Welshponny iFokus

Welshponny

Etiketthingstar
Läst 6107 ggr
sting
0

kvalitetsboks visningen

Hej

Nu är jag lite nyfiken på vilka hingstar som ska visas fram….

Vilka är anmälda?

Vi har anmält Stings Spitfire sekt B 3 år

Lycka till alla som kommer

mvh ingrid

Arhults
0

Hej,

I år blir det läktarplats för oss :)

Fourjoy
0

stort intresse Obestämd

sting
0

Det blir väl kul om det bara är vi???

Är det ingen som vill berätta om vad som är anmält?

Jag tycker det är roligt att veta vad som kommer och vad man har att se framemot att få se,

Arhults
0

Grattis! Till Årets hingst det måste ju bli du eftersom ingen annan kommer Skrattande

sting
0

Du e ju tok rolig!!!!!!!!

Fourjoy
0

Skrattande

[Hallonqvist]
0

Ingen anmäld till vare sig K-bok eller utställning. Kommer nog inte som publik heller pga det långa avståndet. Satsar på nästa år istället och hoppas på Grevagården eller liknande.

Edition
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu fick jag dåligt samvete och ett par minuter över……..

Edition`s Mr Armageddon e. Fjordglimt Sir Thomson, u. Armanis M Chanell,  kommer att visas inför kvalitetsboken.

Nebo Tywysog Hud som jag planerat att visa nu som 3 åring är tyvärr lite fransysk i frambenen. Honom köpte jag in som fölunge för att visa fram men men….förra veckan kastrerades han och kommer att bli en fin ridhäst med mycket elasticitet, kanske hoppämne. Vi börjar jobba med honom så fort han har återhämtat sig från kastreringen.

Elshira
0

#8 Har också haft ett sto som jag hoppades skulle gå till avel som jag fick "hoppa över" då hon blev fransysk =/ Men hon är idag en jättefin ridponny som jag haft utlånad och fått både dressyr och hopptränad med fin utveckling! =)

Hakuna matata!

Arhults
0

En liten fågel viskade i mitt öra att det var en så där 18st anmälda!! Flera WPB!

sting
0

Ha

Nu har kat för prem kommit så nu vet jag vad som är anmält!

2st sekt A

2st Sekt C

4st sekt B

3st Sekt wpb

7st sekt D

Arhults
0

Det var knapert! Ska bli intressant och jag håller tummarna!

ZABA
0

#11 Vet du exakt vilka som är anmälda till Kvalitetsboksvisningen (inte prem…) eller enbart antal per sektion?

Fourjoy
0

..det var inget vidare intresse….

sting
0

13#

Jag har fått katalogen till kvalitetsboksvisningen, så svaret är JA jag vet!!!

ZABA
0

#15 Och då är ju nästa fråga… Är informationen för oss som inte anmält hemlig? Vet att det ibland kan vara lite "hysch-pysch" kring vilka som anmält till SWF:s aktiviteter. Det vore mycket intressant att få åtminstone namn på varje anmäld ponny/cob.

Elshira
0

Kvalitetsboken kan det ju inte spela någon roll om man ger ut eller inte efter som där kommer man för att få in sin häst i kvalitetsboken - inte visa att de är bättre än någon annan.

Det är ju det som är skillnaden mot vanliga utställningar där man ibland väljer att inte åka för att den eller den också kommer och då har man ju "ingen chans".

Jag själv har gjort så att jag på lokalutställningar anmält 3 ponnyer även om jag vet att jag bara kan komma med två så tar jag de två som ser/är bäst för dagen. Problemet med det är ju att många kommer bli strukna då vilket man oftast inte får reda på förrän man väl är på plats och har man otur kanske man ska in i ringen nästa minut pga det!

Så att det är "hysch-pysch" med vilka som kommer ser jag som något possitivt annars =)

Hakuna matata!

ZABA
0

(Jag tycker inte det bör vara något "hysch-pysch" kring vilka som är anmälda oavsett form av aktivitet. Av många anledningar tycker jag att det är mycket intressant att i förväg få veta vilka som är anmälda. Personligen skulle jag aldrig låta bli att visa någon bara för att det finns andra "bättre" ponnyer anmälda. Mer om det tänket finns i andra trådar.)

Har från flera håll fått höra och nu även själv sett att information och startlista till Kvalitetsboksvisningen finns ute på SWF:s hemsida. Detta på grund av att det är en aktivitet som SPAF står bakom. Kolla här. Jättebra!

Elshira
0

Även om vi kanske inte brukar göra det utan åker ändå så finns det mer folk än man tror som gör så… Vet att det hände en gång på en uställning där ägaren anmält i princip alla sina ponnyer (hon hade 7 anmälda) men kunde bara komma med 2 oavsett. Så det blev lite förskjutning i programmet…

Det var väll lite extremt men att folk anmäler en ponny extra är inte allt för ovanligt, och råkar det vara flera som gör lika dant så blir det ju knepigt.

Själv vill jag bara a ett utlåtande och en plakett, sen om jag är först eller sist bekommer inte mig om det var en bättre motståndare =)

Hakuna matata!

Fourjoy
0

Skulle aldrig anmäla fler än jag kan ta med, varför göra det?  bestämmer i god tid vem som får åka och håller mig till det…..skulle något hända med individen så jag inte kan åka, stryker jag..

skulle inte heller stryka mig för att den eller den kommer, alla kan ha en dålig dag så det är inget jag funderar på….löjligt i mina ögon att stryka för att man har ingen eller mindre chans…

Fantasie
0

*19 Men man betalar väl in anmälningsavgiften samtidigt som man anmäler? Man får väl heller inte tillbaka den om man inte har veterinätintyg? Då har man gott om pengar om man med vilje gör så.  Låter lite idiotiskt för mig.

