ÖPS-Utställning Valla, Linköping 18 juli
Passa på att visa Din ponny. Anmälningstiden förlängd till 24 juni. Även ridklasser. MVH Anna Börjesson

Vilka raser?

Alla ponnyraser /Anna

vart hittar man proppen

På Östergötlands Ponnysällskaps hemsida. sök på ostgotaponny.se

Okej med det är idag anmälningtiden går ut. Då hinner man ju inte få till blanketterna..

Skickar blankettr idag har helt missat den utställningen

Jätteroligt! Välkommen. Det går bra att anmäla via BLANKETT SOM FINNS PÅ HEMSIDAN, bara att skicka som e-post. /Anna

Länk till hemsidan www.ostgotaponny.se
Någon som tog bilder? Gärna från ridklasserna som drog 20 ekipage och blev väldigt lyckade!

Hur gick det för welsharna?
Min Robin fick Guld, 41p. (9-9-8-7-8) BIR om det hade delats ut, var endast 1 cobtyp (C) så BIR C togs bort…..även BIR D togs bort då dom också bara hade 1, också guldmedalj (Linners Brenhinnes)
Så här i efterhand är en tanke att det vore toppen om "bas" reglerna för utställnings klasser kunde spikas av Sv. ponnyavelsförbundet? då blir det mycket enklare för alla och ingen förvirring, att kunna bli BIR på silverpoäng? och få guld och bli utan för att man är ensam deltagare? rimmar inte riktigt…. hederspris hade utlovats?
Att man har något annat fint pris som tex igår Bästa visare är ju jättebra och lite extra specialpriser drar alltid mer intresse, men det borde som sagt finnas en bestämd mall över standardklasserna och hur dom ska belönas, finns inget värre än när tex alla welsh sektionerna slås ihop till en enda BIR….skedde inte igår men det är inte så ovanligt..
(gnäll…gnäll…
men man lägger ju ner massor av jobb på varje utställnings tillfälle)
anyway, tack för i går ÖPS, fin plats och lagomt varmt väder!! 

Håller med dig Jennifer, kändes jätte märkligt att man sen skulle gå med i BISet utan att vara BIR, och en hel del ponnyer med silver eller lägre än våra 41 poäng (samma poängrad) åkte ju ut innan din och min.
I teorin hade alltså en ponny som inte blivit BIR kunnat bli BIS!!
BIR sec B var vackra Kållareds Zeta Jones och sagohingsten Salstas Splendid blev BIS med 44 poäng, Salsta hade även BIR-reserv ett jättefint sto som jag inte minns namnet på och en guldbelönad avkommegrupp.
Hederspriserna fanns och var jättefina, bara svåra att få tag på en period, då fick vi till svar "att det rådde delade meningar om det skulle delas ut", nästa gång vi hämtade kritiker fick vi välja och vraka bland massa fina saker.
Men en trevlig utställning med jättefina priser som kanske skulle prioritera KVALITET och sätta en guld gräns för att slippa dela ut så många BIR-rosetter hellre än deltagar antal, det var ju faktiskt inte mitt fel som utställare att Brenhines var enda Cobben.
Jag körde 80 mil igår och den fina BIR rosetten hade piggat upp mig massor!!
Instämmer annars I Jennifers tack jag oxå och jag kommer gärna igen, men då ska jag kolla att det är fler Cobbar anmälda först
Stort grattis till gulden…
roligt att få guld på en unghingst där man ofta ser att de är mer återhållsamma med poängen.

Annars brukar ju det vara en "regel" att för att bli BIR så krävs lägst 38p oavsett hur många deltagare det finns i rasen. Vi har lagt till att det krävs guld för att få komma in i BIS ringen. Det gör dagen kortare för många deltagare.
På de "allaraser" utställningar jag varit på, har man slagit ihop alla welsharna och dom tävlar om BIR. I jämförelse med för farandet på Valla, kan jag tycka att det känns mer rättvist att sektionerna slås ihop. Då har man i alla fall en chans att ta ett BIR, och behöver inte bli utan bara för att det inte finns tillräckligt med ponnyer i samma sektion..

15# jag har aldrig varit med om att slå ihop welsh sektionerna, har aldrig hänt under min utställningstid, lika lite som man slår ihop mini och vanlig shetland.
Senast det hände för min del var i höstas på "Dalarnas" då min sektion C blev reserv BIR och en sektion B blev BIR.

17# Trist! Det är ju faktiskt olika raser. Vad säjs om att ta alla långbenta raser inom samma BIR och sen kortbenta i en annan….
Minishetland och shetland slås ofta ihop även på "rena" shetlandsutstälningar då det är samma ras, det är bara höjden som skiljer! Inget konstigt med det. Welsharna är väl också samma ras men med olika sektioner, eller har jag fattat fel? Man får ju betäcka nästan hur som helst över sektionerna så det kan väl inte vara hela världen när man slår ihop så alla sektioner tävlar om ett BIR. Bästa häst vinner ju!
Amor vincit omnia 
Jag håller med Charlotte så länge mina sekt B slipper gå mot sekt A. De är ju så himlans fina 

Mina sek B är definitivt inte samma ras som sek C och D eller A heller för den delen.
Samma familj kanske men defenitivt inte samma ras, olika bedömningar! Hur bedömmer man gångarterna på en sek C och en B i samma ring med totalt olika rasstandard?
#21 Man bedömmer väl utefter hästen. Tror ingen domare dömer en Sekt. B:s gångarter efter en Cobs standard osv. De handlar ju inte om att de ska gå i samma klass utan tävla ihop i en final och där har ju oftast domaren redan gjort en bedömning under hästens individuella visning och satt poäng så det är ju redan klart så att säga. Man visar ju endast upp sig tillsammans, man bedöms inte tillsammans.
Amor vincit omnia 
Welsh är en familj men sektioner är det nogrannt att hålla isär, att jämföra tex D och B som likvärdigt är som att tycka att äpple och banan är samma sak…
Som det var i Linköping, kunde man haft A BIR, B BIR och slå ihop C och D, dom är väl de sektioner som är mest lik varandra, jag är säker på att shetlands folk inte vill att deras två olika sorter tas för samma sak lika lite som vi welshfolk vill att sektionerna slås ihop
De handlar ju inte om att de ska gå i samma klass utan tävla ihop i en final och där har ju oftast domaren redan gjort en bedömning under hästens individuella visning och satt poäng så det är ju redan klart så att säga. Man visar ju endast upp sig tillsammans, man bedöms inte tillsammans.
Hade det varit sådan enskild bedömning hade man ju kunna haft BIR i varje sektion, men visat alla welshar tillsammans,
Minishetland och Shetland är samma ras, endast höjden avgör vilket man kallar den.
Amor vincit omnia