Sadel till Welshar!
Hej!
Jag är nyfiken på vad alla använder för sadel till sina welshar- alla sektioner!
Vilket märke, vidd etc…
Skulle vara roligt att få svar!
Själv har jag många olika sadlar då vi har många welshar(och även andra raser) i olika storlekar, men de mest nyinköpta är två Cliff Barnsbysadlar-inprovade hemma. Dessa är jag mycket nöjd med, men har även andra favoriter sedan innan och sadlar som jag hört passar welshar i olika storlekar extra bra.
Vänliga hälsningar,
Alexandra
Jag äger bara två ridna sektion C ponnyer (de är en kat B och kat C).
Vi har haft stora problem med att hitta sadel till båda. De är svängda i ryggen, ganska grova framtill och inte mycket till mankar. Vad som har passar dom är Morris & Noland. C-ponnyn har 34 i bomvidd på hoppsadeln och 35 tum i dressyr. Westenrsadel har jag haft svårt att få tag på, som passade, då jag hade en ung (småväxt) cob.

Min cob har en Cliff Barnsby. I princip det enda som passat henne (förutom två som var obekväma för mig att sitta i). Tog hjälp efter att på 2 år inte hittat något vettigt. Blev tipsad om Morris & Noland, men den låg inte bra på henne tyvärr.

Vi har dessto fler sadlar än Ragnhild.
Besk (welsh) har en Bates Caprilli dressyr 15" vidaste järnet.
Candrah (welsh) har en Bates Caprilli 16.5" dressyr + Hubertus 16"XV hoppsadel.
Celmah (welsh) har en Globus Clic 16" 36" dressyr + pessoa 15" hoppsadel.
Ida (cob) har Hubertus Flexline 16,5" hopp + dressyr med vida järn.
Alla cobbar vi haft har använt Hubertus Flexline som legat bra på deras ryggar. Sekt C hingsten vi hade använde Globus Clic + Globus Esperanza sadlar.

Ni som har Cliff Barnsby - sadlar.
Har ni i läder eller syntet?
Någon som vet vilken av dem som ligger bäst på hästen och är skönast att rida i? Det är ju givetvis individuellt, men vad har du för erfarenhet?
Är det någon som har provat Thorowgood - sadel på cob?
Ska ta ut en sadelutprovare o hon hade lite olika förslag, därför frågar jag :)
Hon skulle ta med sig två Hubertus-sadlar som hon "tror på" också.
Var till sadelutprovare med vårt sektion C sto för att hitta hoppsadel, men inget passade bra.
Provade en dressyrsadel som låg skapligt och det var Crown/Ideal, men det var ju hoppsadel som vi var ute efter så vi fick åka hem utan sadel.
Har provat Morris & Nolan, Bates, Cliff Barnsby men funkar inte.
Hopplöst fall 
Passier Optimum 17,5 tum, bomvidd är jag osäker på men har för mig att den är 28.
För uteritter och hoppträningar har jag en Stübben MF special 17,5 tum, bomvidd 32.
Passiersadeln ligger acceptabelt men kunde vara bättre, väntar lite till innan vi bestämmer oss för ev byte eftersom han växer o musklar sig mer för varje dag. Har stoppat om och fått hjälp med tillpassning av sadelmakare så länge.
Stübbensadeln ligger bra, den verkar han trivas kanonbra med.
Hästen är en welsh cob, 5 år, 1,53 i mkh, långlinjerad och smäcker.

