Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettatt-rida-köra-welsh
Läst 3992 ggr
Indylover
0

Skenar! :'/

Hej.

Har en welshponny på 10 år, hon är väldigt opålitlig i naturen! Det går bra att galoppera på smala stigar, men öppna fält och lite bredare stigar, nä. Hon skenar iväg för allt hon är värd, hon ökar ökar ökar och ökar när jag väl fattat galoppen! Och till slut slutar det med sken. Vill kunna galoppera på öppna fält ju! Har ett pelham och då brukar det gå bra, men jag vill itne gärna dra i henne med det! Vilket jag behöver göra.. Även när vi hoppar naturhinder, om vi kommer i trav, hopp, skena iväg. Hon är inte rädd lixom, utan hon får överskottsenergi.

Känner mig väldigt otrygg i naturen med henne, och eftersom att jag vill rida fälttävlan vill jag ju kunna hoppa naturhinder med henne! UTAN sken!

//Mvh Amanda

liebe kann manchmal sehr weh tun

**- www.amandawestergren.blogg.se**

jinxx
0

Det är inte roligt om de försöker sticka iväg. Rider du henne för instruktör någon gång? Isf skulle du kanske kunna få hjälp där.

Jag kan dela med mig av en övning som vi använder för min instruktör.

Du kan prova att ta ut henne på ett fält eller annan plats med lite svängrum, fatta galopp och så fort du känner en oönskad ökning, lugnt plocka in henne på en volt och håll henne där så länge hon känns het. Volten ska vara så snäv att hon inte kan hålla det högre tempot. Så snart hon slutar ligga på  och slappnar av, släpp mjukt ut henne på rakt spår och gör om fattningen från början. Upprepa detta tills hon tar galoppfattningen framåt utan att sticka iväg med dig.  Hon kommer säkert att tycka att du är superjobbig men det är det som är poängen.  Det ska vara jobbigare för hästen att göra fel än att göra rätt, och hästar tenderar i slutändan att föredra "the easy way" att göra sakerGlad Lycka till!!

Elshira
0

Gör som #1 säger med volt och gärna instruktör.

Är det som du säger överskottsenergi så släpp hästen i paddocken eller likande lite mindre hage och busa lite. Jag har en läskburk med stenar i som agerar komando istället för min röst (dvs den skrämmer dem inte) och få dem att springa runt lite fritt.

Har de överskottsenergi och är pigga i huvudet snarare så brukar även de snällaste hästarna göra några kickar eller småresa sig. Ha en glad och busig ton typ "ja kom då, ja kom då!!" om du förstår vad jag menar :) Lite frihetsövningar kan också vara bra så de för "göra" något.

Hakuna matata!

Fourjoy
0

Ovan är ett väldigt bra tips men rid även mycket på åkrar, inte bara galopp utan dressyr träna gärna där med så du tar bort "upphetsningen" och att det ska vara full fart när hon är på en åker. Sitt och jobba i skritt, trav, lite kort galopp när du känner att hon är med och gärna lite trött, men avsluta inte med en snabb galopp för då är det det hon kommer ihåg till nästa gång, det gäller att få henne tycka att åkrar inte är något märkvärdigt och få bort att hon förknippar åkrar med bus.

Många reagerar hett då dom tycker det är hemskt roligt då man kanske inte galopperar/rider på åker så ofta.

Lycka till!!! Glad

Indylover
0

Ja de är ju precis de som är problemet…

När vi kommer in på öppna fält blir hon helt stum, det går inte att svänga, helt omöjligt! Och fattar vi galopp, HELT omöjligt att svänga.. har inte råd med instruktör.

Fourjoy
0

Går hon inte ens att svänga i trav? då skulle jag rekommendera att inte rida på åkrar tills du får ordentlig koll på henne, det är farlig både för henne och dig om hon skenar, du skulle verkligen försöka hitta någon som kan hjälpa dig med henne. Finns det ingen ryttare/lärare som är erfaren som kan hjälpa dig lite grann? skarpare bett kommer inte lösa grundproblemet utan snarare förvärra det hela med tiden om det fortsätter.

Jag hoppas du kan hitta någon som kan hjälpa dig antingen med lektioner eller tillridning, Glad

Vart bor du någonstans? kanske finns någon villig här som bor i närheten?

Tusen
0

#0 Hoppas verkligen det löser sig för dig men du har fått en del förslag som du kanske kan pröva.