Elshira
0

#21 200 kr hit eller dit är väll inte särskillt mycket för den som håller på med hästar. Resan och allt ikring kostar ju oftast en hel de till ;)

Men folk gör det för att om de ser det kommer en allt för bra motståndare i ena ringen men inte i den andra så satsar man på den som har bäst chans mot de andra. Lite väl rosettgalna kan man tycka…? Men sådan är tyvärr verkligheten då och då.

Hakuna matata!

Arhults
0

Jag tycker att alla kataloger ska vara öppna, då kan man läsa stamtavlor etc i förväg och studera vilka man vill titta lite extra på! Sen om dom ponnierna är bättre än ens egna eller ej det avgör ju domaren!

Vilka sek B ska visas ? Och vilka partbred?

Lorita
0

Jag skulle inte heller anmäla fler än jag kan åka med och bestämmer i god tid vem/vilka som ska åka. Det är en hel del förberedelser med innan man kommer iväg och när jag visar så visar jag bara för min egen skull.

Jag har redan nu en plan på hur jag ska åka i sommar, Kahlúa och Karisma ska visas på en utställning i närheten och sen så är det Karisma för hela slanten för hon är tre i år och jag ska försöka få diplom på henne som hennes mamma har.

Sen är jag inte förvånad att det är få som visar för kvaliéboken, det kostar och får man låga poäng följer det hästen och man kan ju ändå lösa licens.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Fantasie
0

*22 Men kostar inte en anmälan 100 kr? Det betyder att just denna personen som anmält sju men bara kommer med två slänger 500 spänn bara sådär! Gör dom så flera gånger på ett år så kan det ju bli tusenlappar… Skulle inte jag ha råd med iallafall… Men jag har hört förut att sånt här förekommer.

Elshira
0

#25 Anmälan är ju olika från olika föreningar.

Men fortfarande även om det säg blev 1000 kr extra/år på att göra så, då blir det inte ens 100 kr i månaden - och det är ju snart borta om man köper chips, en läsk och lite godis. Det beror ju på vad man prioriterar :) Och har man en 10 hästar/ponnyer så har man det väll inte allt för dåligt ställt annars heller.

Hakuna matata!

ZABA
0

Korrigerar mig själv #18:

Har från flera håll fått höra och nu även själv sett att information och startlista till Kvalitetsboksvisningen finns ute på SWF:s hemsida. Det är SWF som står bakom aktiviteten. Föreningen köper i sin tur av SPAF tjänsten att ta emot anmälningar och att skicka ut katalog till de som anmält hingstar. Detta för att minska arbetsbelastningen för SWF. Duktiga ideellt arbetande folk i SWF har gjort underlaget och tidsprogrammet till katalogen. 

Hur som helst är iaf jag jätteglad över att man kan få veta vilka som är anmälda i förväg. #23 med flera kan kolla här för att se dem.

Arhults
0

Ja jag hittade det, och det ska bli spännande Skrattande, jag tackar också alla hårt ideelt arbetande SWF medlemmar för att ni gör livet roligt och spännande för oss medlemmar och uppfödare Flört!

MadeleneJansson
0

# 7 Dom lämnade väl grevagården för att hyran höjdes så rejält? Så det är nog inte troligt att dom går tillbaka dit….. Enligt bekant på shetlandssidan skulle det kosta 16 000 kr för en helg…. Och visst har shetland och welsh haft samma helg förut?

VeronicaP
0

#22 Tycker det är oerhört fegt att göra så och du vet väl inte hur de andra hästarna ser ut för dagen , skulle aldrig falla mig in att stryka bara för att den och den hästen kommer , tänker man så , tror ju jag att man kan ge sig in en annan sysselsättning för risken finns ju att det alltid är någon annan som är bättre än vad din häst är .

Men är detta ett vanligt fenomen inom welsh utställningarna ???

Tycker nog att det ska vara öppet vilka som har anmält eller inte , tycker själv det är skit kul att sitta och läsa och kollar stammar innan uställning och även om jag kan tänka mig att bara åka och kolla på någon utställning utan att jag visar själv och det gör man ju inte nu om man inte vet vilka hästar som ska dit .

På shetlands sidan läggs det ut startlistor och även i deras webstambok vilka som ska visas på utställning , på russsidan läggs det också ut så gott det går , bra insiativ tycker jag :D

ZABA
0

Litet trådkap: Se här för tråd angående utställningskataloger. Tyvärr blev motionen avslagen 2009.

Fourjoy
0

Det var väl rätt så väntat att motionen skulle avslås, ingen överraskning alls…."så har vi alltid gjort och så ska det alltid förbli"

Vad finns det för annan anledning att inte släppa katalog tidigare än att man är rädd för att visa vad som finns i startfältet?  jag förstår inte tankesättet bakom eller VARFÖR det ska vara så hemligt???????  finns det någon som vet vad som angavs som skäl till att motionen avslogs???  är nya ideer farliga?

Tänk vilken skillnad att kunna titta på startlistan flera veckor tidigare, både för oss som ställer ut men också fotografer, intresserade såsom uppfödare som har en såld ponny som ska vara med, någon som letar en ponny att köpa?  eller allmänt intresse genom ponnyintresserad publik? stoägare som vill se en hingst?  listan kan göras låååång…. jag tror många skulle uppskatta chansen att kunna se en ponny som kanske bor för långt bort för en visit oavsett vilket intresse man har i den… det är ju en ypperlig chans till reklam av rasen, och den kastar man bort….

