Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettavel-uppfödning
Läst 3989 ggr
ZABA
2010-03-08 16:32
0

Hingstval 2010?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag står i valet och kvalet vilka av mina ston jag skall låta träffa hingst säsongen 2010. Kanske jag inte skall betäcka någon, en eller flera? Svårt att bestämma sig och lika svårt tycker jag det är att hitta hingstar som förhoppningsvis passar till stona. Velar du precis som jag eller har du redan bestämt dig? Berätta!

Elshira
2010-03-08 17:38
0

Vi har ston till våra hingstar istället, men i år blir det med våran gammel Acrobat II och den andra gammeln Betty Boop II. De två andra stona har vi till vår Lord Milligan men de får vänta efter som jag vill rida dem först :)

Så nej här blir det enkelt ^^

Hakuna matata!

Lorita
2010-03-08 17:44
0

Jag betäcker inte i år och det kommer nog dröja länge, mina ston ska får arbeta ett tag nu….nyfikna så gå in på länken till min hemsida Cool

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

sting
2010-03-08 19:01
0

Hej

Vi ska betäcka Bjerregårds Zesse sekt D med Nebo Red Dragon, wmstona ska betäckas med M Soprano

Jag har inte bestämt mig än om T Morfydd sekt D ska betäckas om eller ej

Arhults
2010-03-08 19:34
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har inga problem alls, problemet är om jag ska låta någon gå tom eller ej Obestämd.

Jag ska betäcka de flesta ridponnierna med Speyksbosch Dancer.

Sen ska jag betäcka Welshstona med Downland Jaguar och Cottrell Mystery.

Arhults Waldemar kommer från halva Maj att finnas i Tidaholm hos Susanne Gustavsson på Lillemons Stuteri, han tar emot welshston och andra mindre ston!

kazper
2010-03-09 22:29
0

Hej.

Planen är att betäcka ett sto i år men hingstvalet är inte riktigt bestämt ännu. Funderar lite på någon av dessa:

Fjordglimt Sir Thomson RWD 17

Ias CADARN KWD 48

Pentyparc Shonnyn Ddu KWC 15

[Hallonqvist]
2010-03-10 08:52
0

Här är det vel-stuga på hög nivå Tungan ute Kanske betäcker någon, kanske alla, kanske ingen. Vi får se lite längre fram i vår. Marknaden är ju som den är och jag vill inte sätta fler hästar till världen som inte blir sålda.

ZABA
2010-03-10 09:50
0

(#6 Samma resonemang på den här sidan Stockholm!)

ragnhild49
2010-03-10 10:25
0

#6 och 7 "Same same" här hos mig ,30 mil norr om Huvudstaden.

Arhults
2010-03-10 11:31
0

Nej hörni ni ska tänka så här, nu har bankerna börjat investera på nytt, dom börjar alltid på en hög sässong… när folk vill köpa då har endast dom som betäckt ponnier något att sälja, ni andra har inget att sälja!

Men som alltid när man betäcker måste man vara beredd att ha kvar sina föl under en eller ett par vintrar!

Vi väntar 10 föl, vi har inga unghästar kvar att sälja endast 1 eller två föl från förra årets kull om 6 föl! Innan dessa har blivit 3 är dom alla sålda!

Nu funderar jag på att sälja mina två 3 årsston ridponnier och spara något nytt istället Obestämd!

Men jag velar och funderar på att låna ut magen på en eller två ridponnyston, då får dom stå kvar fast någon annan äger fölet!Skrattande

[Hallonqvist]
2010-03-10 11:51
0

Jag vet mycket väl att utbudet måste följa efterfrågan, och att man absolut måste betäcka för att ha något att sälja när det är goda tider.
Men det är svårare att förklara för hästarna som inte har någon box att komma in i på kvällen när det stormar, och när det inte finns markgeologiska möjligheter till lösdrift pga ytan. Då får antalet invånare i stallet anpassa sig efter boxarna, inte tvärtom. (tyvärr Flört)
Hade man bott på stor gård på landet med massor av mark hade det varit en annan femma, då hade det löst sig. Men när man bor i ett uppväxande villaområde med närmre och närmre till grannen funkar det inte lika bra att samla dom på hög. Man gör ju vad man kan utefter sin förmåga och möjlighet.

