Frissera manen
Hur gör ni? Klipper ni eller trimmar med trimkniv el effilerings sax? vilket blir snyggast…
Om hästen tycker att det är OK att få manen ryckt så blir det nästan bäst resultat. Annars föredrar jag trimkniven.

Trimkniv jag vill ha tjock man på mina
Absolut ingen sax!!
Jag testade på en man att klippa med effileringssax och det så ilnte klokt ut.
Om manen är tjock, skall den ryckas för att tunnas ut, sedan kan man gå på med trimkniv, för att fixa längden på manen med.

Jag gör ingenting! Däremot har jag turen att ha en stallägare som är gammal hästskötare som är duktig på att trimma manarna på mina med både fingrar o trimkniv.

Om den är tjock är det nästan bara ryckning som gäller.
Men vad det gäller urtunningssax eller trimmkniv så föredrar jag saxen. Det tar längre tid att få till ett snyggt resultet men är betydligt enklare och om man gör fel så kan man inte få hela manen med sig som man kan med kniven (jag menar att man skär av hela den taffs man håller i på en gång). Men det är dock smaksak.
Till svansen är dock saxen äverlägsen om man inte vill ha den rakt avklippt! Borsta igenom noga och håll ihop svansen och borsta bit för bit tills du håller ända ner vid topparna. Sedan börjar du klippa uppifrån och ner från lämplig höjd medan du håller i svansen (så den är som en liten taffs längst ner). På så vis får man en snygg urtunning som inte ser klippt ut när man släpper ut den om man gjort många små fina klipp!
Hakuna matata!