Däremot vänder jag mig mot uttrycket "skenar". Din häst sticker eller drar. En häst som skenar är livrädd och okontaktbar. Tycker det är bra om man använder rätt ord i t.ex. rubriker. Vill inte skapa deatt kring detta. Inte min mening  och jag hoppas verkligen att du får ordning på din ponny.

Indylover
0

#6, ja , hon SKENAR. hon känner inte nånting, hur mkt jag än drar. hon har sprungit in i ett träd 2 ggr,vilket orsakat mera panik…

bor i gävle

Arhults
0

Jag skulle föreslå att du byter häst till en mer säker häst om du inte har råd till att ta hjälp.

Man kan inte säga vad du ska göra via datorn utan en mer erfaren ryttare borde sätta sig upp och se vad problemet är. Det är rent livsfarligt att rida runt på en häst som plötsligt har för ovana att i panik skena iväg.

Ett alternativ är att ha någon med en säker häst som är garanterat lugn rida före dig, men inte heller detta är speciellt säkert. Jag vet inte hur gammal du är men hade du varit mitt barn hade jag förbjudit dig att rida ut på denna ponny!

Det känns lite som om man skulle köpa ett par slalomskidor till sitt barn och sätta dom i liften upp i svarta backen och ge dom en knuff i ryggen…. bara för man har ett par skidor på sig betyder det ju inte att man kan eller är säker

Hade det varit min ponny hade jag tagit hjälp av någon med dokumenterad erfarenhet, det är oehört viktigt.

giffan
0

Jag blir att fundera på vad du menar med att du inte har råd att ta hjälp av instruktör. Då kommer du med största sanolikhet inte komma vidare med ridningen. Och vill du tävla så är det nog tvunget att tränas en del. Lägg lite mera pengar på tränare nu, så kan du dra ner den kostnaden så småningom. Speciellt som det låter som din häst kan bli farlig.

Annat alternativ är ju att hålla sig borta från galopp och öppna fält. Men det är ju inte så kul i längden.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Reby28
0

Ska jag vara ärlig så tycker jag inte att man ska ha häst (i ridsyfte) om man inte har råd att rida för instruktör.

Ricko
0

#10 Om man ska tävla är det lite väl dumt om man inte har råd för tränare/intruktör. Tävlingar kostar ju också. Men har man en skogsmulle häst/mor&dotter häst i ridsyfte eller för att man bara vill ha häst men ändå såklart rider den, t.ex, förstår jag inte varför man inte ska ha häst för att man ej har råd/vill rida för instruktör. Menar inte att hennes fall var detta, utan bara rent allmänt om det är så du menar? Tungan ute

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

[baffinbay]
0

Nu kommer jag kanske med ett "trist" tips men rid dressyr, dressyr, dressyr. Dressyr är grunden till att få all ridning att fungera, är hon dressyrtränad tidigare?

Hur stor är ponnyn? Håller själv till i Gävletraken och vet att det finns många duktiga hästtjejer som inte är utbildade instruktörer men väl kan tänka sig att hjälpa till ändå.

Vibra
0

Jag hanterar alltid mina från marken en stund innan vi rider. Jobbar mycket med ledövnigar. Säker hästantering på marken tycker jag är grunden till allt. Hästen måste ha klart för sig att det är du som är ledaren och är högst i rang. Gillar Sven Forsström och hans horsemanchip. Han har både skrivit böcker och gjort mycket illustrativa filmer. Hästhantering på hästarna eget språk!

Reby28
0

#11 Svaret är enkelt, hästen kan ta skada av om man inte rider den på rätt sätt. I många fall är ryttaren inte ens själv medveten om ifall den gör något fel som är skadligt för hästen. Självklart ska man rida för instruktör då och då, oavsett syftet med att ha häst.

Arielbebis
0

ett litet tips är att om du ger kraft foder kanske ska ge hästen lite mindre. eller byta till något annat. Men du får inte svälta hästen !! :)

Elshira
0

#15 Det är sällan ponnyer behöver kraftfoder alls! Möjligen om det saknas något i höet eller om de går ner sig väldigt.

Men här hemma får inte en enda ridhäst något kraftfoder - de har utmärkt hö med kanonvärden!

Så jag håller med #15, det är nog inte hela problemet med det kan säkert göra det mindre om det är så att hon får en hel del nu!

Hakuna matata!