Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettutställning-premiering
Läst 5949 ggr
Gulletyppan
0

Knoppa Welsh partbred?

Hej! jag har en fråga. Jag ska visa min welsh partbred på 3 års test i sommar. Min fråga är om jag får visa henne knoppad? Vill inte riskera att få avdrag. Så vad gäller?

Arhults
0

Ja hon ska vara knoppad, WPB ska vara snyggt friserad och manen även luggen ska vara knoppad.

Svansen rakt avklippt! Inget onödigt hovskägg. Utan välansad!

WinterPrince
0

#0… vilka raser är det i welsh partbreden? Stor eller liten partbred?

Är den av typ som bilden i #1 så ska det helt klart vara knoppat.

Men en shettis/welsh (som exempel) skulle jag inte knoppa även om man egentligen "ska".

Arhults
0

Det kan jag inte svara på, jag ser aveln med WPB som att man framställer tävlingsponnyer, inte shettis korsningar!

Lorita
0

Jag knoppar, det hör liksom till även om mina ser mycket ut som sektion-A

Inte Karisma då som är mer ridponny-typ

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

WinterPrince
0

#3 det var inte riktat till dig utan till trådskaparen..

Håller med dig till fullo att welsh partbred ska vara en ridponny, men egentligen får det ju vara vad som helst.

citrina
0

Passar på att fråga om hur man friserar en Welsh Cob till 3-årstestet? Knoppat eller utställningsfrisyr?

WinterPrince
0

#6… jag skulle aldrig knoppa min welsh cob annat än som dressyrponny…

Lorita
0

Jag lägger in en bild på Kiara med knoppar, jag flätar också svans roten vilket inte syns här.

citrina
0

nr7

Så det finns alltså inga standardregler för 3-årstestet utan det är utifrån hur rasen skulle visats på en "rasutställning" sas?

WinterPrince
0

Det finns nog inga direkta regler för ett treårstest mer än att dom ska visas från sin bästa sida…

Jag tycker en cob ser bäst ut naturlig…

Elshira
0

Jag skulle inte komma med en häst i hel lång man, då är det bättre att knoppa/fläta. Har de däremot trimmad man som cobarna så skulle jag nog hellre ha utsläppt. Att knoppa en grov häst/ponny kan ju se lite lustigt ut, och en fläta längst med mankammen kan vara svår att få till snyggt - särskilt när de ska hoppa med.

Hakuna matata!

Dyblygiad
0

En welsh cob ska visas med trimmad man o svans, inga knoppar el lång man där inte.

Gulletyppan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här en bild på min welsh partbreed, här är hon 2 år och knoppad. Hon är mer ridponny modell och jag tycker hon är mycket finare knoppad!  Så jag vill självklart visa henne på 3 års testet knoppad, om det är tillåtet, vilket det varkar vara :D

Hon är Welsh cob/ Arab för er som är nyfikna :)

Gulletyppan
0

Men vad gäller på vanlig lokal utställning då? Får jag knoppa henne även då? Fortfarande en welsh partbred av ridponnymodell det är frågan om!!

citrina
0

Okej, då vet jag.

Ska tyvärr inte ställa på syd welshs utställning då hästen ska på bete men jag ska dit och titta och lära.

Dyblygiad
0

WPB visas alltid med knoppar oavsett om det är utställning, 3 årstest el dressyrtävling. Övriga welsh sektioner knoppas bara vid dressyrtävling aldrig annars.

Kullen
0

Hjälp hur ska ja göra?? Jag ska visa min 3åring på premieringen tångelanda, ska han vara knoppad eller bara hängande. Jag har bara visat shettis innan.. Han är en Welsh pb c-ponny.

Lorita
0

partbred = knoppar