Anna-Karin
0

Ingen som vet hur det gått idag???? Tungan ute

Arhults
0

Ingen sek B blev godkänd inte heller någon WPB

Arhults
0

Ingen sek A

1 st C  Nebo Llewelyn

2sr D

Enamarkens Mr Merlyn

Edition Mr Armageddin

Vet inte vem som blev årets hingst

Lorita
0

#35 hur många anmälda?

Anna-Karin
0

Stort grattis till er som fick in era hingstar i kvalitétsboken!

Är inte Nebo hingsten en sektion D… eller står det fel i katalogen?

Någon som vet vad sektion C hingstarna fick för poäng?

Nyfiken i en strut!

Arhults
0

`Jo det är han, det var Vidar som var C och godkänd så det var 1 c och 3 D, Typiskt mig, sek B och WPB människa Oskyldig

Arhults
0

Det var 18 totalt

2A

4B

2C

3WPB

och resten D fast jag tror yvå var strukna

Edition
0

Edition`s Mr Armageddon e. Fjordglimt Sir Thomson, u. Armanis M Chanell blev godkänd för kvalitetsboken med 40 poäng.

Visare Annika Börjlind.

Tack alla rara goa mäniskor runtomkring för trevligt umgänge och god mat!!

Edition
0

Här kommer ett till.

Arhults
0

Det verkar vara tuffa poäng,

Sek B 36p, 34p, 33p, 35p (med reservation för fel)

WPB 77687 = 35p

67688 = 35p

77767 = 34p

Gäller att granska det man åker dit med noga! Förvånad

Izzi
0

OJ! Det var låga poäng.

Hur gick det för sec C och D poängmässigt?

Stort grattis till alla nöjda hästägare!

Stasia
0

Det var mkt låga poäng där igår, tror att alla hingstägarna där hade nog granskat dom nogrant…

Jag tror att folk kommer nog dra sig för att visa för kvalitetsboken i fortsättningen, tyvärr, synd för förenningen som redan hade dåligt med annmälningar.

Jag upplevde det som att det var fina hingstar där i går, får kännslan av att dommarna ligger mkt lågt i poäng!

Elshira
0

Jag förstår inte att det ska behöva skilja så enormt på poängen mellan kvalitetsvisning och utställning. Jag menar vist kan man få 1 eller 2 poäng mer på vanlig utställning (om vi förutsätter att hästen visas i samma skick med samma "för dagen" egenskaper), men som det ser ut idag är det en EMORM skillnad.

Nu har jag inte sett hingstarna (så har ingen aning om de var "värda" poängen eller inte) från årets utan tänker mer på föregående år.

Det finns flera hingstar som visats sig bra på utställning sedan tidigare, och tom. från england "erkända" hingstar med fina meriter som långt ifrån paserat nålsögat.

Jag kan ju själv ta två exempel:

Molstabergs Lysander: 35 poäng på kvalitetsvisningen 2008, blev samma dag Res. BIS på hingstutställningen. Han för för övrigt nästan enbart guld och lovord att han skulle göra sig internationellt av engelsk dommare på riksen.

Min egen Acrobat II: 37 poäng på Kvalitetsvisningen, men har på samtliga rikutställningar blivit klassvinnare med guld, och på vanliga utställningar får han oftast 40-42 poäng med 44 som max.

Min fråga är då: Hur kan det skilja så enormt poängmässigt?!

Klart man ska vara hårdare på kvalitetsvisning, men med så stora skiftningar så måste det ju vara någon form av bristande regler för hur de bör bedömmas när det blir sådana gap.

Hakuna matata!

PernillaJ
0

På Ridsports hemsida kan man läsa poäng för de nygodkända, och se bild på Jalos Vidar.

Grattis till alla kring Jalos Vidar, Nebo Llewelyn, Enmarkens Mr Merlin och Editions Mr Armageddon!

Fantasie
0

Men är det inte så att när man visar för kvalitetsboken så tittar man på hingsten som på en premiering? Ur avelssynpunkt alltså. Kan den tillföra aveln nåt? Eller är jag ute o seglar nu?¨

Jag kan nog hålla med om att de två första poängen i varje bedömning igår är korrekt bedömt. Flera av hingstarna hade ingen hingstkaraktär. Tunna i hull med smala halsar mm. Jämför man Waldemar förra året med de sek b som visades i år så tycker jag det är stor skillnad.

Vet inte om folk tänker att deras hingstar ska vara i tävlingsskick när det ska visas men så är det ju inte, dom ska gärna ha lite extra hull.

wpb var det likadant med, Monty har ingen hingstkaraktär men skulle bli en jättetrevlig tävlingsvalack för något barn.  Den svarta wpb var mycket tunn, man såg revbenen på den. Outvecklad såg mer ut som en tvååring. Hade jag varit ägare till den så hade jag gött upp den flera månader innan visningen. Jag hade inte åkt med en sån hingst. Man måste vara lite självkritisk inför sånt här.

Så nog får man skylla på ägarna i flera av fallen att hingstarna inte fick så höga poäng.

VeronicaP
0

#47 Kan bara hålla med dig nu var jag inte och tittade men det du skriver stämmer alldeles säkert . Jag hade ju tex en 3 åring här hemma men då han inte är i rätt hull, inne i en växtfas så anmälde jag aldrig honom , skulle vara kul att se bilder på alla hingstarna :D

Dyblygiad
0

Jätteroligt med Jalos Vidar Skrattande

Synd att jag aldrig hann visa upp hans pappa Gribsvads Rosehal för kvalitetsboken. Såg att han var till salu igen Obestämd Hade jag haft råd hade jag köpt tillbaka Gribbe…..synd om han säljs till någon som kastrerar honom.

