Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettavel-uppfödning
Läst 7815 ggr
humlans
2010-02-02 19:34
0

Kastrera

Jag bara undrar när ni brukar kastrera era hingstar och vad kostar det hos er? Brukar ni göra det på klinik eller hemma.

wester-ek
2010-02-02 20:55
0

Hej Hej.. Vi hade funderingar på att kastrera våra två men ångrade oss sedan till en.

Jag tänkte ta ringavåran egna häst veterinär men hon rådde oss att vänta tills ca 2-3 veckor innan betes släpp så dom kan vara ute så mkt som möjligt men ändå vara uppstallade för uppsikt.

Hon trodde priset låg på ca 1500:- men var inte riktigt säker.

/M

ragnhild49
2010-02-02 23:01
0

Hjäääälp, vem skall du skära Förvånad?

Jag brukar inte kastrera mina hingstar Cool. Skämt¨å sido, en skar jag som treåring, efter att ha fått usla (32 p) på hingstvisning,

Annars kan jag tänka mig att på våren, som ettåring.

Jag känner till en russuppfödare i Sthlms-trakten, som kastrerat två hingstar för någon vecka sedan. Vad jag förstår, så är det ingen höjdare, om det blir för kallt.

Jag tar hem veterinären och vi gör det i stallet stående. Det brukar kosta runt 2000:-

Ett tips till er alla. Om ni tänker passa på att ta vargtänder eller någrot annat i samband med kastreringen, när hästen redan är drogad, så gör det först! En av mina hyresgäster lät kastrera sitt halvblod, och sedan skulle dom greja i munnen på honom. Hästen tog en snedsteg och fläkte sig. Han sprack, tvärs kastrerings snitten och blödde som en gris. När jag kom till stallet, såg det ut som Stockholm blodbad….Det ordnade sig, men den stackars kusen fick stå uppbunden hela natten,så att han inte kunde lägga sig och eventuellet fläka sig igen.

ZABA
2010-02-03 09:52
0

Jag har kastrerat mina som ett- eller tvååringar beroende på möjligheterna rent stallplatsmässigt att ha dem kvar som hingstar. Tar ut min suveränt duktiga veterinär Elizabeth Rydström och får det gjort stående i stallet. Kostnad ca 2 500 kr inklusive moms. Ekerö, Stockholm.

(#2 AJ!)

Elshira
2010-02-03 10:09
0

Även vi brukar göra det hemma, ser ingen större anledning att göra det på klinik (om det inte är klapphingst). Har gått bra alla gånger, bara man har en lite erfaren veterinär som vet vad de gör.

Men kan också rekomendera att ta tänder eller något annat behövligt samtidigt (både med och utan sedering) när veterinären ändå är ute, men se till att ta kastreringen sisst :)

Hakuna matata!

Edition
2010-02-03 12:33
0

På våra halvblod tog vi alltid stående kastrering. Vi har haft tur att ha den veterinär som först blev utbildad i landet med denna metod.

På mina Welsh Cob kör jag alltid till klinik eftersom Cobben nästan alltid har så stora" gångar"(man får upp mer än 2 fingrar i "gången") och risken att tarmarna ramlar ut är stor, därför är det tryggt att sy dem.

Kostnad Skara djursjukhus 3 586 sek inkl.moms.

Den bästa tid för kastrering är nu, när det är rent och fint ute.

Vi har kastrerat på sommaren också och det funkar, men vi fick ha dem på stall lite längre än vanligt.

[Hallonqvist]
2010-02-03 13:00
0

Jag har bara kastrerat en, en tvååring, som vi körde till Ale. Veterinären nästan rodnade så stora kulor hade han. Han var likvärdig en stor halvblodshingst sa hon. (men så märktes det på humöret också).

Jag tror inte vi betalade mycket över 2000, men minns inte riktigt det var ett par år sen. Ring och kolla det är ju inte jättelångt från dig.

Wcob
2010-02-03 15:37
0

Våra kastreras hemma och åldrarna har varit allt från 1 år och uppåt. Kostnad för en häst ligger runt 1 800 kr (inkl moms) men tar man fler vid samma tillfälle blir det "mängdrabatt".

Det ska tydligen inte vara lämpligt att kastrera mitt i vintern om det är kallt eftersom blodcirkulationen i såren blir betydligt sämre i kylan. Såren läker långsammare och risken för infektion blir därmed högre. Det finns till och med veterinärer som hellre kastrerar mitt i sommaren (med flugor och allt) än att göra det på vintern. Dock kanske det är skillnad på om man kastrerar hemma eller på klinik (med stygn)?

Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se

Elshira
2010-02-03 17:11
0

Rötmånaden vill man ju inte heller kastrera i.

