Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettavel-uppfödning
Läst 2008 ggr
Dyblygiad
0

sekt X el wpb

Jag leker med tanken på att vi är fria från moderlandets regler. Hur skulle ni vilja att korsningar mellan sekt B och de andra sektionerna skulle registreras för att behålla C o D rena från sekt B blod?

Jag skulle gärna vilja sätta in dem som WPB, welshtyp men ändå inte riktig C el D typ. Säkert en kanontävlingsindivid men en slutprodukt inom avel.

Undrar vad registratorn säjer om jag skickar in en registreringansökan på en sekt BxD korsning och vägrar reggad den som sekt D ?

Jag har inget emot dessa korsningar många av dem är kanontävlingsponnier, så länge som de inte verkar vidare i sekt D aveln.

Hur ställer ni er till detta?

Lorita
0

spännande tanke men undra hur många som skulle, välja att göra fölet till WPB frivilligt? 50% av alla föl är i alla fall lätta att ta ur avel, det är bara att kastrera Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Welsh-C
0

Hej Dyblygiad, du får sälla dig till sektion C gruppen som till nästa Internationella Welshmöte ska föreslår att alla kommande korsningar sektion C/D - B ska reggas som WPB.

Mvh Maria

Zondell
0

Hur stort är "problemet"?

= hur många sådana här ponnyer tillverkas?

Jag har haft sekt B hingst i många år och aldrig någonsin fått förfrågan eller ens kommit på tanken att betäcka sekt C eller D. Då har jag ändå haft några sådana ston.

Fourjoy
0

Jag tycker det bästa är WPBR, även för individen…då har den en chans till utställningar osv, i arkiv X så är möjligheterna väldigt limiterade.

Sektion BxC och BxD är ofta väldigt kapabla ponnyer och en del blir bra typade C enligt standard men det finns extra osäkerhet om man avlar vidare på den…kan bli bra men kan också bli helt fel…. fast oavsett vilken sektion du avlar så är väl osäkerheten ett faktum där med…..det behöver inte bli rätt bara för att man kombinerar två individer från samma sektion, det kan bli fel ändå….tex. har en övervuxen C har sällan en chans mot en maffig rastypisk D…. och en övervuxen A, kan den någonsin bli en rastypisk B?  B är ju egentligen en helt annan typ (tycker jag)

Jag tror man måste fundera allvarligt på det här med avel och förflyttning mellan sektionerna, inte bara inom C…..givetvis måste alla som är involverade vara på övergripande samma riktlinje för rasens framtid, sen att alla ska tycka exakt lika är en omöjlighet.

Lite mer exakt detaljerad och förnyad standard all over? den standarden som finns idag är luddig och väldigt öppen för egna tolkningar, C är det en cob i ponny storlek eller är det en ponny med cobblod? du får garanterat olika svar om du frågar några stycken..

Luddiga regler spelar in det här med att kombinera B med C och D, fullt tillåtet men många rasar så fort det händer? ett fel har egentligen inte begåtts enligt reglerna……..

jinxx
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en ettåring C+B.

Jag skulle inte ha något emot att hon var reg som partbreed ist för C. Detta frågade jag även registatorn om före reg, men fick svaret att enligt reglementet så kan jag inte själv välja att få henne reg som partbreed utan hon blir per automatik C. Jag kan inte tänka mig att det skulle bli någon folkstorm mot en reglementsändring, och jag skulle lika gärna kunna rega om henne framöver om det skulle bli möjligt.

Hon är resultatet av en medveten betäckning mellan 2 fina individer med målet att få fram en riktigt snygg sportponny med bra mentalitet. Och jag är mkt nöjd med henne hittills..

Arhults
0

#5 Nu har du en oerhört stark förärvare i botten på ditt sto som satt tydliga spår på din ponny nämligen den för tidigt bortgångne Carwed Charmer som har producerat massor av Welsh ponnyer som alla har samma typ.

Men där ligger inte problemet, för vi som sysslat med korsnignar i några år och studerat fenomenet korsningsavel vat att en första korsning är oftast väldigt lyckad, problemen uppstår när nästa generation föds.

Din ponny kan i framtiden säljas till någon mindre kunnig som i sin tur efter avslutad tävlingskarriär vill avla sek C, där uppstår problem då det föds sek C som inte håller måttet.

Istället skulle din ponny vara WPB, betäckas med en Ridponnyhingst av Elegantare slag och då skulle resultatet bli helt annorlunda!

