Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettköpes
Läst 2156 ggr
aspelund
0

Överrullnings skydd

Köpes eller om någon kan tipsa om vart man kan få tag på ett. Gör så att hästen inte kan rulla runt när den lägger sej. Till en C-ponny

Marlene 0502-210 20

Lorita
0

Varför vill du ha det?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Elshira
0

Jag har aldrig hört talas om enkom skydd till det (någon får gärna visa/förklara hur ett sådant ser ut).

Men jag vet att globus har en tömkörningsgjord med en ledad båge (för bättre passform till hästen) som också har nämnts kan användas som överrullnings skydd.

Hakuna matata!

Lorita
0

det ser ut som en voltigegjord

Elshira
0

#3 Tänkte på det när jag letade efter gjorden jag tänkte på! Borde man inte kunna använda en voltigegjord (av enklare modell) då? =)

Även det såg jag fanns inne på Globus i ett par varianter.

Hakuna matata!

PernillaJ
0

Överrullningsgjord finns att köpa från t ex Färjestads Rid & Travshop, eller går att skicka efter (betydligt billigare, särskilt nu när pundet är så lågt) från England, t ex den här sajten. Kan hända att du måste korta av dem.

aspelund
0

Jag ska ha den till mitt dräktiga sto som varje år rullar sej i boxen och hamnar "fel" och inte kan ta sej upp.( Hon står i en stor box). Det är inte så lätt att dra henne rätt. Tack för tipsen, jättesnällt!

Lorita
0

#6 risken är att hon rullar för att få fölet rätt, då kommer du försvåra fölningen. Kan hon inte föla ute Obestämd då kan dom få hjälp av en liten slänt också så att dom fölar i nerförsbacke Skrattande

Elshira
0

#7 Fastnar mamma så är det ju heller inte bra och riskerar då bådas liv, och kommer man i tid riskerar man själv en spark om man inte har väldigt lugna hästar (det är ju väldigt olika). Men fastnar hon och man inte är där precis kan det ju bli olyckligt.

Det är väll trots allt inte så ofta de behöver rulla runt som galningar för att få till fölungen, medan TS vet att hon alltid rullar sig.

Jag tycker i.af du gör rätt i att sätta på en gjord =)

Men sedan är det ju alltid bra att hålla kontakt med veterinärer osv så man vet vem man kan ringa 3 på natten ifall att något är fel!

Hakuna matata!

aspelund
0

Hon får inte stå inne när jag är hemmifrån. När hon inte kommer upp får hon ju givetvis panik och det är nästan med livet som insats man går in i boxen. Tycker det är tidigt att ha henne ute på natten, men det är ju bättre än att hon skadar sej. Är det bara jag som har ett sto som gör på det viset? Intressant att höra om det finns fler.