Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettutställning-premiering
Läst 2294 ggr
wester-ek
0

En ny fråga...

Som alltid, frågar man inte får man inget veta!

Vi planerar att visa våran Wm-Kille nästa år för hingsbedömning och funderar då på om man blir halshuggen om han kommer rakad? Han blir annars så snyggt lurvig och tkr att han "försvinner" lite i all päls…

Lite luddigt kanske men så här; Får dom bedömmas o rankers rakade?

/M

Lorita
0

Jag har ingen aning men jag har också problem med att mina mer liknar små lurviga nallar på våren än hästar.

När jag visade Ametist (knabstrupper som ändå inte blev godkänd) så hade jag mot mina principer täcke på honom hela vintern innan för att det inte skulle bli så mycket päls.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Elshira
0

Jag skulle nog föredra att använda täcke för att förhindra hårväxt (efter som du nu redan kan planera till det). Han kommer ju behöva täcke på sig när han rakas i vilket fall som, bättre med lite lagom päls och att den är naturlig istället.

Med naturlig (men kortare) päls så kan han ju trots allt gå utan täcke så fort det börjar värma i vår igen också.

Men jag tror nog inte du skulle bli halshuggen om han kommer rakad om han faktiskt är värd att tas in i kvalitetsboken. Utställning är ju en annan sak efter som det istället gäller vem som är bäst för dagen, inte vem som är värd att ta i avel. Men man kan ju inte alltid vara 100% säker att det inte gör någon skillnad.

Men det finns hur som helst ingen regel om att de inte får vara rakade som innom Shetland osv, det är mer en "smaksak".

Hakuna matata!