Mätning - numera bara på klinik?
I propositionen till 3-årstestet står att de ponnyer som saknar mätintyg ska mätas på plats men idag när jag pratade med id-kontrollanten/"mätaren" sa hon att det är nya regler och mätningen måste ske på klinik.
Vad gäller, man tycker ju att hon borde ha koll som jobbar med det, men det borde ju de som skriver ptopositionerna till 3-årstesten också….

Fast i den här propositionern står iofs också att 3-årstestet är öppet för 4- och 5-åriga ponnyer…

Fast du måste skilja på mätintyg och mätning på plats.
Det står i proppen att de ponnier som HAR mätintyg inte skall mätas på plats. De är inte så att ni får ett mätintyg för ridtävling när de mäts på plats.
Nu länkade du inte till en propp utan till råd o anvisningar. På många håll så har de både 3 årstest o kvalite samma dag.

Det är klart dom inte kan kräva ett officiellt mätintyg till treårs test, där görs bara en mätning precis som man gör på en hingst premiering.
Mätintyg för tävling är något helt annat!
#3 Tänkte väll, när jag skulle få licens på min Mille så behövdes det ju inte ens mätman, endast Veterinär (han var dock klart under 122 cm, dvs 118 cm).
Hakuna matata!
Kan hingstarna mätas på plats vid t.ex. visning till kvalitétetsboken… eller måste de vara mätta på klinik för det?
Vad jag har hört så kommer vissa mätmän vara knutna till vissa kliniker… men många av dem har väl "vanliga" jobb oxå… i så fall vill det ju till att man får en tid då både veterinär och mätman har tid… eller har jag missuppfattat det hela????
#5 Idag ska man ha veterinärbesiktning innan man åker på kvalitén så jag antar även mätning ska vara gjort då (är dock inte 100). Men för kvalitetsvisningen behöver du inte ett "riktigt" mätintyg utan det gör veterinären (dock får man kolla så de har mätsticka).
Hakuna matata!
# 6 Då är det ju inga bekymmer om bara vetten behöver mäta utan mätman
… jag har koll på att man skall veterinärsbesikta innan kvalitétsvisning.
Då borde väl en vanlig mätman kunna mäta på treårstestet oxå, eller?
#7 Ja du kan ju ringa och höra om det kanske ska vara mätman (en ensam) men som får komma hem till dig, eller om det går lika bra att få hästen mätt på plats (är ju smidigast). =)
Hakuna matata!
#7+8 Efter 1 april 2010 får "en ensam mätman" inte komma hem för officiell mätning. Sådan mätning måste göras på speciella kliniker. Kan tänka mig att mätmännen ändå mäter ponnyer hemma hos folk som är intresserade av att veta en ungefärlig mankhöjd. Men som skrivet, då blir det utan officiella intyg.
#9 Men nu var det ju inte officiella mätintyg vi menade, vi vet redan att det är nya regler sen April :) Men det var därför vi diskuterar vad som krävs för 3-års test och kvalitetsvisning =)
Hakuna matata!

*6 Du menar väl inte att ponnyn ska ha en fullständig vetbesiktning innan man visar den på kvaliten? Då kan föreningarna slå igen det arrangemanget. Vem betalar 1500-2500 för en besiktning för att visa på sånt?
Om det stämmer så var kan man läsa de nya reglerna? Har inte hört detta förut.

Okej, då behöver jag alltså inte bry mig om mätningen innan treårstestet (hon är ca 143 i mankhöjd).

11# Nej jag tror att hon menar att hingstar som skall visas för kvalitetsboken måste vara klinikbesiktade innan visningen.
För 3 årstest och kvalitetsbedömningen så behöver man varken ha mätintyg el veterinärbesiktning innan.
Det som är nytt med mätregler är det som gäller ponnier som tävlar inom ridsporten, alltså inte avel el trav.
Numera måste man mäta ponnyn på ATG klinik och anmäla sitt intresse för mätning via tävlingdatabasen. Tävlingsponnier mäts vid 4, 6 och 8 års ålder. Dock har jag för mig att 6 åringar inte behöver mätas om förrän vid 8 års ålder ifall de är små inom sin kategori.
Ja precis, det är hingstar som ska ha veterinärbesiktning, dock inte fullständig utan efter SH's defektlista. Dvs inte böjbrov och så.
Hakuna matata!

*13 Trodde nästan det var så. Det gäller att hålla isär begreppen annars kan det lätt bli fel.
Vad gäller mätningen så gäller samma för 4-åringarna är dom 5 cm mindre än gränsen på kategorin så behäver man inte mäta som 6-åring utan först som 8-åring. Alltid nåt positivt i det hela!

