Welshfakta - hjälp!
Jag planerar en presentation av ponnyraser till min hemsida. Den skall bygga på fakta och egna erfarenheter plus bilder på hästar jag umgåtts med.
Kan ni tycka till om denna sida om Welsh? HÄR
Den är inte klar och ligger inte ute på hemsidan ännu. Lättläst? Faktafel? Något mer ni tycker jag skall ha med?

Hej,
Jag har lite åsikter om Welsh ponnyn, som är ridponnyn bland sek B. Det är en ponny som framkorsades på 1900 talet vars stambok inte stängde förräns på 60 talet.
Man använde så kallade FS ston Foundation mares som man fick mönstra in, de flesta tagna i bergen utan härstammning. Dessa ston skulle uppfylla kraven man hade då man ville få fram en mer ridvänlig sektion än vad coben var.
Man använde mycket lite cob blod när man korsade fram dessa ponnyer, utan valde ponnyer som var ädlare.
Fortfarande kan man se i stamtavlan på sek B spår av FS ston. Criban stuteriet var ett av de första stuterierna och man använde bla ett sto vid namn Criban Lily e. BWLCH Valentino(han var en av de stora att starta den stora Ridonny vågen i Europa). Man använde ston med Polo hingstar (små fullblod) som fäder. Criban Hether Bell som är ett FS1 sto vars mamma Criban Bowbell FS var e. fullblodshingsten Silverdale Bowtini xx. Criban Heather Bell är ju farmors mor till avelsmatadoren Downland Chevalier.
Om man tar Downland stuteriet som var en av de riktigt stora stuterierna i historien så använde man mest mycket ädla ston, men 1943 föddes Welsh Ecco en sek C hingst som var far till hingsten Star Supreme som föddes 1949, han var i sin tur far till Downland Love in the Mist född 1954. Downland Love In The Mist är ett mycket känt sto och är bland annat mor till Downland Chevalier som föddes 1962. Han är den hingst som används och satt mest spår på sek B aveln världen över. Ingen annan hingst har toppat listorna på avkommor och framgångar så länge.
Läser man boken Champions På Royal Welsh, finns det knappast ingen ponny som har vunnit som inte har Chevalier i sin stam.
Man kan följa historien av sek B genom att hitta ston med bokstavkombinationen FS som är stoet som man mönstrade in, hennes dotter blir sedan FS1 och nästa generation FS2, sen slutar bokstavskombinationen och blir "ren" Welsh.
Man slutade mönstra in welsh ston på 60talet då stamboken stängdes!
Många av dessa FS ston har blivit legendariska för sin fantastiska förärvning och fortfarande kan man se dom i stamtavlan på många många ponnyer.
Lite kuriosa om Sek B som har en helt annan historia än de andra sektionerna, att blanda in sek B i övriga sektioner eller att blanda in cob i sek B är inte förenligt därav har uppfödare av sek C startat "gruppen" för sek C och uppmanar uppfödare till att inte blanda över sektionerna. Vilket vi stödjer fullt ut våra sek B hingstar betäcker inte sek C eller D. Går att läsa om på SWF hemsida.
Det är spännande att lära om historien bakom sina ponnyer, och viktigt är att då och då så föds ett föl som varken är likt sin far eller mor utan man får leta långt bak i historien för att finna vem som satt sin prägel på fölet!
En väninna till mig fick en fölunge som var en kopia på en av ponnyerna i 5.e generation.
Själv har jag en hingst som är en kopia på sin mormors helbror och är väldigt olik sina andra syskon, så avel är spännande, man vet aldrig vad som ska trilla ut!
Det roligaste är att i avel blir man aldrig fullärd
# 2 Tack för hjälpen! Jag hämtade historia från en annan sida men skall nog ta och redigera lite.
Håller med om att man skall renavla inom sin sektion. Jag har också skrivet till det som det bästa alternativet.
Ni som håller på med sekt C och D:
Är avelsbasen ibland begränsad? Kan det finnas risk för inavel om möjligheten att avla in andra sektioner inte fanns?
Jag vill ha mina sekt B runt 130 cm och absolut inte under 125 cm samt ädla med det allra bästa egenskaperna för hoppning. Allra helst 137,0 :-). Då är det inte aktuellt att avla in sekt A. Avlar man överhuvudtaget in sekt A i sekt B aveln numera?

