Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettavel-uppfödning
Läst 7010 ggr
Zondell
0

Vad är lagom hull?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tycker ni? Vad är lagom hull?

Jag var på en kurs nyligen och fick ny forskning och fakta kring både hullbedömning och risker för lättfödda/feta hästar.

Man fick sig en tankeställare.

Gärna bilder!

Vad tycker ni om hästen på bilden?

Stasia
0

Hästen på bilden tycker jag ser ut att vara i normal hull, helt lagom i mina ögon.

Tycker själv också att det faktiskt är en kånstig "regel" inom welsh att dom ska vara feta, kan inte vara bra för leder, ligament, inre organ…

Jag själv har hållt på med halvblod mest innan vi började med welshar.

Så vi har ju fått "lära" oss att fodra ponnyerna mkt, vilket känns tråkigt att måsta göra!

Lorita
0

ser lagom ut men jag skulle vilja känna på hästen innan jag är helt säker.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zondell
0

Vore kul med bilder på ponnyer i lågt och högt hull.

Jag funderar så här: Av de unga ponnyer jag jobbat med har för högt hull varit mycket vanligare än för lågt hull. När ponnyn skall börja arbeta har det varit mycket värre för de i högt hull. Dels skall de bära på sin egen vikt och dels skall de vänja sig vid ryttarens tyngd. Jag har försökt att banta/motionera bort överskottet innan ryttaren skall upp men det har inte alltid varit så lätt.

Våra ponnyer är lättfödda!

Welsh är den ras som får fång lättast Rynkar på näsan

Lorita
0

#3 fång lättast? är inte det shetlandsponnyn?

man ska lätt känna revbenen på sidan på hästen men inte se dom då är hästen i bara hull

Zondell
1

# 4 det trodde jag också men det är tydligen lika vanligt hos welsh.

Det finns nya rön kring hullbedömning. Det kommer väl mer info framöver men det var inte så enkelt direkt när jag fick det förklarat.

Zondell
0
Lorita
0

#6 bra länk, jag åsnan den med 9 poäng, det ser sjukt ut undra om det lägger sig så på en häst också Obestämd

ragnhild49
0

Omusklad och dålig överlinje, tycker jag.

Zondell
0

# 8 Hästen på bilden ovan?

ragnhild49
0

Ja.

[Hallonqvist]
0

Det ser ut att vara en välmående häst tycker jag, utan överflödigt kroppsfett.
Jag personligen tror att väldigt många människor har mycket dålig kunskap om hur hästen interiör ser ut. Hur de olika skelettdelarna hänger ihop med varandra och att alla hästar har individuella avvikelser. Vissa hästar kan ha stora korsbensknölar, och se toppiga ut. Men det har ingenting alls att göra med hur pass musklade eller inte dom är. En synvilla, för den oerfarne. Andra hästar har högt belägna mankkotor. Något som också kan anses vara en dåligt musklad häst vilket har nada med saken att göra.

Jag tycker mig se ett syndrom bland ponnyfolk överlag att kompensera hästens utstående skelett av fett som ska fylla ut. Trist för det är hästen som kommer i kläm när dom blir övergödda sedan. Som att "skönhetsoperera" dom.

Elshira
0

#11 Ja vi kan ju vara glada att silikoninlägg och annat inte kommit till sverige i.af Obestämd

Hakuna matata!

Fourjoy
0

Hästen på bilden ser väl rätt normal ut för att vara stor häst, går inte att jämföra med en ponny, fast personligen hade jag lagt på några kilon till på den, skulle det hända något så kommer den rasa fort då den inte har något att ta av. Sen kan man om man vill ha den mer musklad ge den foder utan att den blir fet. Fett och muskler är inte samma sak.

Vad är det för "regel" som säger att welshar ska vara feta? må hända att en del tycker att en ponny är fet när man jämför med de större hästarna, men man måste göra skillnad på det, och statistik hit och foderschema dit….beräkningar är en bra bas men ingen spikad regel och man måste TITTA på individen, dom har olika grader av ämnesomsättning precis som vi människor har, vissa kan äta hur mycket som helst och vissa kan titta på ett vykort med mat och bli fet…

Mina C får minst lika mycket mat som mitt dubbelt så stora halvblod fick, tom mer i många fall….dom kan kräva mycket mat kan man tycka för att vara ponny men behöver dom maten så gör dom.