#9 Fast vi som tävlar på travet får fortfarande mäta våra ponnyer hemma och det är giltligt där .
Det värsta är att Ridsportsförbundet har inte riktigt koll på vad de håller på med för när den reglen trädde i kraft 1 april så hade ändå ingen information gått ut till mätmännen och ingen visste hur det skulle funka.
Sen är det ju rent bullshit att det inte ska bli dyrare än vad det har varit och mäta nu , de kan aldrig få det till att bli lika billigt som man kan mäta hemma eller som när vi har det organiserat på travet.
#0 Du har ju fått svar på din fråga , har du inget gilitmätintyg så mäts ponnyn på plats men du får inget mätintyg där.

*16 Ja nog blir det dyrare alltid. Mätman ett 300 mätman två 250 och veterinären troligen 400 = 950kr. Tror att vi gett ca 400 innan, 200 till veterinären och 200 till mätmannen.

16# Det blir synd om russen som både tävlas trav o ridning, dubbla mätintyg ……travmätningen är ju inte giltigt för ridningen. Fånigt hela historien!
#18 är detta sant? Vafasen. Det är ju trögt? Ingen möjlighet att överklaga detta beslut? :S

18 Ja verkligen och inte bara russen även shetlandsponnyerna för det gäller ju även vanlig körning (som går inom risportsförbundet)
Nu hann vi mäta de som behövde mätas i år innan 1 april , men våra andra hästar får väl hålla sig till trav då ännu så länge för inte har man råd att åka in med 4-5 häsar och mäta och betala runt en 1000 lapp st då hamnar man ju runt 5000 för alla …
Mätning - Numera bara på Klinik.
En bra ny regel som jag tror alla förstår anledningen till. Mätfusket. Synd att alla blir drabbade. Bra att fusket förhoppningsvis minskar. Information om detta gavs under konferens med Svenska Ridsportförbundet 6/3 2010 Sthlm.

#21 Fast jag tror inte att de fuskas så mycket och jag tycler det är för j--ligt då de blir så dyrt.
På travet har det varit kontrollmätning några gånger och då är det ju bestämt innan vilka lopp som ska mätas i och då vet de ju inte vilka hästar det blir innan , kan tala om att det inte var en enda av de som mättes som var för höga och måtten stämde bra så jag tror att det är mycket skitsnack rent ut sagt , förr fuskades mer men nu för tiden är det inte alls samma ..
Sen kan man fråga sig hur det blir på Gotland då om ATG kliniken lägger ner där , ska de behöva åka till fastlandet och mätas
#21 Enligt Svenska Ridsportförbundets information är det inte travet som missköter sig - den ridsportgren som utmärker sig på den fronten är ponnyhoppningen.
När jag i efterhand läser min meningsbyggnad vill jag förtydliga att jag är medveten om att travet inte ingår i Svenska ridsportförbundet.

#23 Jo men jag vet att de även har haft kontroller på hopptävlingar här i mina trakter utan att det var fel någon stans så jag håller fortfarande inte med om problemet, det är väl som med FK när de trodde att det var många som fuskade med VAB men det visade sig att det inte var så många som de trodde och det kostar mer än vad de smakade om man säger så men inte kan de ändra sig för det.
De lovade också att det inte skulle bli dyrare men de ser man ju alla redan nu att det har blivit , hur f-n ska de kunna få ner mätpriserna som man har betalat nu ? Vi betalar 350- 400 kr för slutmätning när vi har organiserad mätning inne på travbanan tex

Sen är det ju samma mätmän som mäter på travet som inom hoppningen så jag kan ju inte förstå resenomanget ens på det viset .
Har aldrig fått betala under 1000 lappen förut för mätning, varken hemma eller borta, så det är inga nyheter men tycker det är lämpligt om man kan åka till ATG kliniken och mäta, då slipper man jaga efter mätmän och veterinärer och passa in en tid som passar alla…
Men dom borde ha effektiviserat det lite bättre innan man kör igång karusellen… det verkar så halvfärdigt…

Fördelen med det hela är att man slipper jaga veterinärer och mätmän. Nackdelen är att det kanske blir för få tillfällen för mätning. Det gäller att vara ute i god tid.
Betalningsmässigt så kostar det mindre ju fler ponnier det är som kommer. Har man då med sig 5 st så borde det inte bli så dyrt. Problemet är bara att ta med sig alla 5 på en gång ;)
Tur att man idag bara har färdigmätta ponnier i familjen 
Baah om detta är fallet (har själv ponier som blir fyra nästa år och skall starta inom ridning)
Tycker ju att det mätingtyget borde gälla för travet med? Även om det inte är tvärtom? Alltså om man mäter hemma så gäller de bara trav o inte ridning, men om man gör de på klinik så borde de gälla båda om man skickar kopior till båda?
Eller är jag helt ute o selgar..?