Elshira
0

#47 Nej de bedöms endast exteriört, veterinärt och ett ridprov till, men inget om hur stammen eller något annat omkring ser ut - det ska vara upp till ägarna att avgöra. Många hingstar gör sig absolut skäliga till poängen och har sett flera precis som du säger med dålig karaktär och alldeles för smala, en del har inte ens sett ut att tillhöra rasen Welsh.

Men det är fortfarande så att det flera gånger varit fina hingstar som varit korekta och med mjuka rörelser och mycket fin rastyp som fått 36 eller 37 poäng när de redan tidigare lämnat fina avkommor sedan tidigare i annat land eller har prestigefyllda meriter.

Men då åter igen hänvisar jag till de två fallen jag skrev om. Att få guld på lokalutställningar är väll kanske inte det svåraste, men riksen ska väll ändå vara en relativt jämnförbar visning även om man åter igen inte är riiiktigt lika petig?

Hakuna matata!

VeronicaP
0

#50 Fast jag tror nog att det vägs in när man visar till kvalitetsboken ,det liknar ju hur premieringen var innan

Allt har med skicket och hur de visas fram….

Jag har stort förtroende för domarna och jag är inte bättre än dem , de vet vad de dömer och domarna ska vara petiga på kvalitetsvisning , det ska vara hårdare än på utställning så inte allt kommer in , utställning är fortfarande för dagen och det är faktiskt ingen skillnad på riks eller lokalutställning heller för den delen det ger samma meriter åt hästen.

Elshira
0

#51 Nej Welsh visningen är inte som de för shetland och russ och har heller aldrig varit (dvs att man tittar på härstamningen och vad som passar makrkaden).

Hakuna matata!

Arhults
0

Jag håller med Fantasie att en hingst måste vara komplett, jag var inte på plats tyvärr, men jag tyckte att flera hingstar förra året var mycket fina, men då låg poängen på 37 och 38 på flera. Men 33-35p det måste synas på hingsten att det inte är en avelshingst.
Sen måste man låta hingsten bli färdig, det är inte säkert att den har fyllt ut när den är 3 år, då väntar man tills den är 4-5 år istället.

Att hålla sin hingst i ett överhull är otroligt viktigt inför en premiering, vi fodrar våra hingst med extrema mängder inför en sådan här sak om det visar sig att dom inte håller hull av sig själv.

Ibland går det inte att få upp dom i hull, då ska man överväga att kastrera i stället.

Men grattis grattis till er alla som fick sina hingstar o kvalitetsboken, Det var kul!

Kul till Nattens Stuteri som trodde på sin sek C hingst och att han lämnade avkommor med 10p på typ Glad.

Jag hoppas att det trots låga poäng kommer fler och visar, det är bra att visa, och jag hoppas inte att man använder de hingstar i avel som fick 33-34p! Utan granskar omdömmet mycket noga vad det var som gjorde att det blev så låga poäng.
Det måste vara mer än dåligt hull!

VeronicaP
0

#52 Innan kvalitetsboken så var det precis som vilken ras som helst de kollade även härstammningen och för mig är det jätteviktigt att även de kollar vad just den hingsten har att tillföra avlen , tror nog fler än jag tycker så.

Är du säker på det att de inte räknar in härstammningen i kvalitetsboken då det är ju kvalitet ?

Elshira
0

#54 Ja jhärstamningen bedöms ej, dock kan tävlingsmeriter hjälpa.

Hakuna matata!

Welsh-C
0

Självklart tittar man på härstamningen

Arhults
0

Självklart tittar man på härstammningen, men som någon sa, den har ju störst betydelse för den enskilda uppfödaren. Jag väljer mina avelsdjur i första hand efter deras blodslinjer.

Man väger in arvbara saker som är av betydelse. Rastypen t.ex, den kan ju va hur korrekt som helst och röra sig hur bra som helst, men är rastypen dålig ska man inte avla på den.

ragnhild49
0

Nej Welsh visningen är inte som de för shetland och russ och har heller aldrig varit (dvs att man tittar på härstamningen och "vad som passar makrkaden").

Är det nämden som avgör vad som passar marknaden?

Fourjoy
0

Folk drar sig redan, antalet sjunker stadigt….

…..och det är och förblir troligtvis en mycket luddig bedömning"sport"…rysk roulette- oavsett om det gäller "premiering" eller utställning, det kan vara dumt med ETT system att döma efter? …idag är det två skilda system.

Kommer inte visa för K-boken med nuvarande upplägg, oavsett vad jag kan tänkas ha i stallet

Fantasie
0

*53 Ja! Jag är lite rädd för att man i sin okunskap kanske löser licens ändå på sin tunna omusklade hingst och använder honom i avel. Vad händer med den stackars tunna hingsten då? Alla vet väl att en hingst måste vara i bra hull för att orka betäcka? 

Grattis alla ni som fick igenom era hingstar, dom var väl värda det..

Elshira
0

#56 Vart komemr det inte och bestämmer om den blir godkänd eller itne? Det är ju de "magiska" 40 poängen + bruksprov som gäller (med vissa undantag) och självklart veterinärbesiktningen som gäller. Har du de tre så har du en hingst i kvalitetsboken.

Om det är så att jag missat att stammen har en betydande roll i bedömningen få någon gärna visa mig vart det kommer fram och hur man bedömmer det på Welsh sidan.

Men även om jag håller med #59 om visningen så tycker jag ändå det är bra riktlinjer för dem som är helt "gröna" innom avel.

Men i mina ögon säger 5 (eller fler!) utställningsomdömmen + ev tävlingsmeriter mer än vad "kvalitets stämpeln" säger om en hingst.

Hakuna matata!