Tycker inte welsh är speciellt utsatta för fång, shetland är värre i mina ögon….fast å andra sidan så ska man inte skylla på individen i en hel del fall utan okunskap.

Elshira
0

#13 Vi har varit drabbade av fång och jag vet att flera av de lite större uppfödarna av Sec. A även dem har relativt stora problem med det även om det inte är något som man brukar vilja "lysa upp".

Jag vet även att det är många som fått fång på vintern helt utan kraftfoder eller färskt gräs.

Med det jag vet tycker jag att i.af Sec. A är i klass med shetlandsponnyerna. Men jag tycker att även om fång drabbas en hel del även bland större raser (araber, halvblod etc) så är det de mindre ponnysorterna som löper den största risken.

Men bara förra året fick jag två fånghästar (maxade D-ponnyer). En mitt på vintern och en som gick på bete men samtidigt har gått på bete många år förr. Fång är inget som kommer "bara sådär", de flertalet ponnyer jag haft har gått på bete i många år och fått kraftfoder och sedan fått det helt utan förvarning på äldre dagar (10+)

Hakuna matata!

Dyblygiad
0

Den här hästen har iallafall lite dåligt med hull tycker jag

Ni som känner igen bilden, inga namn tack.

Guardia
0

Detta är ett viktigt ämne tycker jag!

Efter att ha varit på X-antal ponnyutställningar och hört omdömet "välmusklad" och "utmärkt hingstkaraktär" på hingstar med "späck-nacke" och inget annat än späck över rygg, bog, kors och lår, så undrar man lite över domarnas anatomikunskaper! Man anser fett som muskler!

Från att tidigare mest ha gällt att äldre hingstar sett ut på detta vis har man nu gått så långt att man förväntar sig detta utseende även på en 2-3 årig hingst för att den ska kunna få riktigt BRA kritik - Totalt vansinnigt!

Att övergöda unghästarna för att de ska få bättre poäng gör att ponnierna blir lidande! Senor, leder och ligament hinner inte med i tillväxten samt att de samtidigt blir överbelastade pga övervikt! Varför är inte detta lika viktigt för ponnyuppfödare som för storhästuppfödare?? Ponnierna förtjänar samma kunskap och omvårdnad som de stora hästarna!

Dessutom lurar man okunniga åskådare till att det är SÅ en BRA ponny ska se ut!

Att säga att en hingst behöver vara övergödd för att klara betäcknings säsongen är ju löjligt! Just under själva säsongen får man givetvis ge hingsten mer mat om den behöver, men han behöver inte vara överfet innan! Självklart ska den ju inte vara mager heller! En överfet hingst har svårare även vid betäckningarna!

Fången har genom detta ökat lavinartat - och att tro att uppfödare talar om att deras ponnier haft fång är väldigt blåögt, då dessa ponnier inte längre FÅR användas som avelsdjur enligt Jordbruksverkets defektlista! Men många tänker att det ingen vet har ingen ont av och aveln fortsätter på dem ändå!

Fourjoy
0

Dom får ju ändrade foderbehov i takt med åldern, precis som vi får.

Det foder vi ger dom, hösilage och kraftfoder är FÖR bra egentligen för våra fyrfota, speciellt ponnyer, och att dom får det mitt i vintern kan ha sina naturliga skäl, hade dom varit vilda hade dom legat på minimalt intag av nyttig mat under den tiden, vilda får klara sig på grenar, dött fattigt gräs, mossa osv. och följer man samma foderstat så kan ett max av outnyttjade resurser nått sin höjdpunkt mitt i vintern, precis som vi kan få överskott som lagras i kroppen som till slut gör oss sjuka så kan samma sak hända med de fyrfota. Oavsett vad vi gör så följer dom naturen och i naturen finns inte begreppet fång, så man får nog titta närmare på de vildas foderintag och ämnesomsättning under året för att lösa gåtan om fång.

Mina får vanligt "torr" hö, blandat med sent taget mycket grovt hö (som stått hela sommaren och växt) och kraftfoder, varje dag, året runt.

