Welshponny iFokus

Welshponny

Etikett: att-rida-köra-welsh
Läst 7316 ggr
Anna-Karin
0

Köra häst lös i transport

Jag undrar om fler av er kör era unghästar lösa i transporten och om ni har någon erfarenhet av det.

När vi transporttränade vår unghingst på 1 år, sektion C så hoppade han över bommen så fint och nu funderar jag på att köra honom lös i transporten istället på söndag utan varken mellanvägg eller bom i transporten… vi har gjort så om vi har haft någon stökig unghäst av våra shetlandsponnier… men denna är ju mycket större.

Hur gör ni andra med "hoppglada" unghästar i transporten?

ragnhild49
0

Jag vill vara säker på att ponnyn är van att vara uppbunden i vardagen, innan jag knyter fast den i transporten. Att åka ensam första gångerna kan vara otäckt för det lilla flockdjuret, så jag föredrar att köra unghästar lösa, när som skall åka ensamma.

Inte roligt om dom skuttar över bommen och bryter ett ben!

ZABA
0
Anna-Karin
0

#1 o 2  Tack för tipset… han är i och för sig van att stå uppbunden… men inte att vara ensam… då provar jag att köra honom lös i transporten… för då kan väl inget hända, eller? Nej, jag är inte alls nojjigFlört

Dyblygiad
0

Jag lastar hoppande unghästar bak o fram i transporten. Binder dem i bommen bak. Jag vill inte ha stora unghästar lösa.

Anna-Karin
0

Ja… det kanske går att flytta bommen och sätta den bak… det var ju oxå smart… mer ideér….

ragnhild49
0

Om du inte har frambommen kvar i transporten (troligen kommer inte ponnyn att hoppa över bommen om den slipper vara uppbunden) måste du försäkra dig om att den lilla dörren är ordentilgt låst, utifrån. Det lilla löjliga skjutspärren som sitter på många släp står inte emot, om ponnyn där inne råkar ställa sig och trycka rumpan mot just den dörren. Alltså, rejält låst liten dörr!

Fourjoy
0

Har du ingen äldre transportvan, lugn ponny som kan åka med som sällskap? som kan lära den….bättre att lära dom från början att åka rätt så slipper man och ev andra som ska hantera ponnyn i framtiden mycket bekymmer… dom blir ju inte mindre med tiden och ju äldre dom blir ju mer envisa kan dom bli…

Föl är väl en sak att ha lösa men åring och uppåt ska lära sig att åka rätt. Binda dom kort brukar kunna hjälpa.

ragnhild49
0

Det kan vara just det att dom är för kort bundna, som ungponnyn reagerar mot. I sina försök att ta sig lös, kan oyckan vara framme och dom "går över" frambommen.

Naturligtvis skall det inte bli en vana att åka löa, och som du skriver, kan man köra den med en annan, lugn ponny, brukar det lösa sig.

Dock, jag vet ponnyägare som som sysslat med ponny i många år,som optimistiskt knutit fast sin ponny i transporten och det har slutat i "ond bråd död", fullständigt i onödan,

Anna-Karin
0

Tack för alla tips… han kommer att åka lös nu i början sen kanske han åker fastbunden baklänges… en lugn kompis kommer att inhandlas så det ordnar sig nog med tiden när han får mer rutin på att åka. Idag gick han rätt på lemmen och in i transporten och åt sitt kraftfoder där inne… det är inte själva transporten han är rädd för. Man blir ju lite nojjig när det händer något med sin juvel…

Fourjoy
0

#8 Då har man nog inte lyckats så väl med att vänja dom vid att vara bunden om dom inte accepterar det utan känner antingen panik eller protesterar. Sen måste man ju ha koll vad som händer där bak och inte bara fortsätta köra om det blir livat, man märker ju ofta om dom rör sig mycket eller så ser man det genom kamera eller fönstret som finns…en ponny som får panik eller hoppar över bommen står inte still…..en  ponny som åker bra märker du knappt inte av…

Onödiga situationer som kan undvikas… därav så har man mycket igen om man lägger ner ordentligt med tid VARJE DAG från det dom dimper ner i halmen och har man hanterat/tränat ponnyn tillräcklig dyker sällan dessa problem upp…. det finns inget att vänta på om man vill ha en trygg och lätthanterlig ponny och den som lider mest av att man hanterat för lite är ponnyn i slutändan.