Det finns folk för allt även inom avel och det kan komma någon som blir ägare till ett sto som detta, (Fina  sto) och ha åsikten att det bästa vore att tillsätta mer sek B, och då är fortfarande ponnyn en sek C.

Jag har läst och hört så många tusen tankar om hur man gör en korsning att hälften hade varit för mycket. Ska inte gå in på allt det för då slutar det väl med en bok.

Låt oss hoppas att alla konstiga korsningar (#5 inte din menat) får födas som snälla valacker Oskyldig

Lorita
0

#6 ibland skulle man enkelt vilja kunna kastrera ston Oskyldig

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zondell
0

Om dessa blandningar blir fina sportponnyer kan de inte göra reklam för rasen istället för att vara en skam?

Arhults
0

Jo korsningsavel, men aldrig renrasavel.

Renrasavel är enkel så till vida att man väljer hingst i sin egna ras = samma ras. Korsningsavel svårare då är det många aspekter att ta hänsyn till i många generationer.

Det absolut bästa vore om dom registrerades som WPB, då skulle det inte förvirra någon utan fick vara den fina korsning den är Glad

En skam är dom inte bara en nagel i ögat Flört

Gylfinir
0

Det är väl ingen som har sagt att dom är SKAM ??

Dom blir skam eller nagel i ögat så fort dom sätts i avel i tron att de är rasrena sec C eller D.

OBSERVERA att detta vi nu diskuterar

ATT INKORSNING I FÖRSTA LED I SEC C ELLED D MED SEC B BORDE INTE FÖREKOMMA OM AVKOMMAN SKALL REGISTRERAS SOM SEC C ELLER D

är ett FÖRSLAG från några av oss uppfödare till sec C, sec D och faktiskt även från några uppfödare till sec B.

Orsaken till att jag nu mer inte tar emot sec B ston till min Sec C hingst är att jag vill hjälpa till att hålla AVELSBASEN för sec C fri från sec B. Om WPCS beslutar att sådana "korsningar" skall registreras som WPB kommer jag att upplåta honom till sådan avel igen. DET ÄR ju faktiskt så att det kan bli väldigt bra avkomma MEN det är inte rasrena secC

Hellst vill jag att stamböckerna skall stängas för alla sektioner precis som har gjorts för sec A sen länge länge tillbaka. Man kan ju faktiskt också fundera över varför en övervuxen sec A blir en sec B och inte en sec C? Fundera på det ni.

Zondell
0

Men hur rasrena är sekt C?

När är det inkorsade blodet "rent"?

Vad jag har kunnat utläsa finnsde andra sekionerna i de engelska sekt C hingstarna med varierad % andel.

Fourjoy
0

C är en ju ofta "korsningar",  men det blir fler och fler med "ren" C stam i flera led bakåt.

Mitt bekymmer är att C kan se ut nästan hur som helst, beror på vad personen gillar, därav finns det en stor variation av individer som alla är C…. samma kan hittas i D, gamla lite tyngre modellen och den "nya" lättare ridmodellen….finns även i A, gamla typen och den yngre som är väldigt lik sektion B med lättare ridtyp….allt givetvis skapat för den marknad som vill köpa dom men jag tycker det splittrar sektionerna….en snålare standard som inte ger så mycket spelrum för eget tycke skulle jag föredra… att welshen har förändrats sedan begynnelsen råder inga tvivel om,

Att flytta upp A till B har jag liksom inte förstått varför?  vore då bättre med tanke på typen att dom får bli C i stället….en varning är dock om förädlingen av A fortgår till allt lättare modell, då kommer vi ha samma bekymmer om dom blandas/flyttas upp till C som vi har med B idag….. en besiktning av individen innan uppflytt om vart den bäst enligt rastyp hör hemma?

Dyblygiad
0

Varför i huvudtaget flytta upp sekt A till B för att de går över måtten? De borde förbli sekt A precis som sekt B inte blir annan sekt bara för att de går över sina mått.

Har inte börjat fundera ännu på överflyttningarna som sker mellan sekt C o D.

Mina barn har en sekt B som är en toppen tävlingsindivid men hon är mer sekt A än B utseende mässigt. En oehört vacker ponny men ändå en korsning som bevisligen har lämnat bra avkommor hos tidigare ägare.

Jag skulle spontant vilja avla WPB med henne istället för sekt B. Visst är WM söta men jag vill inte ha ett så utpräglat WM utseende på mina sekt B.

Ngt att lägga en ridponnyhingst på så smånigom när hon har tävlat klart hos fodervärden.