Vi har aldrig haft en fånghäst/ponny under alla mina och även mina äldre släktingars liv med hästar, och vi är inte snåla med kraftfoder på något sätt, däremot har vi inget traditionellt bete, där man släpper dom fritt på bete under x antal månader…dygnet runt, våra går in på nätterna och vi har inga kraftiga beten, dom har att äta och dom blir tjocka men dom kan inte vräka i sig. Tror många beten är för bra idag för i alla fall ponnyer, dom behöver inte i sådda ängar med meterhögt gräs….. sen går dom ofta ut innan midsommar på sommarbete, när det är som högst värde i betet….också en faro zon..

Och när man släpper på bete görs det ofta ganska hastigt, likväl som man ska byta fodersort så ska det göras under en stegvis, lång period så måste man ta lång tid på sig att vänja in ev. bete. en del slarvar med detta eller vet inte om det helt enkelt.

jag är inget proffs och påstår inte det heller men jag kan se tillbaka på hur våra rutiner ser/sett ut och hur dom fungerat.

Dyblygiad
0

Jag ser hellre att en häst/ponny har lite överhull som jag kan träna bort än en underhullad.

Har själv haft hingstar som gått ner sig rejält under betäckningssäsong trots foder, så jag väljer också att fodra på under vintern så de har ett litet överhull men de får inte bli feta för det.

Har sett en riktigt fet ponny, hon hade eksem mellan valkarna. Har också haft ytterliggheterna, en ponny som man såg alla kotor och ben på från manke till svans. Det är något som tär på muskler det med. För när de blir så magra så tar de på musklerna.

lagom är bäst

ragnhild49
0

OT

Intressant inlägg, men vem är du? Ett inlägg känns mer seriöst, om man vet vem som står bakom orden.

Zondell
0

# 18 Det är svårt att göra om fett till muskler är min erfarenhet. De feta hästar vi köpt har haft det jobbigt att komma igång pga sin övervikt men har behövt motionen för att förändra kroppen. Innan det har gått att bygga upp dem har jag upplevt att de sett kantiga och tråkiga ut ett tag. Förlora fettet och sedan börja om och bygga upp.

Hästar är individer. Jag satte själv en uppstallad 3-årig ponny på en bantningsfoderstat för hon behövde förlora minst 50 kg. När jag sedan kontrollerade hade hon istället ökat i viktFörvånad. Jag fick basera foderstaten på liiiiite hösilage, halm och mineraler för att få henne i normalhull.

Jag har haft både lättfödda och svårfödda hingstar. Det är ju lätt att räkna och anpassa efter varje individ.

Vissa hästar är benägna att få fång. Hålls de på en normal foderstat, motioneras och inte tillåts bli feta händer inget. De kan vara olika känsliga men vanligast är att få reaktioner på försommarens bete och när tillväxten i gräset drar igång på sensommaren (efter en regnperiod).

Skötselråd enligt veterinär:

- Banta hästen till normalt hull. Mindre energi i foderstaten mer motion. Protein är inte skadligt.

- Ge inte äpplen, morötter eller spannmål med stärkelse eller möjligen väldigt begränsat.

- Undvik betessläpp

- Begränsa intaget av gräs med t ex munkorg

Dyblygiad
0

Många verkar vara rädda för protein. Jag har i många år haft fri tillgång på proteinrikt ensilage utan att få feta hästar. Funkar även på ponnier, men då måste man veta sin kvot. Här pratar jag om ensilage med 70 i SmRp och en kvot runt 7-8.

Lorita
0

#20 jag också, fritt med här inget kraftfoder är basen för mina och har varit så i evigheter.

Fantasie
0

*16 Det är väl ingen som sagt att dom ska vara övergödda inför betäckningssäsongen?

Det tar alltid lite extra av en hingst när han betäcker. Har man då en väldigt tunn hingst som samtidigt ska växa färdigt då är risken väldigt stor att han tar skada.

Nu hoppas jag ju att dom tar åt sig av kritiken dom fick på hingstvisningen i Ljungby och faktiskt kastrerar.  Inte alla förstås!