Det är det värsta när man får dom från England, oavsett ålder är dom ofta sorgligt lite hanterade….och ju äldre desto svårare för dom att hantera förändringar och de första 6 månaderna i livet är en ytterst viktig tid att förbereda dom för resten av livet…efter 6 månader försvinner mamma och då ska dom stå på helt egna ben….då gäller det att dom är trygga i sig själv och inför sin omgivning..

Det är bara att träna på och förstärka positiva intryck, ju mer desto bättre och ju mer trygg blir ponnyn i alla situationer den ställs inför.

WinterPrince
0

När vi fraktade hem min ettåriga welsh cob åkte han lös i transporten. Inga problem! Kan berätta också att under min tid i Wales så transporterades även vuxna hästar lösa i transporterna (vet att det är olagligt här)

Men när min lille sen skulle på sommarbete åkte han bunden med kompis jämte. Inga problem det heller.

Houdini
0

Har bekanta (olika personer) som har "tappat" ut unghästar som stått lös i transporten. En som fick upp framdörren och en annan som lyckades öppna luckan bak (den lilla överluckan) och hoppat ut i farten.

Ingen av dem mådde särskilt bra… (varav den ena flög direkt till himlen).

Därav transporterar jag ej gärna lös.

JenD
0

#12 Usch vad hemskt, jag har funderat på detta hur jag ska göra när jag hämtar hem min 1åring från betet. Han har åkt lös innan och alltid stått som en ängel. Det enda han har gjort är att vända sig om och åkt baklänges nån gång. Man blir ju orolig när man hör såna historier.. Han är ju tränad att stå uppbunden men inte i transport dessutom tycker han inte om transporten i allmänhet men som sagt brukar det gå bra när han väl kommer på.. Vad tycker ni? Ska man prova binda upp eller ska man träna på det först kanske på hemmaplan? Det är ca 45min körning..

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

[Hallonqvist]
0

Eller så binder man upp unghästen precis som man gör hemma i stallgången eller var det än må vara, och så pallar man upp med halmbalar framtill upp till bomhöjd. Vill hästen hoppa så kan han göra det, men kommer inte särskilt långt… jag har alltid mina uppbundna, ganska så kort och gärna med två grimskaft, ett på varja sida. Då har dom inte en möjlighet att hoppa. Tilläggas bör att ingen av dom nånsin har varit nervöst lagd utan finner sig i att stå med lite kortare snören utan problem. Dom gillar läget och står där dom står, utan problem.

Fourjoy
0

Ta ut mellan väggen om han inte gillar att åka, dom kan ha svårt med balansen i transporten när dom är yngre så det är lättare för dom att stå "brett" och själv kunna hitta en bekväm ställning, bind honom med normal längd, en höpåse så han har något att göra och kolla honom ofta så går det nog bra….ta tid på dig och kör sakta och försiktigt.

alternativt om du kan ta med en åk-erfaren ponny som han känner sen tidigare som kan fungera som stöd.

Elshira
0

Först ock främst ser vi till att hästen är van att kunna stå uppbunden utan att få panik eller vara allt för nojjig. Sedan brukar de få åka med en kompis som de gått med osv som är van att åka om detta finns.

Men det brukar alltid gå bra för oss och har aldrig haft problem med att köra unghästar över huvud taget. Dock brukar vi åka utan mellanvägg första gången om den ändå ska åka ensam.

Men som extraåtgärd om vi kör en häst som aldrig åkt transport förr är att packa in hö/halmbalar framför bommen ganska så högt antingen upp till bommen eller lite extra. Tänk dock på att binda fast allt ordentligt så att hästen inte kan få in några ben eller slita lös balarna bakåt i transporten)

Detta brukar ge dem något att göra (bita/äta lite på höet) och om de hoppar eller kanske får upp ena benet så blir det kvar där och hästan kan få bort det själv istället för att den ska hamna med ett ben på andra sidan.

Hakuna matata!

Fourjoy
0

Halm/höbals snörena? risk att fastna i dom..

Elshira
0

Man får pussla lite, brukar se till att bara lägga dem på längden (med den "trubbiga" sidan uppåt) och skarva i med hökakor där det behövs, men vi har även satt en mindre pressening över. Annars fungerar väll plywood skiva bra att sätta framför med.

Jag vet inte hur det är för andra, men vi har 15-20 kg balar och de är oftast väldigt hårt pressade och snörena för man alltid "gräva" efter när man ska öppna balarna. Så det ska nog mycket till för att en hov ska kunna komma ner precis i rät läga och lyckas fastna. Men att ha sönder snörena lite vore väll kanske inte e så dum idé.

