Welshponny iFokus

Welshponny

Etiketthingstar
Läst 4084 ggr
lagansponny
0

Storemyrs Scooby Doo

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns tillförfogande till friska ston. Står i Norrtälje.

För mer info Ring Angelica 0761665134 eller gå in på hemsidan www.lagans.dinstudio.se

VeronicaP
0

Får jag fråga om du har visat han på någon hingstvisning ? är han veterinärt godkänd, för du språngrulla ?? Löst Hingstlicens ?

Vore ju bra att upplysa om sådan också då jag ser att han bara är 2 år nu i år , är det väl lite väl tidigt att använda honom i avlen .

lagansponny
0

Licens är inskickad. Veterinären godkände honom. Ja jag får språngrulla. Har inte missat något.

Vet att han är 2.. men som du kanske vet så FÅR man lösa licens from 2 års åldern. Mitt val om jag vill ha honom i avel. Allt hänger på hur dom utvecklas.. hade han inte utvecklats som han har gjort hade jag inte använt honom!

VeronicaP
0

#2 Trodde faktiskt det var 2 åringar på hösten , men welsh kanske man får använda alla redan nu till våren , andra raser får man faktiskt inte visa fram from hösten som 2 åringar så NEJ jag visste inte att man fick göra det.

Men jag kan ju som hingstletare tex ha lite info om den är visad fram till kvalitetsbok, eller visad på utställning mm bara ett tips i all välmening så det är lättare för ev sto ägare som är intressrade

ragnhild49
0

OT

"Trodde faktiskt det var 2 åringar på hösten"

Alla hästar fyller år 1/1 oavsett verklig födelsedag. Med andra ord kan man ha ett föl som är fött sent på sommaren, ett år och den 1/1, året därpå räknas som ettåring, trots att den verkliga åldern är kanke bara är 5 - 6 månader .

VeronicaP
0

#4 Jo men innan fick man inte visa fram dem förrens de var 2 !/2 då ,(på hösten) just för att de skulle kunna utvecklas i lugn och ro , så jag menade , jag vet att alla hästar eg räknas som 2 from 1 jan, men visste inte att Welsh hade släppt på det så att de fick användas alla redan på våren som 2 åringar

Fourjoy
0

Observera dock att han inte får användas i avel förrens du har licensen i handen, att den är inskickad spelar ingen roll, har du otur kan det ta tid att få licensen.

I bland kan man få vänta på licensen om tex DNA inte är klart eller om det är många som ansökt samtidigt.

lagansponny
0

#6 japp vet om det.. Så jag hoppas på att det går smidigt så jag kan använda honom på mitt egna sto iallafall..

DNA kan ju verkligen ta LÅNG tid. men hoppas på att det gåt bra utan strul.

Fourjoy
0

1 DNA prov fick jag vänta över 6 månader på Förvånad  tur att jag inte hade bråttom med licensen, ett annat tog bara 1 månad….men det gäller att vara ute i väldigt god tid har jag märkt, höst och vår verkar vara busy på testfronten, det som tog 1 månad skickade jag in på senare delen av sommaren så det verkar vara en bra tid att ansöka om man vill ha licens året efter.

Elshira
0

Själv hade jag aldrig använt en tvååring oavset om han var fin eller inte.

Precis som att de kan se ut som katastrofer och utvecklas till riktigt snygga saker kan det precis vara tvärt om. Faktum är att många av de hästar man ser vinna som unghästar "försvinner" med åldern.

Så jag hade väntat till i.af tre års ålder med att se hur han kommer att se ut. Det finns ingen som helst anledning att avla på en häst som bara blir en "medelmåtta" då det inte för rasen framåt. Hade han varit en "medelmåtta" met tävlingsmeriter är det en sak, men han är ju varken visad eler tävlad.

Sedan vad det gäller licensen, även om du vet att den är på väg och kommer säker inom en månad eller så så är det datumet på när du har den i handen och när du betäckt stoet som gäller.

Hakuna matata!

Dyblygiad
0

9# Jag har inget emot att använda mig av en 2 åring om jag tror på stammen. Förra året fick jag en avkomma som visades med 42p efter en 2 åring. Hans andra avkomma visades även den med 42p.

Vad jag därmot tycker är viktigt när man använder en oprövad hingst, oavsett om den är 2 el 15 år, är att man har ett väl prövat sto. Ett sto som man vet vad den lämnar.

Tävlingsmeriter skiter jag högaktningsfullt i, det är inte dem som hingsten nerärver. Exteriören och temperamentet är viktigare för mig.

Däremot kanske ts ska vänta med att annonsera på sin hingst tills alla papper är klara Glad

Tråkigt om det är stoägare som är intresserade och så är allt inte klart förrän i juli el augusti.

Elshira
0

#10 Vad händer om det visar sig att hingsten du trodde på inte blev vad du hoppats? Du får avkommor som inte heller räcker till, och räcker de ändå till så har de fortfarande en "miss" i stammen och kan lika bra själva lämna dåliga avkommor om man nu väljer att ha dem i aveln. Blir de "misslyckade" så är de alltså inget för avel och har kanske avlats på föräldrar som varen har hoppteknik eller något annat. och "kan" inte bli annat än en skogsmulle.

