capped hocks
Vad betyder det? Gallor?
Läste om ett sto som har det och de hade provat med hemoroidkräm, vilket gjorde mig både nyfiken och förbryllad. Verkar vara något som döms ner exteriört, men som inte påverkar användbarheten.
*nyfiken i en strut*
En väldigt stor galla isåfall
Som jag förstod det så kan hästen få en kiwi-stor vätskefylld galla över hasen av att ha slagit i något.
Läste här: http://www.equisearch.com/horses_care/health/illnesses_injuries/eqhock479/
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Capped hock = piphas. Ingen direkt betydelse för brukbarheten, mer ett estetiskt problem.

MEn hur i hela fridens namn skulle en kräm kunna åtgärda piphas? Inser att jag inte vet mkt om det - hur det uppkommer, medfött eller inte etc.
Såg även en två-åring till salu som har capped hocks, som såldes som avelshingst eller som ridvalack då hans utställningskarriär var över. Är piphas ärftligt?

Om det handlar om en svullnad så har ju tex kräm för hemorrojder sammandragande verkan.
Piphas eller svullnad över framknä, uppkommer oftast genom yttre trauma- att de har lekt och satt sig på haserna eller slängt sig ner på framknäna. Typiska unghästlekar, men så tråkigt när slaget blir för hårt, då uppstår en vätskesvullnad som ibland vid det akuta stadiet kan avhjälpas med Hiruid salva som är till för att minska blodutgjutelsen (används till åderbrock på mäniskor) och därmed minska trycket.
Det som händer är att bursan dvs slemsäcken vätskefylls. Man kan åka till klinik och tömma slemsäcken, de blir då bandagerade i 3 dagar för att inte vätskan ska komma tillbaka. har man tur så lyckades det. Oftast sliter de yra unghästarna av sig bandaget. I stället för att tömma kan man prova salvan i 10 dagar, göra ett uppehåll på 1 v och prova igen, så kan man försöka i ett halvår, men tyvärr oftast utan större resultat.
Vid veterinärbesiktning så klassas det som kosmetisk "fel" och har inget att göra med användbarhet, (precis som tidigare sagts i annat inlägg.)