Jag har två ridna (eller rätare sagt en riden en inder inridning)
B-ponny WPB är båda.
Kiara har en gammal dressyrsadel, handsydd Giden (stavning) ligger perfekt på henne, jag fick den av min pappa -83 till mitt halvlod också med rakrygg och lite svag manke. Efter som pappa dog -84 så är sadeln väldigt kär för mig och jag är glad så fort jag har en häst den passar.
Karisma har en islandssadel (också märkes men detta kommer jag inte ihåg och än mindre kan jag stava till det) Den ligger riktigt bra på henne och jag fick den förra året för att jag hjälpte till att rida in en häst.
Sen har jag en ponny-puta, Börjes perfekt för dom mindre barnen denna passar alla hästar.
Har en Kieffer vidaste modellen till cobbarna hemma. De delar på sadeln och den ligger i stort sett bra på alla tre men Haly behöver en fårskinnspadd under då han är smalare över manken än tjejerna, den ligger mera still då.
Hoppsadel Stubben CS-94. Den passar bara äldsta stoet, ligger ganska dåligt på hingsten och har inte prövat den alls på ungstoet.
Hade behövt uppgradera min sadelsamling lite men det är ju inte gratis direkt
. har lagt pengarna på tömkörningsutrustning i ett par uppsättningar de senaste åren istället. Bra saker som jag definitivt kan ha på alla hästar. Det blev visst ett sidospår 
#4 Jag har en Thorowgood Griffin T4 låg manke till en av mina cobston. Har funkat bra. Passar häst som har ganska rak rygg. Köpt den för att rida i och ha som första sadel. Ska snart leta dressyrsadel, men då bli det ingen Thorowgood.

Tack för alla svar :) Mera, mera =)

Våra Cliff Barnsby är super! Jag är faktiskt inte helt säker, men jag tror att de är Shockemöhle-modellen. Det är alltså hoppsadlar. När "Cliff Barnsby" var hos oss provade vi ut en dressyrsadel till en av cobhingstarna också(med lite tur ligger den bra på mer än en, hoppsadlarna passar flera av cobbarna), men den har det inte blivit än- men förhoppningsvis snart! Jättefin och skön i svart läder.
(Vet att detta ska handla om sadlar… men måste tipsa om C. B. schabrak med inbyggd pad. De är suveräna! De har inga stroppar att fästa sadeln eller sadelgjorden i och det behövs inte. De bästa schabrak/vojlockar vi använt!)
Vår gamla Kiln Saddlery dressyrsadel är min absoluta favorit och har varit toppen! Vi har även en 12(!) och en 13 tums show/ridklass respektive hoppsadel från samma sadelmakeri.
Thorowgood har vi två allroundsadlar från. Vi har haft dem i massor av år och de är verkligen hållbara och lätta att sköta! De är ju ett superalternativ som första sadel medans hästen växer och innan man vill köpa en dyrare sadel. Det är bra om man har koll på hur ens häst ser ut, jag har upplevt att ibland blir man rekommenderad fel modell till cob av försäljare och sadelprovare, det verkar som om många tror att cobbar inte har någon manke, en del har inte det men många, många har det! Nu har ju Thorowgood kommit med nya modeller också. Har använt våra mycket på welsh part-bred. För oss är de ett jättebra komplement till de andra dressyr och hoppsadlarna!
En sadel som, jag tycker, är riktigt bra på c:na är France Premiére, vet tyvärr inte vilken modell vår är.
Vet även en C som har både dressyr och hoppsadel från Morris & Nolan och han provade många sadlar innan man hittade rätt.

Tack. Alla tips är välkomna, även shabrak :)
Vad tycker ni om följande märken, för och nackdelar?
*Morris and nolan - gold collection.
*Crown/Ideal
(Allround/hoppsadel)
Jag skulle gärna veta vad ni har för sadlar till era Welsh Mountains…? Framför allt åt dressyrhållet =)
Hakuna matata!

Jag hade en Crown till vår ena WM, den enda sadeln som gick att använda till henne.
Är det någon som vet vad en Crown med bomvidd 32 motsvarar i grader?