Jo en sak till WPB behöver endast ha 12,5% welsh blod, det är NWR i Holland som måste ha 25% welsh blod!
# 4 Tack - jag läste en gång till. Har percis för mig att det var 25% för några år sedan när vi ordnade welshmästerskapet. Konstigt också med olika % regler inom europa. Kan tycka att 12,5% är ganska lite.
"Sekt C kan avlas genom inblandning av sekt A, B och D. Mankhöjden bestämmer om avkomman blir sekt C eller D. Bäst blir det förstås om man avlar på två sekt C och slipper korsa mellan sektionerna."
Sektion C avlas inte genom inblandning av sektion B. Detta gäller f.ö. även sektion D
Sektion C och D är egna raser och ska avlas som sådana.
Om man ska använda en annan sektion gäller det C:na som kan "förstoras" med sektion D och genom att använda sektion A ges mer ponnytyp. Dock finns både stora och små avelsdjur så man behöver inte gå utanför sin egen sektionstillhörighet
Sektion A, C och D är i princip stöpta i samma form fast då med olika storlek. Sektion B är en helt annan "ras".
Att korsa in sektion B görs nästan bara i Sverige och som uppfödare av C kan jag ibland känna att denna sektion har gjorts till en "slaskgrupp" i vilken samtliga sektioner kan blandas. Resultatet kan ibland bli mindre lyckat då rastypen ofta försvinner helt.
I Wales gjordes B-C korsningar i början av rekonstruktionen av C men då ska man också betänka B welsharna var av old-fashion modell. Idag förekommer inte några sådana korsningar.
Uppfödare värnar om sin ras. Vi inte heller vara rädda för inavel på C och D
För att inte trampa på några tår vill jag understryka att C-B och D-B ponnyer är lika trevliga som de "renrasiga", också bra rid- och tävlingsponnyer men några "riktiga" C eller D blir de aldrig. För den som vill avla vidare kan resultatet i nästa generation också bli en överaskning.
Ett lite tankeexperiment, skulle någon avla på en korsning dvärg- och storpudel bara för att just den individen ser ut som en mellanpudel?
# 6 Enl rasstandarden på SWF:s hemsida kan man det.
#7 Uppgifterna kommer ursprungligen från WPCS hemsida.
Reglerna ligger kvar sedan urminnes tider och som jag skrev tidigare är det ingen seriös uppfödare i UK som gör så längre.
För några år sedan beslöts (WPCS) att korsningar B-C/D skulle registreras som sektion X vilket motsvarar vårt 9000-register. Alltså ponnyer som aldrig skulle kunna användas i avel med registrerbar avkomma i riktiga stamboken och inte heller kunna ställas ut. Detta togs senare bort. Vi i C gruppen föreslår att avkomman ska reggas som welsh partbred och som fullvärdig medlem i welshfamiljen
Jag skulle vilja se den uppfödare av sektion B som hoppar högt av glädje om vi reggade alla korsningar sektion B-C/D som B 
Som jag ser det är idag avelsbasen tillräckligt stor och det finns ingen akut risk för inavel så av den anledningen behövs inget nytt blod från andra sektioner. Är djuren inavlade beror detta mer på uppfödaren.
# 8 Då hoppas jag att ni jobbar på att SWF uppdaterar reglerna. Jag tog rasstandarden från SWF när jag gjorde beskrivningen för welsh. Jag tror att många som är nya på welsh läser där och tar dessa regler seriöst.
Hur har ert förslag tagits emot av de som bestämmer reglerna?
#9 reglerna angående sektion B i C och D avel stämmer (tyvärr) det är full godkänt att korsa så för att få fram en C men det inte är att rekommendera och ingen som kan C avel blandar in B numera.
B ger ofta en lättare form av ponny än vad man vill att C ska vara, sen kan jag tycka att det är lika illa att blanda in den moderna "ridtyps" A som en B då dom är lika lätta och nätta, moderna A ser ut som en B fast i mindre modell.
Dock så förekommer fortfarande titt som tätt inkorsning av D och A in i C, D för att alla vill ha "up to height" individer….
Tyvärr är det en djungel…. och inte alltid lätt att förstå, reglerna säger en sak men aktörer säger en annan….
det optimala är att hålla sig inom sin sektion om man är ny och hitta någon inom sektionen som har lite erfarenhet som man kan bolla med,
"Sekt C kan avlas genom inblandning av sekt A, B och D. Mankhöjden bestämmer om avkomman blir sekt C eller D."
Man avlar inte sektion C så. För den som ändå gjort korsningen kan den reggas som står på WPCS och SWFs hemsidor.
SWF kan inte ändra på några regler innan WPCS skriver om sina och vårt förslag ska skickas till nästa Internationella möte.
Har ni lite förslag på formulering på hur sekt C (och D) skall/kan avlas där ändå regelverket som finns ryms?
Min nya formulering kanske inte ger en tillräckligt klar bild:
"Sekt C kan avlas genom inblandning av sekt A, B och D. Mankhöjden bestämmer om avkomman blir sekt C eller D. Bäst blir det förstås om man avlar på två sekt C och slipper korsa mellan sektionerna. Seriösa uppfödare avråder att blanda in sekt B i sekt C - detta kanske heller inte kommer att tillåtas i framtiden."
Du kan gott änrda formuleringen helt.
Skriv istället gällande samtliga sektioner att de AVLAS genom att avla med individer inom samma sektion. Dock registreras korsningarna sektionerna emellan enligt tabellen i rasstandarden. Precis som Welsh-C säger så kan de "korsningarna" bli fantastiska ponnyer som passar utmärkt till sport men de ÄR DEFINITIVT INTE AVELSDJUR
Och precis som Welsh-C också säger så måste vi vänta på direktiv från moderföreningen.
Sådan "korsningsavel" är lite som att jämföra med att korsa t.ex en Arab med ett engelskt fullblod. Ett fullblod blir det men aldrig en Arab eller ett engelskt fullblod. Liksom att korsa en Hannoveranare med en Oldenburgare, det blir ett halvblod men icke längre en Hannoveranare eller en Oldenburgare. Bra hästar men du kan inte använda dom i AVEL för att få fram rasrena Araber, Engelska fullblod Hannoveranare eller oldenburgare.
# 14 Jag har formulerat om lite. Men jag vill inte skriva att "korsningarna" mellan sektionerna "passar utmärkt till sport men de ÄR DEFINITIVT INTE AVELSDJUR". Tror på information och ett öppet sinne inför andras val. Jag har sett att det finns "korsningar mellan sektioner" både som godkända hingstar och kvalitesbokförda ston.

Om alla hingstägare stödjer sek C gruppens förslag och inte Tar emot ston av annan sek än sin egen vore problemet ur världen.
Våra sek B hingstar betäcker endast sek B ston! Det är viktigt att uppfödarna inom swf stödjer och sammarbetar för att vi ska få maximalt ut från vår ras