Young judges
Såhär flera veckor efter att årsboken damp i lådan så har jag nu för första gången öppnat den och bläddrat i den. Trevlig läsning, som vanligt.
Läste Karin (Olssons) artikel om utställningen i Australien och blev klart intresserad utav den här klassen Young Judges. Varför har vi inte kommit på något sådant i sverige?? Här gnälls det både högt och lågt om domarbrist "vill se nya namn" osv osv och det är ju bara till att titta på SH´s domarlista för att se att det inte går att använda så värst många nya namn. Flera av de som står på listan börjar nog dessutom falla för ålder. Åtminstonde en av de engelska domarna för welsh kommer med största sannolikhet aldrig till sverige igen.
Det här med YJ tycker jag var en fantastiskt rolig ide för att uppmunrta "dömandet" på en kreativ och konstruktiv nivå. För alla vet vi ju bäst som står vid ringside eller hur
. Varför då inte gå in och "tävla" om saken och kanske lära sig någonting på kuppen…
Det hade varit en väldigt kul grej tycker jag, så att folk lär sig att verkligen se kritiskt på hästar - vad är för och nackdelar! Det skulle nog ge en sundare intställning till många av de blivande uppfödarna så att man får ett hum om vad som är bra och dåligt.
Jag vet att vi som är inbitna och Welshfrelsta har ett öga för vad som är "bra" och"dåligt" i.af, men som nybörjare med rasen eller hästar över huvud taget är det svårare än man tror!
Jag hade dessutom gärna sett en till klass för junioer - nämligen visning. För säg 7-14 år eller liknande där man får tävla i att visa sin ponny både på ett snyggt och säkert sätt. =)
Lite OT:
Jag har själv funderat på att gå en domarutbildning någon gång i framtiden då jag i.af alltid är en sådan som åskådare alltid sitter och försöker bedöma hästen och jämföra med den riktiga bedömningen. Inte vill jag sitta och "klaga" på gamla domare utan att göra något åt det! ;)
Jag kommer dessutom ihåg när jag var och köpte min Lord Milligan hos Per (5 år sedan, jag var då 14) och jag började titta på fölungen och gör en "bedömning" och får till svar av Per "Hur sjutton ser du sådant?!?"
Jag antar att man vänder sig till SHAF och går en dommarkurs, men vart specialicerar man sig på Welsh? Gör man det där med eller hålls det något av SWF? =)
Hakuna matata!

En klass för juniorer brukar dyka upp som lunchförstörelse på många utställningar. Alltså, barn som visar sina ponnier och blir bedömda efter hur de visar upp dem.
Mina barn har varit mer på sådana klasser flertalet gånger och numer är det i stort sett bara Therese o Tara som visar upp våra ponnier.
Therese har kommit till BIS ringen ett flertalet gånger med våra hästar. Hon visade fram Rosie som 1 åring till reserv BIS, då var hon bara 13 år.
Önskar att fler föreningar tog sig tiden att ordna en sådan klass vid lunchuppehållet.
Låter skoj med young judges, young har man väl passerat sedan länge men att kunna gå utbildning till domare vore väldigt kul….sen om man blir färdig innan man trillar pinn är väl en annan sak…
vore kul att veta mer exakt hur man går tillväga.
Sitter också vid sideline och studerar nogrannt, även foton efteråt och böcker och litteratur i mängder, sånt kan det inte bli för mycket av…..som kostnär har jag märkt att man ser vinklar, proportioner och detaljer som "vanliga" kanske inte ser på samma sätt….när man tecknar är alla små detaljer viktiga annars blir ju resultatet inte så bra…