Men tror nog det är större risk at de skadar sig om de hoppar över över bommen utan balar än att de skulle både hoppa över och lyckas fastna i ett snöre.

Hakuna matata!

Izzi
0

Vi har kört många unghästar och i stort sett alla har varit uppbundna o inget har hänt.

Föl kör vi dock lösa. Men så fort hästen är van att stå uppbunden i stallet så har den blivit uppbunden i transporten.

Har däremot fått hem ett par för inridning som har stått med bägge frambenen över bommen o intrasslade i hönätet när de anlänt till oss.

Vad gäller uppbindning, så ska man iallafall tänka på vid längre sträckor att: Hästen skall kunna sträcka ut hela halsen, för om den får slem i halsen så måste den kunna ha halsen rakt fram för att få ut slemmet. Annars är det risk för transportsjuka.

Lorita
0

Jag binder mina kort och lågt, dom bör inte kunna få huvudet över bommen i höjd.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Houdini
0

Hur menar du? Har du bommen över hästarnas huvud?

Det viktiga är väl ändå att hästen inte får frambenen över bommen?

För lågt låter lite farligt?

Lagom höjd på bommen, övre boghöjd har jag (så hästen kan luta sig och ta stöd mot bommen med bogen, men ej så högt att de kan krypa under heller). Binder  upp så hästen kan balansera med huvud och hals, naturligtvis över bommen..  men inte så långt att de kan tråckla frambenen över bommen.

Absolut inte fixerat huvud!!!

Fourjoy
0

Bommen måste sitta på rätt plats…. övre bog höjd är lämpligt.

Sitter den lägre och dom är kort bundna riskerar dom ju bryta nacken om det blir en inbromsning….hua… Förvånad

citrina
0

En för hög bom kan ge skador på halsen, måste sitta i boghöjd, precis som vi människor ska ha bältet över höftknölarna och inte magen.

Om hästen har tendens att hoppa över bommen kan man sätta en halsrem i bommen.

Ingen frambom alls och man riskerar en häst m bruten nacke om man måste nödbromsa.

Lorita
0

Jag måste förtydliga min binder jag i väggen fram i transporten och aldrig i bommen, då kan dom inte komma över bommen om dom reser sig.

Sen får man se till att träna hemma ganska mycket så dom är vana att vara själva och stå bundna.

En nödbromsning och en lös häst är inte något kul, då kan den stå hur dumt som helst och kraften blir ju större om hästen får åka en bit innan den landar i väggen.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Elshira
0

Se till att hästen är van att stå fastbunden och åk gärna med en kompis om möjlighet finns.

Själv har jag alltid mina hästar vana att sitta fast och då binder jag dem alltid så kort att de inte kan hoppa över bommen istället.Får de panik av att sitta så kort (har inte haft någon som gjort det) så kan man antingen ställa dem baklänges och sätta dem i bakbommen så de inte kan hoppa över eller så ställer man in halm/höbalar som man knyter fast ordentligt. Se till att halmbalarna går in en liten bit innanför bommen bara så de inte får ner ett ben mellan bommen och balarna.

En liten detalj som jag brukar se till när jag knyter fast dem i bommen (då i fram, och jag har en öggla som sitter på framsidan av bommen) är att jag snurrar grimmskaftet framåt-neråt-bakåt-uppåt. På så vis blir skaftet lite kortare om hästen går framåt och längre om den går bakåt (rör sig om drygt 1 dm kanske).

Men att ha hästen helt lös i transporten är inget jag rekomenderar då de som fler nämnt, kan få upp dörren samt att det kan bli väldigt tokigt vid en nödbromsning.

Hakuna matata!

ZABA
0

Istället för en massa halm/hö-balar vid bommen använder jag mig av en kraftig träskiva som alltid sitter i transporten. Den är fäst i bommen och går hela vägen ut mot väggarna och golvet. Suveränt framförallt när man åker med ston och föl då trp blir som en liten box. Inte en chans att någon häst/ponny kryper under bommen med skivan på eller komma åt att öppna skötardörren. Har tack och lov aldrig haft någon egen som skuttat över bommen.

I övrigt binder jag sällan mina ponnyer i transporten även om de är vana att sitta fast på stallgången eller dylikt. Ponnyn har då möjlighet att själv välja färdriktning (om de åker ensamma). Oftast ställer de sig självmant rakt med bakdelen i färdriktningen eller lite snett med huvudet mot transportens bakluka.

Nödbromsningar är alltid tokiga oavsett hur hästen/ponnyn åker.