Zondell
0

# 21 Perfekt proteinkvot för unghästar och fölston. Kanske också för andra hästar som snarare behöver muskler än fett Tungan ute

# 23 Menar du att hästens hull är det som skall avgöra om en hingst blir godkänd eller inte? Jag förstår poängen med att visa en hingst i gott skick - det är en konst i sig. Rätt borde vara att upplysa hingstägaren om hur man skall fodra och tänka inför en hingstpremiering inte säga att de som misslyckats skall kastrera. Sedan hoppas man ju att nämnden kan "klä på" hästen både hull och muskler och avgöra om det är ett hingstämne eller inte.

Jag har själv varit rådgivare till en desperat hingstägare som 1,5 månad innan permieringen stod med en tunn och muskelfattig hingst. Katastrof på bilderna. Med rätt och mycket foder gick han upp massor både i hull och muskler och blev godkänd Skrattande

Problemet är att hingstarnas permiering ligger så fel i tiden. Har de inte fodrats riktigt bra under vintern och gått täckta så faller de ur och blir ruggiga när de börjar fälla. De blir ju också trötta av det och jag vet inte vad som är naturligt och inte…

Fantasie
0

*24 Nej självklart är det inte i vilket hull hingsten är som ska avgöra om den blir godkänd eller inte men jag tror att dom som inte har ett bra hull på sin hingst och visar den för en avelsnämd i hopp om att den ska bli godkänd kanske inte har så mycket kunskap. Och då kan det ju även bli väldigt fel efter också. Typ att man löser licens och han får betäcka och tappa ännu mer av det lilla han hade.

Nu får nog inga hingstar så värst många ston så det kanske egentligen inte spelar någon roll.

Den hingst i Ljungby som jag reagerade mest på var inte bara tunn, han hade lång ragg under magen men inte på övriga kroppen så man fick känslan av att han inte hade förberetts för en visning av detta slag. Kanske någon brist? Vad vet jag?

En fråga!

En hingst utan hingstkaraktär - är det ett hingstämne?

Lorita
0

#25 jag har haft en häst som alltid fäller så från halsen över ryggen och sist på magen han var frisk och välfärd när jag ägde honom (undernärd när jag köpte honom men jag ägde honom i flera år)

Elshira
0

Alla mina hästar fäller så som Lorita säger, det börjar i pannan, går ner över halsen, över ryggen och korset. Och även om de tappat den varma pälsen så sitter de där riktigt långa hårstråna kvar (ser jätte lustigt ut, långa fjun över den korta sommarpälsen) på vissa + att allt under huvudet, magen och på benen är kvar.

Så det beror nog knappast på någon brist, snarare att de inte gått täckade dygnet runt hela vintern ;)

Hakuna matata!

VeronicaP
0

FAst shetlandsponnyer har inte mer fång tycker jag än andra raser , snart lika vanligt att halvbloden får fång som ponnyerna och fånget har ju faktiskt inte bara med mat att göra utan foder byten, kyla värma, förlossninsfång , földsjukdom mm

Jag gillar inte när hästarna är för feta och absolut inte innan betesäsongen hur ska de se ut när de går på bete då , lagom är bäst..

Fantasie
0

*27 Nej det kanske inte är någon brist men man fick intrycket av att han inte va i skick för visning om man kan säga så. Det var inte den där blanka fina pälsen. Dom flesta putsar och fejar på sina hingstar, klipper dom täckar dom mm. Kanske helt enkelt så att denna gått i hagen hela vintern utan det förberedande arbetet som många andra lägger ner. Därav såg han ut sån?

VeronicaP
0

Fast inte hade jag hållit på att klippa min hingst och täcka bara för att den ska visas om jag ska vara ärlig är hästen i bra skick så kan de vara jäkligt fina även om de har pälsen kvar och gå ute i hagen hela vintern är inte fy skam det heller då får de ju leva hästliv ialla fall ;)

Fantasie
0

*30 Men det var ju just det! Om den var i bra skick?

VeronicaP
0

#31 En häst i lagom hull är att revbenen bara ska anas eller kännas , inte lysa igenom,. välmusklat kors(inte toppigt och muskelfattigt), inte insjukna i *virvlarna* inte kantig över ryggrade

Hästen ska se välproportionelig till sin storlek.