Elshira
0

#56 Vart komemr det inte och bestämmer om den blir godkänd eller itne? Det är ju de "magiska" 40 poängen + bruksprov som gäller (med vissa undantag) och självklart veterinärbesiktningen som gäller. Har du de tre så har du en hingst i kvalitetsboken.

Om det är så att jag missat att stammen har en betydande roll i bedömningen få någon gärna visa mig vart det kommer fram och hur man bedömmer det på Welsh sidan.

Men även om jag håller med #59 om visningen så tycker jag ändå det är bra riktlinjer för dem som är helt "gröna" innom avel.

Men i mina ögon säger 5 (eller fler!) utställningsomdömmen + ev tävlingsmeriter mer än vad "kvalitets stämpeln" säger om en hingst.

Hakuna matata!

Zondell
0

Vad tycker ni är mest sunt:

1 En lite tunn unghingst där man kan skymta revbenen -under utveckling. Ännu inte färdigmusklad.

2 En övergödd unghingst med massor av fläsk som "fyller ut" ev skavanker.

Kanske inte passar i denna tråden men ändå en intressant diskussion.

Arhults
0

Det ena tar väl inte ut det andra, men en smal hingst är en bedrövlig syn, vi försöker alltid hålla våra i ett något överhull, ej feta men så pass att dom klara stress om det skulle uppstå!

Jag måste säga att de feta ungponnierna jag såg på RWS var inte i ett hälsosamt skick utan där måste leder och andra ligament ta skada.

ragnhild49
0

Jag kan inte annat än att hålla med Arhult.

Det här är ju ytterligheter, eller hur? "En lite tunn unghingst där man kan skymta revbenen -under utveckling. Ännu inte färdigmusklad"

Får inte unghästen ordentlligt med proteiner, kan den inte bilda några muskler. Att unghästar skall växa långsamt, som en fjällbjörk, är "Hedenhös".

Elshira
0

Självklart ska varken unghästar eller vuxna individer se ut som vinthundar, de ska vara "noamala" i hullet.

Att mata upp djuren för att fylla ut skavanker och få dem att se maffigare ut är bara en illusion som "drabbar" avkommorna då vissa kanske inte tänker sig för så noga och tror de avlat på en lite maffigare individ.

I sverige är det dock sällan vi ser ritkigt feta Welshar, något överhull kanske men inte feta. I storbritanien - där är de sjukligt feta. Många där som håller på med utställning vill inte själva ha sina ponnyer så feta, men det är ju tyvärr det som gäller för att komma någon vart många gånger. Jag hoppas verkligen det tas upp mera med att dommare inte ska "belöna" feta ponnyer.

Hakuna matata!

Fourjoy
0

En ung ponny ska inte behöva se omusklad och liten och tunn ut, en ponny ska vara rund i formerna, INTE fet men rund och musklad, det krävs inte så mycket att hålla dom så och hellre lite + på vikten speciellt på en hingst men även yngre då dom klarar av stress, betäckning och ev sjukdomsfall bättre om dom har lite att ta av vid behov. Tycker även avelsston inte ska behöva se "tråkiga" ut, varken under dräktighet eller digivning, dom ska få det dom behöver för att klara sig och fölet utan problem och svackor. Med rätt mat håller dom sig fint musklade även om dom inte tränas. (…min åsikt om det hela…)

England jobbar med fett problemet, men det tar tid att "lära gamla hundar sitta" om man säger så….men det är uppmärksammat och det är en bra start,

Zondell
0

Givetvis är "lagom bäst" - startar en ny tråd i ämnet.

Izzi
0

Är det ingen som kan bidra med lite bilder från helgen? Gråter

Fantasie
0

Maila Johanna Lagnevall och tryck på så hon får ut på sin sida. Jag tjatar redan….

jojjehanna
0

#70 hjälp, min man blir nog chockad, det är han som lägger ut bilderna. Han fick ut två andra helger nyss, första försöket sen datorkraschen och med alla hans specialprogram fick han givetvis fixa om en del på nytt. Jag ska säga att ni tjatar! Skrattande

Pleasure
0

Kan tyvärr bara bidra med en bild på vår egen hingst, Enmarkens Mr Merlin, som var en av de fyra som godkändes denna dag.

Stort Grattis till de övriga 3 fina kvalitetsbokförda  hingstarna.

Elshira
0

#72 Jag vill absolut inte vara elak på något vis det är en jätte fin hingst!

Men hur sjutton kan de godkänna din hingst med så mycket vitt på magen?Förvånad Det är ju inte en liten fläck, utan den sträcker sig ju upp på sidan.

Diskuterades det inte nyligen att man skulle bli hårdare på dessa regler om vita fläckar?

Hakuna matata!

Welsh-C
0

# 72 Stort Grattis till Enmarkens Stuteri!

Vad det beträffar det vita så säger jag som mina bekanta i Wales"The more the better"! och det var ju faktiskt en representant från moderlandet med i nämnden.
Finns det inte viktigare saker att hänga upp sig på än sabinoanlag, stickelhårighet och vita tecken?
Titta gärna på vad som går hem i Wales…..

Elshira
0

#74 Jag personligen har inget emot emot mycket vitt (skulle älska om man tillät skäckar, men det är bara jag), men regler är väll regler… eller? Dessa fläckar ska väll vara stora som en handflata ungefär och sitta så det ej syns (eller något i den stilen).

Det har ju nyligen sagts (framför allt i england) att det skulle tas hårdare på dessa regler det var därför jag undrade. Struntar man i reglerna kan man väll lika bra skippa reglerna…? ;(

Hakuna matata!

VeronicaP
0

#74 Finns det regler om färgerna så ska det väl följas annars kan man ju även skita i det , och tillåta skäckar eller ???
Ska man skita i färgerna kan man ju även betäcka över gränserna b+C osv för det är väl skitsamma de med då ?

