Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettövrigt
Läst 3604 ggr
Kris_J
0

Benämningar på Welshponnyer

Som vän av ordning…Flört eller vad vi nu ska kalla det. Skulle jag vilja veta om det kan anses fel att benämna en Welshponny av cobtyp som endast Welshponny i dagligt tal? Eller bör jag benämna den Welsh sektion C/Welshponny av cobtyp? Eller har det ingen betydelse?
Tanken slog mig när jag skrev i min blogg

Veritas odium paretFörvånad

Lorita
0

jag säger bara welsh och sen om den som jag pratar med är intresserad så lägger jag till typen, hur rätt eller fel det är det vet jag inte.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Anna-Karin
0

Nämen Kristin, har du oxå hittat rätt sort? Flört

Jag säger antingen welsh av cobtyp eller welsh sektion C… så det inte kan misstolkas…. bara welsh för mig förknippas med sektion B.

Kris_J
0

#2 Inte jag, min kusk. Men "konstiga" saker har hänt förr så inom en framtid kanske jag också har enFlört

Arhults
0

En Welsh ponny för mig är en sek B, jag säger sek C.

WinterPrince
0

I dagligt tal kallar jag en welshponny av cobtyp/sek C för Cobtyp

Arhults
0

Jag tycker det är viktigt att man skiljer på att det är inte samma ras, för då tror folk att dom kan ta vilken "welshhingst" som helst och betäckavilket "welshsto" som helst. Och man ska inte betäcka Welsh ponny med Cobtyp eller Cob, det blir fel i rastypen och jag tycker att man ska stödja de uppfödare som startat sek C gruppen inom SWF :)

Lorita
0

#6 helt klart welsh och tillägget vilken sektion det är Flört

Fourjoy
0

Jag brukar säga welshponny av cobtyp eller welsh C och sedan tillägga att C inte har något med storlek att göra…utan typen.

Jag kan förstå alla dessa som inte är insatta hur krångligt det kan tyckas att sära på sektionerna, men det är bäst att förklara så det inte blir misstag….. welsh rätt och slätt är väldigt otydligt

Måste säga att just sektion C har fallit i glömska på många sätt, tex försäkringsbolagen har ingen egen kategori for welsh C utan den går som welsh D….petigt kanske men det är ju inte riktigt samma sak…..Obestämd

Kris_J
0

Detta var var intressant! Är inte bevandrad i de olika Welsharna men vet att det är skillnader och är villig att lära mig mer. Lite har ju fatnat under åren men jag är ju maniskt ShetlandstokigFlört, även om ett Gotlandsruss finns i samlingen. Men nu när väninnan skaffat en sektion C känns det intressant att fördjupa sig lite mer.

Dyblygiad
0

Jag säjer

Mountain, welsh, sekt C och cob om de olika sektionerna,

Lorita
0

welsh som du säger säger jag B om för welsh är dom allihopa Skrattande
……………………………….sen säger jag ganska ofta partbred Oskyldig

ragnhild49
0

"C inte har något med storlek att göra…utan typen."

Det är väl en sanning med modifikation.

Alla sektionera är baserat på mankhöjden, eller hur? En "övervuxen" sektion C blir ju en sektion D, just på grund av storleken. En för stor sektion A blir en sektion B.

Elshira
0

Jag säger "Welsh av Cobtyp" till någon mer okunnig och bara "Cobtyp" eller möjligen "Sektion C" som man inte är säker på ämnet (vad det är man pratar om).

Hakuna matata!

Fourjoy
0

#12 Obestämd ….en som inte är insatt tror att sektion C innebär mankhöjden kategori C…..alltså C ponny, fast en sektion C kan vara både B och C ponny enligt mankhöjd…

just detta måste man förklara, många tror tex att mountain/ sektion B alltid är B ponny, sektion C är en C ponny och cob en D ponny…

Tycker är negativt att flytta och avla mellan sektionerna, det gynnar sällan individen, gäller även alla sektionerna, inte bara C…..men det är min åsikt..

Anna-Karin
0

Kanske lite off från ämnet… men ni som avlat länge… och är kunniga

Ibland har jag sett annonser på unghästar med sektion D pappa och sektion C mamma och avkomman varuförs som sektion C….

Sen har jag sett annonser med sektion C pappa och sektion D mamma där fölet varuförs som en sektion D… hur hänger det ihop… blir vissa kombinationer mellan C och D alltid sektion C… eller de????

Fourjoy
0

Den är i grunden en C men skulle den växa över C max mankhöjden så blir den en D. 

Sektion C ston (till majoritet) ligger ofta i högre delen av skalan 134cm+ och med en sektion D av medelstorlek så blir det tämligen ofta gränsfall, speciellt om blodbasen i C individen består av mycket D… har ju tyvärr varit/är mycket D inblandning under en tid då det är poppis att ha maxade "up to height" C.

ragnhild49
0

#15 Lite rysk roulett kan jag uppleva att det blir när man blander C och D. Man får titta på hur stor eller liten fölungen är, och kolla in vad som ligger bakom föräldrarna. Man får registrera i den sektion man tror att det kommer att bli. Praxis är annars att man registrerar i samma sektion som mamman.

Jag har ägt denna ponny, som på pappertet borde ha blivit en sektion C, men ack vad jag bedrog mig. Han hade som treåring en mkh på ca 142 cm. Här har du härstmaningen:

http://www.allbreedpedigree.com/index.php?query_type=horse&h=THUNDERBIRD12&g=5&cellpadding=0&small_font=1&l=

Anna-Karin
0

# 16 & 17 Jaha… då klarnar det bättre! Tungan ute

Tur att jag bara har sektion C… så slipper jag att fundera på vad det blir… om de inte växer över vill säga! Flört

VeronicaP
0

När man säger bara Welsh så förknippar jag det med Sek B faktistk , själv säger jag att jag har en welsh (slarvigt jag vet) och om någon frågar så sägare jag att det är en sek B,

Welsh mountain säger jag om de och sek C och Sek D

Arhults
0

Welsh Mountain är ju sek A!!  sek C och D är ju Cob typ och Cob! Welsh ponny är sek B

VeronicaP
0

#30 jag skrev fel och såg det sen men de gick inte att ändra skulle stå att att jag säger welsh mountain , Welsh  och sek C och sek D blir lätt så när man svarar för snabbt , vet mycket väl att Mountain är A men säger aldrig det utan bara welsh mountain för då vet folk vad man menar

Kris_J
0

#21 Jag förstod vad du menade även om meningen är lite skumt skriven.

VeronicaP
0

#22 men så känner du ju mig och min förvirrade hjärna också :P

Arhults
0

Vi är alla mer eller mindre förvirrade Flört