Welshponny iFokus

Welshponny

Etiketthingstar
Läst 4469 ggr
Fairy
0

Station till WPB-hingst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kardél Aspencade. Vi har en 3-årig WPB-hingst som måste iväg på station snarast, annars måste vi kastrera. Han är maxad C, svart med stickelhår, men kommer troligen att skimla av. e. Vita Nova's Hanassie RP 153 u. Köhls Aktris RW 1193 ue. Balans RWR 5. Mamman är helsyster med Köhls O'Boy (SM-vinnare i hoppning) och Köhls Cidden (SM-vinnare i dressyr). Alltså har han prestationsstam på båda sidor. Inridningen är påbörjad, utan problem. Han är mycket arbetad med, löshoppad, fullvaccinerad. Hans största problem är att han är hingstig. Måste ha besked snarast, annars ryker kulorna och han får bli tävlingsvalack. Han är registrerad både som WPB och ridponny.

Hör av er snarast vi intresse: Marie 0706 88 33 11 marie@welshponny. Mer info på www.welshponny.se

Elshira
0

Nu vet jag inte på vilket vis han är hingstig, men om han inte kan vara hos er pga att han är för hingstig kanske han inte lämpar sig för avel?

Även om han har fin tävlingsstam så måste ju även de tävlande avkommorna få ett bra psyke.

Men jag hoppas det löser sig för er på det ena eller det andra viset!

Hakuna matata!

Zondell
0

Han ser jättefin ut och har ni fixat allt med licens så vore det ju synd om han inte fick chansen.

Hingstighet kan ju bero på fler saker och nedärvs ju inte till ston eller valacker….

Min personliga åsikt är att det blir värre om man "burar in" hingstarna och håller dom borta från andra hästar. Min egen hingst gick i flock tills han var 4, står i box brevid sto (sin mamma) och har gått på enkelt staket till mina andra hästar = dvs han kan hälsa. Nu är han mycket försiktig med elen och vi håller givetvis koll.

Under en period när vi hade två äldre hingstar fungerade det superbra att ha dom brevid varandra i boxarna - utan helvägg, bara galler.

Hoppas ni hittar en station eller en bra lösning. Kanske ett hingstbete?

Lorita
0

Är han visad?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Elshira
0

#2 Nej bara att de är skrikiga osv nedärvs ju inte, det var därför jag skrev att jag inte visste vilket vis han var hingstig på. Men om han är allmänt bråkig, är hysterisk över att få se ston eller kanske bits /hugger elle reser sig så kanske han inte lämpar sig för avel.

Jag vet inte men jag har fått många förfrågningar när jag skulle sälja en arabhingst om man behövde gå ut med träns när han skulle ut i hagen, behöver man det för att kunna komma ut så är det väll kanske inte den ultimata hingsten.

Men i övrigt så håller jag med #2, det brukar bara bli värre om de inte får se några ston. För när de väl gör det (vid betäckning eller på tävling) så blir de monster då istället! Även jag har mina hingstar vägg i vägg med ston och bredvid varandra i hagen.

Annars funderar jag också som Lorita, är han visad? Inte nödvändigtvis på kvalitetsvisning osv, men på någon utställning?

Hakuna matata!

Fairy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Han går i hage med sin 2-åriga halvbror (samma pappa). I hagen bredvid går det flera ston. Hans hingstighet går ut på att han spriger längs staketet och skriker på dem när han inte ser dem. Han vaktar också på dem och jagar undan sin brorsa om han kommer för nära stona. Dvs ett ganska normalt hingstbetende. Vi har visat honom som föl med 5X8=40p (Kurt Larsson). Ingen licens är löst ännu pga att jag inte vill kasta ut pengarna om ingen vill ha honom som hingst. Vi själva har inga möjligheter att ha honom som hingst, då vi inte har tid eller plats att satsa på honom. Vi hade tänkt visa honom på kvalitetsboksvisningen i år, men han var inne i en utvecklingsfas vid anmälningstiden, så vi valde att inte visa. Ett klokt beslut tycker vi nu när han har vidareutvecklats ytterligare. Han är löshoppad med god teknik och inridningen är påbörjad. Inga prlblem med sadel eller uppsittning osv. Dock är inte vargtänderna uttagna än. En veterinär ska snart föda barn och den andra har värk i axlarna, så vi har inte lyckat så tag i någon annan än.

Han har gått på lösdrift hela vintern, men är van att stå i box. Det är inga problem med att leda honom i grimma eller ta honom i hagen.

Lorita
0

Kommer man hinna få licensen så man kan betäcka i år det är ju snart maj och maj juni är ju betäckningsmånaderna.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Elshira
0

#6 DNA ska ju in för att lösa licens och det brukar kunna ta ett tag, någon månad om man har tur.

Hakuna matata!

Fairy
0

Jag är medveten om problemet. Vi hade station klart till honom, men det började strula och vi fick inga besked, därför vågade vi inte satsa. Nu visade det sig tyvärr i fredags att det inte blev något. Det är ju mycket pengar! Hade det varit kvar på 1 000 :- hade jag haft det klart redan, men inte 4 000:-! Det får jag aldrig tillbaka vid ev. försäljning. Nu blir han nog valack. Vi väntar till 1:a maj, sedan ryker kulorna!

ZABA
0

Lycka till!

Hoppas ni får vettigt betalt för honom som valack. Det är ju inte direkt gratis att kastrera heller men att föredra i de flesta lägen.