Vi har en Kiln-sadel som är typisk engelsk ridklass i modellen som våra Mountain haft, den är defintivt åt dressyrhållet. Vi har tävlat mycket dressyr i den.
#6 - Passiersadlarna tillverkas bara med normalbom som standard (och de använder sig inte av siffersystemet för bomvidd). Om ni tycker mycket om er passiersadel i övrigt så skulle jag rekommendera att ni skickar ner den till Tyskland så bygger de om den åt er så att den passar hästen! Jag har kollat upp det för egen del och det skulle kosta 200€ att få en ny bom (HELT byggd efter de mått jag tar på hästen, de har tydliga anvisningar på sin hemsida hur man gör) och ny stoppning i panelerna…
# Nej men det stämmer inte - jag har garantisedeln i handen och där står det 17,5 gröse samt 28,5 cm kopfeisenweite så de har visst ett siffersystem kan jag informera om.
Har haft Passier förut och skickat en av dem ner till Tyskland för "ombyggnad" och det blev bra, tog rätt lång tid dock.
min lilla älskling har en hoppsadel då hon och jag är ute och tävlar en del i hoppning. hon är sek.A märket är Knights och är den bästa sadlen jag har passar utmärkt

Alltså jag ställer mig ju väldigt tveksam till att man får en ny bom för 200euro. Jah har haft två passiersadlar och den båda har varit på fabriken i Tyskland för bomändring (den ena köptes ny), men då handlade det om just ÄNDRING, inte att de sätter in en ny bom. Deras PS-bom är ju gjord i bambu och läder om jag förstått det rätt och sen är det en anordning i främre delen som är av stål och denna kan ändras till olika bomvidder.
Sen som nån nämnt har de visst siffersystem. 28 är normalvid har jag för mig.

Vi var till Mustang och provade sadlar till Duncarra Beauty som är en welsh sektion B då vi har haft mycket problem med att sadeln åker fram och lägger sig på bogbladet
Steffi provred 17 olika sadlar innan vi hittade en som passade Beauty och som låg kvar och det vart en Ideal storhäst sadel 16 tum bomvidd normal

Hej!
Söker nu dressyrsadel till vårat cobsto liten D ponny då vi hade tänkt att göra lite mer allvar av ridningen.
har innan haft en bomlös som jag rider i nu, och de ligger bra men känns som att det är dags att avancera ;)
hon är ganska tjock just nu, erhm, men håller på att bantas!
(hon kommer väl ändå bli tjock vid sommarbetet -.-)
bred men ska muskla sig lite mer, ganska normal manke tycker jag, och halvsvängd rygg.
vad tror ni? har lite begränsad budget!
är inne på en Bates ( dyra dock), Globus, Wintec, Prestige eller en M&N. gärna med utbart järn!
Har dock liten rumpa så svårt att hitta begagnat då de flesta är 17!
vill ha djupt säte med bra knästöd!
Snälla hjälp vad tror ni? :)

Jag har köpt en Sensation Ride G3 med G4-sits.
Än så länge har jag inte provridit i den på min häst, men den ser ut att ligga mkt bra. Har dock provat den på en spolformad arab som allt brukar glida fram på och den låg helt stilla och var mkt bekväm.
Går att spedialbeställa storlek på på sits/kåpor, färg etc etc.
Känns som att det kommer att bli bra på min Welsh Cob som ser ut att ha mkt kvar att växa.

23# Vi hade en Hubertus Flexline till Fiona under inridningen. den har iof inte så djupt säte men på cobbarna med deras lättsuttna travsteg så brukar det inte behövas.

# 25
Hur visste du att de var vi med Fiona Marie? o: läskigt ju!!
haha tack så mycket för hjälpen.
vi har en Bates Caprilli helt ny på gång till ett bra pris (med utbart järn)
vad tror du om detta som vet ungefär hur ponnyn ser ut? ;)

Svårt att säja, Ida tex kan inte ha Bates Caprilli. Minns inte hur Fiona såg ut i ryggen, det var ju några år sedan nu. MInns dock vilken sadel vi hade vid inridningen för Therese gillar inte Hubertusen.
Var i måndags hos sadelmakarmästare Lars Sundin och provade ut dressyrsadel till cobstot. Så har nu beställt en M&N bomvidd 34. Den breda bomvidden fanns ej i lager, bara provexet. Enligt honom så låg denna sadel som en smäck på henne. Kommer om två veckor.
Jag har en sek. C valack på 138 cm, jag har en dressyrsadel som är 16,5 tum och en hoppsadel som också är 16,5. Båda har vid bom men vet inte numret exakt.