För att en häst är bukig så är den inte fet utan det kan vara mycket vätska , hö buk mm, man ska mäta i sadelgjords läget ungefär för att ha koll på om hästen blir tjock .

Man kan inte alltid bedöma en hässt lagom hull genom en bild, en häst kan se fet ut på bild men så går du fram och känner på den så är den alldeles för smal

Fantasie
0

*32 Jag satt på läktaren och såg den. (den som jag menar inte den på bilden överst)..

VeronicaP
0

#33 Jag vet inte vilken häst du menar överhuvudtaget , men jag menar bara att jag inte hade klippt min häst och täckat den och mina får gå ute i vinterhage hela vintern tom lösdrift, jag tycker unghästar ska just få vara det de är unghästar och umgås med andra hingstar i sin naturliga miljö …

Felet är väl ibland när de inte inses att det kanske inte är rätt tid att visa fram sin häst på utställning eller premiering , den var kanske helt och hållet fel fas för att visas , fällning, växt mm kan jag inte utala mig om då jag inte har sett hästen/hästarna

Dyblygiad
0

Hittade efter mkt letande en bild som jag tycker ni måste se. Ägarna tyckte bara att hästen var lite tunn men den skulle snart bli bättre så fort man ridit igång den…..

Fantasie
0

*35 Jag lider…..

Lorita
0

#35 det såg inte roligt ut, jag köpte en sådan smal häst en gång (fick namnet May Day) han blev rätt snabbt rund och fin men ingen ridning innan han var i hull för det.

Dyblygiad
0

Så här ser hästen ut idag. en mkt älskad ponny,

Arhults
0

#16 jag har förra sommaren haft 8 avelshingstar på station! Jag kan lugnt säga att jag har en av varje typ, det finns dom som när stona kommer rasar så fruktansvärt i hull att hingsten måste för att överleva och se anständig ut vara i så mycket överhull att han ser normal ut i Augusti.

Sen har jag de hingstar som blir fetare för varje sto som dyker upp :)

Jag har unghingstar som blir mer eller mindre chockade när allt drar igång! Man måste vara beredd på det mesta, men en sak kan jag säga att det går inte att fodra upp en hingst mitt under pågående betäcknings sässong om han har en tendens att tappa i vilt.

Jag har hingstar på semin och på naturlig betäckning, det är ingen skillnad, en ponny ska vara i bra hull!

Jag instämmer med Dybligiad, Fantasie, Ragnhild och ni andra med bra erfarenhet av vad som kan hända. Bättre att vara rustad än bli överaskad!

Trevligt när man inte är anonym när man har starka åsikter ;)

Izzi
0

#35 Näe, vad hemskt! Hur tänker folk? Skrikandes

Fantasie
0

*38 Men du har säkert mer information om hästen än vad vi har? Vi ser en bild på en ponny som ser förskräcklig ut. Man rider inte en sån ponny, man bygger upp den från marken sen kan man börja rida. Det hade jag gjort! Hur gammal är den på första bilden? Hur gammal är den på sista bilden? En ung häst ska inte behöva se ut sådär. Inte en gammal heller för den delen.

Dyblygiad
0

41# Hästen var på första bilden 11 år, ridbilden är tagen 3 år senare alltså när ponnyn är 14 år gammal.

Självklart sitter jag på mer info om ponnyn, det var jag som köpte den i det tillståndet och har den kvar än idag. Det är vi som har gödit upp den och sakta satt den i ridform igen efter återköpet. :)

Det gick faktiskt fort att få upp den i hull igen, efter 3 mån såg den ut så här ------->

Fantasie
0

*42 Helt ofattbart att en 11-åring kan få se ut sån. Gudskelov att du köpte den. Var det okunnigt folk eller vad som hade den? Tror säkert att det finns många såna hästar ute i sverige, ja hela världen!

Dyblygiad
0

Det var ett resultat av icke analyserat hö och icke avelsvana men hästvana människor. Övriga hästar var i mkt fint skick men de visste inte att ston med föl vid sidan kan falla ur fort :/

Allltså inget medvetet vanvårdande. Hästen hade varit fet från betet och inte fått det foder den krävde för att kunna laktera och hålla hullet.