Och om du nu skiter i meriter totalt (ja visst det kan jag till viss del hålla med om, för mycket ligger i träningen och därmed förutsättningar), så hur kommer det då sig att man avlar på meriter i hästvärlden där man faktiskt tjänar pengar (trav/gallop, eller hoppning/dressyr, ja oavsett)? Det finns ju en anledning att man inte bara avlar på "de snyggaste" vad det gäller tävling.

Och att du har avkommor som visades bra efter en tvååring har ju inget med åldern på pappan att göra, det beror ju på vad han "egentligen är" (dvs hans gener) vilket man först med säkerhet vet när de är 3-6 år, då de är fördigväxta med andra ord.

Hakuna matata!

Dyblygiad
0

All avel är chanstagning. Alla avkommor kan bli dåliga oavsett föräldrar. Som stoägare bör man veta vad som passar med sitt sto. Stolinjen är viktigare än hingstlinjen anser jag.

Det spelar ingen roll om hingsten hoppar 160 om den inte nerärver sin hoppförmåga. Likaså spelar det ingen roll om hingsten själv går SM om den inte har rastyp för sin ras.Skillnaden mellan welshavel och sportaveln är att vi har en rastyp att vårda om, det har inte sportaveln att ta hänsyn till på samma sätt.

vilka missar pratar du om att avkommor till en 2 åring skulle få i stamtavlan? De är ju stambokberättigade även efter en 2 åring som löser licensen.

Generna från en avelshingst ser man först när avkommorna är några år på nacken, inte åldern på hingsten. Det är vad som kommer ur hingsten som räknas, inte skönheten på hingstens kropp.

Har man en 2 årig hingst med starkt möderne på bägge sidor så är det större chans att man får en bra avkomma efter en sådan hingst med ett sto som har starkt möderne än om man använder en hingst som fått 40p som vuxen, där mödernet inte är starkt.

Vissa avelshingstar är lyckoträffar och har inga meriterade syskon medan andra är planerade avelsarbeten……..

Elshira
0

#12 Hingsen kan ju lika väl bli "misslyckad" även om den har toppstam bakom sig. Och visst blir avkommorna berättigade, men varför inte vänta ett eller två år till och vara på den säkra sidan. Vilken hingst mår bra av att behöva stressa runt blans ston medan de fortfarande växer?

Låt pojkarna vara pojkar.

Hakuna matata!

ZABA
0

Ibland är det tur att vi i Sverige är tillåtna att ha egna åsikter.

#13 Blir en färdigvuxen hingst mindre stressad bland stona? I mina ögon beror eventuell stress mer på individen som sådan, inte åldern. Sen kan man ju se det så att en tvåårighingst rent fysiskt inte bör/klarar av att betäcka några mängder med ston. Det är ju upp till hingsthållaren att ta den bedömningen.

Nu är det nog inte någon större risk att så pass unga hingstar betäcker "för mycket" här i Sverige. Den tvååriga sektion A-hingst som betäckte mest 2009 hade 8 betäckta ston. Han lever fortfarande i högsta välmåga… Flört 

Hur som helst önskar jag ts lycka till med sin - snart - färdiglicensierade hingst!

lagansponny
0

Tack #14. ja det är som det är med vad folk tycker. Men som uppfödare vet man bäst själv vad som passar sitt sto.

Därav jag valt lilla Scooby. Förstår inte varför många har så mycket synpunkter på en del saker, Ska vi inte hålla ihop eller är jag helt ute trodde detta var en seriös sajt som man kunde dela många trevliga stunder med.. men kanske har fel!

Hade en tro på att man skulle bli välkomnad i welsh avlen inte tagen på detta sätt..

Ville bara kolla om det fanns något intresse för honom. Det var bara min åsikt. Hade bara tänkt att ta emot två tre ston till honom med mitt egna iår. Inte mer.

Elshira
0

#14 Jag tänkte mer på att de flesta hingstar som ska hålla koll på alla ston över allt brukar falla ur lite vilket väll kanske inte är det bästa för en unghäst.

I örvigt så tycker jag absolut man ska vara kritisk vad det gäller avel (på såväl hingstar som ston), men med den stammen och som han såg ut nu finns fina möjligheter att han kan bli en bra hingst. Jag syftar lite på att man inte ska ta ut segern i förskott så att säga, men absolut det är upp till var och en =)

Jag hoppas det löser sig med DNA osv så du inte behöver vänta flera månader som en annan fått gjort ibland. Men det verkar inte bero på högsäsong eller inte. Jag har fått båda mina hingstars DNA på drygt en månad medan andra DNA tester till araber och andra ston tagit mååånga månader :S

Hakuna matata!

lagansponny
0

#16 ville bara påpeka att unghingstarna lätt faller ut även om dom inte betäcker.. har haft många 1-2 års hingstar som är tidiga och springer och håller koll på stona.. Så det har ingen betydelser.. Licensen är nu snart hos mig