Hakuna matata!

ragnhild49
2010-02-03 17:21
0

Dock kanske det är skillnad på om man kastrerar hemma eller på klinik (med stygn)?

Jo, det blir ju skillnad. Syr man, så har du ju inga öppna sår.

humlans
2010-02-03 20:10
0

#2 Min ettåring har jag nog tänkt eftersom jag inte har något sällskap till honom. Thomsons kulor är heliga Tungan ute.

Lorita
2010-02-03 20:40
0

#9 när jag kastrerade Ametist hemma så låg han ner = mer bedövning och han syddes, riktigt snyggt blev det, 1500 kr kostade det 07-07-07

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

ragnhild49
2010-02-04 11:05
0

#10 PUHHH!  Tungan ute

ZABA
2010-03-08 16:37
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är kastrering beställd för min ettåring (Exzentrics Neodym = bild) och tvååring. Ska bli såå skönt när det är färdigt. Betydligt smidigare vid hantering, stallplatsmässigt och - förhoppningsvis - även vid försäljning. Nu håller jag tummarna för att allt går vägen med vädret så vi inte måste skjuta upp datumet.

Fortfarande samma kostnad som i #3.

Izzi
2010-03-08 17:03
0

OT, men #13 Han har så otroligt vackert huvud o härlig teckning!

ZABA
2010-03-08 17:29
0

#14 Tack! Han ser ut som ett litet långhårigt rådjur nu för tiden. Supersöt! Som valack kommer han göra sig bäst både under sadel och framför vagn.

humlans
2010-03-08 20:58
0

Min blev kastrerad förra veckan, blev liggande på klinik och gick på ca 3100. Att det blev liggande var för att ena kulan var "knappt" nere och svår att få tag på. Annars hade det gått stående hade det gått ca 2300.

Han är född maj 2009 och vägde 270kg sektion D.

WelshD
2010-03-08 23:24
0

# 13 Vilken sötnos.

Vi har kastrerat vår cobhingst nu den 11/2 ståendes hemma i stallet. Funkat hur bra som helst. Vad det kostar vet jag inte i skrivande stund då räkningen inte kommit än.

ragnhild49
2010-03-09 09:22
0

Jag borde, man jag vill inte!!!!!!!!!!!!!!Skrikandes

[Hallonqvist]
2010-03-09 09:40
0

#16 Vilken klinik blev det? Det var ett bra pris!
Behöver hitta nåt till vår tvååring men han har inte bägge kulorna på plats riktigt så det lär nog krävas en liggande.

Edition
2010-03-09 18:51
0

3 av 4 hingstar är nu kastrerade på ATG kliniken i Göteborg

Kostnad per häst 4 488 inkl.moms+ att det är rabatterat med 775 kr pga kastreringskampanj i mars månad. I priset ingår också en stelkrampsvaccination.

Den fjärde hingsten är tyvärr klapphingst importerad från England. Jag frågade efter pris på detta och det hamnar på ca 12 000 kr. han har varit inne på kliniken och de kände ingen testikel i gången så den ligger nog kvar i bukhålan. Ingen billig historia det här inte.

humlans
2010-03-09 19:31
0

#19 Det blev Ale de har 10% rabatt fram till och med vecka 11.

VeronicaP
2010-03-10 12:56
0

Jag kastrerade ett russ nu i Jan , inga problem alls fick stå inne första natten sen ute några timmar om dan i början pga kylan men perfekt med all snö , då det inte var risk att någon *Skit* skulle sprätta upp i såret när han sprang.

Var precis iväg på en föreläsning och där handlade de lite om kastrering också och i år har de tex haft otroligt mycket kastreringar nu i jan- mars och de tyckte att de hade funkat bra tack vare snön,

Annars tyckte de veterinärena att september var bäst månad att kastrera så att hästarna kunde gå ute i hage länge länge och ska man kastrera och har bestämt sig för det så ska de göras då som åringar (på hösten ).

ZABA
2010-03-10 14:47
0

#22 Vill inte ge mig in i någon stor diskussion men funderar bara lite på hur veterinärna tänker. Hästarna kan väl "gå ute i hage länge länge" även om man kastrerar på våren? Beror såklart på vilken tid av våren man gör det + att vi alla har olika förutsättningar och möjligheter med hagar och stallplatser. För många kanske det måste stallas in i september för att det inte finns beteshagar så det räcker. Då är det nog skönt att ha kastreringen avklarad på våren så att ev. hingstbeteende kan ha lugnats under sommaren.

