Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettövrigt
Läst 5792 ggr
bunnyheart
0

Varför just Welsh?

Varför gillar du welshen?

Vad har de som är så bra?

Har de något som är dåligt?

Skriv era svar i kommentarena!

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

Lorita
0

Jag gillar exteriören och temperamentet, små hästar i lyxförpackning Skrattande jag har partbred med mycket A och B blod (B-ponny)

Cob gillar jag också skarp och funderar lite om jag inte skulle skaffa mig ett sto att rida själv.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

bunnyheart
0

Jag gillar Welshen dels för exteriören och håller med Lorita om att det är små hästar i lyxförpackningTungan ute.

Sen är de lagom i storlek och vad jag förstått så har de ett underbart temperament Skrattande.

putteliputt  Flört

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

WinterPrince
0

Jag gillar framför allt Coben pga deras utstrålning och att dom kan lyckas i vilken gren som helst. En äkta multitalang.

Elshira
0

Jag (vi, min familj) har haft araber förr men "barnponnyer" införskaffades i samma stil - dvs eleganta, pigga och snälla ponnyer vilket resulterade i Welsh Mountains.

De är aldrig (visst är det ju personligt men över lag) slöa och tråkiga men är ofta ändå väldigt bra barnponnyer (här hemma går min brorson på 6 år in och ut med hingsten själv till hagen förbi stona).

Men förutom deras temprament är de ju sockersöta i min mening, vackra ädla huvuden och mycket gång - det syns att det är en welsh som kommer! Sedan tycker jag om att de är bäriga ponnyer (grova leder och ben) som inte går sönder av att bara titta på dem så att säga. De är ofta väldigt arbetsvilliga och får de bara chansen brukar de komma långt i både dressyr och hoppning (och körning) och hävdar sig även om motståndarna är mer än 1 dm höga som de andra B ponnyerna.

Förutom Welsh Mountain så gillar jag också Welsh av Cobtyp - en maffigare häst i ponnyformat.

Hakuna matata!

Zondell
0

Varför gillar du welshen?

Vackra, intensiva ponnyer med mycket charm. De får bedårande föl och ger allt för rätt människor. Jag håller på med welsh sekt B och part breds (ridponnyer). Gillar också idén om att de är snälla nog för en mindre kunnig ryttare men kan prestera för att aldrig begränsa en riktigt duktig ryttare.

Vad har de som är så bra?

Glatt temprament, snälla, goda prestationsegenskaper. Mångsidiga, lättfödda. Friska.

Har de något som är dåligt?

Kan vara en nackdel att hitta ryttare till ponnyer under 130 cm (kat B). Risk att de säljs ofta.

bunnyheart
0

Jag har också gillat araber i innan, men de är för stora för mig (är väldigt kort). Welshen av cobtyp älskar jag!, och welshen sek B men nu när det är något på G så har jag börjat gilla Welsh Mountainen Skrattande.

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Stasia
0

vi har welshmountain sek A.

Vackra o rörliga, inteligenta med ett super temperament.

Arhults
0

Vi föder upp Welsh sek B och Holländska Welsh Ridponnyer (NWR). Temperamentet och ridbarheten, utstrålningen hos dessa individer är oslagbara både hos sek B och hos våra welsh Ridponnyer.

Underbara varelser med med ett milt temperament och med krut att ta fram när det behövs, multitalanger i sporten!

Här nedan är några av anledningarna till att vi föder upp welsh och älskar det!!

bunnyheart
0

#8 gud vad fina!

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Zondell
0

Gillar han i blå grimma!

Arhults
0

#10 Jag förstår att du gillar honom, det är ju brosan ;)

Zondell
0

Jag gillar de andra också…

Dyblygiad
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ida är en stor anledning till att hela familjen älskar welshar.

Kan det beskrivas bättre än med dessa bilder!

Yngst ut först, 5 åriga Theo rider Ida själv, fotograf Jenny Staaf

Dyblygiad
0

13 åriga Tara tar sig en repa barbacka

Dyblygiad
0

Jag tar med mig en arbetskompis ut på tur, han är inte så ridvan, Ida är tolerant, hon förlåter en nybörjares misstag såsom grova skänklar o lite dragandes i munnen samt obalans.

Dessutom så är hon grymt viktbärande. Hon är 147cm och han är 1,90

Dyblygiad
0

Hon är liksom så härligt komplett. Alla kan rida henne.

Småbarn bär hon så försiktigt, nybörjare anpassar hon sig efter och när jag sitter på ryggen, ja då blir det mest bus av det hela Kyss

Hon var inga problem att köra in, vi har kört bröllop o tävlat lite körning. (dock är hon för fin för att sladda volten el dra timmer i skogen men gör om hon verkligen måste) Hoppning 10-9 på kvaliten och exteriört 43p och A prem när äldsta avkomman blev 4. Snart har hon fått ihop elitpoängen. Gångartsvinnare på kvaliten och kom 3a i Riksfinalen i hoppning.

Ja hon har verkligen allt! Är så störtskön att rida så man väljer oftast att rida barbacka, nya unga som gamla!

Denna sista bild har Jenny Staaf tagit på mig i Ida.

mariajalrup
0

Jag fick min absoluta drömponny som 11-åring, en welshhingst, stålgrå med ljus man och svans. Ja egentligen var han 3/4 welsh men han hade fått welshen alla goda egenskaper. Ett mkt gott temperament, fantastiskt allround med mjuka gångarter och en naturlig hoppförmåga som gjorde ridningen lätt för en 11-åring van vid envisa shettisar och russ!

Honom behöll jag tills mina ben blev alltför långa för att kunna rida c-ponny, han såldes motvilligt till en ny ponnyryttare.

I vuxen ålder har jag haft en hel del olika raser men inte direkt fastnat för någon - förrän nu när vi återigen har en welsh i stallet:) En welsh cob på 1,53 i mkh, en fantastisk liten häst med stor personlighet. Allround, lättsam att rida men ändå med lite nerv. Känns att man har hittat "hem" igen:)

stockholmsponnyn
0

Min ponny är korsning mellan Polsk arab och Welsh!

Han har Paulette Pan som mamma, en av hennes avkommor går SM i dressyr bla. !
Kaxes morfar Örnäs Sun Boy RW 27 är en riktigt fin hings också :)
Kaxes halvbror går msv hoppning, så welshen är en riktig allroundponny!

Kaxe går LB/LB och har även gått lite galopp :D