Jag gillar skäckar så det är inte det men är det så att det inte får finnas i rasen då ska man väl inte godkänna det heller och i tveksamma fall tycker jag att man ska göra en riktigt färgkoll för att vara säker på generna ….

#72 Han ser jättefin ut.

Lorita
0

Apropå det vita så hoppas jag reglerna ändras så dessa fantastiska färgvarianter inte kommer upp till diskussion utan är solkart godkända, det är ju en del av rasen Skrattande

WelshD
0

Stort Grattis till er alla fyra som fick in er fina hingstar i kvalitetsboken //Anette

Welsh-C
0

#76 Den här cobben "E. Mr Merlin"kommer aldrig att räknas som skäck av WPCS. Flera mycket kända och framgångsrika cobbar (både C & D) ser ut så här bl a Nebo Brenin,
Tireinon Triple Crown, Danaway Tango och Parvadean Denise

Det WPCS kallar skäck är inte de med sabinoteckning utan en traditionell "vanlig" skäck. Skulle de förbjuda den här färgvarianten skulle säkert 75% av rasen behöva sorteras bort.

Tillåtna vita tecken och då solida fält, är enligt WPCS - hela huvudet, hela benet upp till armbåge resp knä, hela magen till en linje dragen mellan armbåge och knä.

Izzi
0

#72 Grattis! Han är jätteläcker!

VeronicaP
0

Fast jag vet en welsh sek B som blev kasserad på en premiering  för många år sedan just pga en sådan fläck på magen som denna hingsten ….

Ett jäkla liv blev det , men premieringsdomaren gav sig inte

#79 Men då kan ni ju tillåta skäckar för det är ju faktiskt det de är tycker nog att de lurar sig själv där över … bättre att ändra i rasens färger då än att hålla på att god känna *buk skäckar *

Zondell
0

Ang vita tecken mm. Så här står det på New Forest:

Alla färger är tillåtna, utom skäck och blåögd gräddvit. Vita tecken över ljust skinn, som ej beror på ärrbildning, tillåts ej bakom huvudet, på frambenen ovanför ärtbenet och på bakbenen ovanför en horisontell linje genom hasspetsen. Hingst, född efter 1990, som är isabell (darkeyed palomino), får ej godkännas.

Vad jag förstår finns inga sådana regler för welsh. Det är väl inte helt ovanligt med höga strumpor och bukfläckar? Det är en smaksak om man tycker det är fint eller inte.

Personligen är jag mot förbud utan förespråkar rådgivning. T ex para inte två individer med stora bukfläckar och långa strumpor för då blir det "för mycket".

Det är väl moderlandet som styr reglerna och inget vi kan göra så mycket åt här hemma.

I övrigt: Maffig hingst med utstrålning. Grattis!

Pleasure
0

Tack så hemskt mycket till er som gratulerat Glad

Vi tycker att Mr Merlin är en mycket god representant för sin ras, men vi förstod tidigt att han skulle väcka debatt kring det här med vita tecken/sabinoanlaget. Om hans teckning inte hade varit godkänd hade han hamnat i sektion X, vilket han inte gjort, utan han är en registrerad welsh cob, sektion D. I och med det kan hans teckning lämnas därhän och alltså egentligen ingenting som nämnden ens behöver fundera mer kring.

I övrigt kan vi bara instämma i allt som Welsh-C säger. Vi fullkomligt älskar dessa sabinotecknade hästar, och de som inte gillar dem har ju sitt fria val att köpa/avla på helfärgade hästar. Förstår nog inte riktigt vari problemet ligger. Det viktigaste för oss är att avla fram rastypiska och sunda individer med mycket utstrålning och goda rörelser, och i den beskrivningen tycker vi att vi att Mr Merlin passar in.

Lorita
0

#82 New Forest är en helt annan ras som också fick in en falsk hingst som var bukskäck, där för är föreningen hårdare mot bukfläckar. Man skilde även på E/S New Forest länge just av den anledningen

Det finns en bild som visar gränsen för det vita men jag tycker efter att ha tittat på många welshar att det är mer vitt som hör till rasen. Men som sagt moderlandet bestämmer.

Kul med en så ny snygg hingst Skrattande hoppas folk vågar avla på vitt Skrattande

Gylfinir
0

Sabinofärgen i alla sina varianter, dvs allt från vita tecken på undersidan av huvudet (underläpp käke mm), ett fåtal vita hårstrån på undersidan av magen, flikiga strumnpor, mm till hästar som ser ut som konstantskimmlar men fatiskt ÄR sabinos ÄR godkända av WPCS så vi har bara att rätta oss i ledet.  Är färgen OK så är den. Man kan läsa på moderföreningens hemsida om vad som är OK och vad som inte är OK. Och varför blanda in vad som är OK hos New Forest? Pratar vi inte om Welsh?

Som Welsh-C säger, sabinofärgen finns i en så stor andel welsh att den är omöjlig att inte låta vara godkänd. Hur är det med din egen häst t.ex.? Den kanske bär på anlaget utan att det syns utanpå. Sabinoanlaget kan ju synas bara som t.ex en liten vit kronrand. Eller faktiskt inte alls. Eller som för en del avblekta skimmlar så kanske anlaget bara syns när man granskar tecknen i huden. Att man säger att skäck inte är godkänt är bara lite olyckligt språkval men det grundar sig på att det har hänt massor gällande kunskapen om skäckfärgerna. Denna kunskap är ung ska vi ha i minnet. Om jag inte har fel så började man förstå skäckanlagen och hur de ter sig först under det sista decenniet förra århundradet och det är faktiskt inte mer än 10-20 år sen.

