Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettövrigt
Läst 2270 ggr
Tess-W
2010-04-03 17:14
0

Foderstat

Efterssom jag nu har mitt allra första welsh mountainsto som dessutom är dräktig (beräknad i slutet av maj) skulle det vara intressant för mig att höra vad ni "wm-erfarna" bjuder för krubb till era dräktiga ston.

Även till de medelålderston som inte är dräktiga men heller inte motioneras regelbundet, vore intressant att veta vad de får.

Tycker inte mitt 16 åriga sto får så himmelens mycket, men magen är lite vääl stor, även för ett dräktigt sto. Hon är t-märkt så några jobbigare motionspass är inget hon gör. En skogsprommenad på ca 1timme några dagar/vecka bara.

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Dyblygiad
2010-04-03 17:45
0

Allt beror ju på värdena på grovfodret.

Lorita
2010-04-03 18:14
0

Kiara WPB hon har blivit väldigt stor båda gångerna, känn på henne istället för att se. Känn över revben och rygg och titta på halsen. Strunta i magen den kan bli jättestor på vissa hästar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

wester-ek
2010-04-03 19:04
0

Håller med dom två inläggen…

Två Wm-ston båda beräknade i Maj ena är lite större (maxad) och den andra är lite mindre (ca 115 ) Detta är ett ca då jag har ett annat mått än DL-Måttet.

Ensilage 4 ggr/Dag;  12 Kg ( 3+3+3+3)

Hestekraft 2 ggr/Dag;  8 DL ( 4+4)

Havre 2 grr/Dag;  4 DL ( 2+2)

Betfor 1 ggr/Dag;  4 DL (Blöt m. mkt vatten)

Mineraler GRÖNA från Krafft

Båda är i normalt hull, Pigga glada och går i hage från 6:00-18:00 om dagarna.

citrina
2010-04-03 21:26
0

#3  Fast det här säger ju inte så mycket om du inte anger iallafall hur många MJ de får i sig. Det kan ju vara tex 50 MJ i dina 12 kg eller 120 MJ.

Lorita
2010-04-04 00:14
0

Det är två månader kvar, det är föresent att banta hästen så fodra efter förstånd = troligen som du gjort hittills, tvära kast är inte bra det heller.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Tess-W
2010-04-04 01:08
0

Har inga planer på att banta henne. Riktigt så tjock tycker jag inte att hon är. Men det är dumt att öka den sista månaden, som jag alltid gör, om hon ändå kan tänkas få vad hon behöver.

Just nu står hon inne på natten, fritt på hö dygnet runt samt 6dl kornkross och 4dl betfor morgon och kväll. + mineraler och b-vitaminer på kvällen.

Känns som om det skulle vara okej, men funderar över om det är lite mycket iaf, eller om det fattas några vitaminer?? Olika raser kräver ju även olika tillskott.

Skall försöka hinna fota henne i morgon, så kan det vara lättare för er att vägleda.

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

citrina
2010-04-04 01:51
0

# 6

Du får gärna ge exempel på vilka tillskott olika raser kräver.

Utan att veta vad ditt foder innehåller så är det omöjligt att säga hur du ska fodra med det, ev kan man ju se proteinbrist men då ska det ha gått rejält långt.

Arhults
2010-04-04 13:14
0

Mina dräktiga ston lever endast på fri tillgång på höensilage, när dom kommer in för att föla ca 2 veckor innan beräknad fölning får dom Salsa Musli extra något kg.

Rasen är Ridponnier och welsh sek B.

Zondell
2010-04-06 16:38
0

Mina dräktiga ston får fri tillgång på analyserat hö, 1/2 kg lusernpellets, mineraler och 1/2 kg kraftfoder med bra proteinkvot.

Ras welsh sekt B