Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettutställning-premiering
Läst 4479 ggr
AnnaDressyr
0

Foder till unghingst inför visning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har funderingar på att visa min Mälby Millie Yard e:Heniarth Yarra-Glen ue:Heniarth Mr. Milligan för kvalitetsboken till våren. Som koll innan tänkte jag visa honom i höst för att få honom bedömd av en welshdomare.  Han fick dubbeldiplom (898888 89) på treårs men då av en domare som dömmer flera raser, bla halvblod. Hon sa dock till en bekant att han var ett riktigt hingstämne och att jag nog inte visste hur bra ponny jag hade Skrattande

Nu till mitt problem, han är en energisk kille som inte lägger på sig som många andra wm gör. Han är inte tunn, men skulle behöva fylla ut speciellt över ryggen bättre. Fick tips igår om Max-E-Glo som jag ska prova. Har ni andra tips på andra foder och i vilka mängder?

Fourjoy
1

Öka med protein och fett, finns lite varierade mängd beroende på vilket foder man ger, dock så finns inga angivna mängder utan du måste prova dig fram vad just din kille behöver eftersom dom alla är inviduella i sina behov,

Tänk på att ha honom i lite överhull för dom tappar fort när dom tex reser osv. speciellt om dom är aktiva i sin person, sen behöver man inte ha dom superfeta som dom kan vara i England men se till att han ligger väl på + sidan, i det här fallet är det bättre för rund än för tunn,

Jag ger mina C en bas av vanlig havre, sen är det tillskott i form av olika muslie, Dodson & Horrell, Krafft, Spillers, men även soya, olja, osv.  tänk på att öka långsamt under en längre tid, börja redan nu för april kommer snart och det tar ett tag att få upp dom om man ska göra det rätt och säkert. Orsaken till fång är ofta för snabbt och för mycket…

Zondell
0

Om du har analys på ditt grovfoder kan jag hjälpa dig att räkna.

Lite info om mitt fodertänk HÄR

Fourjoy
0

Han ser redan fin ut men för det där lilla extra, börja med det fodret du har idag, fråga sedan på foderaffären vad dom har för högkoncentrat att erbjuda och börja lägga till små mängder under en tid och se om det ger den bättring du vill ha, Dodson & Horrell har ett musli som är bra, Build up mix, den fungerar bra på min väldigt kräsne C hingst.

AnnaDressyr
0

Tack för alla bra tips! Hur stora mängder ger man när man väl trappat upp? Build up mix har jag hört mycket bra om och även använt till halvblodet som tappade över betet.

Jag har gått hippologen och läst mycket foder själv men ingenting stämmer när det gäller min lilla ponny. Men tack ändå!

I dagsläget får han fri tillgång (ca 10-12kg) ensilage som vi inte än fått analys på men det har rätt struktur med mycket små blad och de övriga i stallet är tjocka. Förutom det 2kg havre och ca 1 dl olja, sen idag har jag ersatt 1 kg havre med HippoGrow Alfa.

Om man utgår från att han är unghingst och svårfödd, 300kg, jobbas 10 min om dagen ska han äta 48MJ och 312g SRP (fakta från SLUs "Utfodringsrekomendationer för häst"). Om hösilaget är ett genomsnitt (grundar detta på att övriga hästar är tjocka) skulle han bara där vara uppe i ca 60 MJ och 500g SRP. Med sitt kraftfoder (bara havre) ytterligare 13,2 MJ och 160g SRP. Det är det här jag tycker är så otroligt svårt eftersom jag inte har någon erfarenhet av wm och det inte går att räkna… HJÄLP!    Oskyldig Skrattande

[Hallonqvist]
0

Hej Anna! När gick du Hippologen? Här har du en till Skrattande. Hade du också Mia?
Har läst precis samma kurs som du och vet att lärdomarna inte stämmer fullt ut på våra welshar, men mycket stämmer, så låt dig inte påverkas av den stora massan för mycket. Flört
Har också welsh fast cob och fodrar enligt Mias lära. Har runda och goa hästar som klarar sig bra på en havre och kornblandning med tillskott av betfor och enklare mineralfoder. Hingsten behöver lite större mängd än de andra annars äter de i stort sett samma mat allihop.
Welshar mognar sent och rundheten kommer efterhand, försök inte fodra upp rygglinjen för mycket då tror jag du gör hästen en otjänst.
Lycka till!

citrina
0

Hippo Grow Alfa är ett pelletsfoder från Svenska Foder som innehåller mkt grönmjöl. Högt i protein och mkt fibrer (och lite stärkelse). Fick hem ett welsh Cob-sto i våras som var rätt tanigt…

9-10 kg medelbra hösilage, 1 kg hippo Grow Alfa + 400 g Fibergi Musli (det sistnämnda mest för selenet men även för att få lite extra spårämnen och vitaminer). Inga mängder med kraftfoder alltså men hon tog sig bra på detta på ca 2 månader. Vill hellre ha hästen åt det slimmade hållet än åt det tjocka, av häsoskäl.