Sen vill jag också gratulera er som fick in era hästar genom nålsögat till kvalitetsboken.

Jag hade inte möjlighet att vara på plats men funderar på hur det kommer sig att poängen var så låg på så många. Till skillnad från en del så tror inte jag att det beror på domarna utan på okunskap och hemmablindhet från hästägarna. Jag är så "gammal" att  jag varit med om det gamla hingst- och sto-premieringssystemet under en ansenlig mängd år och vet att det bara slank igenom ett fåtal varje år även då. Det ÄR och SKA vara skillnad på en bedömning som skall vara avelsvärdesgrundande mot en "tävling" i för dagen mest på tårna showande och och snyggaste sida (generaliserat). Vad man än tycker om kvalitetsbok eller inte så KAN DET ALDRIG VARA FEL ATT FÅ SIN FRAMTIDA AVELSHÄST BEDÖMD UR AVELSSYNPUNKT AV FOLK SOM HAR STÖRRE ERFARENHET ÄN DU SJÄLV. Det ger också en vägledning (av flera) till presumtiva stoägare (om det nu är en hingst du avelvärderat)  och /eller fölköpare att din häst håller en kvalitet som även andra rassakkunniga utöver du själv premierar.

Hur många av oss här i Sverige kan klappa oss för bröstet och säga att vi faktiskt har tillräcklig erfarenhet och kunskap för att kunna föra rasen framåt och enligt moderföreningens rasstandard och direktiv? Några självklart, men flertalet av oss är nog lite för hemmablinda och skulle få god vägledning genom att låta fler hästar avelsvärderades och kanske plockas i eller ur aveln.

Jag hoppas verkligen att folk fortsätter att låta sina hästar avelsvärderas för kvalitetsboken och ser fram emot ett liknande bonussystem för stona som för hingstarna om de når 38 p eller mer. Sen kan man säker utveckla bedömningen och kanske kräva mer brukspov. Tror att SWF-s styrelse är öppen för kreativa förslag som riktas direkt till styrelsen. Avelskonferenserna är ju ett perfekt forum för sådana diskussioner.

Arhults
0

Bra sagt Skrattande Glad Påsk och Grattis till er som lyckades i år! Hoppas att många fler vill visa för Kvalitetsboken och att vi blir som Holland där man visar massor varje år och även där släpper igenom ett fåtal endast.

Man ska inte ta det så personligt, det är bara att försöka föda upp en till och en till och …..

Vi vill ju endast ha det bästa i avel så våra svenska welshar blir världsberömda Oskyldig

ragnhild49
0

Klok som en bok!!!

Just det här har jag fuderat på. Besvikna hingstägare "spyr galla" över nämden och talar om deras inkompetens… deras ponny kan det ju omöjligen vara något fel på.

"Till skillnad från en del så tror inte jag att det beror på domarna utan på okunskap och hemmablindhet från hästägarna. "

Dessvärre tror jag att det är så enkelt, att man åker med djur som helt sonika inta håller måttet.                                                   Det är ju, åter igen, hingstägarna själva som valt att visa upp sina djur ( isf att helt enklelt bara lösa licens). Då måste man vara beredd på att nämden inte har samma åsikt som en själv. Deras syn på hingsten är ju objektiv och inte fylld av känslor.

Jag hoppas att hingstrvisningen kan överleva. Jag inbillar mig att det kan vara en slags varudeklaration för stoägare landet runt, som inte har en möjlighet att åka runt och titta på eventuella pappor till framtida föl.

vildapillan
0

Jag vill också gratulera  alla hästägare till de 4 fina hinsgtar som blev införda i kvaitetsboken… Den känslan när det är äntligen är över är ju obeskrivlig!!! All tid och energi som man lagt ner har gjort susen!!!

Ett stort grattis och hoppas på många nya individer till 2011!!! Hoppas även på att lite fler folk kommer och visar sina redan licensierade hingstar på hingstutställningen, blir lite roligare med konkurrans Flört

Ang Mr Merlin så älskar jag själv hästar som har sabinoanlag!!!Och jag tyker han är superläcker!!!

Skapa en färgtråd istället för att diskutera vad som man tycker är för mkt vitt i denna tråden

Elshira
0

Jag vet att jag låtit lite väl negativ och har inte understrukit i mina inlägg att han verkligen är jätte fin (helt min smak!!!) och att jag själv tycker om höga strumpor och mycket vitt (och att man egentligen lika bra skulle kunna tillåta skäck efter som det trots allt finns hos många).

Jag blev bara så förvånad att föreningen strider mot sina egna regler och funderar bara varför när man själv valt att sätta dit dem!

Lycka till med era toppenfina hingstar! :)

Hakuna matata!

Fantasie
0

*85 Mycket bra skrivet. Glad Jag var där och kan bekräfta dina tankar att poängen beror på att ägarna är hemmablinda. Flera hingstar skulle inte få högre poängrad oavsett vilken domare som än dömde.

Men samtidigt är det ju bra och roligt för oss i publiken att dom ändå kommer till visningen med sina hingstar. Det är ju alltid roligt att titta på många. Så vi får hoppas att hingstägarna ändå vågar anmäla sig i framtiden.

Som Arhult skriver om Holland - Många till visning men ett fåtal går igenom - det är kanske så det ska vara??Glad

Welsh-C
0

#85 och #86, #87

Bra skrivet, kunde inte gjort det bättre själv Flört

Gylfinir
0

Relaterande till Arhults kommentar att inte ta det så personligt så vill jag förtydliga vad jag menar med att säga att folk är hemmablinda. Jag är också hemmablind. Det finns ingen som har så fina hästar som jag.  fast jag är ödmjuk nog att inse att det är mina personliga känslor till mina hästar som får mig att bli hemmablind och tycka så. Jag vill nog påstå med gott fog att så gott som alla är hemmablinda. Men……………bara för att man tycker så så innebär det ju inte att man faktiskt har världens finaste hästar i sin ägo.