Det finns många för- och nackdelar oavsett vilken tid på året man väljer. Huvudsaken är att det blir gjort! Flört

VeronicaP
2010-03-10 15:09
0

#23 De menar att hästarna om det är unghästar kan gå på bete ända till nov ungefär här nere i södra Sverige, jag har ju tom haft hästar på bete till december ;)  Normalt går ju hignstar på hingstbete eller på bete i alla fall och de flesta uppfödare har bra hagar .

På våren var det större risk med leriga hagar som många gjorde i april tex och det hade med infektion och de och göra , tror nog eg att de vet av egen erfarenhet var det blir mest infektioner efter kastreringen .

Lorita
2010-03-12 14:27
0

så här gick det till när vi kastrerade Ametist (blodigt)

[Hallonqvist]
2010-03-12 14:59
0

Jättetrevlig dokumenation!
Men att hon (visst är det CK?) inte tog av sig klockan först, den ser ut att sitta i riskzonen Förvånad

Fourjoy
2010-03-12 15:36
0

kom ihåg när vi kastrerade en av mina första fölisar, han var jätte sur i flera dagar efter Skrikandes ….ville inte alls "prata" med någon av oss….han visste precis vad vi hade gjort med honom…

Vi ska ta våran mountain framöver, det lär göra honom enbart gott att bli valack….VÄLDIGT mycket hormoner i det lilla paketet….

det är ändå rätt smidigt att kastrera tycker jag…..en bra lösning….

Lorita
2010-03-12 18:07
0

#26 vist är det CK, jag vet ingen annan veterinär som kommer på lördagar och söndagar och dom senaste 12 åren har jag inte haft någon annan heller för den delen.

#27 Ametist var ganska tacksam istället, han fick ju gå med stona och slapp en egen hage.

sanderfors
2010-04-04 18:02
0

Jag kastrarade min fina i fredags förra veckan, Stående med lugnande och bedövning, men jag tyckte de va väldigt, ohumant om man kan säga så, kommer aldrig kastrera så igen, travhästarna har lagts på klinik och sytts.. inga problem, inga infektioner. Smärtfritt. Men de här har inte varit kul alls, de droppar fortfarande blod om honom och de torkar på insidan av ljumskarna så han vill knappt gå, tvättar varje dag men de blir som skavsår iaf och hur svälld som hellst, vill knappt kissa. Jag tycker riktigt synd om honom, de är inget jag rekommenderar, och för er som har småtjejer i stallet är de väl ingen hit eftersom de medför en hel del blod även efteråt. Så jag rekommenderar att göra de på klinik. Infektionsrisken är stor annars och nu sprutar jag honom med peneselin och han är skitförbannad bara han ser kanylen. Så idag satte jag den i handen på mig själv.

Men annars ska de vara bästa årstiden nu när snön ligger kvar och är någon grad bara.

Lorita
2010-04-04 18:19
0

#29 vi la Ametist (hemma) och då kunde veterinären sy och bedöva riktigt, stående det skulle aldrig utsätta en av mina hästar för.

Jag fattar inte veterinären som gör det stående, vilken arbetsställning och hästen måste ju var så vaken så den står upp för mig lika med inte full bedövning.

Hoppas att det går bra för din kille och råd till alla kräv att veterinären lägger hästen och gör det utomhus det är renare ute. På vår eller höst så det inte finns för mycket flugor.

Izzi
2010-04-04 22:51
0

#30 Bedövad till fullo tror jag nog att de är även när de står upp. Jag har opererat en krossad fot vaken. Jag kände inte ett smack.

Vi har kastrerat hingstar både liggandes och ståendes. De sista tre har varit ståendes vid den här tidpunkten med samma veterinär varje gång och det har gått jättebra! Aldrig blivit något infekterat.

Lorita
2010-04-05 00:32
0

#31 jag har också operarat föterna vaken men jag låg ner.

ragnhild49
2010-04-05 10:08
0

# 29

Fick du inte Finadyne att ge de första dagarna?

För egen del måste jag tillstå att det är en ekonomisk fråga att kastrera hemma eller att åka till klinik.

Den senaste jag lät kastrera blev också väldigt svälld, efter ca 7 dagar ( då man alltid tror att man är i "hamn"). Det räckte dock med att ge Hippotrim (oralt).

sanderfors
2010-04-05 18:50
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nepp, bara metacam! Jag nog är de en ekonomisk fråga, men de hade inte hänt hemma hos mig om de inte var de nya ägarna som bokat kastreringen.. de var som inte vad jag väntat mig.. fick porta tjejerna från stallet flera timmar efteråt! Nej jag tycker de är ohumant, vi skulle inte utsätta oss själva för de så varför våra djur? Såren är ännu inte läkta, de droppar blod men metacam är slut och han ska inte ha mer tydligen!

Lorita
2010-04-05 19:19
0

#34 snygg