Men man får ju kolla analysen på grovfodret så man vet vad man har att utgå ifrån.

Har en kompis med ett svårfött fullblod som också fodras med Hippo Grow Alfa med mkt gott resultat.

Här är en filmlänk från när hon kom:

Nyanländ i sverige

Här är betessläppet 2 månader senare:

betessläpp

betessläpp 2

Fourjoy
0

Många skulle nog svimma om dom hörde hur mycket mat våra grabbar får…

Men till vardags får min gamling, 3kg havre, 2 kg muslie, 2 dl soya, 0,5l (vid torrmängd) betfor, morötter (2-3kg) uppdelat på 3 mål samt all hö han orkar äta, superfint vanligt ängs/ört hö. Inför utställning lägger vi på ytterligare. Den svarta går på ännu mer och min två åring något mindre, men många kan tycka det är mängder för en ponny…. men ingen har hittills klagat på våra ungponnys/ponnys utan enbart berömt deras fina skick, oavsett ålder, vi har en snart 30 åring shettishingst som folk blir smått chockade över när man talar om hur gammal han är, ofta blir svaret.. Förvånad han varken ser eller beter sig som en 30 åring, han får också mängder med kraftfoder, och nej, aldrig haft fång eller varit sjuk trots fett med bete och kilovis med kraftfoder (se bild)

Min dotter gjorde också på test lite foderstater enligt program och uträkningar på hästgymnasiet och skulle vi fodra enligt dom hade det inte varit mycket kvar av pållarna, så foderstatberäkningar är inget jag litar på,

AnnaDressyr
0

#5    Började hippologen ht 06, tyvärr bara tre terminer pga sjukdom… Rynkar på näsan Mia var verkligen super och jag lärde mig massor! Tyvärr upplever jag att det vi lärt oss på stor häst inte alls fungerar på min lilla ponnyn som väger ca 250kg, och cobbar är ju trots allt lite större och väger betydligt mer.

#6    HippoGrow Alfa tycker jag är prisvärt och fungerar super.

#7    Tack för ditt mycket informativa svar! Det är lite det här som jag efterfrågade. Min erfarenhet av foderstater på halvblod går inte alls att applicera på min "Mille". Eftersom han tappade lite över ryggen första gången han reds av min nya ryttare på nytt ställe trots att han får dubbel mängd protein enligt foderstatsberäkningar förstod jag att han behövde mer men visste inte hur mycket… Men nu ska jag sätta igång att öka på maten.  Skrattande Hur lång tid hade du tagit på dig från den mängd foder han äter idag?

Shettisen ser fantastiskt fin ut! (oavsett ålder)

Fourjoy
0

Det tar ju åtminstonde 3-4 veckor innan du ser skillnad vid ökad foderstat, men allt är ju beroende på vad han är van vid från början, är han "snålt" uppfödd på kraftfoder (som många är) bör man vara försiktig, ca 2-3 dl i veckan, jag skulle med en mountain lägga på 0,5 kg tex musli under 14 dagars tid, sen vänta runt 3 veckor till, har han inte ökat, lägg på lite mer..

Det är svårt när dom är så inviduella, en del behöver mer än man tror, men runt kilot med musli borde inte vara något problem, sen är det alltid lättare att få ner en hingst i vikt än upp så ska man tex ställa ut är det bäst att börja långt i förväg och sedan kanske trappa ner om det behövs.

Nej, många som tex har haft halvblod (stora hästar) är ofta för snåla på maten, ponnyer ska inte vara "slimmade" som halvblod och i många fall kan man inte likställa portionen mat med ponnyns storlek, mitt gamla halvblod fick en bråkdel av vad welsharna får och var ändå rund, däremot mitt lilla 98cm KP sto får enligt hennes storlek och motion, pyttelite…. dock när hon gick på ponnygaloppen så hade hon runt 2kg havre per dygn och inte ett gram fett fanns då att finna… (bild)

Det gäller att hitta en balans och vara försiktig i foderbyten, sen givetvis när våren närmar sig med bete osv får man långsamt trappa ner, många bara halverar/ tar bort kraftfodret och slänger ut på bete, det är inte heller bra, allt måste ske under in/avvänjning under en tid, en månad brukar vara en bra måttstock. Sen finns det ju hingstarna som med sitt dam-intresse behöver både bete och den normala foderstaten samtidigt under våren men det ser man, börjar dom falla ur under nedtrappning så är det bara att öka på igen. Titta noga på hullet varje dag är det som gäller

Ja, så gör jag i alla fall, finns nog mängder med olika sätt att hantera fodret, Flört

Arhults
0

Jag håller på att byta foder nu, väntar hem en av våra hingstar som måste fodras upp!

I England var det många stora uppfödare som gav en blandning av Fibergi, Musli sen Micronized Flaked Wheat, men det finns inte i Sverige, på topp av det la dom Hodson& Dorell Build up musli.

Är det någon som vet om man kan få tag på Micronized Flaked Wheat? Det var stora 25 kg säckar med stora stora flingor!