Det är som jag ser det en av fördelarna med att avelsvärdera sina hästar, att låta någon med andra ögon titta på dom och att man sen är ödmjuk nog mot sig själv att TA LÄRDOM. Alla har vi varit (och är fortfarande i olika mån) okunniga. Även okunniga måste få visa sina hästar och jag hoppas verkligen att folk inte drar sig för att ta ut och visa sina hästar. Vad som är av yttersta vikt är då att man är öppen för kritik och inte går i självförsvarande attack utan försöker ta lärdom och har vilja att utvecklas. Går det inte den väg man hoppats så får man göra någon förändring och komma igen i ett nytt försök.

Ett annat syfte med kvalitetsboksvisningen är ju också att hålla lite koll på att vi avlar våra ponnyer i "rätt" riktning enligt rasrepresentaneerna från moderlandet. Vi ska väl ändå inte avla fram en helt ny ras? Sen är det ju även så att alla som sitter på läktaren också får sig en skopa lärdom. Att samtidigt få se många hästar av samma ras i olika kvalitet och utvecklingsstadier är lärorikt. Vi har inte så många sådana tillfällen här i Sverige så jag hoppas verkligen att kvalitetsboksvisningarna fortsätter och utvecklas.

Jag vet att vi har olika ideal och att vi måste behålla den mångfald som finns i rasen men jag tror stenhårt på att mentorskap och att ta del av andras erfarenhet är  "rätt" väg att gå.

Puddumghee
0

Men varför finns bara Kvalitetsbok i sverige och inte i moderlandet England?

Elshira
0

#93 För att vi tidigare har haft premieringar som obligatoriskt och har varit ett uppskattat system. Men efter som moderlantet inte har några krav mer än vet. besiktning kan inte vi heller ha det.

Man har då valt att ha en frivillig kvalitetsbok med ungefär samma system, men då alltså inte obligatoriskt utan endast som en extra merit.

Hakuna matata!

Lorita
0

#93 det är en rest från det gamla tvingade premiering systemet Sverige hade före EU. Man kan ju inte ta ifrån en hingst en merit och vill nya hingstar (ägare) skaffa sig denna extra merit så är det ju jättebra, eller hur Flört

Gylfinir
0

Kvalitetsboken i Sverige är framtagen via SWF´s försorg. Alltså medlemmarna i SWF har genom att ge sin styrelse (erfarna uppfödare) förtroende demokratiskt varit med om att skapa kvalitetsboken. Man har sett ett behov av att ta fram ett forum att visa upp det bästa avelsmnaterialet så att avelsfolket lättare kan hitta utmärkt kvalitet. Vi kan inte på långa vägar jämföra oss med avelsfolket på de brittiska öarna. De har en erfarenhet som gått (och tack och lov i många fall fortfarande går) i arv i generationer. Så mycket vunnet av att farfars far, farmor, morfar och pappa eller mamma kunnat dela med sig av sina erfarenheter. Att vuxit upp i en avelsverksamhet som kanske producerat tio-tjugo föl per år kan göra vem som helst avundssjuk.

Gör dock inte misstaget att tro att allt är perfekt i UK. Allting var inte nödvändigtsvis bättre förr. Där finns också "nya" uppfödare som inte har ett arv att luta sig tillbaka på men där finns så otroligt många fler tillfällen att få sina hästar granskade av rasrepresentanter än i Sverige och dessutom är det "nära" till erfarenheten.Trots all erfarenhet så är heller inte allt som licensieras i UK av hög kvalitet. Där finns licensierade hingstar som aldrig skulle använts i avel. Men urvalet och mängden welsh i UK gör att dessa avelsdjur aldrig får en avgörande betydelse i det stora hela.

Vi har det inte lika väl förspänt här. Vi har bara en lite hörna om man jämför med UK. Vi behöver verktyg för vårt avelsarbete och jag tycker att Kvalitetsboken här i Sverige är ett utmärkt verktyg för oss uppfödare att lära oss mer och att se att vi går åt "rätt" håll..

jojjehanna
0

#70 mfl bilderna borde komma ut någorlunda snart, typ ikväll eller imorgon.

Izzi
0

#97 Jättefina bilder!

Anna-Karin
0

#97  Vilka fina kort… nu har man sett vilka snyggingar som gick igenom… väl värda att komma in i Kvalitétsboken. Grattis på er! Flört

jojjehanna
0

#98 #99 Tack!

Fantasie
0

*100 Finfina bilder!

Kommer det bilder på alla de andra också? Eller bara på de "godkända"?

Puddumghee
0

det skulle vara intressant att se dom andra hingstarna som visades så man kan jämföra konditionen med de godkända, det sägs ju att vissa hingstar visades tunna och omusklade och ej i kondition. Ni som var där. hur var det? Jag såg en hingst för 3 veckor sen på träning och var då i god ridkondition, men han ska ha varit tunn och omusklad på visningen 2 veckor senare.

jojjehanna
0

#101 oj, har inte kollat detta. Givetvis ska alla bilder ut. Min man sköter min hemsida och hade middförstått mig och mina instruktioner. Tyvärr sover han på soffan nu så ikväll kommer de inte ut.

Dyblygiad
0

Tack Johanna för titten på de fina hingstarna! Kul att få se både Vidar o Bagheera. Bådas pappor har jag ju haft i min ägo.Kyss

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.