ekbäckens Savoy x Ekbäckens Nypon) lyckades med konststycket att bli utställningens Champion Valack! Den lilla plutten charmade tydligen de båda domarna trots att det kryllade av stora superfina valacker av alla andra sektioner att välja bland. Grattis ägare Sandra! Jag skickar några näsdukar med posten ifall du fortfarande behöver sådana… 
Och så Gunilla ("Derwen Rosa"). Vad ska jag skriva? Tack är ett ganska fjuttigt ord i sammanhanget och känns inte som om det räcker speciellt långt…. 
Hälsningar från Marie (med nytvättat hår torkat med hårtork!
)

Hej Zaba
Det är ju självklart att man hjälper till Ni är ju så rara alla welsh människor och jag och mina reskamrater har haft en fantastisk helg med så fina hästar, det finna inte ord och det roligaste av allt är att man fick sjunga av sig på jubileum festen, supergo mat och väldigt bra arrangerat
Resultatmässigt är vi så nöjda med de ponnisar vi hade med
Nu håller vi på att tvätta och packar inför resan till Ponny SM i dressyr
Kram på er alla underbara människor
MVH
Steffi Linde och Ann-Karin med company

Är det någon som har bild på Michack WPB så Pm:a mig gärna!! :)

Jag har bilder på en del hästar till samt en del som jag inte kunnat identifiera fullt ut, men dessa bilder är de som mina favoriter från dagen. Bilder från ridklasserna har jag ännu inte laddat in i datorn…

Har du fler bilder på Model och Molly är jag intresserad, du får gärna maila mig bilder på dem. Eller någon annan vid kameran!

Hej!
Ni som har tagit fotona av våra ston, Dukeshill Magnum och Southern Scarlet kontakta mig, vill gärna köpa fotona från våra första resan med ponnyer till riks.
Orsäkta namnet ovan…det skulle bli Dukeshill Savannah. Ännu trött med allt resande…
Vem blev junior champion sek A?
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#128 Molstabergs Magpie

#76 Det stämmer nog som du säger. Föder själv upp Shetland och har noll koll på Welsh-folket… 
#81-125 Många fina bilder Linda! 

Marie Nilssons blandade bilder av lika blandad kvalitet hittar du här.