Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettsektion-c-welshponny-av-cobtyp
Läst 3921 ggr
bunnyheart
0

Bra som barn ponny?

Jag undrar om Welshponny av cobtyp är bra som barn ponny, är de det?

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

ZABA
0

Jag har ingen nära personlig erfarenhet av temperament på just welshponny av cobtyp men känner ändå att jag vill svara på din fråga. I mina ögon beror det mer på individen om den fungerar som barnponny, inte vilken ras den tillhör.

För ett par år sedan hörde en av mina bekanta av sig för att fråga om jag hade någon riden ponny att låna ut. Jo, shetlandsstoet skulle kunna vara aktuellt. Min bekanting var väldigt orolig när hon hörde vilken ras det var. Precis som många andra ansåg hon då att "Shetlandsponnyer är så odrägliga". Jag försäkrade henne om att jag aldrig skulle låna ut ponnyn om jag inte kände mig säker på att ponnyn verkligen var snäll i alla lägen. En ponny som hanterats av vuxna sedan den föddes. Visserligen riden och hanterad av barn också men alltid i vuxens sällskap.

Jag vet inte hur många gånger min bekant har tackat mig och sagt hur enormt glad om är över att ha denna shetlandsponny hos sig. Dom vill aldrig lämna tillbaka henne…

bunnyheart
0

#1 okej men var svaret ja eller nej? Men är hästen snäll mot barn om det är den som är ägare även om det finns vuxna i stallet?

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Lorita
0

Hur gammalt är ett barn?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

bunnyheart
0

jag menar typ elva tolv år gammal.

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Dyblygiad
0

Mina  få sekt C jag haft har varit barnvänliga till sinnet MEN de är grövre än en vanlig C ponny och är därmed ofta lite mer att rida ihop en än smäckrare ponny i samma storlek.

En kanonponny som familjehäst men jag vet ärligt talat inte om jag skulle vilja köpa en till en 12 åring, fast återigen, det beror på hästens utbildning och framför allt 12 åringens utbildning.

kazper
0

Vad menar du med barnponny?

Vi köpte vårt sektion C sto till minsta dottern som då var 10 år. Ett sto som vi har haft mycket roligt med, vi har varit inblandande hela familjen vid utställning, dottern har tävlat i hoppning och dressyr. Idag är tyvärr dottern (12 år) för lång och har gått över till d-ponny men hon har verkligen haft roligt med vår lilla pärla.

bunnyheart
1

#6 Jag menar om den fungerar bra med barn och så.

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Kimpa
0

#7 som sagt…Det beror ju på individen till ponny.
Som med alla hästar och ponnyer finns det ju de som är försiktigare eller lite mer berdusa, lättare/svårare att rida och hantera,
lättare/ tyngre i sin kropp.
Tror nog det bara är att prova lite olika och bilda sig en egen uppfattning.
Det hela beror ju på hur hästen är hanterad och uppvuxen.

bunnyheart
0

#8 Okej tack så mycket!

Jag fick det svar jag letade efter så detta inlägg kan låsas nu :)

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Inlägget är låst för nya kommentarer