Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettutställning-premiering
Läst 1717 ggr
JenD
0

Uppställd hur?

Jag har blivit inspirerad att träna uppställning av handlern som bor på gården här så har börjat lite smått..

Men frågan är hur ska egentligen en welsh ställas upp? Ska dom stå som denna:

http://www.kudosstud.com/images/trenewyddmegan1.jpg

eller är det bakbenet under sig med den öppna sidan mot domaren endast som gäller?

Tycker att det är så vanligt att se welsharna stå som den i länken Obestämd

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Lorita
0

rätta mig om jag har fel, öppna sidan mot domaren i alla fall om man är i Sverige, jag har inte sett något annat.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

WinterPrince
0

Det beror väl på hästen. En häst som tex är hög bak (som unghästar gärna blir) kan dra nytta av att stå med bakbenen längre bak.

Edition
0

Bakbenen är helt okey, det är inte det lättaste att få dem till att sträcka ut. Frambenen är inte ok, hästen står framför sig och ger ett svankryggigt intryck. Frambenen ska stå rakt under hästen, varken framför eller bakom. Visst kan man ställa ut på detta sätt, men är det snyggt? Vad är det man vill visa?

Fourjoy
0

Uppställningen som bilden visar är den "gamla" typen som använts/används i England, "öppen sida" är väl att rekommendera här då våra domare är vana på den uppställningen. Tittar du på gamla foton så står nästan alla enligt bilden, som en utställningsjycke, det finns kvar men idag ser du mer jämnt uppställda ponnyer.

Min gamla Jack ställer sig ofta hellre enligt bilden med bakbenen långt bak än med "öppen sida" då han är tränad att ställa upp så, men för en engelsk domare så spelar det nog ingen roll hur man ställer upp bara man tar fram de bästa i ponnyn och dom kan se det dom behöver.

Det finns nog inget rätt eller fel i mina ögon, precis som alla springer i olika stil osv. alla har sina små unika sätt att visa.

JenD
0

Tack för bra svar allihop!

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Elshira
0

Jag har tidigare gjort en artikel med hur man ställer upp sin ponny (grunderna).

HÄR!

Men som sagt har man en överbyggd ponny kan man ha bakbenen liiite längre bak och sedan ska man ju alltif försöka få dem uppmärksamma på något så att de har öronen frammåt och får lite resning och itne bara står och "hänger" =)

Hakuna matata!