Så veleriet får fortsätta tills en häst eller två eventuellt säljs Tungan ute

Fourjoy
2010-03-10 14:38
0

varför sälja när man kan köpa fler? Skäms

1 sto ska betäckas med troligtvis Jack,

ZABA
2010-03-10 14:49
0

(Litet trådkap av min egna tråd)

#11 Jag har ponnyer till salu! Flört

Elshira
2010-03-10 14:50
0

#11 Säger som dig, inte vill man ju göra sig av med dem ;(

Hakuna matata!

Fourjoy
2010-03-10 14:53
0

#12  för sent….Flört

ZABA
2010-05-16 11:18
0

Nu har jag velat klart.

Mitt stamsto är nu hos till Sverige återimporterade Scrafton Night Owl RWM 43. Spännande!

wester-ek
2010-05-16 11:43
0

Vi har oxå bestämt oss…

Vårat ena Wm sto + det stoet vi lånade in som skall tillbaks till ägaren i höst ska båda betäckas med Molstabergs Sandstorm RWM 31

Det är lite på samma grunder som förra året när vi valde och för att han otroligt fin trots sin ålder, lämnat/lämnar fina avkommor.

/M

Arhults
2010-05-16 12:12
0

Vi betäcker med våra egna;

Första stoet är inseminerat med Speyksbosch Diablo

Welsharna betäcks med Downland Jaguar och Cottrell Mystery!

Arhults Waldemar finns hos Susanne Gustavsson på Lillemons Stuteri!

Ridponny stona betäcks med Speyksbosch Dancer, S Diablo och EG Pauli!

Efter mycket velande betäcks troligen samtliga ston igen!

Av årets föl ska de flesta säljas, vi behåller welsh stofölet och en hingst e. Diablo, sen får vi se vad de andra ger för något de som inte har fölat :)

lagansponny
2010-05-16 13:23
0

Ett sto 5 årig wm betäckt med Storemyrs Scooby Doo. Andra stot hos oss ska betäckas när hon börja brunsta.

Så två föl förhoppningsvis hos oss.

Dyblygiad
2010-05-16 17:35
0

Jag har sålt allt som säljas skall men jag väljer ändå att itne betäcka så många ston i år. Även i år hade jag tänkt mig att inte betäcka alls men i morgon kommer årets betäckningshingst hit och då är det ju dumt att inte betäcka alls eller hur.

Halvblodstoet är betäckt med Donnerfly och sen ska jag betäcka ett sekt B sto sent i sommar. Troligen blir det Moflos Fantasi som skall betäckas med Bostorp Tuborg, annars så blir det Celmah. Det avgjörs helt o hållet av hur mina tjejer vill tävla stona till hösten/nästa år. Nästa år är det Taras sista B ponny år och då är det trist att stoet är dräktigt. Samtidigt vill Therese få en chans att tävla Celmah i LA och skulle det gå bra så är det trist att inte kunna fortsätta till våren. Svårt val det där.

Ida fölar sent i år och jag har lovat henne en paus i avelslivet, nästa år hoppas jag att få se henne på tävlingsbanorna. Ronja ska tävla några år till innan även hon ställs i avelsboxen.

vildapillan
2010-05-19 17:24
0

Vi betäcker våra 2 mountainston med Rosinas Last Storm…

Våra 5"cobbar" betäcks av Gwynfaes Jaffteh…

Fairy
2010-05-20 14:33
0

Inga betäckningar alls iår. Vi får se nästa år, ev cobsto då.

Zondell
2010-05-20 18:49
0

Jag skall betäcka 3-årsstoet Isadora Arden e Veronas Gerswin u Alicia Arden e Sweet Reclaim xx med vår egen Game Over. Väntar två föl, ett welsh B och en Ridponny. Får se om jag har möjlighet att behålla.